Bukefalos 28 år!

De stigande matpriserna

Jag har begränsad budget men när det gäller just mat så måste jag ta det jag gillar bäst för jag är extremt kräsen och har svårt att få i mig saker. Men om jag vet att en motsvarande produkt är mycket billigare i en butik handlar jag där det är billigast. Jag bor så att jag har en Coop nära 100 meter från mig, en Lidl 4-5 minuter promenad bort, en till Coop 10 minuter bort och Ica supermarket 10-15 minuter bort. Så jag kan ju rätt så lätt fixa ihop det. Har ingen bil men ibland åker jag med mina föräldrar till en stor ICA Maxi med större utbud och då köper jag allt i samma butik men jämför priser till viss del, storhandlar rejält på sånt som inte finns på mina mindre butiker och tunga saker.

Men t.ex. Coop nära som jag älskar och alla kan mitt namn och vi pratar lite osv, där är det för vissa saker extremt dyrt. En enda paprika kan kosta 20-25 kronor och en påse Frökusar kostar 42 kronor för 6 frallor . Medan dom har mycket godare bananer på Coop och ICA än Lidl så det blir att jag handlar i alla fyra butikerna närmast beroende på pris och om jag ska gå någonstans i närheten av en viss affär och utbudet. ICA har definitivt störst utbud.

Sen med affärernas egna produkter, jag har ett extremt sug efter sweet chilisås som jag har på typ allt jag äter och har provat ALLA märken och ICAs egna är dubbelt så god som t.ex Santa Maria och andra märken. Medans Korma bara är gott med Santa Maria jämfört med både andra producenter och affärens egna.

Jag jämför priser dock till viss del, vill jag ha frysta ärtor men dom kostar dubbelt så mycket i ett annat märke men samma kvalitet väljer jag det billigaste. Men om jag vet att den billigaste broccolin är träig och inte lika god väljer jag en dyrare.
 
Numer kör ju många butiker med lägre pris och en kort datum hylla på åtminstone de varorna som snart går ut. Iaf båda mina butiker jag oftast handlar i gör så. Vi har en butik nära jobbet med mycket egengjorda sallader och matlådor, de brukar ta halva priset för gårdagens lådor tex.

Tillbakalämnat och varor med skadad förpackning tror jag inte de får sälja ens billigare pga bruten förpackning och att man inte vet om något gjorts med varan eller hur den förvarats.
 
Har du inte hört talas om att folk kan leva på dumpstring? Det är den mat som affärerna slänger i containrar pga korta datum, tillbakalämnat eller skadade förpackningar t.ex. Ofta är det fullt brukbara varor.

Edit: varför det inte kan ges bort eller säljas till lågt pris vet jag inte. Är det någon som vet varför?
Klart jag har men om en vara lämnas tillbaka i obrutet skick så kan den säljas inte slängas
Nu ville ju någon att återlämnade varor skulle slängas ”för säkerhets skull” det var det jag svarade på
Jag hoppas att om butiken tar emot, kastar varan.
Butikerna slänger inte felfria varor inte heller varor som kan säljas till nedsatt pris
Däremot köper inte folk sådant där datumet har gått ut trots att det inte är något fel på varan
 
Har du inte hört talas om att folk kan leva på dumpstring? Det är den mat som affärerna slänger i containrar pga korta datum, tillbakalämnat eller skadade förpackningar t.ex. Ofta är det fullt brukbara varor.

Edit: varför det inte kan ges bort eller säljas till lågt pris vet jag inte. Är det någon som vet varför?

Jag förstår inte resonemanget?
Det faktum att det finns folk som lever på att rota i butikernas sopor är ett argument för att butikerna ska kasta maten de tar emot på öppet köp? Är det bättre att sopletarna blir glykolförgiftade än att folk som köper returnerade varor blir det? Eller varför har det med varandra att göra?
 
Jag förstår inte resonemanget?
Det faktum att det finns folk som lever på att rota i butikernas sopor är ett argument för att butikerna ska kasta maten de tar emot på öppet köp? Är det bättre att sopletarna blir glykolförgiftade än att folk som köper returnerade varor blir det? Eller varför har det med varandra att göra?
Hur många fall av glykolförgiftade återlämnade varor har det förekommit förresten :confused:
Är det verkligen vanligt
 
Har du inte hört talas om att folk kan leva på dumpstring? Det är den mat som affärerna slänger i containrar pga korta datum, tillbakalämnat eller skadade förpackningar t.ex. Ofta är det fullt brukbara varor.

Edit: varför det inte kan ges bort eller säljas till lågt pris vet jag inte. Är det någon som vet varför?

Där jag har handlat de senaste 10 åren har det alltid funnits hyllor med varor prissänkta pga kort datum. Sen är det ju en hel del grejer som folk faktiskt inte vill köpa ändå, skadade grönsaker brukar tex vara svårt (och problematiskt att hantera eftersom det drar flugor, lätt möglar osv). Det finns ställen här som skänker bort i det läget, men det ställer ju större krav på den som tar emot det att kunna hantera rätt. Och kostar personal och plats för butiken att sköta, för en vara som redan är en förlust för dem.

Att man inte får sälja saker som kan innebära en risk för den som äter är ju rätt självklart, och det innebär ju att brutna kylkedjor och annat som inte syns utanpå kan göra att man slänger mat som ser helt okej ut.
 
Och visst det slängs mycket mat i butiker men det mesta är sådant som är hopplöst mögligt eller där förpackningen inte håller ihop vem vill köpa en läckande mjölk trasig nutella burk eller en öppen chipspåse?
Mycket skadas under transporten tyvärr hela pallar välter ibland
Förpackningar som inte håller ihop är heller inte ovanligt det släpper i limningen och även om det finns en skyddande helt tät förpackning tex i flingpaket innanför så väljer majoriteten mycket hellre en hel kartong trots att innehållet är helt oskadat
 
Förpackningar som inte håller ihop är heller inte ovanligt det släpper i limningen och även om det finns en skyddande helt tät förpackning tex i flingpaket innanför så väljer majoriteten mycket hellre en hel kartong trots att innehållet är helt oskadat

Sånt brukar jag plocka på mig om det är något jag ska ha. Det ska ändå hällas över i en vettig burk när jag kommer hem, så bara innerförpackningen är hel så. 🙂
 
I Kista finns det numera tydligen någon butik där folk med låg pension och/eller lever på bidrag får handla mat som stora kedjor sorterar ut pga korta datum, skadade förpackningar, utsorterad frukt och grönt. Man blir medlem ett år, får handla en gång i veckan tror jag det var och måste kunna visa upp att man lever på stöd eller har under en viss inkomst för att bli medlem. Det är fullt tjänlig mat, inget som är mögligt eller skämt men som andra ratat så istället för att betala 40 kr för en limpa kanske den säljs för 5 - 10 kr.
 
I Kista finns det numera tydligen någon butik där folk med låg pension och/eller lever på bidrag får handla mat som stora kedjor sorterar ut pga korta datum, skadade förpackningar, utsorterad frukt och grönt. Man blir medlem ett år, får handla en gång i veckan tror jag det var och måste kunna visa upp att man lever på stöd eller har under en viss inkomst för att bli medlem. Det är fullt tjänlig mat, inget som är mögligt eller skämt men som andra ratat så istället för att betala 40 kr för en limpa kanske den säljs för 5 - 10 kr.


Ja det finns på flera ställen i Sverige och det är verkligen bra och en räddare många gånger för människor med låg inkomst särskilt i dessa tider. T.ex matmissionen i Stockholm och Malmö och Maträtt i Göteborg . För att bli medlem får man tjäna max 11 200 kronor efter skatt och man behöver ansöka om medlemskap. Det har fördubblats med antalet som vill bli medlemmar i Malmö och i Göteborg har se tre gånger så många jämfört med i våras.
 
Jag förstår inte resonemanget?
Det faktum att det finns folk som lever på att rota i butikernas sopor är ett argument för att butikerna ska kasta maten de tar emot på öppet köp? Är det bättre att sopletarna blir glykolförgiftade än att folk som köper returnerade varor blir det? Eller varför har det med varandra att göra?
Nu förstår inte jag vad du menar?
De frågor du ställer känns inte som om dom hör ihop med mitt inlägg?

Jag gjorde en reflektion som hör ihop med att affärerna slänger brukbar mat. Att det affärerna kastar bort inte är äkta matsvinn, utan något annat eftersom maten (oftast) är felfri.
 
Mycket skadas under transporten tyvärr hela pallar välter ibland
Förpackningar som inte håller ihop är heller inte ovanligt det släpper i limningen och även om det finns en skyddande helt tät förpackning tex i flingpaket innanför så väljer majoriteten mycket hellre en hel kartong trots att innehållet är helt oskadat
Jag räcker faktiskt upp handen, jag betalar inte fullpris för skadat gods.

Om det däremot var nedsatt en skälig summa så hade nog någon mindre bemedlad kunna köpa denna (skadade men inte farliga) matvara. Då skulle inte affärerna behöva slänga den pga att ingen har köpt den till fullt pris innan datumet gick ut. Win win liksom, men det görs inte - och det är dåligt av affärerna tycker jag.
 
Nu förstår inte jag vad du menar?
De frågor du ställer känns inte som om dom hör ihop med mitt inlägg?

Jag gjorde en reflektion som hör ihop med att affärerna slänger brukbar mat. Att det affärerna kastar bort inte är äkta matsvinn, utan något annat eftersom maten (oftast) är felfri.

Om du läser tillbaka i konversationen du citerade så ser du att slänga mat i det här fallet handlar om att personen hoppas att återköps slängs med tanke på vad den kan ha ”utsatts” för hos kund.
 
Jag räcker faktiskt upp handen, jag betalar inte fullpris för skadat gods.

Om det däremot var nedsatt en skälig summa så hade nog någon mindre bemedlad kunna köpa denna (skadade men inte farliga) matvara. Då skulle inte affärerna behöva slänga den pga att ingen har köpt den till fullt pris innan datumet gick ut. Win win liksom, men det görs inte - och det är dåligt av affärerna tycker jag.

Det är väl ändå vanligt att varor reas som är nära bäst före?

Att ha nedsatt pris på trasiga förpackningar är tyvärr hopplöst enligt min erfarenhet. Eftersom väldigt många förpackningar som av en händelse ”går sönder” om man har det så.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 235
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
29 015
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 921
Senast: Blueberry
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 728
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp