Bukefalos 28 år!

"Debutant - Hinder"

Sv: "Debutant - Hinder"

Jag trodde att det krävdes iaf felfria rundor i LA, som för kval till Msv t.ex.
I just vårt fall är det tyvärr, men jag förstår ju varför och det är nog bättre sett generellt. Men trist att behöva vänta så länge på att få rida Lätt och kanske också Msv klass.

Jo det är inte så lätt att kvala med ponny eftersom tillfällena är få. Gäller att du ser till att du är medlem i en klubb som arrangerar så att du verkligen stöttar grenen. :idea:

Med få tillfällen blir det större krav på ryttaren dvs det är inte "råd" med att rida fel i banhoppningen eller så... :crazy:

Istället för felfria rundor i LA så hade jag hellre sett en viss procent i dressyr. Alldeles för många klarar att nolla i LA på ponny beroende på att ponnyn kan och vill :angel: . "Rida" kan de inte... de sållas bort i ft iallafall i Msv.
 
Sv: "Debutant - Hinder"

Men då går det snabbt att kvala iaf.

Iofs är det inte riktigt samma sak att hoppa terränghinder på träning som tävling...på tävling kommer ju nerverna in, både hos häst och ryttare på ett annat sätt.

Mja, det finns inte så många tillfällen, särskilt inte när det ska kombineras med tävlande i hoppning och dressyr också.

Visst är det olika saker, men både ponny och ryttare är vana att tävla. Om än i hoppning :)
 
Sv: "Debutant - Hinder"

Jo det är inte så lätt att kvala med ponny eftersom tillfällena är få. Gäller att du ser till att du är medlem i en klubb som arrangerar så att du verkligen stöttar grenen. :idea:

Med få tillfällen blir det större krav på ryttaren dvs det är inte "råd" med att rida fel i banhoppningen eller så... :crazy:

Istället för felfria rundor i LA så hade jag hellre sett en viss procent i dressyr. Alldeles för många klarar att nolla i LA på ponny beroende på att ponnyn kan och vill :angel: . "Rida" kan de inte... de sållas bort i ft iallafall i Msv.

Nu är inte ryttaren det. Hon är medlem i klubben där hon bor, i Östergötland finns det ju en hel del klubbar som anordnar fälttävlan. (Mantorp, Åkerbo, Kinda, Valla är de jag kommer på direkt.)
Ryttare, och ponny också för den delen, bor i Finspång och tävlar därför för hemmaklubben. Rätt logiskt ändå.
Däremot ska de försöka delta i de tävlingar som anordnas i Östergötland i år. Utom en i höst där två stycken krockar, sanslöst dålig planering. Två ponnyfälttävlan på hela hösten, läggs samma helg :mad: Det gynnar varken deltagare eller arrangörer.
(Kinda och Mantorp, sista helgen i sept.)

Som jag ser det så är det väl för att för höga hinder kan ge stora skador på ekipaget, både fysiskt och psykiskt. Är det bara dressyrprogrammet som de inte klarar av så får de ju bara 0: or på det, inga omkullridningar eller dylikt.
Varför isf inte ha en viss gräns i både hoppning och dressyr? Säg två-tre felfria grundnollor i LA och minst 60% i ett LA-program. Eller dylikt.
 
Senast ändrad:
Sv: "Debutant - Hinder"

Debutanthinder för både B- C- och D-ponny är 70 cm höga.

Här är några bilderen bild från när jag red debutant på min B-ponny Ronja V:


_J9G0049.JPG


:D


Ronja, de är ju jag :) haha
 
Sv: "Debutant - Hinder"

det är bra att man måste kvala genom mindre fälttävlingar. hästen kanske inte har några problem, och inte ryttaren heller.. men ofta kanske man har höga krav på sig själv! d-ponnyerna har ofta andra höjder än b- och c-ponny. annars är det b&c som har ÄNNU lägre än 70 cm. men ingen av debutanterna är särskilt svåra om man har en aning om vad man gör :)
 
Sv: "Debutant - Hinder"

det är bra att man måste kvala genom mindre fälttävlingar. hästen kanske inte har några problem, och inte ryttaren heller.. men ofta kanske man har höga krav på sig själv! d-ponnyerna har ofta andra höjder än b- och c-ponny. annars är det b&c som har ÄNNU lägre än 70 cm. men ingen av debutanterna är särskilt svåra om man har en aning om vad man gör :)

Jag gissar att det var menat till mig. Tryck på rätt svarsknapp i fortsättningen så blir det lättare :)

Vad skulle de höga kraven ha med saken att göra? Självfallet har man höga krav på sig själv och ponnyn, man vet ju vad man kan.

C- och D-ponnyer har 70 cm i terrängen. B-ponnyer har 60-70 cm i terrängen. I banhoppningen har alla kategorier 75 cm. Länk.

Har någon påstått att debutant är svårt? Tvärtom. Det som jag tycker är tråkigt att det var väldigt lång tid att avancera inom fälttävlan eftersom det inte direkt vimlar av tävlingar inom rimliga avstånd, ens i Östergötland.
 
Sv: "Debutant - Hinder"

Jag gissar att det var menat till mig. Tryck på rätt svarsknapp i fortsättningen så blir det lättare :)

Vad skulle de höga kraven ha med saken att göra? Självfallet har man höga krav på sig själv och ponnyn, man vet ju vad man kan.

C- och D-ponnyer har 70 cm i terrängen. B-ponnyer har 60-70 cm i terrängen. I banhoppningen har alla kategorier 75 cm. Länk.

Har någon påstått att debutant är svårt? Tvärtom. Det som jag tycker är tråkigt att det var väldigt lång tid att avancera inom fälttävlan eftersom det inte direkt vimlar av tävlingar inom rimliga avstånd, ens i Östergötland.

Nej, LadyCoverGirl, det var inte ett svar riktat mot dig :) mot alla som undrar! och så måste jag tillägga till alla som blir förvirrade med höjderna, att då är det olika från bana till bana. I mantorp (tex.) rider nästan alltid b&c-ponnyerna samma bana medan d-ponnyerna har en lite högre/ett annat hinder) men har även vart med om att c-ponnyerna går med d-ponnyerna! :) och du behöver inte ta illa upp för det med "höga krav", när jag startade de första fälttävlingarna var det inte heller kul, vi hade nemas problemas med hinderhöjden, men "a rule is a rule", och i många fall är det tur! har sett så många ekipage som inte har en aning om vad de gör ute i terrängen/på tävlingsplatsen (ALLA har väl grönt kort och FT-kort?! - tänkte jag, men alla är visst inte lärda hur man uppför sig), och visst är det jobbigt för de som har tävlingsvana, men se det positivt (optimist-emma!) - då kan man vara en god förebild för de yngre/mer oerfarna! :D hoppas du förstår vad jag menar och inte tog illa upp för att du trodde att jag pikade dig, LadyC :) ha det kalas, alla fälttävlansryttare!
 
Sv: "Debutant - Hinder"

Nej, LadyCoverGirl, det var inte ett svar riktat mot dig :) mot alla som undrar! och så måste jag tillägga till alla som blir förvirrade med höjderna, att då är det olika från bana till bana. I mantorp (tex.) rider nästan alltid b&c-ponnyerna samma bana medan d-ponnyerna har en lite högre/ett annat hinder) men har även vart med om att c-ponnyerna går med d-ponnyerna! :) och du behöver inte ta illa upp för det med "höga krav", när jag startade de första fälttävlingarna var det inte heller kul, vi hade nemas problemas med hinderhöjden, men "a rule is a rule", och i många fall är det tur! har sett så många ekipage som inte har en aning om vad de gör ute i terrängen/på tävlingsplatsen (ALLA har väl grönt kort och FT-kort?! - tänkte jag, men alla är visst inte lärda hur man uppför sig), och visst är det jobbigt för de som har tävlingsvana, men se det positivt (optimist-emma!) - då kan man vara en god förebild för de yngre/mer oerfarna! :D hoppas du förstår vad jag menar och inte tog illa upp för att du trodde att jag pikade dig, LadyC :) ha det kalas, alla fälttävlansryttare!

I Cinnas ryttares fall handlar det också om åldern, hon har visserligen 2008 på sig också att rida fälttävlan. Men fälttävlanstävlingarna ska också passas in med tävlingar i hoppning och dressyr samt träningar.
Vill man då rida högre klass i fälttävlan blir det lätt lite stressigt. Men det ska nog lösa sig, sålänge Cinna fattar att man kan lyfta på benen för snubbeltråd på 75 cm och inte bara hinder på 110 cm ;)
 
Sv: "Debutant - Hinder"

Men det ska nog lösa sig, sålänge Cinna fattar att man kan lyfta på benen för snubbeltråd på 75 cm och inte bara hinder på 110 cm ;)

HAHA, tror vi har samma dilemma! Corona springer som en idiot och bara "fäller in" benen när det är lägre än 110 (gissa hur det såg ut på debutanterna...)! Men, det är bara att rida på och hoppas du hinner :) /Emma
 
Sv: "Debutant - Hinder"

HAHA, tror vi har samma dilemma! Corona springer som en idiot och bara "fäller in" benen när det är lägre än 110 (gissa hur det såg ut på debutanterna...)! Men, det är bara att rida på och hoppas du hinner :) /Emma

Cinna springer inte mer pga höjden däremot är hon väldigt oengagerad ;)
Det är inte jag som rider, jag fyller 21 år i höst ;)
 
Sv: "Debutant - Hinder"

Cinna springer inte mer pga höjden däremot är hon väldigt oengagerad ;)
Det är inte jag som rider, jag fyller 21 år i höst ;)

Jag rider inte ponny längre heller, det är "min" mogna storhäst som inte lyfter på tassarna eller koncentrerar sig förrän hon tycker det behövs ;) Men det problemet har vi inte längre då vi slipper de allra lägsta klasserna :)
 
Sv: "Debutant - Hinder"

Jag rider inte ponny längre heller, det är "min" mogna storhäst som inte lyfter på tassarna eller koncentrerar sig förrän hon tycker det behövs ;) Men det problemet har vi inte längre då vi slipper de allra lägsta klasserna :)

Jo, Cinna hoppar ju inte lägre än LB. Det är nog i lägsta laget tycker hon ;)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 829
Senast: Mia_R
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 688
Senast: verser
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 025
Senast: Praefatio
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp