Bukefalos 28 år!

Definition av samling - H&R

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Definition av samling - H&R

greger;10794943 Om vi som glada amatörer går in för att bygga en elitpresterande häst utan att ha den där skickligheten skrev:
Hm, var det inte i en annan tråd vi diskuterade att tränaren var "överflödig"?:angel:;) skämt åsido, tror inte du var inblandad där..

Angående att vi praktiker bör ha mer vetenskapliga fakta bakom oss när vi skriver här;
våra hästar är nog de bästa kritikerna vi har. Det är ändå de som tränar och tävlar som får feedback hela tiden på om mängden vila/träning funkar.
 
Sv: Definition av samling - H&R

Tycker att det är beroende av nivå o även ålder.
Kommer ihåg att Strauss inte tålde mkt träning- på slutet o sparades mkt på. Men den var ju mkt välutbildad o hade en ryttare som kunde honom utan o innan.

Annars brukar man väl säga att gamla hästar inte mår bra av att vila. Ställs de av- blir de skruttiga.


Ja, det är ju klockrent så. Min 17-åring med ledbekymmer är jättefin så länge han rids och tränas ordentligt. När jag ska dressyra efter uppehåll på ett par veckor (han motioneras varje dag men emellanåt slarvar jag med dressyrpassen :angel:) - då är det MYCKET jobbigare! Han gör det han ska men det märks att det tar emot. 2 pass i veckan, och däremellan bara hage, skulle inte funka för honom - inte ens nu när de går i hagen 7-22. De behöver jobbas igenom, vilket inte sker i hagen.

Hm - nu kom jag på att diskussionen med 2 pass i veckan nog hörde till en annan tråd, hav överseende med en förvirrad tack..
 
Senast ändrad:
Sv: Definition av samling - H&R

Jag tycker inte det är konstigt att skilja på elit och amatörer? :confused: Men jag har kanske inte varit med i samma diskussioner där.
Jag menar inte att en amatör inte kan vara lika skicklig, egentligen. Det har väl med träning och fallenhet, och vad man ser som skickligt, att göra. Men att man har olika mål och därmed upplägg är ju självklart? Eller?

Det är lite svårt att skilja eftersom diskussionens vågor gått rätt höga här så vissa har diskuterat träning på sin hobby / amatörnivå och sedan fått skit för att de inte presenterar ett fulländat tävlings träningsupplägg, som skulle ge lösgjordhet á la J.B.. Det tycker jag är orättvist.

Jag personligen håller mig i mittfåran vad gäller träningsintensitet.
På unghäst jobbar jag hellre färre, lite kortare men intensivare pass för att bygga kondis och grund styrka men ge vilan som behövs däremellan. Men vill också lägga in ett par längre, lugna pass för hållbarhetsträning.

På häst i god kondis och styrka kan man sannolikt laborera mer och känna sig för beroende på vad man behöver mer av just då, blanda lättare - hårdare - vila.

På äldre häst (i Fredriks specifika ex) ser jag det som högst rimligt att trappa ner konditionsträningen om man inte vill nöta på dess leder, och då kan mycket väl 3 lugna pass i veckan vara ett upplägg som passar. Eller köra små skrittrundor dagligen, om nu hästen inte har hagar som gör att den håller sig rörlig på det viset - det är ju faktiskt olika. Just denna hästen avkrävs ju i inget av fallen några tuffare galoppjobb under ryttare och behöver därför inte tränas för just det.

Axel:
Vid kraftig, snabb muskelsammandragning eller statiskt arbete (t ex vid en spänning).
Vad exakt som är vad blir lite av en tolkningsfråga förståss. Piruetter t ex, eller galoppfattningar kräver ju rätt hårt muskeljobb under kort tid. Men med dynamik och chans till syresättning försvinner då mjölksyran fort.
Vid statiskt arbete blir det mindre cirkulation och då mer mjölksyra.

Absolut - en vältränad individ har bättre återhämtningsmekanismer! :)
(Det tar dock fortfarande sin tid att återuppbygga saker och ting, men hanteringen av mjölksyra går snabbare och syresättningen är bättre så att mjölksyra inte bildas lika fort)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Definition av samling - H&R

En fråga angående puls/ andning.

NÄR- i vilken typ av jobbig träning går ej puls o andning upp?

Vill jag också veta.:cool:

Även om man står still men ändå pressar muskler genom att ex lyfta så nog går pulsen upp när man får anstränga sej. Även om man bara skapar mjölksyra genom att hålla en arm rakt ut tillräckligt länge eller liknande så lär man till slut när det bildas mjölksyra och man får svårt att hålla kvar, få högre puls. Samma med hästar.
Vill gärna veta vid vilket ansträngande arbete en häst inte får högre puls:confused:
 
Sv: Definition av samling - H&R

Har nog blivit ett missförstånd.
Pulsen går ju upp bara man rör sig, men maxas först vid topphstighet. Vid dressyr kan den variera mycket, beroende på typ av jobb som utförs.
Flås däremot kommer först när pulsen stigit rätt mycket, uppåt 160 gissar jag. Men mjölksyra kan produceras även utan flås, dvs lägre puls - dock knappast vid vilopuls.
 
Sv: Definition av samling - H&R

Har nog blivit ett missförstånd.
Pulsen går ju upp bara man rör sig, men maxas först vid topphstighet. Vid dressyr kan den variera mycket, beroende på typ av jobb som utförs.
Flås däremot kommer först när pulsen stigit rätt mycket, uppåt 160 gissar jag. Men mjölksyra kan produceras även utan flås, dvs lägre puls - dock knappast vid vilopuls.

Ja precis:idea: Pulsen går upp så fort man rör sig och när man tar i. (Jag pratade ju inte om flås. ) Därför jag frågade Fredrik ang detta:

Det kan vara väldigt ansträngande utan att pulsen går upp.


Som jag inte tycker stämmer.
:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Definition av samling - H&R

Har nog blivit ett missförstånd.
Pulsen går ju upp bara man rör sig, men maxas först vid topphstighet. Vid dressyr kan den variera mycket, beroende på typ av jobb som utförs.
Flås däremot kommer först när pulsen stigit rätt mycket, uppåt 160 gissar jag. Men mjölksyra kan produceras även utan flås, dvs lägre puls - dock knappast vid vilopuls.
Det här undrar jag över.
Om man är väldigt otränad- Ja definitivt, men annars?

du behöver ju syre. Vem har inte gått på gym där man får lära sig att andas- för att orka.
mina hästar flåsar som fasen vid klättring- brant då.
Kan inte tänka mig annat än att puls o andning går hand i hand- även på kusen.
 
Sv: Definition av samling - H&R

Flås däremot kommer först när pulsen stigit rätt mycket, uppåt 160 gissar jag. Men mjölksyra kan produceras även utan flås, dvs lägre puls - dock knappast vid vilopuls.


Nu har du påstått så många ggr att mjölksyra bildas utan flås, så källa tack.

Lite förenklat så bildas mjölksyra för att muskeln behöver mer energi av glucos vis ansträngning än vad det finns syremolekyler i blodet.

För att få in fler syremolekyler både höjs andningen till flås och pulsen höjs för, att dels få in mer syre i lungorna, dels pumpa mer syre till muskelcellen.

Klarar man att få in fler syremolekyler till blodet utan att behöva flåsa då bildas heller ingen mjölksyra.
 
Sv: Definition av samling - H&R

Kanske beror på vad man menar med flås, andningen tyngre eller häftigare, typ nästan tappa luften, dvs "lungöppnare".

I alla fall påverkas puls OCH andning, håller jag med om. Särskilt om hästen jobbas bara tex 3 dagar i veckan.....som varannan dag ungefär.
 
Sv: Definition av samling - H&R

ginnies: Ursäkta, men jag är så trött på att behöva svara dig: det har jag redan skrivit! Kan du inte söka lite själv innan du frågar?

Du hade inte behövt ställa de frågor du gör om du hade läst tidigare inlägg, hade kanske inte behövt bli lika upprörd heller om du hade sett hur folk nyanserat sina åsikter.

Jag HAR hänvisat till den källan redan 2 ggr! Och redogjort för hur muskleceller och spjälkningsprocessen funkar på sid 12 tror jag...
 
Sv: Definition av samling - H&R

Axel:
Jag tror inte att jag förstår vad du undrar? :confused:
För det är ju helt rätt, att puls och andning går hand i hand. Ju mer syre kroppen behöver desto snabbare andas man och ökar också pulsen.

Aha, du menar kanske när det övergår till "flås"? :idea: Det är nog en tolkningsfråga. Hästen andas ofta i takt med sina steg, så lite kortare snabbare andning i t ex trav eller lugn galopp är inget jag kallar flås.
Flås för mig är mer när hästen fortsätter snabbandas en stund efter att arbetet avstannar, då brukar den svettas också, om inte förr. (Det finns kanske en vedertagen definition av flås, men den känner jag inte till.)

Sedan kan t ex stress få upp pulsen och andningen utan att hästen eg arbetar, och även om det medför viss muskelanspänning behöver det inte betyda mjölksyra.
Intensivt arbete en kort stund kan också få upp flåset utan att hästen hinner hamna i syreskuld och då bildas heller inte mjölksyra i större omfattning. Flås i sig är inte lika med mjölksyra.

---vetenskapsvarning---

Om man hoppar tillbaka till de där typ IIb fibrerna, så jobbar de med snabba rörelser, explosivitet, kadens, hög kraftutväxling. Exempel på sådant arbete är styrketräning, för hästen t ex upprepade samlingsmoment, passage, eller t ex galoppfattningar. Dessa fibrer behöver inte syre = bildar mjölksyra.
Mjölksyra behöver inte bli ett problem för hästen om det bara får transporteras bort, som vid dynamiskt arbete, men kan bli det om man upprepar intensiteten tillräckligt länge utan vilopaus för syresättning.

Alla muskler som får ont om syre börjar spjälka ATP istället för att förbränna det = mjölksyra.
Ont om syre får den vid statiskt arbete (t ex en låst position i rygg), eller arbete som överstiger hästens kapacitet att transportera syre (intensivare arbete, ofta arbete i snabbare tempo. Behöver inte vara maxpulsjobb men över 80% av maxpulsen börjar mjölksyran slå till och tempot kan bara hållas en kortare period).

Och ja, en vältränad individ har god kapacitet att transportera och förbränna syre: kraftigt hjärta, gott om små blodkärl i musklerna och gott om mitokondrier i cellerna. De kan jobba mer på lägre puls.
Så en puls på säg 120 kan för en otränad individ vara en "lätt arbets puls" medan det för en vältränad individ kan vara den puls den använder vid hårdare ansträngning.
Den otränade kommer snabbare upp i sin maxpuls och får snabbare mjölksyra pga ofullständig syresättning.

Dock, vi var inne på äldre och tidigare vältränade hästar innan - Robin Z t ex - de tappar ju inte sina förutsättningar för arbete så snabbt som vi människor. De behåller konditionen och muskelstyrkan även vid lägre arbetsintensitet.
 
Sv: Definition av samling - H&R

*Knapplån*

Nu har jag fått en rapport, från någon som ändå inte orkade vänta tills jag kom hem från jobbet och stallet, utan var tvungen att själv svara lika dumt på ett "slag under bältet"-inlägg från någon och genast kom en svans av likadana "slag under bältet"-pikar. Och nej, ni som inte förstår vad jag pratar om, de inläggen finns inte kvar. De har jag raderat.

Det tycker jag var HEMSKT synd att tråden skulle börja tappa fokus, då jag och Immer igår just satt och förvånades över hur lugn, trevlig och saklig diskussion som varit i denna tråd.

Nu säger jag det bara EN GÅNG. Nästa gång, det kommer in "slag under bältet"-pikar i tråden från "vilken sida det vara månde", så kommer tråden LÅSAS och de som någon gång i denna tråd haft "slag under bältet"-pikar kommer alla de få varsitt gult kort. Och nej, det hjälper inte att skicka oförskämda PM till mig då. Utan det kan leda till ett rött kort i stället.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Senast ändrad:
Sv: Definition av samling - H&R

Kanske en korkad fråga, men nu funderar jag på vilken typ av muskler som är viktigast att träna upp för tex dressyren, "samlingsmuskler"?
 
Sv: Definition av samling - H&R

Oj, oj, vad här skrivs! Jag har legat på operation och har bara skummat de sista sidorna men jag ser att ni fortfarande diskuterar träning, muskulärt och flås mest men mycket lite om samling numera? Stämmer det eller finns det riktigt intressanta inlägg på sidorna 14-16, vilka jag hoppade lite vanvördigt nu ikväll?

Trist att moderator har fått lov att gå in och städa lite, vi hade som sagt en riktigt trevlig nivå här inne och ibland undrar jag om ni inte VILL missförstå och övertolka varandra bara för att ni har ett agg i sidan mot varann sen förut? Är det svårt att acceptera att folk har olika sätt att uttrycka sig och kunna respektera dem ändå så bör ni nog fundera över er egen inställning för det låter inte som en bra egenskap för resten av livet...

Nåja, jag bara tittade in här en sväng för att se hur det gick med min samlingstråd - själv är jag bara nöjd om jag inom snar framtid öht kan sitta till häst igen!

Nog OT - åter till samlingen! :)

/Camilla
 
Sv: Definition av samling - H&R

Nu var Robin inte särskilt gammal. utan fortfarande aktiv men skadad.

Tror oxå att en hingst lättare kan behålla sin muskelmassa.

Om hästen är sjuk o inte ges lite mat så att den faller ur- är oxå avgörande.
Den tappade inte i kondition, men i flås såklart.

Har sen svårt att se din jämförelse med gal. piruetters intensitet med fattningar- även om de görs samlade med krut i:confused:

Att just piruetter är jobbigt vet man o gör därför sällan såna på träning, utan gör arbetspiruetter.
Man lägger heller inte den träningen i slutet av ett pass.

Sen är träningen avhängig av hur stor muskelmassa den har.
en med mkt sånt- kräver längre uppvärmning o mer arbete o givetvis nedvarvning.
En otränad häst är slut innan den ens har blivit varm- om man inte "filar på" längre stund i lägre intensitet o pustar massor. Kortare o lägre intervall.

kom på ngt.

Man sa förr att en häst som inte svettas vid arbete- har så dålig kondis att den inte kommer upp i uppvärmda muskler som kan byggas upp.
klättring var då ganska förkastligt iom att det går på ren råstyrka.
 
Senast ändrad:
Sv: Definition av samling - H&R

Den tappade inte i kondition, men i flås såklart.
Jag måste bara kolla med dig vad du definierar som skillnaden mellan kondition och "flås"? Vad är kondition och vad är "flås"?
 
Sv: Definition av samling - H&R

Kanske en korkad fråga, men nu funderar jag på vilken typ av muskler som är viktigast att träna upp för tex dressyren, "samlingsmuskler"?


Om man plockar upp en speciell muskel eller grupp av muskler som är viktig för samling, så är det lätt att det dras helt fel växlar på det.

Och då syftar jag inte på buke utan i den större världen

Men generelt kan man säga att det är viktigt att få en sådan balans i hästen att den använder sig av sina hållningsmuskler. Men de är inte muskler som växer i volym.

och nu pratar vi steg 1 och 2 på utbidlningsskalan. jag upplever att många siktar in sig på steg 6 från början, men det är omöjligt att befinna sig på den nivån utan en stadig grund i 1- 5

Däremot kan du ju träna själva hävarmen, men utan en stabiliserad hästkropp så kommer den i alla fall inte att kunna lyfta framdelen

Det kan man se inom vissa grenar en enorm bakdel och lår, men ingen överlinje i övrigt.

Så egentligen om man vill tänka samling så måste man stärka den i en grundform.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Definition av samling - H&R

Hästar svettas olika mycket - individuellt som hos människor. Men en häst i högre kondition svettas mer, folk tror tvärtom.

Jag rider en häst som svettas ganska mycket, utom om den inte mår bra :( Om den inte svettas blir jag orolig. Sist det hände hade den virus i kroppen visade det sig. Det är ett av de första tecknen om något är fel.
 
Sv: Definition av samling - H&R

operation? inget allvarligt hoppas jag :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp