Bukefalos 28 år!

Definition av samling - H&R

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Definition av samling - H&R

Hur exakt menar du att hästen skulle vara utsökt musklad, lösgjord mjuk och harmonisk om den på rutin trimmas 2 dagar i veckan och thats it? isåfall har vi helt olika krav på muskulatur, lösgjordhet och mjukhet kan jag säga.

jag ser inte varför man måste hård dra det från ena extrem varianten till den andra? så du menar att alternativet till att jobba hästen 2 dagar i veckan är att man sitter och nöter på den femtielva dar i veckan?
det har nogsamt diskuterats, i nästan samtliga inlägg, vikten av vila och varierad träning i träningschemat. Men nej - du vilar inte din häst till form genom att låta den stå 5 dagar i veckan nej.
Lugn lugn!:laugh:
Det måste väl bero lite på vad man vill ha för nivå på uthållighet!
jag tror visst man kan muskla upp en häst med lite träning, men risken är att den blir rätt dålig i flåset och kanske fet..
jag har upplevt det som att de kan bli lite beroende av mycket träning så av ren bekvämlighet har jag medvetet låtit araben gå i hagen och enbart tränat på ridplanen ett par tre, eller mer, pass i veckan.
Hon har blivit trevligare och jag upplever henne starkare (ridmässigt)än någonsin innan. Fast förr orkade hon ta travarnas träningsslinga på berget i rejäl ledig trav eller cantergalopp uppför brant lutning någon mil utan att bli ansträngd. men det blev lite på bekostnad av dressyren, för de musklerna blev beroende av underhåll, och hästen motsatte sig lugnt filande på bärigheten då det kröp under skinnet av energi och ork.

Vad menar du är rätta måtten på lösgjordhet!?
Jag menar, att man kan uppnå lösgjordhet i hantering, skötsel, behandling o fodring, och sedan ur lösgjordheten med ridningen bygga på styrka.
-att då hästen upplevs ej lösgjord är det EN väg att rida och gymnasticera bort det, en annan att utesluta orsakerna och sedan "behöva" rida mindre!

-man MÅSTE inte rida fram lösgjordheten.
femåringen var makalöst lösgjord i går, efter ca sex veckors vistelse i hagen med rastlöst sällskap som håller igång fläsket på dom båda! har aldrig sett bättre lyft, steglängd och flyt på den!
 
Sv: Definition av samling - H&R

Vad menar du är rätta måtten på lösgjordhet!?
Jag menar, att man kan uppnå lösgjordhet i hantering, skötsel, behandling o fodring, och sedan ur lösgjordheten med ridningen bygga på styrka.
-att då hästen upplevs ej lösgjord är det EN väg att rida och gymnasticera bort det, en annan att utesluta orsakerna och sedan "behöva" rida mindre!

-man MÅSTE inte rida fram lösgjordheten.
femåringen var makalöst lösgjord i går, efter ca sex veckors vistelse i hagen med rastlöst sällskap som håller igång fläsket på dom båda! har aldrig sett bättre lyft, steglängd och flyt på den!

Jag menar att det du tycker är lösgjord nog är inte samma sak som jag, eller Jan Brink för den delen, tycker är lösgjord.

så enkelt var det.

och nej - du kan inte vila din häst i form 5 dagar i veckan och uppnå den lösgjordheten nej.
 
Sv: Definition av samling - H&R

Men vänd på det ett ögonblick! :)

Hur många rider inte in spänningar i hästen som omöjliggör lösgjordhet? De flesta får spänningseffekten så fort de sadlar och sitter upp på hästen, och lyckas de rida bort delar av den obekvämhet lasten orsakar hästen så anses det gott.

Så ja, hästar kan faktiskt vara bättre lösgjorda utan just ryttarens insatser.
Men det måste inte vara så! Naturligtvis kan inte en stel och sned häst mirakulöst bota sig från detta genom att fortsätta gå i samma mönster i sin hage. Träning mot rakriktning, ev hjälp av kiropraktor - tillsammans med en för hästen trivsam och avstressande miljö gör också sitt till. Utan mental avspänning blir det ju inte mycket fysisk sådan. osv

Få av oss rider för övrigt som J.B... så att han kan ha högre krav är mindre konstigt! :D

Men igen om man vänder på det - om man inte strävar efter just elitprestationer, inte kräver svettiga kondisjobb av hästen utan just en stark bärighet - då kan det lugnare upplägget vara alldeles utmärkt! Man får utgå ifrån sitt eget mål och hästens förutsättningar.
 
Sv: Definition av samling - H&R

Det är skillnad på avslappning o lösgjordhet.
att rida dit spänning är ofta inte medvetet, men om hästen ska lära sig nya saker o den inte förstår- konflikt i hjärnan- kan knyta sig.

När man vill att hästen ska ta i lite mer kommer gärna spänning in- av naturliga orsaker- den måste spänna sina muskler lite mer. Därifrån utgår man till att få den att kunna slappna av även under prestation.
Hästen måste lära sig att förstå vad man vill. när den gör det så....

Sen är det återigen skillnad på individer.

Tänk vad lätt det vore om vi kunde förklara vad vi vill, men nu funkar det inte så.
 
Sv: Definition av samling - H&R

Ska jag ens kommentera???

Jag menar inte att hästarna på nåt sätt springer runt och går fram och tillbaka i hagen, men de rör sig på hästars vis. Men jag vet inte, de hästar , (OAVSETT RAS) jag sett har då väääldigt likt beteende då det gäller "hagbeteende".

Förstår inte riktigt hur man kan underskatta hästens rörelse i hagen.


Jag har inte underskattat hagen alls,håller bara inte med dig om att alla hästar rör sig mycket.

En av mina tävlingshästar går själv på 3 ha,rör sig obefintligt.
 
Sv: Definition av samling - H&R

Men vänd på det ett ögonblick! :)

Hur många rider inte in spänningar i hästen som omöjliggör lösgjordhet? De flesta får spänningseffekten så fort de sadlar och sitter upp på hästen, och lyckas de rida bort delar av den obekvämhet lasten orsakar hästen så anses det gott.

präsis

OM man nu rider efter utbildningsskalan så rider man då framåt nedåt tills losgelassenheitsfrustet kommer - OM man har den balansen sitsen och koordinationen i bäckenet, så att man kan få igång hästen

Sedan kan man börja "träna", kommer spänningen igen återgår man till framåt nedåt till losgelassenheitsfrustet kommer - och återgår sedan till övningen. Nyss var Hubbe Schmidt guru. han talar om just det på en clinic på You tube.

Men eftersom många inte har den där sitsen, balansen, koordinationen så tror de att de måste sitta och fila och grejja hela passet, så att det verkar okey på slutet

och tja - de har ju aldrig upplevt något annat:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Definition av samling - H&R

Men igen om man vänder på det - om man inte strävar efter just elitprestationer, inte kräver svettiga kondisjobb av hästen utan just en stark bärighet - då kan det lugnare upplägget vara alldeles utmärkt! Man får utgå ifrån sitt eget mål och hästens förutsättningar.



Men om man påstår det,då får man också tala om att det är vid hobby-promenaridning som dn sanningen kan brukas.
Inte vid träning mot tävling.
 
Sv: Definition av samling - H&R

Och även om jag här stundtals framställs som enbart bokmal som näst intill sitter bakochfram - så räcker det han presterar för både tränare och Dressyrdommare, dock inte riktigt på SM nivå, måset jag erkänna
Eller rider svår dressyr.

Du är alltid luddig med vad du har för EGEN erfarenhet.
Man kan tolka det som att du rider snäppet under svår dressyr eller red det förr- antagligen avsikten- eftersom du inte har tävlat alls, men vet allt bäst.

Man behöver inte lägga ner hästen så fort den blir spänd- det finns andra sätt, men visst är det ett.
 
Sv: Definition av samling - H&R

-man MÅSTE inte rida fram lösgjordheten.
femåringen var makalöst lösgjord i går, efter ca sex veckors vistelse i hagen med rastlöst sällskap som håller igång fläsket på dom båda! har aldrig sett bättre lyft, steglängd och flyt på den!

Hästar som går på bete rör sig en del, när de betar är de i en optimal position som främjar blodgenomströmningen och muskler får både vila och ett bra flöde - hästen tappar sina spänningar.

Jag tror att det beror på vad man lägger in i begreppet lösgjordhet? Hästen är fri från spänningar, musklerna har återhämtat sig, ev spänningar och låsningar är borta. Är det så håller jag helt med dig.

Min häst är jättefin efter vila - det bevisar vilka spänningar jag rider in i honom. vid övergångar tex orkar han inte riktigt och spänner till nacken - vips har jag en spänning i kroppen. så i längden så går det inte att vila hästen i form, då får den aldrig ridas (av mig) :p

kl

Förutom allt gagg så är denna tråd väldigt rolig att följa :bow:
 
Sv: Definition av samling - H&R

KL
Åter till ämnet:angel:

Jag har inte fått svar på vad som är hårt ansträngda muskler:mad:

För mig är det när hästen har gjort ett jobb som den inte är van vid- en rejäl kraftansträngning- för en häst.

Om den då tränas sällan är det självklart att allt blir jobbigt. nytt varje gång- ingen kontinuitet.

Muskler som tränas o ska byggas upp o inte gör så mer än sporadiskt- blir till muskler i vila som behöver längre stund av att komma igång o mer träning för att byggas upp.
Därför borde det vara lättare att hålla en jämn frekvent träningsnivå.
 
Senast ändrad:
Sv: Definition av samling - H&R

Jag tänkte när jag tränade igår att när den jobbar- håller ihop kroppen så kan den inte lufsa avspänd- som lång o låg.

efter 5 min. travarbete- skritt på lång tygel o då kom det en rad belåtna frustningar.
 
Sv: Definition av samling - H&R

Hästar som går på bete rör sig en del, när de betar är de i en optimal position som främjar blodgenomströmningen och muskler får både vila och ett bra flöde - hästen tappar sina spänningar.

Jag tror att det beror på vad man lägger in i begreppet lösgjordhet? Hästen är fri från spänningar, musklerna har återhämtat sig, ev spänningar och låsningar är borta. Är det så håller jag helt med dig.

Min häst är jättefin efter vila - det bevisar vilka spänningar jag rider in i honom. vid övergångar tex orkar han inte riktigt och spänner till nacken - vips har jag en spänning i kroppen. så i längden så går det inte att vila hästen i form, då får den aldrig ridas (av mig) :p

kl

Förutom allt gagg så är denna tråd väldigt rolig att följa :bow:


Tillägg: ang att man inte måste rida sig till lösgjordhet. Kan man inte det får man nog lära sig. Hästen kan inte vila sig till lösgjordhet varje gång den har spänningar eller inte är lösgjord. Men det var nog inte så du menade
 
Sv: Definition av samling - H&R

Jag tror att det beror på vad man lägger in i begreppet lösgjordhet? Hästen är fri från spänningar, musklerna har återhämtat sig, ev spänningar och låsningar är borta. Är det så håller jag helt med dig.

Det här är ju åtminstone grunden, vilket borde underlätta en hel del mot om man sätter sig upp och ska försöka lösgöra en kuse som var en planka redan innan man satt upp! :angel:
På senaste teorin jag var med på tog tränaren upp ämnet, och en intressant sak var att vi ryttare medvetet eller omedvetet lär hästarna även hur musklerna ska svara när vi ger hjälper. Vi kan alltså teoretiskt sett "lära" hästen att reagera avspänt på hjälper och kommandon, eller lära hästen att spänna fel muskler.
Man vill ju inte bara att hästarna ska vara lösgjorda utan även att de ska gå i form - samtidigt, och det svåra ligger väl i att försöka placera hästen i form -vilket kommer vara mer eller mindre jobbigt för hästen om den bär bra - utan att den får spänningar av hjälperna, ren förvirring vid själva inlärningen, att den tycker det blir obekämt/jobbigt osv.

Så jag håller med dig, att ryttaren måste lära sig rida så att hästen kan hålla sig lösgjord trots att den går i en bärig form, och skola hästen till det.
Å andra sidan - är ryttaren redan hyfsat duktig på det och hästen redan är skolad till det, då tror jag det kan vara bra vila ibland om hästen upplevs mer "lös" i kroppen efter vila?
Annat i de fall där hästen upplevs må bäst av att motioneras regelbundet, kan ju vara olika mellan individer och kanske ffa ålder?
 
Sv: Definition av samling - H&R

Tycker att det är beroende av nivå o även ålder.
Kommer ihåg att Strauss inte tålde mkt träning- på slutet o sparades mkt på. Men den var ju mkt välutbildad o hade en ryttare som kunde honom utan o innan.

Annars brukar man väl säga att gamla hästar inte mår bra av att vila. Ställs de av- blir de skruttiga.
 
Sv: Definition av samling - H&R

Tycker att det är beroende av nivå o även ålder.
Kommer ihåg att Strauss inte tålde mkt träning- på slutet o sparades mkt på. Men den var ju mkt välutbildad o hade en ryttare som kunde honom utan o innan.

Annars brukar man väl säga att gamla hästar inte mår bra av att vila. Ställs de av- blir de skruttiga.

Tror också på det, eller kanske i vilket muskulärt och led-mässigt skick de är i utifrån åldern? Och hur lång vila det är frågan om. Skillnad på en eller ett par dagar jämfört med ett halvår! :p
 
Sv: Definition av samling - H&R

Ginnies:
Om du läst tidigare inlägg bör det stå klart att det är självklart att man lägger upp träningen olika beroende på prestationskrav.
Men det är ingenting som i sig talar emot att hästar behöver vila efter hårdare träning för att hålla, och framförallt bygga muskler.

Mackan:
ang . JB så förstår jag inte varför han inte kan vara med i diskussionen? ska det dras ngn slags gräns menar du mellan vad de som skriver här anses kunna förstå och utföra ? I sak, rent principiellt så visar det väl snarare på att ett minituöst noggrant upplägg och skicklig ridning med prestation som mjukhet och harmoni som mål, i regel inte sker genom 2 dagars ridning.

Han får gärna vara med i diskussionen! Känner du honom? ;)
Han kan nog få fram lösgjordhet betydligt snabbare än de flesta här och behöver nog trimma mindre för att få den effekt han söker under ett visst pass - det ger mindre slitage bara det.
Min poäng är att med tillräckligt skicklig ridning lär man inte rida in stelhet eller överansträngningar i sina hästar i den utsträckning de flesta av oss vanliga dödliga gör - helt omedvetet och naturligtvis oönskat.
Naturligtvis jobbar vi för att undvika det.

Sedan var det ju det här med elitprestation kontra lättklass-tävlings prestation, kontra hobbyhäst prestation - vi behöver inte jämföra våra personliga prestationer eller vårt träningsupplägg med elitens.
För - Nej, jag tror inte att det finns en chans att J.B. tränar Briar 2 ggr / vecka.
Jag tror heller inte Briar går i hage i någon större utsträckning, eller skuttar små hinder i skogen. Jag tror det trimmas en hel del, men jag tror också att det vilas respektive trappas ner vid behov.

Om vi som glada amatörer går in för att bygga en elitpresterande häst utan att ha den där skickligheten, och uppbackningen av ett gäng experter som kontrollerar att vi håller oss på rätt sida gränsen när vi tänjer på hästen - är risken överhängande att vi sliter sönder den innan vi hinner igenom de lätta klasserna ens.
 
Sv: Definition av samling - H&R

Du har inte sett Briar in action på galoppbanan?

där han först hoppar en enorm stock o sen galopperr med alla fyra ben en halvmeter upp i luften:bump:
Det var inte länge sen som han galopperades på galoppbanan en gång / v. för galoppkvalitetetens skull.
Numera tror jag att han sparar på honom- har ingen aning.

Carex cantras runt gärdena o släpps i ridhuset efter tävling.
 
Sv: Definition av samling - H&R

En fråga angående puls/ andning.

NÄR- i vilken typ av jobbig träning går ej puls o andning upp?

Begriper ju att med mer styrka o flås så orkar man mer men...

Att även återhämtning sker fortare på en vältränad begriper jag oxå:grin:
 
Sv: Definition av samling - H&R

[Han får gärna vara med i diskussionen! Känner du honom? ;)
Han kan nog få fram lösgjordhet betydligt snabbare än de flesta här och behöver nog trimma mindre för att få den effekt han söker under ett visst pass - det ger mindre slitage bara det.
Min poäng är att med tillräckligt skicklig ridning lär man inte rida in stelhet eller överansträngningar i sina hästar i den utsträckning de flesta av oss vanliga dödliga gör - helt omedvetet och naturligtvis oönskat.
Naturligtvis jobbar vi för att undvika det.

Sedan var det ju det här med elitprestation kontra lättklass-tävlings prestation, kontra hobbyhäst prestation - vi behöver inte jämföra våra personliga prestationer eller vårt träningsupplägg med elitens.
För - Nej, jag tror inte att det finns en chans att J.B. tränar Briar 2 ggr / vecka.
Jag tror heller inte Briar går i hage i någon större utsträckning, eller skuttar små hinder i skogen. Jag tror det trimmas en hel del, men jag tror också att det vilas respektive trappas ner vid behov.

Om vi som glada amatörer går in för att bygga en elitpresterande häst utan att ha den där skickligheten, och uppbackningen av ett gäng experter som kontrollerar att vi håller oss på rätt sida gränsen när vi tänjer på hästen - är risken överhängande att vi sliter sönder den innan vi hinner igenom de lätta klasserna ens.

Intressant. Det här får jag komma ihåg nästa gång jag får skit för att jag särskiljer amatörer och elit : ) Gäller tydligen inte denna diskussion : )

Låt oss hålla distansen i diskussionen och på rätt nivå: Vem har pratat om att elit trimma sin hobby häst? vi pratar om att man oftast behöver rida mer än 2 dagar i veckan om man skall vara på en vettig nivå för styrka, lösgjordhet och smidighet samt även hållbarhet. Det ekvivalerar inte att flå eller klantrida sin häst 7 dagar i veckan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp