Bukefalos 28 år!

Definition av samling - H&R

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Definition av samling - H&R

Fett KL

Är det ingen som undrar varför en häst får ledproblem

varför den stelnar till vid vila

Varför senor pajjar eller muskler blir inflammerade

Om man förstår osaksammanhang så kan man ju se till att man inte hamnar där....

En häst stelnar inte till för att man ställer av den. En fräsch häst tål att ställas av

En häst stelnar till om muskeln är så överbelastad att den är helt beroende av en grundlig genomsköljning varje dag. Vissa hästars muskler är så överbelastade att de inte klarar ens en natt i boxen

Jag tycker inställningen här är lite sorglig

betänk - vad är hästen skapad för. Jo att beta. Strosa.
Den galopperar kanske en gång i veckan och då en kortare flykt från rovdjur.
:idea:

DET är hästen skapt för. Ska vi använda den till annat så får vi göra det varsamt. :o

Annars får den ledproblem bl.a.

Jag tycker det är synd att ridsporten är så obenägen att söka kunskap utifrån.

och jag kontaterar att mitt upplägg ( som egentligen mest är baserat på min egen hälsa) beskrivs som det farligaste på jorden och ändå

Så står hästen där. Den har inte ledproblem, den har inte senproblem, den är inte stel, och den har muskler och tillräcklig kondition. Den är i sitt livs form 24 år gammal. Och bortset från en lymfangit så har den inte varit halt en dag sitt liv

Den är alltså inte halt, men det är ju bara vad klinikveterinär säger. ( o grader efter böjprov)

jag säger inte att alla skall träna varannan dag för alla har inte min sjukdom.

Jag säger att ta lite hänsyn till hästen behov av återhämtning - så kanske ni slipper muskelproblem, senproblem och ledproblem

De kanske inte finns officietllt inne här på buke, men i verklighetens försäkrningsbolag finns de

jag tror inte egentligen att de beror på att folk rider varje dag

jag tror Chris Johnston har rätt - hälsa är att rida i balans

jag tror att Roepstorff har rätt - farten dödar

Det betyder inte att det är farligt attgaloppera - men att rida fort utan balans :eek:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Definition av samling - H&R

Vad argumenterar du emot?`vad är det som är sorgligt och vad är det folk inte fattar?
Ingen här har nämligen förespråkat flå ridning 7 dagar i veckan. det är 2 dagars ridning som varit på tapeten och ifrågasättandet om man verkligen kan upprätthålla en topp trimmad form genom det.

att hästen behöver vila, ridas i balans och väl avvägt är väl goddag yx skaft? så vart du får det ifrån att "det är sorgligt att ingen ser eller fattar", är ett stort frågetecken för mig. att DU behöver begränsa ridningen pga din hälsa är väl en helt annan sak och inget någon kan debattera emot, självklart måste man som ryttare rätta in sig efter sina egna förutsättningar och vad man mår bra av själv om man har fysiska begränsningar.

Jag har sett bilder på din nordis och den har inte sett särskilt vältrimmad ut, otroligt hängande och stor mage och rätt hängmattig i sin rygg. har du nya bilder att visa?
 
Senast ändrad:
Sv: Definition av samling - H&R

Jag tycker inställningen här är lite sorglig
Jag säger att ta lite hänsyn till hästen behov av återhämtning - så kanske ni slipper muskelproblem, senproblem och ledproblem


Orkade inte citera hela men jag svarar på hela ditt inlägg.

Vem säger du det till? Jag tillhör dem som inte rider bara tre dagar i veckan och har inte haft något av de problem du räknar upp. Jag antar att det var oss som inte höll med om att varannan dag eller 3 dagar som du, var lagom:confused:

Det är väldigt mycket som spelar in. Fattar inte vem du föreläser så kraftfullt för här:eek: Och vad ger dej den rätten?

Att din kropp som du skrivit inte klarar mer än tre dagar må vara hänt (fast hur går det med två hästar, men det är inte mitt bekymmer:confused:)

En unghäst kan man rida 3 dagar/vecka. Men en vuxen ska ridas mer. Även en äldre häst om det inte är något fel på den. Frågan är vad man jobbar med - variation som sagt.

Du förutsätter att andra har stela hästar:eek: Du mästrar och föreläser. :eek: Med vilken rätt?? Du tolkar inlägg utifrån vem som skrivit dem, och tolkar som :devil: läser bibeln dem du inte gillar. Sen skriver du ut dina egna tolkningar som sanningar om andras ridning och kunnande öht.

Helt makalöst:eek: Blir så trött. :crazy:
 
Sv: Definition av samling - H&R

Jag måste bara kolla med dig vad du definierar som skillnaden mellan kondition och "flås"? Vad är kondition och vad är "flås"?

Jad vet faktiskt inte:angel: men tror att jag menar uthållig i lägre farter o flås- att den orkar galoppera aktiv längre.
 
Sv: Definition av samling - H&R

Fredrik_;10800998 Så står hästen där. Den har [I skrev:
inte[/I] ledproblem, den har inte senproblem, den är inte stel, och den har muskler och tillräcklig kondition. Den är i sitt livs form 24 år gammal. Och bortset från en lymfangit så har den inte varit halt en dag sitt liv

Den är alltså inte halt, men det är ju bara vad klinikveterinär säger. ( o grader efter böjprov)

jag säger inte att alla skall träna varannan dag för alla har inte min sjukdom.

Jag säger att ta lite hänsyn till hästen behov av återhämtning - så kanske ni slipper muskelproblem, senproblem och ledproblem

De kanske inte finns officietllt inne här på buke, men i verklighetens försäkrningsbolag finns de


Om du nu ser till att inlägg från mig plockas bort för att du ska slippa svara så får du väl själv sannerligen se till att rannsaka ditt eget predikande om att du är bäst, din häst fräschast och alla andras mer eller mindre är skit och halvskadade, just för att en del av oss övriga här inne inte kan rida.

Allt enligt dig.

Jag har inte sett bild på din nordis, men vad de andra menar på här, så finns det stora brister i din hästs kroppshållning som tyder på att den inte är så välriden som du menar.

Fantasivärd, är det det du lever i ???

Och ja, jag vet, Ingela H, skäms på mig, men jag kan ta lite semester om du tycker jag varit så olydig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp