Dejtandet fortsätter del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låt höra vad det finns för plus och minus med särbo/sambo-skap.

En stor skillnad för mig är samkörandet av mat. Om jag är ensam blir det väldigt mycket gröt, filmjölk och mackor - är vi två är det mycket lättare att motivera sig att laga riktig mat.
Hamnar alltså på listan för +Sambo.
 
Låt höra vad det finns för plus och minus med särbo/sambo-skap.

En stor skillnad för mig är samkörandet av mat. Om jag är ensam blir det väldigt mycket gröt, filmjölk och mackor - är vi två är det mycket lättare att motivera sig att laga riktig mat.
Hamnar alltså på listan för +Sambo.
Ett stort fett minus för mig är att någon förväntar sig att jag ska komma hem, och att jag förväntas tala om ifall jag blir försenad. Det är kanske inte en stor grej för de flesta men för mig blir det enormt irriterande. Min senaste sambo var den som har varit mest avslappnad men efter ett par år så var det samma gnäll där. Massor med sms av typen ”när kommer du hem” och gliringar av typen ”vet du vad klockan är” när jag kom hem. Jag fixar verkligen inte det.
 
Ett stort fett minus för mig är att någon förväntar sig att jag ska komma hem, och att jag förväntas tala om ifall jag blir försenad. Det är kanske inte en stor grej för de flesta men för mig blir det enormt irriterande. Min senaste sambo var den som har varit mest avslappnad men efter ett par år så var det samma gnäll där. Massor med sms av typen ”när kommer du hem” och gliringar av typen ”vet du vad klockan är” när jag kom hem. Jag fixar verkligen inte det.
Men det är ju ett problem mellan dig och din partner, inte någonting som är specifikt med att vara sambo..?
 
Tycker den här diskussionen/tråden handlar mera om relationer och inte det som händer innan det - dejting. Det här är väl en dejtingtråd?

Tänker att diskussioner om relationer är högst relevant, eftersom det för många är målet med att dejta? Alltså funderar man igenom hur man vill ha det i en eventuell relation, och hur man inte vill ha det, redan i dejtingstadiet.
 
Men det är ju ett problem mellan dig och din partner, inte någonting som är specifikt med att vara sambo..?
Därav ”ett stort fett minus för mig”. Men plural på sambo. Har levt ihop med några stycken nu. Det är samma visa varje gång, bara en fråga om tid. Så för mig är det ett generellt problem.

Jag slutar å andra sidan inte laga vettig mat för att jag är singel utan tycker det är helt rimligt att stå någon timme vid spisen för att laga mat som är god att äta.
 
Därav ”ett stort fett minus för mig”. Jag slutar å andra sidan inte laga vettig mat för att jag är singel utan tycker det är helt rimligt att stå någon timme vid spisen för att laga mat som är god att äta.
Ok. Got the point. Det är dock en skillnad i min och din punkt;
Jag kommer inte ändra matlagningsbeteende om jag blir singel, medan du kan finna nån du inte har ett sådant problem med. Du kan till och med finna nån du kommer undra var den personen är mest hela tiden.
 
Ok. Got the point. Det är dock en skillnad i min och din punkt;
Jag kommer inte ändra matlagningsbeteende om jag blir singel, medan du kan finna nån du inte har ett sådant problem med. Du kan till och med finna nån du kommer undra var den personen är mest hela tiden.
Jag är inte så säker på att det är lätt att hitta någon sådan person. Det verkar som om att för de flesta så ingår det i de outtalade reglerna. Jag har försökt göra det till en uttalad regel att jag inte vill ha det kravet på mig men det har inte hjälpt. Så därför börjar jag tänka att det inte är dem det är fel på, utan att förhållandeformen inte passar mig.
 
Jag är inte så säker på att det är lätt att hitta någon sådan person. Det verkar som om att för de flesta så ingår det i de outtalade reglerna. Jag har försökt göra det till en uttalad regel att jag inte vill ha det kravet på mig men det har inte hjälpt. Så därför börjar jag tänka att det inte är dem det är fel på, utan att förhållandeformen inte passar mig.
Ok. Det är ett främmande beteende för mig. Men jag kanske är unik i sammanhanget.
 
Ett stort fett minus för mig är att någon förväntar sig att jag ska komma hem, och att jag förväntas tala om ifall jag blir försenad.

För mig var det sjukt jobbigt. Min exsambo begränsade mig aldrig utan uppmuntrade mig till att vara ute sena nätter, och hänga med vänner och familj. Han skulle heller aldrig hinta om att jag är sen. Men han hade lite kontrollbehov i form av att vilja veta när jag skulle komma hem och messade ibland och frågade, och jag kände krav att hålla honom uppdaterad på ändringar. Vilket kunde göra mig stressad. Ibland ville jag svara att JAG VET FAKTISKT INTE MÅSTE JAG SCHEMALÄGGA MIN FRITID?!

Själv vill jag också veta när min sambo kommer hem när jag varit samboende, så jag förstår att frågan dyker upp. Men i framtiden skulle jag vilja ha det upplägget att man hör av sig när man är på väg hem. På så vis vet den som är hemma när sambon kommer hem så man slipper få hjärtklappning när dörren slits upp, samtidigt som den som är ute inte behöver hålla på att bestämma tid utan helt enkelt messar på vägen hem.
 
Tänker att diskussioner om relationer är högst relevant, eftersom det för många är målet med att dejta? Alltså funderar man igenom hur man vill ha det i en eventuell relation, och hur man inte vill ha det, redan i dejtingstadiet.
Nja, håller inte med riktigt. Skulle hellre uppskatta en mera renodlad dejtingtråd. Nu handlar det, som jag skrev, nästan endast om livet efter dejting, efter inledningsfasen i ett förhållande. Det är inte mera dejting, enligt mig.
 
@strawberrysylt jag är i princip öppen för särboskap, men skulle antagligen ha svårt att hinna med att träffa någon som inte bodde typ granne med mig. Jag orkar inte ens dejta killar som bor längre än 1 mil ifrån mig... :p

Största minuset med att vara särbo måste väl ändå vara den ekonomiska biten, jag föredrar DINK-relationar rent ekonomiskt. ;) Dessutom om det är en person man verkligen gillar så är det som någon annan sa mysigt att vara ihop så mycket som möjligt i vardagen. :)

@Milosari - jag är en sådan som alltid kommer sent hem, glömmer tiden, glömmer att sms-a om att jag är försenad osv... Men jag tjatade ändå massor på exet om när han tänkte komma hem de få gånger han var ute.
Lite dubbelmoraliskt kanske... :angel:
 
Ett stort fett minus för mig är att någon förväntar sig att jag ska komma hem, och att jag förväntas tala om ifall jag blir försenad. Det är kanske inte en stor grej för de flesta men för mig blir det enormt irriterande. Min senaste sambo var den som har varit mest avslappnad men efter ett par år så var det samma gnäll där. Massor med sms av typen ”när kommer du hem” och gliringar av typen ”vet du vad klockan är” när jag kom hem. Jag fixar verkligen inte det.

Det där hade jag också tyckt varit extremt störande. Jag tycker att det är bra att man kan höra av sig och säga om man blir väldigt sen från jobbet så den andra vet och inte blir orolig, mitt jobb innebära till exempel ibland att jag måste åka iväg akut och då brukar jag skicka ett sms om att jag inte vet när jag kommer hem. En gång var jag borta till ett på natten och då skrev min sambo ett sms vid 22 och frågade hur det gick, det tycker jag är helt okej och känns bara bra att han är uppmärksam på att inget hänt. När någon av oss är ute med vänner tycker jag däremot att det skulle kännas väldigt märkligt om man behövde säga när man kommer hem. Om jag skulle få frågan skulle jag nog bara säga att jag inte vet men det hade stressat mig.
 
Nja, håller inte med riktigt. Skulle hellre uppskatta en mera renodlad dejtingtråd. Nu handlar det, som jag skrev, nästan endast om livet efter dejting, efter inledningsfasen i ett förhållande. Det är inte mera dejting, enligt mig.

Jag förstår hur du menar, men även "andra sidan". Att faktiskt (och det blir viktigare ju äldre man blir) ha hyfsad koll på vad man vill, kan ge och förväntar sig. Så ledsamt och onödigt för alla dejta och sen inse man har totalt kolliderande livsplaner, värderingar eller önskemål.

Lika lite jag dejtar någon - hur bra han än är i övrigt - som vill ha barn, lika lite dejtar jag någon som är rotad XX mil bort, aldrig vill bli sambo, hatar husdjur etc etc. För mig påverkar sådana här saker urvalet enormt från steg ett. Men då dejtar jag när jag gör det för att jag i slutänden hoppas finna den jag vill ha en "seriös relation" med.

När jag var 20 hade jag helt annan syn och bedömningsgrunder.
 
Nja, håller inte med riktigt. Skulle hellre uppskatta en mera renodlad dejtingtråd. Nu handlar det, som jag skrev, nästan endast om livet efter dejting, efter inledningsfasen i ett förhållande. Det är inte mera dejting, enligt mig.

Du får väl starta en då :D "Renoldad tråd om dejter"
 
@tott m.fl.
Jag som passiv läsare håller med om att det vore bra med fler spinoffer från dejtingtråden. Mitt huvudargument är att man missar många som hade kunnat bidra till ämnet när det hamnar här. Antingen missar de diskussionen för att de inte läser dejtingtråden eller så läser de men vill inte skriva OT när de inte är del av trådens vanliga målgrupp. Jag tror att forumet utarmas i takt med att intressanta sidospår avhandlas inom evighetstrådar istället för separat.
 
Tja, just vilka krav/önskemål man har på en framtidig partner hör ju i högsta grad till dejtingtråden tycker jag? @tott @TygerTyger

Ang. flyttbar så är jag absolut flyttbar, men inte vartsomhelst... kan tänka mig att flytta till et ställe (får även gärna vara utomlands) där förutsättningarna för att träna och tävla med hästarna samt bedriva avel är bättre än där jag bor nu. Så en evt. seriös partner bör vara flyttbar den med. :)


Åter till "konkret försök att få en dejt": Snygga Tinderkillen verkar vara bland dom killar som har det "lätt", han är extremt trög på att svara.... så frustrerande! :p Tror jag föredrar att killarna är lite mer "på" som dom övrige jag matchat med.

(Funderar på om man bara skulle skriva typ "vill du träffas och ligga någon dag"? men känns som att det blir lite väl Saga Norèn över det.... :rofl: )
 
Tja, just vilka krav/önskemål man har på en framtidig partner hör ju i högsta grad till dejtingtråden tycker jag? @tott @TygerTyger
"Hör till" kan jag inte skriva under på. Sambo eller särbo är absolut relaterat till trådens huvudsakliga ämne men min poäng var att bara för att ett ämne kan diskuteras i en evighetstråd innebär det inte att det är det bästa sättet att göra det. Vad tyckte du om mitt argument för att öka andelen spinoffer?
 
"Hör till" kan jag inte skriva under på. Sambo eller särbo är absolut relaterat till trådens huvudsakliga ämne men min poäng var att bara för att ett ämne kan diskuteras i en evighetstråd innebär det inte att det är det bästa sättet att göra det. Vad tyckte du om mitt argument för att öka andelen spinoffer?

Håller i princip med om att det är tråkigt att missa diskutioner pga att de hamnar i en evighetstråd. Hade bara till en början lite svårt att se att just detta ämne skulle vara av interesse för folk som inte dejtar. Men inser efter att ha funderat ett var att det nog är det ändå. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 438
Mat Har lite tråkigheter med min hormonbalans och kroppen spelar några illustiga spratt under den nya behandlingen. Kom att tänka på min Go2...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 021
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 153
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 385
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp