Dejtandet fortsätter del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller i princip med om att det är tråkigt att missa diskutioner pga att de hamnar i en evighetstråd. Hade bara till en början lite svårt att se att just detta ämne skulle vara av interesse för folk som inte dejtar. Men inser efter att ha funderat ett var att det nog är det ändå. :)
Tack! Stort av dig att ändra dig så snabbt. :) Jag föregick med gott exempel och startade en ny tråd om spinoffer i stort.
 
Om man vill ha en renare tråd eller fördjupa sig så kan man ju själv starta en spinoff?

Jag må erkänna att jag mer uppskattar tankar och funderingar än "träffade hantverkaren, middag och hångel" eller "fan så svårt det är få matcher/nån att prata online". Jag läser gärna sådant också men skulle inte se så stort värde på enbart en sån tråd. Tycker värdet i den här tråden är just bredden. Även om jag eg inte "hör hit" mer.
 
För mig var det sjukt jobbigt. Min exsambo begränsade mig aldrig utan uppmuntrade mig till att vara ute sena nätter, och hänga med vänner och familj. Han skulle heller aldrig hinta om att jag är sen. Men han hade lite kontrollbehov i form av att vilja veta när jag skulle komma hem och messade ibland och frågade, och jag kände krav att hålla honom uppdaterad på ändringar. Vilket kunde göra mig stressad. Ibland ville jag svara att JAG VET FAKTISKT INTE MÅSTE JAG SCHEMALÄGGA MIN FRITID?!

Själv vill jag också veta när min sambo kommer hem när jag varit samboende, så jag förstår att frågan dyker upp. Men i framtiden skulle jag vilja ha det upplägget att man hör av sig när man är på väg hem. På så vis vet den som är hemma när sambon kommer hem så man slipper få hjärtklappning när dörren slits upp, samtidigt som den som är ute inte behöver hålla på att bestämma tid utan helt enkelt messar på vägen hem.
Ja precis så. Jag saknar behovet själv så det gör det kanske extra drygt. I mitt fall handlade det inte om sena kvällar på krogen utan om en runda i skogen som visst blev en hel dag. Inte ovanligt att gamla mobilen dog heller (iPhone 4 som hatade temperaturer under 10 grader), så jag inte ens kunde höra av mig. Jättedrygt. Men den känslan av att veta att man kommer hem till någon som är sur, den tänker jag aldrig gå med på igen. Så då är det kanske lika bra att jag bor ensam.
 
Om man vill ha en renare tråd eller fördjupa sig så kan man ju själv starta en spinoff?

Jag må erkänna att jag mer uppskattar tankar och funderingar än "träffade hantverkaren, middag och hångel" eller "fan så svårt det är få matcher/nån att prata online". Jag läser gärna sådant också men skulle inte se så stort värde på enbart en sån tråd. Tycker värdet i den här tråden är just bredden. Även om jag eg inte "hör hit" mer.
Jag är enig! Vi är ju inte sådär jättemånga som går på dejter just nu heller, så det hade blivit en lite död tråd om den bara var till för dejtrapporter.
 
Men den känslan av att veta att man kommer hem till någon som är sur, den tänker jag aldrig gå med på igen. Så då är det kanske lika bra att jag bor ensam.

.. eller att du är samboende med någon som inte blir sur. Jag tror ju att de allra flesta människor inte blir sura av en sådan sak :)

Min exsambo var aldrig sur. Han var däremot orolig en gång, när jag hade sagt att jag skulle gå ut och ta en drink med betoning på att jag skulle vara hemma tidigt, och kom hem kl. 8 på morgonen därpå :angel: Med en katt i famnen. Plus att mobilen dött.
 
Det där hade jag också tyckt varit extremt störande. Jag tycker att det är bra att man kan höra av sig och säga om man blir väldigt sen från jobbet så den andra vet och inte blir orolig, mitt jobb innebära till exempel ibland att jag måste åka iväg akut och då brukar jag skicka ett sms om att jag inte vet när jag kommer hem. En gång var jag borta till ett på natten och då skrev min sambo ett sms vid 22 och frågade hur det gick, det tycker jag är helt okej och känns bara bra att han är uppmärksam på att inget hänt. När någon av oss är ute med vänner tycker jag däremot att det skulle kännas väldigt märkligt om man behövde säga när man kommer hem. Om jag skulle få frågan skulle jag nog bara säga att jag inte vet men det hade stressat mig.
Jag har aldrig varit med om att någon försöker bestämma vad jag ska göra, bara att de vill veta vad jag gör. Men inte ens den graden av kontroll kan jag acceptera. Jag vet inte, kanske är det mitt eget beteende i form av att aldrig vara det minsta svartsjuk, att inte komma med ömhetsbetygelser eller romantiska gester, att inte bekräfta tillräckligt som drar fram det här beteendet i andra. För det kommer alltid, förr eller senare. Och ungefär där dör relationen för min del.
 
Nu är jag långt från samboexpert. Men om någon är sur när man kommer hem
eller har åsikter om vilken tid etc så känns det mer som personen än samboskapet, och borde ha visat sig redan innan?

Sådana personer vill jag inte heller ha, varken i mitt hem eller mitt liv. Men - kanske naivt - svårt se någon plötsligt bli så bara för man flyttar ihop?

Enda gången jag själv kan känna jag skulle kunna knorra är om personen sagt den skulle vara hemma till maten eller om man planerat göra något. Och personen varken kommer hem eller hör av sig. Men så är ju det här med "ska till stallet" en väldigt flexibel tidszon som kan betyda "jag är hemma om en timme eller sju"..
 
Nu är jag långt från samboexpert. Men om någon är sur när man kommer hem
eller har åsikter om vilken tid etc så känns det mer som personen än samboskapet, och borde ha visat sig redan innan?

Sådana personer vill jag inte heller ha, varken i mitt hem eller mitt liv. Men - kanske naivt - svårt se någon plötsligt bli så bara för man flyttar ihop?

Enda gången jag själv kan känna jag skulle kunna knorra är om personen sagt den skulle vara hemma till maten eller om man planerat göra något. Och personen varken kommer hem eller hör av sig. Men så är ju det här med "ska till stallet" en väldigt flexibel tidszon som kan betyda "jag är hemma om en timme eller sju"..
Jag har varit i relationer större delen av de senaste 20 åren. De som visar någon form av kontrollbehov sorteras bort i ett mycket tidigt skede. Jag är därtill mycket noga att tala om för mina partners att snabbaste sättet att döda mina känslor är att börja ställa den sortens krav. Den senaste sa nog hela första och andra året att det var roligt att jag hade så skoj att jag tappade bort tiden. Men sen börjas det. Så "felet" ligger kanske hos mig och inte hos dem.

Måste dock lägga till att det hos de flesta jag känner är mer regel än undantag att man hör av sig när man är sen. Om en aktivitet drar ut på tiden så brukar de flesta som bor ihop med sina partners dra fram mobilen och skicka en liten rad. Vill man göra det så tror jag inte att man upplever det som ett problem alls. Det blir ju bara ett problem när man inte vill.
 
Jag har varit i relationer större delen av de senaste 20 åren. De som visar någon form av kontrollbehov sorteras bort i ett mycket tidigt skede. Jag är därtill mycket noga att tala om för mina partners att snabbaste sättet att döda mina känslor är att börja ställa den sortens krav. Den senaste sa nog hela första och andra året att det var roligt att jag hade så skoj att jag tappade bort tiden. Men sen börjas det. Så "felet" ligger kanske hos mig och inte hos dem.

Måste dock lägga till att det hos de flesta jag känner är mer regel än undantag att man hör av sig när man är sen. Om en aktivitet drar ut på tiden så brukar de flesta som bor ihop med sina partners dra fram mobilen och skicka en liten rad. Vill man göra det så tror jag inte att man upplever det som ett problem alls. Det blir ju bara ett problem när man inte vill.

Missförstår jag eller menar du att du inte vill höra av dig? Då kan jag förstå problemet lite mer.
 
Om man vill ha en renare tråd eller fördjupa sig så kan man ju själv starta en spinoff?

Jag må erkänna att jag mer uppskattar tankar och funderingar än "träffade hantverkaren, middag och hångel" eller "fan så svårt det är få matcher/nån att prata online". Jag läser gärna sådant också men skulle inte se så stort värde på enbart en sån tråd. Tycker värdet i den här tråden är just bredden. Även om jag eg inte "hör hit" mer.
Det är också en point - det verkar nästan som att de flesta som diskuterar här inne inte dejtar. Det är väl därför som tråden handlar om så mycket annat - mest nåt annat.
 
Men det här ÄR ju en dejtingtråd! Inte en relations-/sambo eller särbo osv tråd.

Jo, men nu råkar det vara så att vi är många som tycker att ämnena går ihop. Så vi diskuterar brett, helt enkelt. Moderator får väl säga till oss om hen tycker det är fel. Det känns inte rimligt att ändra diskussionsämnen efter vad en användare önskar läsa om när vi andra tycker att det är relevanta diskussioner.
 
Missförstår jag eller menar du att du inte vill höra av dig? Då kan jag förstå problemet lite mer.
Jag vill inte behöva höra av mig. Jag har noll tidsuppfattning och måste kolla på klockan hela tiden för att veta hur lång tid jag "har på mig". Det är betydligt skönare att slippa det och bara njuta av det man gör (som att springa runt i skogen). Jag kan också glömma att höra av mig när jag reser iväg själv. Inte på flera dagar, men kan lätt missa att smsa under en dag.
 
Jo, men nu råkar det vara så att vi är många som tycker att ämnena går ihop. Så vi diskuterar brett, helt enkelt. Moderator får väl säga till oss om hen tycker det är fel. Det känns inte rimligt att ändra diskussionsämnen efter vad en användare önskar läsa om när vi andra tycker att det är relevanta diskussioner.
Nu råkar det vara så att jag bara uttryckte min åsikt.
 
Jag kan hålla med båda sidor vad gäller vad som hör hemma i tråden. Det är spännande med de olika teman som dyker upp och många skriver väldigt intressant om sina funderingar. Ibland skenar det iväg rejält och det tycker jag det kan få göra- till en viss gräns, när det plötsligt blivit en 7 sidor lång diskussion om något specifikt som några är oense om, då kan jag bli mätt. Men ofta är det ju nån som startar en spin-off då så tråden kommer tillbaka till dejtande. Jag är också förtjust i dokusåpadelen av tråden, att följa hur det går för alla dejtare. Blir mer och mer intressant ju längre man hänger här.
 
Det där "veta när partnern kommer hem"-behovet har jag inte direkt upplevt i mina relationer, varken hos mig eller sambo. Men har sett det hos andra och själv fått frågan "Ska du inte höra av dig till X??". Så det ligger nog en del normer i det, en relation "ska" vara så. Jag hade känt mig kvävd tror jag.
 
Jag vill inte behöva höra av mig. Jag har noll tidsuppfattning och måste kolla på klockan hela tiden för att veta hur lång tid jag "har på mig". Det är betydligt skönare att slippa det och bara njuta av det man gör (som att springa runt i skogen). Jag kan också glömma att höra av mig när jag reser iväg själv. Inte på flera dagar, men kan lätt missa att smsa under en dag.

Då förstår jag. Men ser det snarare som att man då behöver hitta någon som är lika/passar ihop med en på det planet än som att "problemet ligger hos dig".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 438
Mat Har lite tråkigheter med min hormonbalans och kroppen spelar några illustiga spratt under den nya behandlingen. Kom att tänka på min Go2...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 033
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 157
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 391
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp