Bukefalos 28 år!

Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

KL

Bianca för ett par dagar sedan. (:love:)

29323229.jpg


29323228.jpg


29323226.jpg
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

vilken härlig bild från vattnet på din häst! tänk om vi också kunde rida i vatten här! *drömma*Det roliga är att vi faktiskt bor på en Ö...och har massor av vatten runt oss,,,,men inget som man kan rida med häst i....

tömkörning är så otroligt roligt. Jag har stärkt upp en sida i taget, som synes är vänster sida starkare än höger och det är för att vi valt att fokusera att lägga styrka på en sida i taget. Han har inte orkat fatta så mkt galopp i höger varv, så därför har jag oftast låtit bli o begära det ännu, men senaste tömkörningspasset så provade jag flera galoppfattningar i höger och han tog dom jättefint! :bump: sedan får man ju finslipa det allteftersom.

Kul att du känner skillnad ridmässigt efter du tömkört - det gör jag också!
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Din har skimlat ur ordentligt.
Min har varit gråsvartbrunstickelhårig i olika blandningar och urtvättade nyanser, men nu syns det äntligen vad det ska bli för färg. :-)
fin.jpg
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

KL

I morgon ska jag "rida" på lilla Mira igen. Red henne i fredags och det gick över förväntan med tanke på att det var en massa saker som störde runt omkring. Nu i morgon är planen att vi ska försöka att trava några steg och se vad hon säger om det! Så håll tummarna för att hon inte får ett frispel :p
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

åh..lycka till!
sist jag red min va typ 19 aug...det va ett tags sen.
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

KL

På torsdag hör jag också hemma i den här tråden! Får hem en 2006:a då, en D-ponnyvalack e: Leuns Velds Elegant. Ska bli riktigt spännande. :D
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

kl

Igår red jag en hel ridtur på Thengilya för första gången någonsin! vi hade sällskap ut och red inne i skogen! Kände mit supertrygg på henne och jag lät henne ha lång tyglar i princip hela tiden! Hon var supertrevlig och urmysig!
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Det var ett tag sen:) Är han fortfarande vild och galen? :p

Nu är ridturen iaf avklarad och det gick superbra! Idag har vi travat 3 långsidor och hon skötte sig utmärkt:D Vi har fortfarande ledare men snart ska vi börja prova lite själva och det hoppas vi ska gå lika bra det:) Men nu känns det iaf som om hon börjar fatta vad det handlar om och även fast hon är väldigt känslig så börjar hon acceptera att jag sitter där uppe.
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

*kl*

Tränade med twixen igår o hon kämpar så så gott hon kan, dock går det ju inte att missa att hon är galet mycket stelare i höger än vänster varv. Började i skritt på volt och ställa i båda varven så gott det gick. Sen fick hon böja sig i sidorna stillastående och sen, med hjälp av tränaren som piskförare, försöka få henne att förstå att det går att gå rakt fram och ändå vara ställd i nacken. Detta varvat med travinslag. Har nästan bara ridit henne i trav på "lång" tygel eftersom hon inte varit redo för mer och behövde lära sig bära sig själv först, för tar jag i henne hänger hon sig ofebart i handen och blir extremt framtung, men igår började det lossna med lite mer konsekvent kontakt med munnen, rappa övergångar och hyfsad ställning. Det enda hon inte riktigt klarar av än är beröm - för då blir hon alldeles till sig :p Hon får fortsätta att nöja sig med en klapp på halsen och berömmande ord bara i skritt.
Det är gigantiskt mycket jobb med att få henne liksidig (och jag fattar fortfarande inte hur en "rå" häst kan vara så extremt ojämn) men sen tror jag att det kna bli ganska bra, för lydig är hon, i vänster varv fattar hon t ex galopp från skritt utan problem, medan hon har problem med höger galopp över huvud taget. Problemet är att jag nu börjar känna att det kanske inte är nån mening för mig att lägga ner all den tiden, för det är ändå inte en häst som jag ska ha i framtiden och när det inte tas till vara så känns det bortkastat, kunskap är ingen färskvara, men smidighet är det, och när det inte är kunskapen utan just smidigheten som hindrar oss från att gå vidare, känns det som om jag bara ska lägga ner och rida ut istället.. :crazy:
Igår var över huvud taget en skitdag, som då avslutades med träningen. Min tränare är ingen höjdare på att hålla tider tyvärr och trots att jag igår ringde och fick tiden bekräftad en timme innan jag skulle rida, så blev mitt pass till sist 25 minuter försenat.. 25 minuter är jättemycket för en treåring även om det bara innebär att vi skrittar omkring åtminstone rent psykiskt och efter de 25 minuterna så ska hon ha ork kvar att vara koncentrerad. Eftersom jag betalar för träningen som i princip alltid får avbrytas i förtid för att hon är trött (psykiskt oftare än fysiskt) ofta för att det är förseningar så känns det sådär drygt. Dessutom så går hon ju ute så ju senare det blir dessto större problem är det att komma hem och släppa ut henne om hon blivit svettig, oftast torkar hon på hemvägen men inte alltid.
Jag har tagit upp problemet med tiderna med min tränare redan tidigare när jag tränade med min äldre häst och det blev bättre en gång eller två, sen flyttades min träningstid fram för att åtminstone inte bli försenad, sen blev den det i alla fall, 5, 10, 15, 20 minuter.. Känns hopplöst. Problemet är att jag är lite speciell som ryttare och har en del problem med min kropp vilket min tränare måste förstå för att kunna hjälpa mig, och såna tränare växer tyvärr inte på träd, å hur jag än vänder och vrider på dte här så vet jag inte vad jag ska göra.. :crazy: :confused:

Nu ska vi i alla fall ta det lugnt, dels för att jag är förkyld och sen är jag inte hemma i helgen, så nästa veckas träning blir det ändå inte nåt med, sen har jag en vecka till att tänka men jag vet inte alls vad jag vill eller borde göra..
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Urtrist med folk som inte kan hålla tiderna:( Ta upp det med henne igen. Känns ju taskigt att du ska behöva betala fullpris för det.. Hon måste ju ha förståelse för att du rider en unghäst.

Gaia: Din häst är jättevacker:love:. Ras?

Min har fått dojjor idag och skötte sig visst utmärkt. Syster yster var hemma och såg till att allt gick rätt till. Inte för att jag inte litar på min mycket kompetenta hovslagare, men man vet ju aldrig med de små i början:D

Sen red vi ut en runda i skogen. Hon bjuder på bra i skritt i skogen mellan träden, men så fort vi kommer ut på vägen så dör hon, tror inte helt på att det bara är orken som tryter... Fast hon är ju ingen räser i hagen heller precis. Hoppas det löser sig med mer kondition. Hon är inte jättepigg på att trava och galoppera utan bryter fort av. Ska se om jag inte kan få lite mer draghjälp av grannen och hennes ponny i fortsättningen. Annars tycker hon det är jättekul när man pysslar med henne.
Hon blev lite svettig idag med... Vill helst vänta med att klippa henne... Hon har ju inte ens ett täcke än:crazy::angel:
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Ja, jag får försöka lägga fram det lite fint igen, jag vill ju inte bli otrevlig heller.. Det är ju inte bara det att min träningstid har flyttats och flyttats och flyttats, ändå blir den försenad :crazy: Det hade ju varit bättre om tiden hade hållits men även om den gör det så har det blivit så himla sent nu, med förseningen så över en timme senare än min ursprungliga tid sen i våras, suck.
Just nu har jag tappat lite sugen så jag känner heller inte för att tjafsa om det om det ändå blir så att jag ger treåringen tidigarelagd vila och gamlingen inte kommer igång.. Samtidigt så blir ju inte sugen större om inte träningen funkar.

Tror att det är en del mindre barn/nybörjare i grupperna innan mig, och jag förstår att det kan inträffa saker, jag är den enda "rutinerade" (förutom min häst då) som dessutom rider själv under kvällen, å andra sidan så betalar jag av den anledningen garanterat mest också och borde ha minst samma rätt till min tid, kan ju jag tycka..

Twix är väl uppe i kondition nu och orkar galoppera förhållandevis "långa" sträckor nu (jämfört med två språng i början) även om vi mest fokuserar på fattningarna, kvalité före kvantitet som det så fint heter, men hon måste ju också "få in rytmen", jag hoppas att den väldiga ´motviljan för höger galopp kan släppa med lite mer jobb och att hon blir lättare i den sidan över lag och har helt slutat försöka få henne att fatta höger. Nu ser jag i alla fall att hon ibland hamnar i höger galopp i hagen, så det är åtminstone en start.

Hade tänkt klippa henne i veckan (halsen) men dels behöver skären slipas först, och dels så eftersom jag funderar på om jag ska låta henne vintervila redan så avvaktar jag, helt onödigt att klippa om det visar sig att hon inte ska göra nåt ju.. Vi får väl se helt enkelt. Har tappat sugen för ridningen över lag just nu, så får väl ligga lite lågt..
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Idag red jag vilse ute i skogen. Följde en stig som jag trodde skulle leda till ett visst ställe. Vek av från den på en mindre stig som till slut försvann. Jag fortsatte en bit till för jag tänkte att jag kan nog komma fram dit jag ville. Men det blev så tätt och stenigt. Hoppade av och skulle vända men kände inte alls igen mig. Ringde sambon o förvarnade att mitt batteri i mobilen tar snart slut och jag är vilse.
Min älskade kuse :love:följde med mig runt hit o dit för att leta efter stigen. Jag fyllde fickorna med kantareller:D och efter mycket virrande så lyckades jag komma tillbaks till den lilla stigen jag tappat. Härligt med en så cool häst som följde mig som en hund. En lång tur blev det med mycket uppför men jag gick där det var som värst.
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Ja, han är lite vild om man säger så...men idag satte jag mig i sadeln, första gången sedan 1 månad tillbaka. jag va neeeervös ska erkännas. Bara väntade på att han skulle dra av mig. Köpte ett par thidiemantyglar häromdagen, slängde på dom idag. Kändes bra! lite tryggare för min del. Vi galopperade också. Han va spänd i början men ändå duktig. Han slappnade av sedan. Jag är nöjd!
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Hej alla som har en 06:a:)

Läst tråden nu och de är jätte kul och läsa om era underbart fina hästar.
Har själv en 06:a ett sto som är halvblod/kanske halvblod eller welsh finns 2 tänk bara pappor, men jag tror de är welshen som är pappan:d

Min sto är hos en fodervärd nu, pga av att hon slängde av mig och nu sitter jag här med gipsad höger arm:( och jag kände att hon behövde komma igång för hon börja bli rastlös och vi fått bryta inridningen 2 ggr, i mars blev hon skadad och nu när vi kom igång igen blev jag skadad. :(

Men jag älskar min häst och hon är helt underbar :love:

Jätte kul och följa hur de går för er :)
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Skönt att det gick så bra:D Det är ju alltid lite spännade att sitta upp när man inte har ridit dom på ett tag.
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

vas roligt, jag har haft en korsning mellan halvblod/welsh en gång i tiden.
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

ja...alltid skönt när man hoppar av oskadd :D
fy tusan vad osmidigt det känns att rida med säkerhetsväst...
men den får sitta på ett bra tag till :laugh:

FILM från idag

syns att han tänker dra iväg en gång i galoppen men jag hann hejda honom fort...och ändå fortsätta galoppa...skrek BRAAAAAA ganska högt där....tur det är musik på filmen :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 929
Senast: Marita73
·
Svar
1 595
· Visningar
86 506
Tjatter Konstigt att ingen startat en tråd? Jag började kolla andra timmen så har missat de första, får se reprisen i helgen. Tänkte inte göra...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 021
Senast: Sleepan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp