Bukefalos 28 år!

Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

jag gillar också skimmeln. snygg!
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

vas roligt, jag har haft en korsning mellan halvblod/welsh en gång i tiden.

Kul hur stor va din?

Hon är undebar, men man får inget gratis från henne, jobba 1 steg framåt och 3 steg bakåt, lite frusterande ibaland, tur att hon är så underbar i sättet annars hade jag nog tröttnat.

Men jag måste ju säga att läsa alla era inlägg har peppat mig något frukansvärt mycket. nu när jag sitter här skadad och inte har min häst hemma.
När jag ramla av henne kunde jag inte hoppa på igen eftersom min högra hand satt jämte min arm, allt hoppa ur led samt en fraktur, så jag hoppas jag inte är allt för rädd för att rida henne igen när det är aktuellt, så jag glädjer mig åt era framsteg nu i stället. Lycka till alla.:bump:
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Han är ca 156 cm nu. (född 1997)
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

:bow: till hästen! :love: till dig som har en cool kompis!
Tack för det:)
DSC00960.jpg

Bild på hjälten från augusti.
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Helt otroligt vilken framåtbjudning och bärighet han har för sin ålder!!:love:. Imponerande!
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Vilken fin häst du har _Stilett_.. Superfin! Håller med Carre, vilken framåtbjudning ;)
Till Er andra, har era hästar ork i galoppen eller ska man kanske säga en bra grundkondition?
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Min har ork att galoppera på ute, men inne så är den inte så bra. För vår del är det nog inte så mkt kondis, utan att det inte inbjuder så mkt till " naturlig bjudning " i ridhus.:)
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Vi tackar tömkörningen för det! :laugh:
(också därför jag rider så sällan, får ju ut så mycket av min kära tömkörning..)
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

fin! när jag såg remontnosgrimman så funderar jag på, hur många väljer att ha detta på sina unghästar? jag har faktiskt haft det på mina tidigare unghästar, dom funkade ju så bra med det. Sedan bytte jag ut dom dock när dom blev lite äldre. På min 06:a varvar jag med pullarnosgrimma. Tandläkaren sa att jag med fördel skulle göra detta pga av hans mjölktänder.
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

fin! när jag såg remontnosgrimman så funderar jag på, hur många väljer att ha detta på sina unghästar? jag har faktiskt haft det på mina tidigare unghästar, dom funkade ju så bra med det. Sedan bytte jag ut dom dock när dom blev lite äldre. På min 06:a varvar jag med pullarnosgrimma. Tandläkaren sa att jag med fördel skulle göra detta pga av hans mjölktänder.

Jag rider med remont på min, just för att skydda munnen mot skav för tänderna. Kommer som du skriver att byta ut den när hon blivit äldre.
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Jag använder remont eller pullarnosgrimma, bara för jag tycker att det borde vara det skonsammaste för tänderna!
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

kl
Jag har försökt pröva mig fram vad gäller betsling och nosgrimma. Började lite lätt med inridningen bettlöst. Sedan tvådelat med Aachen-nosgrimma utan snokrem, sedan med snokrem. Vill gärna skippa nosgrimman helt på sikt, men hon gapade en del och bettet dras gärna genom munnen när vi inte är överens om riktningen. När vi tömkör funkar det dock bättre, eftersom hon tycker det är mycket roligare än ridningen:). Nu har jag testat med körhuvudlag utan nosgrimma, tredelat bett och bettplattor i stället, men tyvärr verkar de skava pga att hålen är för stora. Det tredelade bettet verkar dock funka bättre än det tvådelade, hon gapar inte nu som förut. Tror att hon tryckte upp det tvådelade i gommen. Nu ska jag skaffa en remontgrimma och hoppas att hon trivs med den och det tredelade bettet.
En liten utläggning, men jag vill ju att det ska kännas bra. Kanske analyserar jag litet för mycket ibland också;)

Kul att läsa om era små underverk:)
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Jag kör med remont för att skydda kinderna på henne. Vill ha någon nosgrimma för hon gapar lite, och det funkar bra.


carre10: Min orkar inte galoppera någe vidare varken ute eller på banan:crazy: Vill helst bara skritta. Så funderar mest på hur jag ska få upp kondisen och bjudningen på henne. Tänkte jag skulle tömköra lite så hon får jobba i galopp och trav utan ryttare, men hon tycker tom det är jobbigt. Önskar hon kunde vara lite mer självgående i hagen så hon fick lite bättre kondis:D
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

'kl'
härligt att läsa om era 06.or. jag har så mkt att stå i nu förtiden så hinner inte sitta här.

Men i morgon hämtar jag hem min nya häst, en 06.a de med :)

får återkomma med en uppdatering på båda mina grabbar sen :)
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

kl

Uppdatering från ridturen idag:)

Gick bra idag med och nu har vi travat ett helt varv. Blev även longerad några varv i skritt på volten. Måste försöka att ta en bild på den lilla damen:)
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

KL

Första bilden på nykomlingen. D-ponnyvalack e: Leuns Velds Elegant. Han kom i torsdags och är redan SÅ lugn, otroligt trevlig ponny. Tömkörde lite smått idag och han är riktigt positiv, inga konstigheter alls. Jätteroligt! :) Ska bli intressant att se vad det blir av honom så småningom.

70265.jpg
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

jättesöt...har du fler bilder?
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

:) Enbart huvudbilder som är ungefär likadana som den jag la upp. Men imorgon ska det förhoppningsvis fotograferas lite, bara vädret tillåter.
 
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Jag har inte uppdaterat om min lilla skutt på länge.

Efter 3-årstestet fick hon vila till augusti. Nu har vi kommit igång med ridningen igen. Har inte ridit så jätte mycket, men hon har varit med på 2 hoppträningar. Vi har mest ridit runt medan dom andra hoppat, men varit med och travat cavaletti och hoppat några småhinder. Det går bra, men det är mer fokus på allt runt omkring än på hindren, därför käns det bra att hon får vara med och kika lite. Här hemma rider vi ju alltid ensamma.

Hon har börjat hitta formen i trav även om hon tycker det är lite jobbigt och slår upp huvudet ganska kraftigt då och då, men det kommer väl med ökad styrka. Galoppen är ganska okej, men hon blir lite lång och låg när hon blir trött, vilket hon snabbt blir. Märkte på hoppträningen att vi har lite svårt att galoppera och svänga samtidigt:) Hon är mest riden ut i skogen, så det får nog bli lite finslipning av det på ridbanan. Idag red vi på stubbåkern för första gången, och det var lite väl kul. Jag gjorde en fin avsittning efter några bocksprång. Men efter ett tags tragglande med övergångar skritt-trav och halter så lyckades vi få en hyfsat lugn galopp över åkern med bara några små bocksprång.

Planen nu är att försöka hålla igång och rida lite mer nu i höst, vara med på några hoppträningar så länge det går att vara ute (vill hellre vara på en stor utebana än ett litet ridhus de första sprången) sen får hon vila lite längre igen i vinter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 929
Senast: Marita73
·
Svar
1 596
· Visningar
86 549
Tjatter Konstigt att ingen startat en tråd? Jag började kolla andra timmen så har missat de första, får se reprisen i helgen. Tänkte inte göra...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 021
Senast: Sleepan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp