Bukefalos 28 år!

Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Men jag vet :angel: :o:o. Ny sadel och har inte hittat ngt träns jag vill ha ännu. Vägrar köpa något som jag inte gillar...och de jag gillar kostar kulor ... Ligger dock överst på inköpslistan!
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Även om ni ville prova hur bjudningen var på bana så syntes det ju direkt på filmen att den var usel. Jag hade avbrutit ridningen på "bana" och istället gett mig iväg ut. Har du dåligt med sällskap så rid i en stor hage/på instängslat fält eller liknande, det viktigaste är att det inte kommer något staket så fort hästen väl fått upp farten.

Självklart ska hästen lära sig start/stopp, men jag anser att det lär man hästen i skritt: skritt-halt-skritt. Trav är en svår gångart för unghästen, särskilt när bjudningen är kass. Att då träna trava-skritt-trav med täta övergångar är som att be om problem. Och att ställa en obalanserad unghäst utåt i hörnen tycker jag är rent idiotiskt. Öva på grundbjudningen ute i terrängen, rid den sedan successivt på mindre spår som till slut närmar sig ridbanemått. Nu ska man väl inte klaga på andras tränare, men jag undrar om din är van att utbilda UNGA (ung)hästar? Jag får känslan av att övningarna på filmen passar en äldre häst som visat sig stark, envis och som lärt sig att strunta i ryttaren, inte en obalanserad, osäker treåring.

Jag säger som Havregryn, din häst är fin och kan bli fin med rätt jobb. Rätt jobb tror jag dock inte ni sysslar med på filmsnutten, men jag säger också att mina tips kanske inte är rätt för er, det kan jag ju inte avgöra efter att inte sett er i verkligheten. För min egen häst hade dock ert upplägg på banan varit uselt och hon skulle ha tappat bjudningen direkt.

Vad gäller ridning ute (utan hästsällskap) så red jag ut med Disa andra gången jag satt på henne i våras. Sambon ledde oss. Därefter var hon ute i nu i höstas då vi tog upp ridningen igen, tror det var direkt pass två eller tre. Rakt ut i skogen, ingen ledare, men i svansen på en trygg kompis. Ska ut helt ensam (men med tvåbent marksällskap) på fredag, det blir vid femtonde uppsuttna passet.

Och så ska jag väl tillägga, som svar på din ursprungsfråga, att Disa går ca 3, max 4 ggr per vecka, max 2 dgr i följd. Passen är max 30 min långa och är hon på banan så är det max 10 min där och resten av tiden ute i terrängen. Att rida för tränare i eget "trimsyfte" finns det ingen anledning till ännu, det blir tidigast efter vintern när hon fått mer kondis, styrka och balans. Däremot låter jag min tränare kika kortare stunder på oss för att checka av så att vi är på rätt väg, men någon regelrätt träning är det inte tal om.
 
Senast ändrad:
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

kl
Kul att det går framåt för er och era "små". Idag ska vi nog ta och fortsätta med motivationsträning;) Får se om det blir ridning, tömkörning eller annat markarbete. Brukar inte göra upp för mycket planer utan går på dagsformen och intuitionen.

Gällande utrustning så är väl det viktigaste att hästen trivs med den och jag tror inte hästar bryr sig om varken märken eller färg;)

Fortsätt med ert fina arbete allihop och glöm inte att det ska vara kul!:)
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

KL

Det går jättebra med min nykomling, han sköter sig exemplariskt och jag har nästan svårt att förstå hur han kan vara SÅ vänlig och lugn i alla situationer. Han fick verkligen en bra grund att stå på av uppfödaren. Igår var det dåligt väder så då pysslade vi enbart på lite i stallgången, men idag blir det förhoppningsvis ett litet tömkörningspass. Ska hänga på honom imorgon så det är nog bra om han får röra lite på sig idag.

På söndag får jag hem en till 2006:a också. Hon är däremot inriden, men det är en del arbete på henne om man säger så.. Ska bli spännande. :)
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Vad spännande med en till:) Då får du mycket att berätta för oss.
kl
Idag hade jag inte min snälla sambo med mig, men tänkte faktiskt rida ut på egen hand för första gången. Intuitionen sade att det nog skulle gå bra trots att det blåste hur mycket som helst. Tyvärr så höll två traktorer på och körde fram och tillbaka på vägen för att laga den så jag ångrade mig. Det är viss skillnad på mod och dumdristighet. Det blev den tråkiga paddocken, men idag gick det väldigt bra:) Hon lyssnade så fint och vi skrittade, travade och övade lite på volterna. Nästa gång det blir uppsuttet blir det dock uteritt igen eftersom framåtbjudningen då är mycket bättre och det ska vara roligt för oss båda.

Här en film till från vår härliga uteritt/mattur i lördags

Vivwi
[/URL][/IMG]

Här en bild efter vårt lilla pass idag:
DSC00537.jpg
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Vad härligt det såg ut, hungrig liten häst dessutom!

KL

När jag skulle arbeta med nykomlingen (som för övrigt kallas för "Gösta", men heter något helt annat) idag så var han inte så samarbetsvillig. Eller tja, snäll och så var han ju, men han var rätt besatt av grimskaftet och på grund av det blev det lite ändrade planer. Antar att grimskaftet såg riktigt gott ut idag, eftersom han allra helst ville ha det i munnen. Vilket han då inte fick. Så passet gick istället ut på att få honom att släppa den värsta grimskaftmanin, och när han gjorde det så avslutade vi och han fick beröm. Riktiga unghästfasoner, nästan lite charmigt - men det är naturligtvis inte OK för den sakens skull. :)
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Ja, hungrig är hon jämt. Det är väl de nordsvenska generna månne?

Vi hade börjat jobba bort detta ätande ganska bra dvs bett(=jobb) inte äta, men efter hon varit sjuk och vilat och det var lite knapert med bete har vi varit lite släpphänta med detta. Eftersom uteturen skulle få henne att inse charmen med ridningen så tjatade jag inte så mycket om ätandet, men det är bara att börja jobba på det igen.

Det kan vara charmigt med deras påhitt som du säger, men lite jobbigt med. Mycket handlar ju bara om att få uppmärksamhet. Kul att det funkade med grimskaftsträningen:)
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Även om ni ville prova hur bjudningen var på bana så syntes det ju direkt på filmen att den var usel. Jag hade avbrutit ridningen på "bana" och istället gett mig iväg ut. Har du dåligt med sällskap så rid i en stor hage/på instängslat fält eller liknande, det viktigaste är att det inte kommer något staket så fort hästen väl fått upp farten.

Självklart ska hästen lära sig start/stopp, men jag anser att det lär man hästen i skritt: skritt-halt-skritt. Trav är en svår gångart för unghästen, särskilt när bjudningen är kass. Att då träna trava-skritt-trav med täta övergångar är som att be om problem. Och att ställa en obalanserad unghäst utåt i hörnen tycker jag är rent idiotiskt. Öva på grundbjudningen ute i terrängen, rid den sedan successivt på mindre spår som till slut närmar sig ridbanemått. Nu ska man väl inte klaga på andras tränare, men jag undrar om din är van att utbilda UNGA (ung)hästar? Jag får känslan av att övningarna på filmen passar en äldre häst som visat sig stark, envis och som lärt sig att strunta i ryttaren, inte en obalanserad, osäker treåring.

Jag säger som Havregryn, din häst är fin och kan bli fin med rätt jobb. Rätt jobb tror jag dock inte ni sysslar med på filmsnutten, men jag säger också att mina tips kanske inte är rätt för er, det kan jag ju inte avgöra efter att inte sett er i verkligheten. För min egen häst hade dock ert upplägg på banan varit uselt och hon skulle ha tappat bjudningen direkt.

Vad gäller ridning ute (utan hästsällskap) så red jag ut med Disa andra gången jag satt på henne i våras. Sambon ledde oss. Därefter var hon ute i nu i höstas då vi tog upp ridningen igen, tror det var direkt pass två eller tre. Rakt ut i skogen, ingen ledare, men i svansen på en trygg kompis. Ska ut helt ensam (men med tvåbent marksällskap) på fredag, det blir vid femtonde uppsuttna passet.

Och så ska jag väl tillägga, som svar på din ursprungsfråga, att Disa går ca 3, max 4 ggr per vecka, max 2 dgr i följd. Passen är max 30 min långa och är hon på banan så är det max 10 min där och resten av tiden ute i terrängen. Att rida för tränare i eget "trimsyfte" finns det ingen anledning till ännu, det blir tidigast efter vintern när hon fått mer kondis, styrka och balans. Däremot låter jag min tränare kika kortare stunder på oss för att checka av så att vi är på rätt väg, men någon regelrätt träning är det inte tal om.



tack för dina tips!

jag har inte tänkt rida på banan ännu, min häst är inte klar för de som du såg. utan vi planerar att rida ut nu hela vintern och när våren kommer så skall vi börja rida på bana. Jag har ridit ut på min häst nästan alla gånger jag suttit på honom och tredje gången red vi ut tillsamman med annan häst utan ledare, de jag menar är när bara du och hästen gav sig ut första gången.
Jag går ofta med min ensam ute, och även tömkör honom ute efter vägar eller i skogen, kanske kan jag prova rida ut ensam? ute bjuder han på fint som sagt. Och jag har redan pratat med min tränare och han säger samma sak som er, att han skall ridas ut hela vintern och till våren skall vi börja försiktigt med att rida på bana för tränaren börja med 5-10 min och sen öka sagta.. Jag har inte bråttom någon stans så vi kör helhjärtat på uteritter nu :) tror de är bäst för min häst, och med era åsikter så känns de solklart att de skall vara så :D är så glad för era åsiktet och kommentarer Tack för det!
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

KL

Ja igår var det dags igen. Med en liten tur på den lilla. Hon sköter sig fortfarande bra och nästa gång är tanken att jag ska rida själv utan att någon håller i linan.
Dock gjorde vi ett framsteg och hoppade upp med stigbygeln för första gången:) Hon har ju varit/är väldigt känslig i sidorna men det gick riktigt bra!
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Grattis:) Lycka till med fortsättningen!

Till alla: Vill se mer filmer och bilder när ni tränar. Det är så kul. Gärna på allt möjligt inte bara ridning. Ta med fotograferna om ni har några;)
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Från idag, men ingen träning eftersom han vilade.
buke2.jpg

buke6.jpg
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Så fin han är:love:
Cool i blicken, samtidigt anar man lite bus i ögonen.
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

kl.
Kul att läsa om allas olika pållar som befinner sig på många olika nivåer i utbildningen.
Jag tar det ganska lugnt med min grabb. Vi ska ju inte tävla eller så. Efter betet så rider jag mest för att stärka upp bakdelen, han har ju lite patellaupphakning. Men jag tycker det blivit bättre efter klättring och cavalettiträning så det fortsätter jag med. Kommer också att jobba vidare för handen.
En färsk bild på prinsen:)
sept-09014.jpg
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Jättefin:love:
Det är bra att ta det lugnt. Vi har mest tömkört, promenerat, lekt följa John m.m. Först det senaste vi fortsatt med ridningen litet lätt. Har inga mål mer än att det ska vara roligt och givande för oss båda. Naturligtvis är målet att vi ska kunna köra och rida, men inget tävlande vad jag vet och inga tester eller annat att ta hänsyn till. Vilda börjar dock själv vilja mer och mer nu. Hon står och gnäggar och väntar på mig varje dag för att få ha lite kul. Idag blev hon besviken för att det var "vilodag". Hon kommer alltid springande till oss i hagen, men nu kan hon knappt vänta på att få komma ut:)
 
Senast ändrad:
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Väldigt vackra hästar både Goldi o Stilet. Fin hals din har Goldi! Var han Morgan?

Jag skall försöka ta lite bilder jag oxå. Var ute o tömkörde i skogen idag. Inte kul att ta kort på en rumpa ;).

/ C
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

kl

Min kille är i en riktigt odräglig slyngel period just nu och jag är heligt trött på honom. Han gör inga stora saker utan bara sånt där som att stanna och vägra gå när man leder honom för att sedan hänga sig fast i täcket på fullblodet (leder dem tillsammans in och ut från hagen).
Han kan bestämma sig för att inte vilja gå i ett visst varv på lina osv. Nu är han ju fruktansvärt lättkorrigerad så man behöver oftast bara morra lite så rättar han sig men det är så onödigt att behöva göra det när han vet så väl vad som gäller!

Men på måndag kommer en spekulant som jag hoppas vill ha honom på foder några år, annars tar vi till kniven i slutet av oktober så får han bli valack!
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

stanna och vägra gå period är min också i...:D
(min är ju valack redan dock)
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Så har min lilla gjort hela tiden. Det går dock mycket bättre att komma igång efter stopp nu än i början. Hon är ju dock sto, ponny Nordsvensk/russ om det nu kan ha någon betydelse;) Ibland tror jag att det även finns litet åsna i henne.
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Okej, fotografen tog massor av bilder idag...
...men bara några stycken får vara med här!

Disa står hos min kompis hästutbildaren, vi flyttar hem till vårt nya stall om en vecka. Nu har jag tagit över ridningen (Jag satt in Disa i våras och skrittade henne på egen hand i ridhuset, sedan fick hon betesvila och så har utbildaren forsatt med mer ridning i skritt & trav) och rider 2 dgr/vecka. En dag rider vi enbart ut och en dag börjar vi på banan och avslutar med uteritt.

Idag blev det skritt och trav på banan ca tio minuter. Börjar kunna "arbeta" Disa mer i skritten nu, även om det så klart inte funkar helt tillfredställande med hackamore* och fick riktigt bra tryck i traven.

29465753.jpg


29465755.jpg


Avslutade med att skritta ut knappt tjugo minuter.

29465758.jpg


* Disa rids på hack då hon nyligen blivit av med en vargtand och i övrigt är mitt inne i en tandfällningsperiod (fem lösa tänder för stunden). Kommer att få fortsätta bettlöst ytterligare några veckor innan jag successivt vänjer över henne på bett. Att vi använder hackamore och inte något annat bettlöst alternativ beror på att vi inte har något annat tillgängligt.
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

idag har jag vart iväg och köpt B-vitamin till 06 an...tänkte att det kanske kan vara bra att ge utifall att han haft lite reaktion av pälssättningen...

han har även gått "dressyr"kurs med en tjej som hjälper mig vid behov av mina hästar. Jag fick sitta på läktaren och titta (ovanligt...brukar alltid sitta på hästryggen annars!)

(jag kan iaf konstatera att jag ridit honom på det sätt som tränaren ville att han ska gå...)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 794
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 242
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
804
Senast: valy
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 278
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp