Bukefalos 28 år!

Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tessalonica

Trådstartare
Då var nummer två redan av klarad. Vi fortsätter här med att skriva om våra underbara 06; or!!
 
Senast ändrad:
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Jag kan berätta att vi hade klubbmästerskap i lördags. I ett förenklat dressyrprogram så kom jag och Rosie på en tredje plats med 66%. Hoppningen var väl inget vidare, inte riktigt vad vi övat på. Jag valde att styra förbi hindrena då jag anser att Rosie inte är mogen. Där föll våa poäng och sammanlagt hamnade vi på en 9:e plats. Kanon fin dag och många skratt!
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Bifogar några bilder från KM:et.

7527_133770131294_750906294_2635897.jpg


7527_133770176294_750906294_2635904.jpg


7527_133770181294_750906294_2635905.jpg


:bump:
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Roligt att kunna vara med på lite smågrejer så där!:laugh:

Själv tog jag första turen efter nästan två veckors vila i helgen. Hon skötte sig fin fint. Stod lugnt och fint i boxen ensam i stallet när jag gjorde i ordning henne. Stod still när jag satt upp och knatade sen på i friskt tempo framåt. (ute går det bra, men på banan är det mycket trögare med bjudningen.)Travade lite på vägen och tog sen en skogsslinga hemmåt med lite klättrande och lyftande på fötterna. Råkade dock "fastna" i lite sunkig mossa, men med ett par språng så var vi uppe och hon tog det så coolt.

Rider med remont nu istället för engelsknosgrimma och jag inbillar mig att hon trivdes bättre med remonten faktiskt. (kanske dax för en liten tandkoll igen snart)

Var lite svettig under sadeln när vi kom tillbaka. Så jag blaskade av henne med svamp i sadelläget och spolade benen med slang på gårdsplanen.

Mycket nöjd med dagen. :D
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Det är faktiskt riktigt roligt, framförallt för Rosie, att komma ut lite och träffa andra hästar.

Jätteskoj att det gick bra, har samma med bjudningen här hemma. Ute i skogen är den finemang, men på bana lite segare.
Håller med om remont, känns bara bättre... :)
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

KL

Igår hängde jag på nykomlingen för första gången, det gick utmärkt. Han är verkligen gudasnäll! Så positiv och trevlig.

Om några timmar så ska jag fara och kika på ytterliggare en 2006:a, så det ska bli spännande. :D
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

AH!! Härligt med nyöppnad tråd :) Då är vi bra aktiva att uppd. med våra sötingar som snart blir 4 år dessutom.

Gick med Nisse på stubbåkern på en promenad igår:
29415099.jpg


29415101.jpg


Var nog en ganska så tuff natt för grabbarna som inte kund slita sig ifrån varandra, efter Sickan var klar med morgon höet la han sig och vila i hagen
29415109.jpg
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Hon så så trevlig tjejen din :) vill också ha en sån färg på min häst.

Vad jag säger om själva tävlingsbiten vet nog alla vid detta lag och håller min mun stängd, men jag morrar i min tysthet
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

hej tråden! :laugh:

tänkte kolla lite ang det där med hoppning på era 06 or...
när börjar ni hoppa dom med ryttare?
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

aldrig förän hösten, väldigt individuellt också som Sickan skulle jag inte ens drömma om att hoppa idags läget pga hans strorlek. En växande häst hoppar jag aldrig mkt med, inte i en låg ålder som denna.

Men klart att leka med dom över bommar är en annan sak, men sen kikar jag också på psyket, vissa är inte redo för allt lika snabbt som andra.

Sen ser jag det inte till någon fördel att en 3åring hoppat 6 månder som en treåring än en som hoppar 1 månad i sitt år som 3 åring.
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Hon så så trevlig tjejen din :) vill också ha en sån färg på min häst.

Vad jag säger om själva tävlingsbiten vet nog alla vid detta lag och håller min mun stängd, men jag morrar i min tysthet

Tack, hon är vacker :laugh:

Tävlingsbiten...hm, har nog inte sett dig kommentera det. Du får gärna, för min del. Alltid bra med ris och ros! ;)
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Har aldrig haft unghäst innan, men jag har "hoppat" uppsuttet alla redan men endast enstaka tillfällen och ribban låg på 20cm. Anser inte att det är en skadlig höjd. Till hösten skall vi börja löshoppa en gång i månaden och då får vi se vad lillan har att ge. Uppsuttet på högre höjder blir det inte innan till nästa vår.
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

för att inte blåsa upp allt igen, men bara så du vet är de emot lagen att starta en 3åring i en tävling vare sig den bara är på klubbnivå, eller högre. Därav hyser jag agg mot tävling av 3åringar då jag verkligen intre trodde att någon gjorde detta, men tydligen är de "populärt".

Men i slut ändan är de i alla fall inte mina hästar som blir utsatta för det så de är bara för mig att bita ihop och ignorera.
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

för att inte blåsa upp allt igen, men bara så du vet är de emot lagen att starta en 3åring i en tävling vare sig den bara är på klubbnivå, eller högre. Därav hyser jag agg mot tävling av 3åringar då jag verkligen intre trodde att någon gjorde detta, men tydligen är de "populärt".

Men i slut ändan är de i alla fall inte mina hästar som blir utsatta för det så de är bara för mig att bita ihop och ignorera.

Är fullt medveten om detta och kan förstå att du blir irriterad. Vill förklara mitt läge, är inte irriterad eller sur på dina åsikter bara så du vet :)

Vi har en klubb som inte är ansluten till Svenska ridsportsförbundet, de "tävlingar" som arrangeras är lek&skoj (om man nu som vuxen får syssla med det :angel:). Jag håller helt och hållet med dig att en tre-åring ej skall starta hoppclearrounder med högre höjder eller programridning med höga krav.
Jag undrar vad du tycker om 3-års testet? min åsikt är att det borde flyttas till åtminstånde vid 4-års ålder, då jag anser att det är alldeles för mycket krav på hästen och väldigt ofta på en kort tid.
Vill verkligen inte göra någon upprörd men jag tycker att det är en intressant diskussion... :)
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

men varför kallade då ett km när man vet att de kan skapa fel aktiga påhopp just för att de är emot en lag, och lagen är ju dock där för hästens bästa.

Sen de du nu "hoppar" med din häst är väl inte direkt någon höjd nej, men har sett många andra där av också 3 årig ponny som hoppat högre höjd, och bara för att hästen ser klar ut i kroppen behöver inte de betyda att skelettet är klart för dne påfrestningen, för en strörre påfrestning än vanligt ridning är de så fort hästen skuttar över något.

3års står jag fullt bakom tills den dagen då de väljer att göra ridprovet obligatoriskt och med poängbedömning (vilket de är på tal om att det ska införas). Vet man vad man håller på med som unghäst utbildare (dvs. en vanlig svennson eller ett proffs) så pressas inte 3 åringen spceillt hårt inför 3års, med tanke på att de snabbt kan gå åt pipan pga. hästen inte pallar trycket. bedömningen tar ca 20 min sen är hästen klar, ett få tal skutt i hoppningen, lösgalopp några få minuter samt visning för hand. Ja klart de är påfrestande för hästen men absolut inget de flesta inte klarar av, allt hänger på "med rätt förberedelse".

Jag ser 3års som en viktitg sak för uppfödare som vill sälja eller sätta diplomston i svenskavel, sne att vissa förbereder 3års en lång tid, ja de finns de. Men jag har lite kött på näsan bakom många av skånes större uppfödare och de finns dom som tränar max 1 - 2 månader per häst. Men att påpeka att de fortfarande är bra förberedda samt att för de flesta som visar en häst på 3års vill inte komma dit med en slutkörd häst. Många hästar får också vila en tid innan testet och sedan få en lååång vila efter.

Om man ska titta på saker som pressar hästen, kan jag tycka att bruksprovet hör inte en tre åring hemma på.
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

kanske att tillägga är att jag är en inbiten uppvuxen halcblodmänniska :P
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Som sagt...: Det har ju diskuterats endel om att " tävla " treåringar.. Snälla gå TILLBAKA i tråden och läs om havregryns åsikt..
Och ni kan väl skicka PM om ni vill diskutera detta mer...

:bow:
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Hoppa in uppsuttet på stockar i skogen och troligen löshoppa igen under ett proffs överinseende i höst / tidig vinter är mina planer....:laugh:
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Havregryn
Respekterar dina åsikter och lägger därmed ner diskussionen efter Carres önskemål. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 694
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
247
· Visningar
18 428
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: valy
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp