Bukefalos 28 år!

Den aggressiva kon vid Angarnssjön

hier

Trådstartare
Har läst om koattackerna i ett naturreservat utanför Stockholm. När jag först såg rubriken tänkte jag "men vilka idioter som går in i en kohage". Men sen läste jag att korna strövar fritt.

Är detta så smart att göra? Känns tråkigt att en ko som bara hade extra starka moderskänslor för sin kalv nu har blivit avlivad. Det hade ju kunnat undvikas med inhägnad.

Vad tycker ni?
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Angarn? Var det inte vid Järvafältet något sådant hände? Fast jag trodde det var förra året?

De är ju inhägnade (vid Järvafältet) men området är även strövområde och man rider en del där. Håller man bra avstånd ska det inte vara några problem, men man kan ju tycka att just när kalvarna är små kanske det vore smart att mana till extra försiktighet på området.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

I tidningarna stod det Angarnssjön, hände nu i år:
http://www.dn.se/sthlm/aggressiv-ko-har-avlivats
Och här intervju med joggaren som attackerades: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16874929.ab

Själv har jag stor respekt för kor, speciellt så här års. Har ridit genom en kohage några gånger, men höll avstånd. Rider hellre genom en kohage än går, hästen är med stor sannolikhet snabbare än kor. Om jag går genom en kohage håller jag mig vid stängslet.
 
Senast ändrad:
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Googlade lite, hade ingen aning om att de gick fritt där vid Angarn..
Som sagt borde man nog skylta vid tider på året då djuren kan vara extra krångliga..
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Och kossor som är extra vaktiga över sina barn kanske har det bättre på annat bete där hon får vara ifred.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Är väl billigare att avliva en enskild ko än att sätta upp stängsel...
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Är väl billigare att avliva en enskild ko än att sätta upp stängsel...

Sant.. Men är skeptisk till att ett populärt och välbesökt naturreservat har fritt strövande kor, både för människornas skull och för kornas skull som kanske blir stressade av det.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Korna strövar inte fritt. Det är inhägnat. Det är ju biltrafik runt hela Angarn, så det hade aldrig fungerat om korna strövade fritt.

Däremot betar korna strandängarna. På strandängarna finns det fågel och finns det fågel finns det fågelskådare!

Förra året var det också en rätt allvarlig olycka ute på samma område. Då var det en skådare som hade hund med sig. Hund är ju big no no. Han blev stångad och skadad.

Vid en annan hage som fungerar på liknande sätt hade vi med oss hund av ren okunskap. Turligt nog mötte vi kossorna redan vid grinden och kunde därmed vända direkt utan att vi tagit skada eller att kossorna blivit speciellt störda. Kossorna visade direkt att hundarna inte var välkomna.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Jag vet inte på vilka vägar man får rida på. Men runt Översjön bort mot Rocksta. Kring scoutstugorna går det en väldans massa kor och där är det INTE trevligt att möta dem. För de är många!!
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

*kl*

Man blir lite matt när man läser artiklarna... allt ska vara naturligt och miljövänligt MEN när man väl gör något som fungerar (korna håller ju strandängarna öppna) så är det inte bra det heller. Jag vet att jag hårdrar lite men någonstans får man faktiskt välja...
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Jag måste tillägga att jag själv varit med om en mycket otrevlig händelse vid Angarn. Vi är en grupp människor som står nere i ett hörn. Kon liksom rundar alla människor följer staketet bakom oss och kommer upp bakom våra ryggar och hotar en enskild person som står lite utanför gruppen. Om den kon är borttagen sörjer jag inte. Det kanske är den individen som drar igång allt? Hon hade då ingen kalv. Jag minns inte vilken tid på året det var.

Jag har även suttit i säkerhet på bergsknallade som omnämns i någon artikel. Usch. Jag kommer aldrig mer gå dit när kossorna är där.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

En del tycker det är töntigt att inte kunna mota kossor. Jag väljer att inte gå dit.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Vad roligt, hade min i stallet jämter sjöängen (Vallentuna inte järva)
Kohagen är runt om sjöängen, och det är alltid en miljard fågelskådare :yuck:

Jag tycker två saker:
1. Man går dit på egen risk (ja, det är ordentligt skyltat)
2. En aggressiv kö ska avlivas

Att ha korna på bete där har fungerat i... Iaf hela min tid där (+15år). Sen att det kommer stadsbor som inte har vett att hålla sig undan är en annan sak! Det finns gott om bergsknallar och stigar, jag skulle inte gå nära för att se en pippifågel :D
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

*lånar egen knapp*

Har förstått det som att ni som är erfarna med att vistas med kor som går relativt fritt (insåg inte att naturreservaten var inhägnade) inte direkt har haft problem så länge man håller sig på avstånd.

Finns det fördelar med att ha korna fria, som t ex att beta av ängar? Kan man inte då hägna in betesmarker och släppa skog, strand och stigar öppna för allmänheten? Vad skulle vara dyrast/mest opraktiskt i längden?

Känner mig helt blåst nu :p
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Nej du är inte blåst och visst, är en ko aggressiv är den väl inte lämplig att ha i en sådan här miljö. Kor, getter och får är effektiva till att hålla landskapet öppet, speciellt i områden där maskiner inte är lämpliga (som tex strandängar). Det är givetvis också mycket kretsloppstänkande i det hela (naturbeteskött förmodar jag). Det jag vänder mig emot är de som vill att allt ska vara miljövänligt, ha öppna landskap osv och sedan klagar när man faktiskt gör något åt det. Man kanske får skippa promenaden just där för tillfället eftersom djuren ser till att det i framtiden går att njuta av utsikten. Man kan inte få allt alltid.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Fast två gånger av tre ute i Angarn är det kossan/korna som kommit emot oss. Inte vi som inte hållt avstånd. Båda gångerna har korna kommit från väldigt långt avstånd fram till oss. Ena av de gångerna har det varit en ko utan kalv som jag upplevt som direkt hotande.

Jag tycker det är bra att de har stora marker med varierande terräng att röra sig över. Jag tror att det är livskvalitet för korna.

Detta är inte på något sätt unikt för Angarn, om jag bara kom ihåg namnet på alla strandängar jag besökt hade jag kunnat rada upp många bara i Uppland och det är ju bara en bråkdel av alla som finns. Det är med andra ord vanligt.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

I angarn är de inhängnade på ett naturreservats område.

Korna måste gå där för att sjön inte ska växa igen och det speciella fågellivet som är där förstöras.

Man får på egen risk gå i hagen/naturreservatet (dock inte för nära sjön under häckning) och får alltså räkna med att alla kor kanske inte är så snaälla.
Gick förut en otroligt charmig liten (ca 1 ton stor) tjur där på sommrarna, ahn var helt ofarlig. Men vem som helst med lite vett går ju varken fram till en tjur eller ko med kalv...
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Kan tillägga att jag bott hela mitt liv precis utanför reservatet, och strövat i reservatet väldigt ofta, utan problem. (är 24 år)
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Olika betesdjur betar ju på olika sätt också, det får man inte glömma. Just strandängar brukar vara lämpliga för kor eftersom de gärna går ut i vattnet och betar.

Sen måste jag bara tillägga, det finns flera koraser som är mer lämpliga till att gå fritt där det även går folk. Jag kan inte på rak arm säga exakt vilka, men jag vet att simmental och hereford är kända för sitt goda temperament och om det är rätt på bilden ser det ut som charolais...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp