Bukefalos 28 år!

Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Jag kan inte på rak arm säga exakt vilka, men jag vet att simmental och hereford är kända för sitt goda temperament och om det är rätt på bilden ser det ut som charolais...

Aj, det var ju inte så lämpligt :crazy: jag vet en djurskötare som blev manglad av en charolaistjur. Simmental och hereford är dock båda trevliga raser.

Lurvenpajsare är också väldigt trevliga (aka Highland cattle).
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Ja, jag tycker det är väldigt beklagligt och tråkigt. :(

Jag har gått en hel del bland kor och jag vet att akta mig och hålla koll på dem, de är flockdjur precis som hästar, hundar mm och har ett tydligt kroppspråk. Minns när jag och ett fågelskådande ex var ute på Öland och vandrade med kikare och vi fick syn på en tjur som fått syn på oss, vi gick som vanligt tills vi fick en lada mellan oss och tjuren som närmade sig, sen sprang vi av bara den! Ville inte börja springa när han såg för att inte inbjuda till jakt. :crazy:

Däremot har jag promenerat ner till Långe Jan med en tax och den promenaden botade taxens korädsla för gott. Hon växte garanterat en meter i mankhöjd innan vi var framme! :D
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Fast två gånger av tre ute i Angarn är det kossan/korna som kommit emot oss. Inte vi som inte hållt avstånd. Båda gångerna har korna kommit från väldigt långt avstånd fram till oss. .

Kor kan vara både nyfikna, lekfulla och rätt opålitliga.
Jag har i hela mitt liv både ridit och promenerat vid kohagar och jag har tappat bort räkningen på hur många gånger kor, både enskilt och i flock, kommit dundrande varvid jag tackat gud för att jag haft ett staket att placera emellan.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Sant.. Men är skeptisk till att ett populärt och välbesökt naturreservat har fritt strövande kor, både för människornas skull och för kornas skull som kanske blir stressade av det.

Om de inte hade kor i naturreservaten skulle ju inte just den attraktiva miljön bevarats.

Fast de år man kan ha får är kanske roligare :) går ofta genom ett sådant strandängsreservat, med snälla kor. Tycker onekligen att snälla kor är rimligare.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Ja nu har jag inte sett dem på ett år, men det är nog den rasen ni nämner som börjar på C som går där. Jag har för mig att alla kor hade samma blekgula färg.

De på Järvafältet är blandat både svarta och bruna men verkar vara en av de raserna som någon skrev var lämpligare. Det finns även gott om highland c men de går inte direkt i några "genomfartshagar", utan det är hagar utan genomfartsleder.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

simmental och hereford är kända för sitt goda temperament och om det är rätt på bilden ser det ut som charolais...

Visst ser det ut att vara charolaise och dom har jag stor erfarenhet av eftersom jag jobbat med dom. Mig gjorde dom aldrig nåt men kunde jaga andra i hagen utan anledning, tjuren Mulle hade jag ett avtal med och han var bodyguard och gick nån halvmeter bakom ryggen på mig och höll pli på kossorna. :)
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

flockarna brukar vara blandade.
I alla fall förut så var det en bonde som hade omhändertagit kor som farit illa som hade dom på ängen, därför kunde det vara olika typer av raser beroende på var de kom från.
Tjuren som var så extremt gosig o snäll var en Hereford, men vet att det funnits holstein fresian -typer och lite allt möjligt.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Olika betesdjur betar ju på olika sätt också, det får man inte glömma. Just strandängar brukar vara lämpliga för kor eftersom de gärna går ut i vattnet och betar.

Sen måste jag bara tillägga, det finns flera koraser som är mer lämpliga till att gå fritt där det även går folk. Jag kan inte på rak arm säga exakt vilka, men jag vet att simmental och hereford är kända för sitt goda temperament och om det är rätt på bilden ser det ut som charolais...

Min spontana reaktion var att det var blonde, totalt olämpliga i den miljön!

Nåja verkar ju har varit någon annan ras, men ändå olämplig för ovana komänniskor
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Rätt ras ar viktigt i sådana här sammanhang, hereford borde vara de mest lämpliga här men kor är kor.
PL
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Jag håller helt med dig för Hereford ÄR skittrevliga och lättsamma. Dessutom går dom att dressera så man bara behöver peka med ett finger dit dom ska gå, eller snurra med fingret för att dom ska vända och gå åt andra hållet. :)
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

De borde skaffa snälla Revingekossor istället. På Revingefältet samsas kossor, människor och hundar och jag har aldrig hört om någon incident. Visst flyttar vi på oss när flocken är på vandring, men de är oftast helt ointresserade av oss och står de stilla går det bra att gå förbi ganska nära.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Jag bor alldeles nära sjöängen, har min häst intill och jobbar på ridskolan som äger markerna runt om - vad jag sett har det tidigare varit en del blandade sorters kor. Jag har aldrig upplevt någon av dem som argsint eller närgången. Jag har å andra sida hållit mig på behörigt avstånd. Vad jag för övrigt sett och upplevt är att folk många gånger är rätt aningslösa - tror att kossor naturligtvis är världens snällaste - och som stadsbor (vilket det här många gånger är!) totalt lost in space... ska prompt gå nära för att få en bra närbild med cool effekt till instagram... Jag har också upplevt en hel del stökiga nissar som tältat i området, och framåt kvällskvisten ska visa sig på styva linan och leka "tjuren Ferdinand"... Dessutom har många, många, sina hundar lösa (ja, i ett fågelområde där det uttryckligen står uttalat KOPPLINGSTVÅNG...)

Så... jag är inte ett dugg förvånad. Kon i fråga hade en nyfödd kalv. Och hade antagligen ruttnat på nyfikna 08-or. Vad jag hört är koägaren tämligen less och uppgiven. Såväl ko som kalv fick lov att slaktas.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Men jisses!!!

Varför fick dom slaktas??? Låter ju helt absurt:(
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

ska prompt gå nära för att få en bra närbild med cool effekt till instagram...

Inga problem alls, bara att sätta sig på en sten och vänta och vips har man hela nyfikna koflocken runt sig. :p När dom ko-llat klart på "inkräktarna" så går dom sin väg för varför jaga nåt som inte springer eller skriker? Beter man sig inte som en komplett idiot så är det faktiskt farligare att gå över torget en sen kväll än att gå genom en flock nötter.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

*KL*
Kor är kor (som sagt) och även om t ex hereford är en lämplig ras så skulle jag aldrig lita fullt ut på några nötkreatur.
/Dikoägare och ägare av 300 ha naturreservat som betas av dessa kor (vi skyltar att man går in i hagarna på egen risk och att man absolut inte bör ha hund med sig).
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Är tyvärr inte ett dugg förvånad. Går man in i en hage med kor fattar man väl att man gör det på egen risk. Att då anmäla att kon är aggressiv och få den avlivad gör ju bara att man undrar vart mänskligheten är på väg.

De flesta storstadsbor borde nog för sin egen säkerhet aldrig lämna asfalterat område.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

KL

Vi har några skygga rödkullor på gården och dom är mycket räddare för mig än jag för dom. Trots det har jag all respekt för dom och skulle inte blanda mig med dom i onödan. Just nu går dom ihop med ett par hästar, två fuxar:) så människor måste in i hagen varje dag. Det kanske gör kullorna lite modigare.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Kon skulle väl ändå slaktas vilket som? Två månader mer eller mindre tid spelar väl ingen större roll.. Eller?
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Jag hade min häst på sommarbete i en charolaiseflock i några år, enda "problemet" var att när jag ryktade av henne så stod kossorna på led för att också dom få en ryktning när hon var färdigryktad. :D
I den hagen satt jag alltid bland nötterna (kor med kalvar) och fikade när jag ryktat klart, kor är som alla andra djur, nyfikna och sociala bara man ger dom chansen och inte uppträder hotfullt eller har koskräck,,,,,,,vilket dom känner på långt håll. :)
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Haha, jag har enorm koskräck. Trots att jag haft en sommarhage på tre sidor av tomten i flera år. Förra året lyckades jag stå typ 1,5m ifrån med elstängsel emellan och prata med dom. Jag var oerhört stolt över mig själv må jag säga.

Men jag skulle inte kunna vistas på en plats med fribetande kor. Pulsen ökar bara jag tänker på det. Vilket är tråkigt för jag tycker dom kan vara fina och jag kan tänka mig att vissa är oerhört trevliga individer som man halft kan få upp i knät för att dom vill gosa och bli kliade på.

Men dom är ändå sjukt läskiga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp