Bukefalos 28 år!

Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Själv tycker jag det är rätt fräckt att kalla alla fågelskådare för dumma nollåttor som inte borde lämna betongen. Det finns folk som varit engagerade i tex Angarngruppen innan vissa av er ens varit födda. Många är mer naturmänniskor än vad de flesta på Buke är.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Jag skulle nog inte kalla just fågelskådarna för dumma nollåttor (Angarn ligger f ö sedan många år också i 08-land) utan det finns väl puckon likaväl som det finns otroligt kunniga och "naturhänsynstagande" utan det är nästan värre med skolgrupperna och de allmänt naturtörstande (med lösa hundar tex) som inte har respekt för djuren och naturen när de vistas där.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Ja, betestillgången har det väl varit lite si och så med då och då - inte kul på hösten att höra dem råma dygnet runt. Men den stängsling du kanske tänkte på härrörde från en annan kobonde, vad jag hört.

Sen med anledning av nån tidigare kommentar om 08:or - jag menade verkligen inte de seriösa fågelskådarna, av typen de från Angarnsgruppen, verkligen inte. Nä, jag menade mer de ovana stadsborna som ska ut och glo på landet nån enstaka gång i sitt liv. Är man inte van att umgås med djur alls är det väldigt lätt att misstolka och missförstå djur. Och då hamna i situationer som inte blir lätt att handskas med, och som kanske urartar.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Är tyvärr inte ett dugg förvånad. Går man in i en hage med kor fattar man väl att man gör det på egen risk. Att då anmäla att kon är aggressiv och få den avlivad gör ju bara att man undrar vart mänskligheten är på väg.

De flesta storstadsbor borde nog för sin egen säkerhet aldrig lämna asfalterat område.

Det är väl samma sort som flyttar ut på landet, granne med en bond- lr hästgård, och upptäcker att förekommer både lukt, flugor och annat.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

*kl*

Jag bor numera på landet/i skogen och är mycket ute med hunden. Här riskerar jag inte att springa på lösgående kossor. Här är det snarare renar och älgar jag stöter på. Nu är jag jäkligt försiktig när jag möter på dem i skogen på promenader. Senast idag fick jag vända och gå tillbaka till bilen när två vajor tyckte att vi inkräktade på deras "revir".. Man får ha lite eftertanke när man stöter på den typen av djur, jag är rädd om både mig själv och min hund.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Som jag skrev tidigare har vi till och med blivit uppsökta av en ko där ute. Utan kalv. Hon gjorde sig stort omak för att ta sig upp bakom ryggen på en grupp människor. Det var ett mycket märkligt beteende tycker jag.

I övrigt behövs ju kossorna där för att skapa miljön. Men några övergångar lite här och där efter staketet vore ju trevlig så kunde man hoppa ur hagen lättare vid behov ;-)
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Är tyvärr inte ett dugg förvånad. Går man in i en hage med kor fattar man väl att man gör det på egen risk. Att då anmäla att kon är aggressiv och få den avlivad gör ju bara att man undrar vart mänskligheten är på väg.

De flesta storstadsbor borde nog för sin egen säkerhet aldrig lämna asfalterat område.

Kor skall normalt sett inte vara aggressiva. Jag är uppvuxen på en gård med kor och de kor som visade aggressiva tendenser hamnade hos SCAN. Det är inte storstadsfasoner att avliva aggressiva djur, det är snarare något varje seriös bonde bör göra.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Jag är inte förvånad att en ko kom för att kolla läget hos människorna. De är väldigt nyfikna, kommer dock oftast i grupp, och bara man håller sig lugn och inte bryr sig om dom så tittar de bara, eller kommer fram och slickar på ens byxor. (Tänker dock ko utan kalv nu) Men en skylt vid varje ingång med lite ko-vett-regler kanske skulle vara bra för de som inte varit i kontakt med kor förut. De ser ju faktiskt lugna och långsamma ut, tills de visar motsatsen.

Tråkigt att de avlivades, det hade väl räckt att flytta den till annat bete tills kalven var gammal nog att avvänjas tycker jag. Sen kunde kon sluta avlas på och gå till slakt direkt.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Nyfiken och nyfiken. Hon gjorde anfall mot en grupp människors ryggar. Som stod helt still och pratade. Hon gjorde en stor lov för att komma in i utrymmet bakifrån mot människorna som dessutom stod nära ett staket/hörn. Alltså inte mitt i hagen. Nja det var ingen trevlig upplevelse. Jag vet inte riktigt vart ko-ovettet kom in där.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Det var säkert inget "ovettigt" som hände DÅ, jag menar att kon troligen råkat ut för andra människor, tidigare, som skapat det här beteendet, som till slut gjort kossan aggressiv. Vad jag hörde var att just den hör kon har varit där i flera år. Och i slutänden blir man ju naturligtvis nödgad att ta bort kon, självklart.
 
Sv: Den aggressiva kon vid Angarnssjön

Okej, du menar så. Jag skulle bra gärna vilja veta om det är samma ko som stångade en man förra året också. Usch det var inte trevligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp