Bukefalos 28 år!

Den danska hundlagen ...

Sv: Den danska hundlagen ...

Nej...det gör jag inte...
För jag diskuterar inget av dom i det inlägget. Jag nämner bara en episod då jag som hundägare gjorde bort mig. Jag är fullt medveten om att jag gjorde fel.
Jag varken nämner tillsynsplikt eller det strikta ansvaret. Var hittar du den diskussionen mellan I_U och mig i det här inlägget? Allt jag säger är att jag gjorde fel........
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Jag gillar inte små barn och har inget intresse av dem. Du, och andra mammor, kan inte påtvinga mig och mina hundar era avkommor.

Mina hundar är mina barn och så är det med det. Det är ännu mindre nyttigt att, som ni, inte lära era barn att inte gå in till främmande hundar eller människor.

Barn är fullvärdiga medborgare i samhället till skillnad från hundar och har samma rättigheter som andra medborgare, lite anpassat efter åldern. Hundar kan man däremot inte påtvinga andra mer än normal hänsyn.

Du kan betrakta dina hundar som barn, samhället gör det dock inte.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Det är ju naturligtvis fel.
Om man är intresserad av att umgås med hundar så måste man ju ta reda på hur de fungerar, annars så åter man bli att ta kontakt med hundar.
Man får dock som hundägare se det som ett tillfälle att utbilda nästa generation.
Passa på att förklara helt enkelt.

Jag har samma problem med mina hästar, de ser ut som sagohästar och har svårt att få vara i fred.
Då så får man förklara hur de fungerar.

Ja, vi har också små "sagohästar" här :)

När det gäller hundarna så anser jag det vara min skyldighet att se till att de är välartade och uppför sig och inte springer fram till allt och alla. MEN, mitt ansvar sträcker sig inte alls till att uppfostra andras ungar. Det är faktiskt föräldrarnas sak. Det du anser är endast hållbart om hunden är normalt artig och uppfostrad. Är det däremot en väldigt osäker hund så funkar det inte. Och även osäkra hundar måste få rastas utomhus, självklart kopplade.

Man ska kunna vistas utomhus utan att antastas av andras hundar. Men på samma sätt ska man kunna vistas ute med sina hundar utan att antastas av andra människor. Ömsesidig respekt och hänsyn. Det är inte så svårt.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Mig veterligen så är hundhataren I_U inte hundägare än, även om hon ev blir det då hennes sambo tydligen funderar på att skaffa hund och har man läst på buke under några år så vet man I_U:s syn på hundar sedan gammalt, men tydligen har du noll koll på alla trådar som hon härjat i under åren och spytt galla på såväl hundar som hundägare? :meh:

Hon var då inte hundhatare när hon var hemma hos mig o hade min hund i knät nästan hela kvällen ..däremot kanske hon tycker dryga hundägare är pest ...inte vet jag ;)

haha, undra vem som har noll koll :D
 
Senast ändrad:
Sv: Den danska hundlagen ...

Det är inte det minsta svårt att upplysa om att man lämnar andras hundar i fred precis som man lämnar andras saker i fred för övrigt.
Jag måste kontinuerligt uppfostra vuxna människor i det faktumet och vi har en jätteapparat kallad "Rätts-systemet" för att ta hand om det när det går fel.

Så varför tro att det skulle fungera att lita på att föräldrar kan lära sina barn den enkla saken?
När just respekten för "Ditt-och-mitt" är så dålig för övrigt?
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Jag gillar inte små barn och har inget intresse av dem. Du, och andra mammor, kan inte påtvinga mig och mina hundar era avkommor.

Mina hundar är mina barn och så är det med det. Det är ännu mindre nyttigt att, som ni, inte lära era barn att inte gå in till främmande hundar eller människor.

Vilka vi vill påtvinga våra avkommor på andras/dina hundar? Vilka vi lär inte våra barn att inte gå fram till främmande hundar o människor?
Hur är det ställt med läsförståelsen?
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Läsförståelsen är super faktiskt. Alla rätt alltid. :D

Det finns exempel i den här tråden på folk som tycker mina hundar ska tycka att det är skitkul att det kommer in främmande barn på vår gård = påtvinga.

Mina hundar får såklart inte bitas och jag låter dem heller inte umgås med barn om jag inte vet att föräldrarna har samma värderingar och åsikter som mig.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Läsförståelsen är super faktiskt. Alla rätt alltid. :D

Det finns exempel i den här tråden på folk som tycker mina hundar ska tycka att det är skitkul att det kommer in främmande barn på vår gård = påtvinga.

Då tycker jag du ska tala om var för jag kan inte minnas att någon uttryckt något i närheten av det.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Jag gillar inte små barn och har inget intresse av dem. Du, och andra mammor, kan inte påtvinga mig och mina hundar era avkommor.

2 av mina avkommor har upphört att vara barn och är numera vuxna människor.
Det är en av alla de skillnader som finns mellan hundar och barn.
Hundar fortsätter att vara just hundar i all oändlighet medan barn växer upp och blir vuxna med eget liv och eget ansvar.

Barn upphör efter hand och stegvis att vara sina föräldrars ansvar.
Hundar är alltid, förblir alltid och kommer alltid att vara sina ägares ansvar.
Det går aldrig över.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Själv hoppas jag att mina barnbarn väntar med att skaffa barn tills de är mognare/vuxna.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Svårigheten med att förstå skillnaden mellan hundar och barn är skrämmande stor i denna tråden.
Och kanske även bland hundmänniskor i allmänhet?

<snip>


Fast laster man traden sa ar det precis lika mycket jamforelse av barn och hundar fran icke hund manniskor. Det ar precis lika oriktigt och blir lika fel at bada hallen.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Att jämföra barn och hundar innebär inte alltid att man anser de är lika och har samma egenskaper, det kan lika gärna resultera i att man anser dem olika. Det är dock skrämmande med jämföresler i stil med "om dina barn får så får mina hundar" eller " ska jag hålla koll och ha ansvar för min hund ska du göra det samma med ditt barn".

Ett barn är man tills man är 18 eller tills ens föräldrar dör, ingen kan rimligen förvänta sig att man håller 24/7 uppsikt på tonåringar eller för den del sin vuxna dotter på 68 som är farmor själv, men som vårt samhälle är uppbygt gäller detta för hundar. Antingen under uppsikt eller inlåsta/bundna på något vis. Man har heller inte strikt ansvar för barnen och de blir straffmyndiga vid 15 år ålder, hundarna blir aldrig straffmyndiga.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Läsförståelsen är super faktiskt. Alla rätt alltid. :D

Det finns exempel i den här tråden på folk som tycker mina hundar ska tycka att det är skitkul att det kommer in främmande barn på vår gård = påtvinga.

Mina hundar får såklart inte bitas och jag låter dem heller inte umgås med barn om jag inte vet att föräldrarna har samma värderingar och åsikter som mig.

På vilket sätt menar du då dina hundar får försvara området om det kommer ungar in som du blir vansinnig på?

Det fetstilta , ingen har påstått något sådant i tråden så läsförståelsen är väl ganska dålig.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Personligen tycker jag att ditt satt att debatera ar lite lojligt ... sa jag tanker inte ge mig in i det. Och jag tycker fortfarande att det ar precis lika fel att jamfora barn och hundar at bada hall. Kanske inte pa samma satt, men lika fel blir det i slutandan. 'And that's all I have to say about that.';)
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Och att hoppa på folk istället för att bemöta deras argument, eller att tala om exakt vad som man ogillar förstör bara trådar, och brukar ofta leda till pajkastning (den angripna känner sig kränkt, det finns inget rimligt sätt att försvara eller förklara då kritiken är vag och oprecis så kontrar man med att angriparen inte är bättre själv, vilket är rätt uppenbart i och med angreppet). Den här typen av vaga generella påhopp utan exempel brukar bottna i olika åsikter, snarare än debatt teknik och är i sig ett otrevligt sätt att debattera.

Men till jämförelser mellan människor och hundar. I tråden här finns det en det några jämförelser av den typ jag påpekat ovan ( när man förmänskligar hunden och anser den ska jämställas med med barn), inte alla lika tydliga och de flesta inser att hundar inte är barn och därför inte har samma ställning i samhället.

Det finns gott om normala jämförelser, såsom att hundar är inte medborgare utan sällskap/fritidsintress/arbetsredskap till skilnad från barn, att vissa hundar är mer aggresiva än andra, att både hundar och barn kan hoppa eller krypa genom staket osv. Jag anser denna typ av jämföresler helt normala, både hund och barn befinner sig i ett kontext och det blir en del naturliga jämföreslser.

Hittills har jag inte sett ett enda påstående i stil med eftersom hunden har beteende X så måste människan ha det samma ( eller tvärt om), däremot en massa missförstånd där folk tror sig att man menat det. Vid förfrågan har ingen kunnat prestera något citat som entydigt visar på det. Man har hela tiden måst dra in fler inlägg ( orelaterade) och ändå har det varit högst tveksamt. Vad jag förstått så retar den här typen av inlägg gallfeber på en del, och till den grad att man kan formulera sig med omsorg och vara övertydlig att man inte menar så och ändå kan vissa läsa in det. Du kanske kan visa på ett sådant, jag kan ju ha missat det.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Och jag tycker fortfarande att det ar precis lika fel att jamfora barn och hundar at bada hall.

Det håller jag däremot inte med om.
Det finns ju likheter också.
Små barn som ännu inte kan prata och resonera fungerar ju till stor del på samma sätt som en hund eller katt.
Det finns belägg för att Kennelklubbens anvisningar om hunduppfostran till stor del även fungerar på barn upp till 6 års ålder.
Det är efter det som det hela blir så olika, barn blir människor som man måste komma överens med och hundar fortsätter att vara hundar som man bestämmer över och dresserar.
De som föredrar hundar framför barn brukar ogilla just det komplicerade i att komma överens.

Hundar och andra djur ser inte skillnaden mellan små barn och andra djur.
En hund kan lätt missta ett spädbarn för att vara ett byte som man kan äta.
Precis som de kan få för sig att äta upp familjens kanin eller grannens katt.
Hunden kan också se ett litet barn som en konkurrent om resurserna och hantera den som en annan hund som skall tuktas för att veta hut.

Jag tycker att man måste hålla reda på både skillnaderna och likheterna.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Här kan jag inte annat än att hålla med det spelar mindre roll vad man försöker uppfostra, barn liksom hund, katt, häst, kanin och så viddare har i mångt och mycket samma behov som människan när det gäller regler, konsekvens, kärlek, uppmärksamhet mm. Mycket av grunderna i uppfostran blir variationer på samma tema även om det finns skillnader också.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Till det kan vi lägga den känslomässiga aspekten.
Hundar och andra djur blir ju kära familjemedlemmar.
Men en människas kärlek gör ju inte ett djur till en människa för det även om kärleken är besvarad.
 
Sv: Den danska hundlagen ...

Varför drog du upp "barn" i denna tråd som handlade om hur Cato försvarade sin pinne mot en annan, inkräktande, hund?

KL

För övrigt så, jo, föräldrar har faktiskt ansvar för sina barn. Barn är man tills man blir 18 år (och kanske resten av livet i sina föräldrars ögon...). Jag är 40+ och har alltid haft hund, är uppväxt i kennel. Jag kan inte påminna mig att någon av våra/mina hundar någonsin fått oönskad påhälsning av barn i skolåldern. Utan det som är problemet är när riktigt små barn av sina föräldrar tillåts springa fram till vilken hund som helst, där man ju vet att hundägaren har "strikt ansvar". Och det blir så otroligt fel. Jag har inga barn, men får ändå för mig att i den åldern så är de tämligen lättpåverkade. Att då som förälder ta sitt ansvar och förklara vad som är rätt och fel borde inte vara så himla svårt. Det finns ju andra faror än hundar. Inte låter man t.ex. sitt lilla barn springa rätt ut i gatan för att överlåta till den tvärbromsande bilisten att förklara varför man måste se sig för?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 755
Senast: Flixon
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 478
Senast: Jadzia
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 442
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp