Den miljonte rasväljartråden!

Halfrek

Trådstartare
Okej, om allt i livet klaffar ( :nailbiting: ) så hoppas jag kunna köpa valp nästa år. Nu har jag en femårig flattekille, vi tävlar och tränar i rally, men har sysslat en del med lydnad, spårar en del och kör apportering på hobbynivå. Med nya hunden vill jag dels köra lydnad/rally men är även nyfiken på bruks och mer seriös apportering/jaktträning. En bra allroundhund helt enkelt som tom skulle kunna vänstervarva lite om andan faller på. Om hälsoläget var ett annat på flatten hade det kanske blivit en till men som det ser ut nu så vågar jag inte köpa flat.

Jag bor själv med ensamt ansvar för hundarna så en hund som kan chilla när jag åker på en magsjuka är ett måste. Lägger större delen av min fritid på hund, aktiv inom brukshundsklubben där jag utbildar mig till instruktör, är tävlingssekreterare etc. Fast i hunderiet med andra ord. De raser jag främst funderat på hittills äro: *dramatisk musik*

* Tollare. Verkar ha nästan allt jag söker men är lite rädd för deras omtalat svajjiga mentalitet. Har dock träffat på en del bra exemplar. Kanske för mycket hund för mig? Vill inte köpa mer än jag kan hantera.

* Jaktgolden. Faller lite på att jag nog helst vill ha en mindre hund än flatten.

* Springer Spaniel. Inte jaktvarianten , känns som man ska jaga själv då. Hur är hälsan? Finns det ESS med bra arbetslust?

Av någon anledning så känner jag nej inför jaktlabbe, jäkligt oklart varför men så är det ;) Ibland tänker jag att någon annan käck ras kan passa? Annan rasgrupp? Känner mig lätt vilse i pannkakan.
 
Kan du tänka dig att byta apportering/jaktträning mot uppletande så kan en kelpie funka.
 
Jag känner två ESS som tävlar högsta klassen Agility och har kvalat in till SM i lag för sjätte året i rad. Och de är rena utställningslinjerna, utställningschampions och agilitychampions :D 10 och 8 år och tävlar fortfarande.
 
Vi hade sportvariant av ess, något mellanting mellan jakt och utställningar. Ingen stjärna direkt, men en mycket trevlig hobbyhund. Jag tror dock en icke jaktavlad ess blir för mjäkigt. Vår ess hade kanske klarat någon lägre klass, men inte mycket mer med egen motor.
 
Kelpien är ju inte uppdelad i arbete och exteriör som tyvärr de flesta andra arbetande raser är. Inte ovanligt med championat i både utställning och bruks/lydnad för samma hund.

Har faktiskt aldrig tänkt på Kelpie, hur är hälsan inom rasen?
 
Har faktiskt aldrig tänkt på Kelpie, hur är hälsan inom rasen?

Hälsan är bra skulle jag säga. Höftröntgen krävs för registrering av avkommor. Det finns vissa kelpie som fått problem med ryggen men alla uppfödare verkar ha koll på vilka de hundarna är och kan säkert svara på frågorna det. Eftersom det är en bruksras krävs MH för registrera avkomma så man kan kolla mentaliteten på släkten. Många gör också MT. Jag upplever att det är bra samarbete och kommunikation mellan uppfödarna även om de inte alltid är överens om allting.
 
* Tollare. Verkar ha nästan allt jag söker men är lite rädd för deras omtalat svajjiga mentalitet. Har dock träffat på en del bra exemplar. Kanske för mycket hund för mig? Vill inte köpa mer än jag kan hantera.
Jag tror definitivt att du reder ut en tollare :) Jag menar, du planerar ju att vara aktiv och visst är det en lite annan grej än att ha flatte, men skillnaden är liksom inte enorm ändå. Så vill du ha en tollare så tror jag absolut att det kan vara en hund för dig :)

En bekant till mig har världens roligaste, positivaste och häftigaste tollar-tik som väger upp alla nackdelar jag hört om rasen, så jag säger att det handlar mycket om val av kennel (såklart) men även att en som ägare är medveten om att det kan finnas mentala problem och hantera dem därefter.

Så ja, med det sagt så hade jag redan nu påbörjat jakten på en bra kennel och definitivt inte avskrivit tollare :)
 
Håller med om att tollare låter som en grej för dig. Alla tollare har inte dålig mentalitet. Jag har träffar flertalet exemplar som har varit otroligt härliga hundar som dessutom kan slappna av.

Rätt linjer och uppfödare krävs, som alltid. ;)
 
Kan bara hålla med om det övriga skrivit om tollare. Efter att ha varit fruktansvärt negativ har jag nu fått ändra mig efter att ha träffat flertalet trevliga! :)
 
Ni gör mig mycket glad här alltså, har hört så mycket skräckpropaganda om tollare, men är liksom den rasen jag är mest sugen på (once you go apportör....:up:). Har redan börjat kolla runt på kennlar och hittat en del som verkar ha vettigt tänk och bra arbetshundar. Tips på uppfödare tas gärna emot.
 
Ni gör mig mycket glad här alltså, har hört så mycket skräckpropaganda om tollare, men är liksom den rasen jag är mest sugen på (once you go apportör....:up:). Har redan börjat kolla runt på kennlar och hittat en del som verkar ha vettigt tänk och bra arbetshundar. Tips på uppfödare tas gärna emot.

Jag har för en bekants skull varit i kontakt med en. Vet inte om man får tipsa i forumet? Skicka pm annars ;)
 
Ni gör mig mycket glad här alltså, har hört så mycket skräckpropaganda om tollare, men är liksom den rasen jag är mest sugen på (once you go apportör....:up:). Har redan börjat kolla runt på kennlar och hittat en del som verkar ha vettigt tänk och bra arbetshundar. Tips på uppfödare tas gärna emot.
Alltså jag tänker att Tollare inte är en ras för de stora massorna så att säga och att många förstagångaägare kanske inte riktigt har koll på vad som är bra mentalitet och vad som krävs i form av aktivering (givetvis inte alla men många som bara fastnat för utseendet).

Så det känns som en ras som mår bra av lite restriktivt tipsande och då främst tips och rekommendationer till personer som generellt har koll på sitt eget hundägande och vad en faktiskt kan erbjuda. Och är det en sådan hundägare (som du tex) så tror jag att en bra tollare är en fantastisk träningskompis :)
 
Alltså jag tänker att Tollare inte är en ras för de stora massorna så att säga och att många förstagångaägare kanske inte riktigt har koll på vad som är bra mentalitet och vad som krävs i form av aktivering (givetvis inte alla men många som bara fastnat för utseendet).

Så det känns som en ras som mår bra av lite restriktivt tipsande och då främst tips och rekommendationer till personer som generellt har koll på sitt eget hundägande och vad en faktiskt kan erbjuda. Och är det en sådan hundägare (som du tex) så tror jag att en bra tollare är en fantastisk träningskompis :)

Ja jag hoppas det, ibland blir jag väl drabbad av lite kasst självförtroende och får för mig att alla jäkla raser jag vill ha är " för mycket" för mig, det var samma sak när jag skulle köpa flatten :meh:
 
Ja jag hoppas det, ibland blir jag väl drabbad av lite kasst självförtroende och får för mig att alla jäkla raser jag vill ha är " för mycket" för mig, det var samma sak när jag skulle köpa flatten :meh:
Jag känner igen det! Samma för mig som bara "åh ny Golden?! Näää, det klarar jag aldrig. Bäst jag skaffar gosedjur istället :grin: "

Men helt ärligt så tror jag att om du lever hund så att säga och har vettiga människor omkring dig som du kan ta hjälp av så reder du upp det :) Tollare är ju inga omöjliga monster liksom ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 525
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 546
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 396
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 024
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp