Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ständigt detta med hull, ja!!!
Och jag håller med dig om att okunnigheten är stor, enorm!
Tyvärr även bland veterinärer - eller så kan de men vill inte säga något. Dumt!

Har haft lite roligt under sommaren.

Yngve och jag har debuterat i Tremomentskörning, fullständig tävling.
LB, bedömning B förstås.

Dressyren gick helt OK, ett par ordentliga missar som jag var väl medveten om (en volt som blev ett ägg, en travlängning som var väldigt svag). Dock trevliga poäng, 105 poäng vilket motsvarar drygt 65%. Åttor för samtliga skrittmoment höjde ju en del, femmorna för missarna ovan satte ner lite.
I precisionen var Yngve lite trött i skallen och inte helt uppmärksam så det åkte ner tre eller fyra bollar.
I maratondelen missade vi lite i tidtagningen (varken min mamma som med kort varsel fick ställa upp som groom eller jag hade koll på detta på riktigt) så vi körde en minut för långsamt men jag är jättenöjd ändå.
Godkänd tävling, får starta bedömning A nästa gång.
Gav mersmak och jag köpte mig en fin tävlingsgodkänd gigg. Tyvärr inga bilder av datatekniska skäl (de ligger i mobilen och jag kan för närvarande inte ladda över).

Igår var jag på dressyrtävling med Reggie igen. LC:1 igen.
Jag klantade mig lite och gjorde en övergång från trav till skritt på fel ställe...
Reggie gick emot lite i senare delen av programmet, men den här gången fick vi bättre skritt (och sjuor för skrittdelen).
62,78% och andraplats med rosett och plakett. Dessutom regncape som hederspris, passande utifrån väderleken.
Andra godkända resultatet för bronsmedaljen i dressyr... behöver leta upp någon mer tävling under hösten.

Ah, där är du! Jag har saknat dig. :)
 
Just det.
uppdatering...
Isak är kastrerad och går - till sin irritation - ensam i egen hage.
Har tömkörts lite, vilket förstås varit nyttigt för mitt fläsk också, timslånga promenader faktiskt. Ska jobbas mer för vagn innan det blir vinter igen, så vi ska komma igång "på riktigt" under treårssäsongen nästa år är det tänkt.

Dixon och jag har varit ute på några promenader i grimma och grimskaft, börjar hitta rätt position med mig jäms med bogar/framben och så har vi kunnat göra lite övergångar mellan skritt och trav. Där har jag problem, dels för att jag har lite för dåligt flås för att springa och dels för att jag har lite artros i knäna. Det går väldigt bra till vardags men knäna uppskattar inte springande.
 
I veckan här har Herr Grå fått kolik igen.

Det är ändå 13 månader sedan vilket faktiskt är rekord i hans 17 åriga liv. Så man får se det positiva i allt.:meh:

Det var inte roligt och vi tog honom i transporten och tänkte köra honom i den i ca 1 timme. Det brukar hjälpa. Men efter 30 minuter inser jag att detta kommer inte släppa. Bara att åka in till SLU.
Det är en jäkla tur att jag och Herr Grås medryttare är väldigt lugna och inte skärrar upp oss för speciellt mycket för när vi kom fram låg han i transporten och hade trasslat in sig under den mjuka mellanväggen.

Är man ensam på kliniken (inga andra akutfall denna kväll) så får man ordentlig hjälp och vi fick ut honom inom fem minuter. vi fick ju skruva ner frambommarna.

Han svarade fin fint på smärtstillande och blev frisk på några timmar. SKÖNT!!!

Det som var roligast var när han fått lugnande och smärtstillande och vi kunde börja prata lite om förlopp och så......

De frågade hur gammal han var och jag sa att han var 17 år.
"VA!? Jag trodde han var tre" sa veterinären. "Han är så välmusklad och i rätt hull".

Det är sååååå roligt och skönt när jag hör sådant eftersom jag är jäkligt bestämd på den punkten. En fjording ska vara i rätt hull, punkt.
Inte mullig för "att de ska vara det" eller tro att det är rätt hull när man tydligt ser att så inte är fallet.
Vet man inte ska man lära sig hur det ska se ut och jobba med analyser och lära sig mer. Jag är stenhård. Sådant ska man lära sig.

Nu vägde han 422 kg vilket är lite för mycket ändå anser jag. Jag tror att han ska ligga runt 380-400. Inte mer.

Det bådar gott för framtiden också när man tänker på fång och att en häst som ser ut som 3 när den är 17 har också bättre förutsättningar att bli äldre.

Om inte koliken tar honom före dess. :( Men, det är hans avsaknad av bra uppväxt som gjort det.
Tur att det gick bra, hoppas han slipper kolikanfall nu!

Påtal om hull, veterinären som kom för att raspa Tintins tänder trodde först att han var ett sto.. För han såg så liten och nätt ut O_o Jag fick bita mig lite i tungan för att inte säga "jasså, han ser för slimmad ut va". Sa bara att han är ju inte så hög och en lite lättare typ av fjording.. Orkade inte ta diskussionen om att bara för att han är en fjording så betyder det inte att han per automatik ska vara fet. Bävar redan för vintern, kommer att ha mycket jobb med att hålla honom i lagom hull då :yuck:

Det börjat bli dags att starta en ny fjordingtråd tror jag, den här är över 2000 inlägg redan :up:
 
Sa bara att han är ju inte så hög och en lite lättare typ av fjording.. Orkade inte ta diskussionen om att bara för att han är en fjording så betyder det inte att han per automatik ska vara fet. Bävar redan för vintern, kommer att ha mycket jobb med att hålla honom i lagom hull då :yuck:

Det börjat bli dags att starta en ny fjordingtråd tror jag, den här är över 2000 inlägg redan :up:

Ta det här på rätt sätt......

Tänk bara på att inte säga så; att han är nätt och liten. Alla fjordhästar i alla storlekar ska ha rätt hull. Det är väldigt ofta folk nämligen tror att de är nätta för att de är i rätt hull. Reslig, har jag hört ofta också. Även av veterinärer.
När det gäller just Tintin, som jag ju inte känner, så kan det ju vara som du säger men försök att inte sprida sådant.

Min Herr Grå är ju en lågställd häst (fått det på alla utställningar) men alla som tycker han är en sååååååå fiiiiin fjording säger alltid att han är en högrest variant. Bara för att han är i rätt hull.

Jag rättar dem alltid för att det inte ska bli så att de med feta fjordingar ska säga att de har en "tyngre variant", vilket också händer hela tiden.
 
I slutet av september kommer hästvågen till mitt gamla stall, är rätt pepp faktiskt. Apropå vikt och hull. En kompis till ägaren till Alvas hagkompis ojade sig häromdagen över min stackars häst som måste gå med munkorg och som inte får obegränsat med hö i boxen. Det får nämligen hagkompisen (halvblod, 25 år) och han mår jättebra. Hnnghhhhh.

Anyway, har lite nya bilder att bjuda på.

Alva provade några varv i skrittmaskinen idag. Hon verkade inte tycka att det var så illa. Lät henne gå fyra-fem varv innan jag tog ut henne igen, tänkte börja lätt.
https://www.instagram.com/p/BYgW3kun4AB/

Årets första klippning, fick bli filtklippning i år, utan krusiduller och mönster, till medryttarens förfäran:
https://www.instagram.com/p/BYgW6w-Hf6y/

Min kille var med i stallet och tog några bilder när jag red på den täckta ridbanan:
https://www.instagram.com/p/BYgYTSXnlCF/

Och en på oss efteråt:
https://www.instagram.com/p/BYgXcZBnWtl/
 
Ta det här på rätt sätt......

Tänk bara på att inte säga så; att han är nätt och liten. Alla fjordhästar i alla storlekar ska ha rätt hull. Det är väldigt ofta folk nämligen tror att de är nätta för att de är i rätt hull. Reslig, har jag hört ofta också. Även av veterinärer.
När det gäller just Tintin, som jag ju inte känner, så kan det ju vara som du säger men försök att inte sprida sådant.

Min Herr Grå är ju en lågställd häst (fått det på alla utställningar) men alla som tycker han är en sååååååå fiiiiin fjording säger alltid att han är en högrest variant. Bara för att han är i rätt hull.

Jag rättar dem alltid för att det inte ska bli så att de med feta fjordingar ska säga att de har en "tyngre variant", vilket också händer hela tiden.
Absolut har du rätt i det :) det finns inte så många fjordingar häromkring, men de som jag har träffat på så tycker jag att Tintin och hans mor varit en lättare typ jämfört med några andra som varit betydligt grövre (inte feta, utan annan typ helt enkelt). Så jag menade det helt ärligt utifrån mina erfarenheter av de fjordingar som den veterinären lär ha stött på :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 251
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 700
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 833
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 225
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp