Behöver tips och råd ang liten hov!!

glitter

Trådstartare
Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började hon givetvis springa och skon och stor del av hoven låg i gräset...:cool: Hennes hela hov är ca 8,5 cm och den lilla söndriga är ca 6,5 Vi saknar allt horn där man spikar, hoven ser ut som en liten shettishov...:D

Nu till mitt dilemma, jag söker alla med erfarenhet/kunnighet/goda råd!!

Vi kan inte slå på sko än, hoven har växt otroligt bra medan hon hade ont i den ,men nu verkar det ha stannat av lite och hovtillväxten står ganska still. Vilket gör att jag måste skydda den ett tag så den kan växa ut så vi kan få på en sko. Till saken hör att hon under tiden den har stått avlastad har bildat en grymt bra sula, enligt hovis, och i vanliga fall blir hon ömfotad samma dag hon tappar en sko, men nu har hon varit tvungen att gå barfota någon dag här och där utan att visa minsta problem med det!! Hon är normalskodd på alla andra fötter! Hon springer sönder sin Easyboot Epic (tog ca 3dagar), vi testade att tejpa på en sula, men under tejpen tyckte jag att det blev så äckligt, fuktigt och eländigt. Hon går på gräshage på dagarna, box på natten och promeneras en stund i mjukt ridhus varje dag för att stimulera tillväxten. Hovis tycker att jag ska hålla henne tejpad så vi skyddar sulan, men jag tycker som sagt det blir äckligt. Hela kronranden blir svampig och vit (vit fot!).
Har ni några andra idéer??? Har funderat på att plasta dit en liten sko, typ med Vettec Superfast. Blir dyrt att laga Easybooten varje vecka och den skadar henne när hon springer med den på fel håll!:eek:

Hon är pigg (för pigg) äntligen ohalt :bump: och problemfri i hoven i övrigt. Men vill inte ATT hon ska få problem. HUR HADE NI GJORT???Tacksam för alla idéer!
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Men om hon är ohalt så hon kutar och har sig, kan hon inte gå utan skydd då? Har ju inte sett några bilder på hur det ser ut, men om sulan är bra så borde hon kunna klara sig som det är tycker jag?

I övrigt skulle jag lita på hovis om h*n är duktig, att kronranden blir vit är inte konstigt, det blir de ju så fort den blir blöt. Är nog ingen fara.
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Jo, mitt hjärta säger ju att hon mår bäst av att inte ha något alls på foten, och bara låten den växa och "härda" men jag tror hovis är rädd att det ska slita mer än det härdar, trots mjukt gräs... Hon står stadigt på den lilla fina platta sula hon har, men sliter nog lite väl mycket på den blottade lamellranden, men är som sagt probelmfri i övrigt och verkar verkligen njuta av att vara ohalt. Hon undrar nog mest varför jag inte rider :p

Ska nog testa barfota någon dag eller två, är lite rädd att det ska vara farligt med bara en baksko, vill inte dra av den andra.... Nu går det an att experimentera men på måndag börjar jag jobba igen och då vill man ju ha någon bra lösning....
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

min häst har meden dålig fot, vi slängde av dojjorna. låter dom växta ut i några veckor sen skulle vi slänga på dom igen. Dom är lite söndriga men hon, går bara i en stor gräs hage nu och får inte ridas så hon inte får nån tyng på sig. Sen ska du inte använda massa oljor m.m. om du gör de, det gör bara ett stort fett lager runt hoven och den får inte den närig den behöver. Min hovis sa att lera är mkt bra för dåliga fötter:)
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Det finns väl nåt sånt dära gisch (?! typ lim) som dom med travhästar brukar gischa på hovarna när dom ska springa barfota? Går det inte att använda nåt sånt?
Bara en tanke som kom upp i huvudet :)
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Om hästen bara går i hagen osv så är det ingen fara att den bara har en sko bak iaf, så det behöver du inte oroa dig för.
Om man håller alla kanter osv raspade så att hon inte riskerar att fläka upp mer borde det gå bra. Tror knappast hon kan slita för mycket i hage bara. Sätt på henne easybooten om ni ska gå någonstans osv, och låt henne vara utan i hagen bara :idea:
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Tack för era råd!
Det där limmet för travhästar låter ju lite intressant, ngn som vet vart man kan läsa om det/köpa??:confused:
Och som jag sagt innan, mitt hjärta säger ju att hon mår bäst barfota, det är ju mest naturligt, även om hon har reagerat på tappskor innan så visar hon ju tydligt nu att den inte bekymrar henne. Hon står stadigt på den, kanske lite öm när hon travar, men det är ju fullt naturligt med så liten hov;) Den känns säkert ostadig.. man hoppas ju att hon inte vrickar sig nu också:crazy:Hagen är helt mjuk av gräs och saknar nästan helt stenar å dyl... Brukar kallas "golfgreenen" av hovis:rofl:
Jag använder ingen olja eler så, har en presspunkt som Equiterapeuten har visat mig som ökar blodtillförseln i hoven och jag har beställt örter som ska hjälpa tillväxten, och hon får biotin... Hoppas jag gör rätt nu som låter foten vara.....
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Ja det tror jag.
Leta efter återförsäljare av andra boots i samma märke.
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Vad håller ni på med???

Lagar en hov som har tappat hovväggen.
Vad trodde du?

Alltså ärligt nu, tror du att vi blir imponerade av dig som du går på?
Ständigt dessa insinuationer utan att tillföra någon egen information.

Är du rädd för att bli arbetslös om vi löser problemen utan dig med litet lack, plast och klister?
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Lagar en hov som har tappat hovväggen.
Vad trodde du?

Alltså ärligt nu, tror du att vi blir imponerade av dig som du går på?
Ständigt dessa insinuationer utan att tillföra någon egen information.

Är du rädd för att bli arbetslös om vi löser problemen utan dig med litet lack, plast och klister?


Jag har hela tiden bestämt påstått att lim,lack och klister inte löser problemet mer än tillfälligt och snälla sluta,, ju mer sånt "kladd" ju mer överarbetad blir både jag och mina kollegor..

Arbetslös,,, gud va skönt det ordet klingar..
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Fast du, när jag hade en häst som hade liknande problem som ts häst så gav min dåvarande hovis (utbildad seriös och duktig) rådet att inte kladda på något alls utan göra som andra sagt i tråden, sko av och släppa i mjuk gräshage och låta hoven växa ut lite så att det skulle gå att sko bättre.

Det var sommar, mjukt i hagen och självklart skulle hästen inte ridas under denna tid.

Jag har faktiskt aldrig när jag tänker efter hört en hovis som har rått till att kladda på plast, lack och annat i tid och otid så som du föreslår?:confused:

Men vad vet jag:o
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Fast du, när jag hade en häst som hade liknande problem som ts häst så gav min dåvarande hovis (utbildad seriös och duktig) rådet att inte kladda på något alls utan göra som andra sagt i tråden, sko av och släppa i mjuk gräshage och låta hoven växa ut lite så att det skulle gå att sko bättre.
Ja det är ju det bästa om det går att göra så.
Men det kräver att det är tillräckligt mycket hov kvar att gå på.

Jag har faktiskt aldrig när jag tänker efter hört en hovis som har rått till att kladda på plast, lack och annat i tid och otid så som du föreslår?
Inte alls i tid och otid.
Utan bara när det behövs.
När allt annat har provats utan att hjälpa eller när det inte finns nog med material kvar av hoven till hästen att gå på.

TS skrev:
Hovis tycker att jag ska hålla henne tejpad så vi skyddar sulan, ....
Hovslagaren tycker alltså att hoven på denna häst behöver skyddas.
Och det tror jag att hovslagaren kan avgöra.
Jag föreslår andra skydd än tejp.
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Kan du inte, om du tycker det känns nödvändigt, skydda sulen med denna påtejpade extrasula ute i hagen, och låte henne gå barfota inne på natten? Eller är det ett väldigt jobb att tejpa dit den varje morgon?
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 828
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 335
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 258
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hejsan! Har en 8 månaders tik som började halta på sitt vänstra framben efter lek med andra hundar där några ska ha sett henne krocka...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 982
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp