Behöver tips och råd ang liten hov!!

Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Jag glömde bort skavet av bootsen:angel:

Gips- sitter inte o är inte tänkt för en häst ute i stor hage eller som ska arbetas:confused:

Oavsett vad man väljer får man nog hålla den i mer eller mindre stillhet. mindre hagar med gräs som hela tiden flyttas- stripbetning.

IU. Skon täcker inte sulan.

Det är en milsvid skillnad mellan små unga isisfötter o trasiga fullblodshovar.

Du borde fundera på anldeningen till att du har sdna problem med hovar.
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Ja du det fattar jag.
Om bilderna kommer ut här så blir vi väl strimlade båda två.
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Hovväggen växer inte bra och jämnt utan ett bra och jämnt tryck.
Om väggen saknas på en del av hoven så blir där inget korrekt tryck i tillväxtzonen och då växer inte hoven som den skall.
Därför så behöver man stötta väggen med något.
Jag brukar använda plast eller gips.
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

IU. Skon täcker inte sulan.
Skon har BARA sulan att vila på då väggen saknas.
Och det är inte bra.
Vikten måste avlastas så att den hovvägg som finns kvar tar en del av tyngden.

Det är en milsvid skillnad mellan små unga isisfötter o trasiga fullblodshovar.
Ja definitivt.
Jag har haft andra hästar än bara Islandshästar i mitt liv så jag är väl medveten om skillnader mellan olika hovar.

Du borde fundera på anldeningen till att du har sdna problem med hovar.
Vilka problem har jag?

För 16 år sedan så fick jag problem med WLS, men det har gått över sedan nästan 10år.
Nu har jag inga problem alls sedan många år.
Varför tror du det?
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Vi vet!
Hur kommer det sig att du måste använda så mkt när du i princip enbart har ungponnies av en ras som brukar ha bra hovar:confused:

Foder o miljö brukar vara avgörande, samt förbyggande hovvård.
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Ja definitivt.
Jag har haft andra hästar än bara Islandshästar i mitt liv så jag är väl medveten om skillnader mellan olika hovar.

Exakt hur många engelska fullblod har du haft och/eller skött fötterna på?



Vilka problem har jag?

För 16 år sedan så fick jag problem med WLS, men det har gått över sedan nästan 10år.
Nu har jag inga problem alls sedan många år.
Varför tror du det?

Varifrån har du den erfarenheten som du grundar alla svaren på då, när det gäller hästar med svåra hovproblem:confused: Vilka har du gipsat och plastat och lackar på om du inte har hästar med problemhovar:confused: Varifrån kommer alla positiva effekter av såna behandlingsmetoder som du tipsar folk om här?

Hur många hästar har du behandlat med såna små "trix"? Vad är din statistik när det gäller sånt, dvs att det fungerar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Vet vaddå?
Och hur då?
Det är inte många som ser mina hästars hovar och vet något över huvud taget alls.

Hur kommer det sig att du måste använda så mkt när du i princip enbart har ungponnies av en ras som brukar ha bra hovar ....
Därför att jag fick in WLS från en travbana besättningen.
Det var nu länge sedan jag fick ut WLS ur besättningen också.
Så nu var det länge sedan som jag behövde gipsa.
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Lika trevlig som alltid ser jag.

Nu så gör jag nog så att jag slutar att svara dig.
För varje gång som jag gör det ryker det massor av inlägg och tråden blir låst.
Och det vore synd att slakta ännu en tråd.
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Ja för om du svarar ärligt antar jag att du inte haft ett enda fullblod.:confused:

Stämmer det? Har du någon som helst erfarenhet av engelska fullblod och deras hovar? En fråga som är helt neutral och mycket trevligt ställd:D

Det är med tanke på att du inte har några hovproblem sen tio år helt relevant att fråga vad du grundar råden i bla denna tråd på? Vari ligger det otrevliga i det:crazy:

Jag anser att ts glitter som har stort förtroende för dej har rätt att få veta vad du grundar dina råd på? När var och hur och i hur stor omfattning har dú själv behandlat liknande hovar? Fortfarande en fråga i helt neutral trevlig ton.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Du tog bort det otrevliga.
Men jag hann läsa det ändå.
Och jag är så trött på otrevligheter att jag väljer att strunta i resten av frågorna även om de är relevanta.

Jag vill inte diskutera detta mera med dig.
Alls.

Och det beror inte på att jag inte vill svara på frågorna utan bara på att du i inlägg efter inlägg kör otrevliga påhopp för att på något vis försöka "vinna" över mig.

Det är inte vare sig kul eller intressant för mig.
Så jag stoppar här.
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Oj, här var det SM i missförstånd!!!
Hästen har bra hovar. Bra för att vara fullblodshovar. Ngt vi har fått fram genom bra skoning i tre år nu. INGA problem med dom annars alltså.
MEN denna gång gäller det INTE en tappsko. Hon fick en hornklyfta som gick 80% runt hoven, det växte ner, vi verkade och la om varannan vecka och allt gick kanon. Men sen när det var ca 3cm kvar av det döda och 6 cm NY FIN HÅRD BRA hov utväxt så släppte skon, ihagen. INGEN del av hornet är paj på den nya hoven alls, men det finns för lite tå för att kunna sko i!!!Du skulle förstå bättre om du såg skon med tån kvar i...
Min sambo har gått lärling hos hovis, och vi mejlar bilder till nuvarande hovis hela tiden. Vi förstår att det vi gjort nu med att ha limmat en liten tå med Vettec inte är en lösning för all framtid, men hoven måste komma igång och växa igen, och det gör den inte utan sko och stöd. Kommer den igång igen så borde det ta ca 2 veckor innan hovis kan slå i söm i den nya! På gräset trasar den inte i hornet, utan i den lilla delen av lamellranden som är blottlagd. Den vill jag också skydda!!! Så genom att ha provat en del annat ger vi nu detta chansen! Det måste ju finnas en anledning till att Vettec finns på marknaden. Ibland kan den väl fylla sin funktion??

Har tömkört och hanterat mitt sto själv nu i flera år och att kritisera min hantering eller tömkörning kändes överflödigt när du inte sett oss. Betackar mig sådant.:mad:
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Du skrev att den trasslade in sej i linorna? Det var det jag svarade på.

Då förstår jag ang hoven och det har jag varit med om, senast förra våren efter en svårare broddskada under vintern. Det har då inte behövts någon "protes" för att kunna växa ner, (skadan satt längre bak än din, insidan) Men hästen fick gå på volten som hage ett tag, bla.

Du menar att inte ens på så mjukt underlag så går det inte?

Visst kan det kanske fungera om det är nödvändigt, som ni gör nu, och det kanske det är om man sett hoven, men jag skulle som sagt ta det ihop med någon som ser hästen och har kunskap att bedöma och inte ifrågasätta det till förmån för synpunker från personer på ett forum som anser sej ha kunskaper utifrån ett antal egna hästar av totalt annan ras och dessutom helt utan problem sen 10 år:cool:

jag förstår om du är desperat efter råd, det blir man ibland:crazy:
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Du tog bort det otrevliga.
Men jag hann läsa det ändå.
.

Okej. det "otrevliga" var att jag kopplade till diskussionen om dina hagar som enligt dina egna bilder är fulla med hästskit hela våren och hur du resonerade ang detta, (vilket många fler än jag reagerade starkt på:crazy:)

Jag tog bort det för att det kanske kunde uppfattas fel. För mej hör dock hästhållningen ihop med kunskapsnivån allmänt, och miljön hästarna går i hör ihop med deras hovar, bland annat. Men även att det är viktigt att förstå vissa grundläggande saker om hur hästar fungerar när det gäller foderplatser och bajsplatser mm. Samt kraven på ytor i lösdrift.

Allt detta gör att jag blir väldigt fundersam, minst sagt, när du får nån slags expertroll på forumet:crazy:

OCh nu ska jag inte skriva mer om det, orkar inte. Du lär fortsätta...

Och eftersom du vägrat svara så antar jag att jag har rätt, engelska fullblod har du ingen erfarenhet av. Jag tycker du ska skriva det när du ger råd ang såna hovar.
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Vad någon så otrevlig som du antar om mig, det struntar jag faktiskt i.

TS och jag fortsätter nog på mail i stället.
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Varför tror du att hovtillväxten kommer igång "bättre" (i brist på annat ord) om det finns en sko på hoven?
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Svarar alla:

Jag var OROLIG att hon skulle trassla in sig i linorna, hon har aldrig gjort det!!
Hovis har varit inkopplad i varje steg, och allt vi gjort/inte gjort har varit på eget bevåg och efter noga undersökningar. Bad bara om råd i denna tråd. Utan bild har jag svårt att ta till mig att alla kritiserar. Bättre att vara tyst då!
Inte_ung. Bilder kommer senare ikväll. Jag har bäst bilder på hemmadatorn!!

Hoven behöver skyddet och stödet för att få vara "ifred". Bättre än så kan jag inte förklara!
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Nej du måste svara på frågor om din erfarenhet så det riskerar att bli lite pinsamt. :o Väldigt otrevligt av mej, ja.

Men jag kommer att fortsätta fråga när du yttrar dej om (särskilt fullblods) hovar i fortsättningen:idea:
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Nu så har jag sett bilder på hovarna.
Och de är jättefina.
Det blir nog alldeles utmärkt det där.
Jättesnygg plastning.

Hästen är mycket väl omhändertagen.
Lycka till nu med allt!
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 823
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 320
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 258
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hejsan! Har en 8 månaders tik som började halta på sitt vänstra framben efter lek med andra hundar där några ska ha sett henne krocka...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 981
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp