Behöver tips och råd ang liten hov!!

Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Tyvärr kan jag inte kräva av stallägaren som släpper ut att hon ska stå innan jobbet och tejpa...och det är inte alltid den sitter kvar ändå när man kommer ut på dagen sen. Och jag gillar ju inte hur mjuk och blöt den blir av tejpen:(
Hon har gått barfota hela helgen nu....
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Skäönt att ngn står på min sida i detta! ;)
Jag väljer att inte lägga ut bild eftersom jag sett hur trådar kan spåra ur totalt när folk "tror sig veta". (Vill du ha en bild så får du gärna PMa mig en mejladress) Precis som du säger så hade jag inte behövt några råd om hoven var tillräckligt stor för att få i ngn söm eller annat. Men nu lider jag ju av just FÖR liten hov!! Hon har gått naken hela helgen och förs nu idag så hade en liten bit av kanten lossnat. Hon är obekymrad annars, tack och lov!!
Men nu har vi beställt Vettec Adhere som kommer på imorgon. Vi kommer att försöka bygga en ny tå och spika en sko i den. Har kolla noga med återförs och de säger att det ska fungera. Det finns ju gott om material på nya hoven att limma på. Att hovis inte rekommenderat detta beror på att han inte jobbat i Vettec innan!
OM det släpper så släpper ju bara lagningen nu då. Jag vill inte riskera att nya hoven skadas. Den nya hoven är, som jag sagt innan, väldigt fin, hård och hel. BARA FÖR LITEN ATT SKO I!!! Om det lossnar så ska vi testa att båda bygga ny tå, sömma några söm och limma på skon hela vägen runt. Hon kommer att fortsätta stå inne på natten och i gräshage på dagen!

Återigen: Detta är INGEN lösning som jag behöver långvarigt pga av problem i hoven på heltid, den är bara till för att hästen ska stå stabilt tills nya hoven är tillräckligt lång.

Bara att hålla tummen nu då!!! :banana:

PS: Håller en sådan lagning att skritta i ridhus på????
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Men gips andas ju så det kanske är en bra idé?
Cellona är billigt och bra.
Och så några varv Vettrap på det och slutligen Elastoplast som du tjärar.
Brukar kunna sitta i 5 dagar i alla fall.
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Låter som det kan bli en väldig klumpfot??
I vilket fall så är adheren investerad i redan och får ett par chanser nu. Men annars vet jag ju vad jag kan testa, tack!!:)
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Att hoven nu är liten är inte hela världen, bara den är frisk.

Du märker ju att den blir "sunkig" när du stänger in den.
Om det är bak- vad säger din hovis?

Den borde kunna växa ut nu när det är mjukt o skönt i hagen.

Storleken kommer att bli bättre när den sen har vuxit ut o den kan skos med utlägg.

Det är bara EN användare som inte är hovis som rekommenderar gips, plast o lack- i var o varenda tråd:crazy: Hoven bör andas innan man får röta o DÅ måste gipsa, plasta o behandla.
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Det saknas en del av hoven.
Det är det som är problemet.
Inte att den är liten.
Det är den saknade delen, en bit hovvägg, som i alla fall jag tycker att det kan vara bra att ersätta med någon typ av "protes".
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Precis som inte ung säger så saknas det material, och eftersom det är små söta fullblodsfötter vi pratar om så funkar tyvärr inte att bara ta av sko och vänta. Speciellt inte nu eftersom hon blivit ohalt=superpigg och måste på något sätt avlasta hoven lite för att den ska växa och gärna börja motioneras lite lätt, innan hon skadar sig värre pga av springet i hagen.:crazy: Innan va hon ju halt och hoven växte naturligt eftersom hon vilade den så mycket. Nu måste vi som sagt hitta en annan lösning, för foten KOMMER bli jättebra, den nya delen (ca 6,5cm) är jättefin!!!
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Då är det bättre att antingen köra med en barfotatoffel eller en riktig- Glue-on- shoe.

Den har en kant som går upp en bit över hoven o sitter därför bättre.
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Då är det bättre att antingen köra med en barfotatoffel eller en riktig- Glue-on- shoe.

Den har en kant som går upp en bit över hoven o sitter därför bättre.

Håller med.:bow:

Glitter:
Har du frågat IU hur många fullblodsfötter hon med all gips och plast och lackande har erfarenhet av:angel:
Du lyssnar på fel person. Ledsen men du kommer att förstöra hästens fötter om du kladdar på skit nu.
Du behöver väl inte rida för att den ska röra sej? Tömkör där det är riktigt mjukt. Eller sätt på en toffel när den motioneras.
Jag har 25 års erfarenhet av fullblodsfötter och dom ska inte stängas in och kladdas dit en massa skit på, du får ännu sämre kvalitet i hornet.
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Då är det bättre att antingen köra med en barfotatoffel eller en riktig- Glue-on- shoe.

Men de andas ju inte alls!
Och hur var det nu med klister?
Är det verkligen bättre att ta direkt på lamelläderhuden än gips?
Gips kan man sätta direkt på köttet inne i hoven så det är inte giftigt alls.
Så gör man efter en djup och besvärlig hovböld.
Men lim häller man inte ner i hålet.

Det blir jätteäckligt i en toffel, samt att den bara kan sitta på i ett begränsat antal timmar.
Glue-On skor kommer nog inte att sitta fast i lamelläderhuden då den är mjuk, ojämn och andas massor av fukt.
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Då är det bättre att antingen köra med en barfotatoffel eller en riktig- Glue-on- shoe.

Den har en kant som går upp en bit över hoven o sitter därför bättre.

Hej Axel..

Har du testat sådan där Glue-on-shoe?
I så fall funkar det bra?

Min gammelgubbe som är 26 år och inte har den allra bästa hovtillväxten nu på äldre dagar råkade trampa av sig sin sko OCH en ganska stor del av hovväggen åkte tyvärr med.

I och med att han går på bete med massa gräs så tog vi av skorna och har låtit honom gå naturell för att det ska växa ut så pass att det går att spika på sko, hade ut hovis till betet men han ville inte slå på sko i och med att risken för att tappa den var stor och med det kanska slita bort ännu mer.

Därför har hästarna blivit kvar på sommarbetet lite längre än jag ville, hade planerat att ta hem förra veckan men nu väntar vi på hoven.

Men jag tycker det växer så jäkla långsamt, så kanske vore glueshoe något att prova när ha kommer hem?
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Gips sitter aldrig kvar på ett fullblod- om den inte står i sjukhage.

G-O-S är en sko som är öppen i sulan- hoven andas där- inte på utsidan av hovväggen. O jo!
De sitter.

Gränges. Fråga din hovis. PM-ar imorgon:bump:
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Gips sitter aldrig kvar på ett fullblod- om den inte står i sjukhage.

Har du stor erfarenhet av gips?
Jag brukade ha svårt att få av gipset när jag skulle byta det var 3dje dag på en hov med hovböld.
Det går att få fast jättebra med litet träning.

Men om Glue-On skon sitter så är det ju bra.
Den ersätter dock inte den förlorade väggen utan hamnar ju på sulan och lamelläderhuden.
Vilket jag inte tror är så bra.

Jag tror att den förlorade hovväggen måste ersättas med något som ger ett tryck på hovväggens tillväxtzon så att hoven växer som den skall.
Jag har fått lära mig att hovar inte växer utan tryck.
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Då kommer jag ju inte ifrån att hoven är liten för henne att stå på ändå, limmar på jag på en glue on så måste jag ju ta en som passar den lilla foten hon har nu, och då har jag ju fortfarande inte gett henne en större fot att stå på och hårt bra skydd att använda foten korrekt på???:confused:
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Första testet med adhere lades på igår...
Om det är fel person eller inte spelar inte så stor roll, jag skulle inte göra ngt jag inte trodde skulle funka på henne! Barfotabootsen springer hon av sig och dom, skadar hennes kronrand när de ligger och slår, barfota så sliter hon för mycket, tejpen gör hoven hemsk och det lossnar. Nu har jag bara limmat adhere i tån och satt dit en sko i limmet. Inget som stör henne alls, och hela nya hoven är fullt synlig. Tappar hon så åker bara lagningen. Att tömköra går inte längre, hon kickar, stegrar och kör järnet, så jag är livrädd att hon ska sticka med linor och allt, eller skada hoven av att bralla, så jag eftersöker uppsutten skritt... för hennes skull!
PS: Hennes fullblodsfötter är inte typiska på ngt sätt, bara lite tunna och nätta... inte dåliga!!
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Det vore jätteintressant att få se en bild.
Skulle det gå att ordna?
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Om du PMar mig en mejladress så kan jag mejla två bilder, en med och en utan plast. Men som du förstår så vill jag inte att de kommer ut här. Varken genom dig eller mig, om du fattar? ;)
 
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Första testet med adhere lades på igår...
Om det är fel person eller inte spelar inte så stor roll, jag skulle inte göra ngt jag inte trodde skulle funka på henne! Barfotabootsen springer hon av sig och dom, skadar hennes kronrand när de ligger och slår, barfota så sliter hon för mycket, tejpen gör hoven hemsk och det lossnar. Nu har jag bara limmat adhere i tån och satt dit en sko i limmet. Inget som stör henne alls, och hela nya hoven är fullt synlig. Tappar hon så åker bara lagningen. Att tömköra går inte längre, hon kickar, stegrar och kör järnet, så jag är livrädd att hon ska sticka med linor och allt, eller skada hoven av att bralla, så jag eftersöker uppsutten skritt... för hennes skull!
PS: Hennes fullblodsfötter är inte typiska på ngt sätt, bara lite tunna och nätta... inte dåliga!!

Inte dåliga? Vad menar du med dåliga? Väldigt många fullblod har en sämre kvalitet det betyder inte att hovarna är "dåliga" om dom sköts. Men de är ofta av sämre grundkvalitet i hornet, det kan man inte komma ifrån. Det vill säga jämfört med tex ponny och kallblodsraser, även de flesta halvblod utan mycket fullblod i. Det är rent generellt så. Det handlar om gener bland annat.

Om hon haft en mycket bra hornkvalitet hade hon inte slitit bort en stor del av väggen med en tappsko. Med all sannolikhet inte. Om det inte var mycket kraftigt våld inblandat.

Gips används ibland vid hovbölder ja, om dom har skurits upp, vilket man inte vill göra i regel, eftersom det blir en så stor risk för att infektioner förvärras.
Det är inte för att bygga upp en hov man använder det då utan för att skydda en hål där det kan komma in skit.

Du får nog lägga in bild, för det hela låter lite skumt.....om hästen är ohalt på mjukt underlag och hovkvalitén så bra som du antyder så är det väl bara att låta den gå i hagen precis som hovis säger:confused: Men det trasas upp säger du? Fast den har inte fullblodshovar:cool: Varför trasas dom upp då tror du? En hov med bra hornkvalitet trasas inte upp av att gå barfota på mjukt underlag. Stallgolvet är f ö inte mjukt underlag (antar jag...)

Litar du inte på din hovis så fråga nån annan hovis med utbildning och erfarenhet och som kan se hästen irl. Klistra och kladda inte själv!! Det är huvudsaken.

Och jo IU, hovar växer ut utan att man kladdar dit "proteser"......Det tar ett tag, som alla vet, men även "små" hovar som skadats av tappskor växer om dom får tiden, även utan kladd.

glitter: Du kanske får välja vad som är vktigast, ha den i mjuk liten hage där den inte skadar hoven, led den eller låt nån som klarar henne göra det (om du har nån sån runt dej). Jag säger det inte för att vara elak och säga att du inte klarar den, men ofta blir folk så upphetsade av fullblod som vill hoppa runt att dom inte riktigt vet hur dom ska hantera det, och tar det på fel sätt, därmed blir hästen mer upphetsad och "svårare" och "svårare", medan om personen lyckas hålla sej lugn själv och hästen har en normal uppfostran i grunden så blir det inte så stora problem med att leda och tömköra. Ja att den exploderar lite, men på mjukt underlag spelar det väl ingen roll? Du ska hålla reda på linorna, ha dem så korta då att hon inte kan trassla in sej, och ha en medhjälpare som finns bredvid i början.

Jag har sett några såna "små" hovar och ägarna har undrat precis som du men hittills har ingen hovis rekommenderat "protes" på såna om hästen kan gå på hoven ändå, däremot måste ägaren vänta med ridningen ibland. inte alltid så populärt kanske.

Men lägg in en bild du så får vi se vad du beskriver.

Att tofflan skaver kan du ju avhjälpa med att skära ner kanten om det är en modell som det funkar på. Är den för stor så köp en mindre storlek. Den ska hon inte ha i boxen eller i MJUK hage men den tid du vill tömköra om du inte har en volt eller ridhus med mjukt underlag. Det hinner inte skada hoven med fukt osv de stunderna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!

Om du PMar mig en mejladress så kan jag mejla två bilder, en med och en utan plast. Men som du förstår så vill jag inte att de kommer ut här. Varken genom dig eller mig, om du fattar? ;)

Du är fri att lyssna på vem du vil men tänk åtminstone på hästens bästa:crazy: Tror du att det är för att det skojigt som vi andra råder dej annorlunda:confused: Tror du att det kan finnas skäl till att hosvlagare kan ha en annan syn är IU? Tänk lite, istället för att hoppa på enkla fixlösningar.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 823
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 319
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 258
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hejsan! Har en 8 månaders tik som började halta på sitt vänstra framben efter lek med andra hundar där några ska ha sett henne krocka...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 981
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp