Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tömkörde på ridbanan idag, gick riktigt bra. Fick prova min kompis tunga reptömmar, hon kör och tömkör mycket och har ett helt skåp fullt med tömmar. :D De var dock inget för mig, alldeles för långa och med såna där extra karbinhakar för inspänning. Använder helst hennes knallrosa shettistömmar av biothane, då kan jag gå närmare hästen. Körde lite upphöjda bommar, Alva lyfte fint på fötterna och fick till en bra mellantrav emellanåt.

En annan grej jag ser fram emot på nya stället är möjligheten att hoppträna ordentligt! Nya stallet är mer tränings/tävlingsinriktat och har hinderpark (och tränare) därefter. Blir ju sugen efter att ha sett hur ni i tråden skuttar jämt och ständigt! :D Skoj!
 
Måste bara få dela med mej av hur fin Tintin kändes ikväll :love: Var rätt trött i huvudet efter att ha varit första dagen på jobbet efter semestern och hade helst somnat i soffan när jag kom hem. Pallrade mej iväg till stallet och så skönt det kändes när jag var där! Regnigt men fräscht i luften på något vis, gjorde susen! Fick rensa skallen ordentligt, det är det bästa med att ha häst tycker jag. Släppa allt och bara fokusera på hästarna ett tag.

Tror inte jag har ridit sen typ förra veckans onsdag, men det har bara gjort gott åt herr häst att få jobba på annat sätt istället. Blev ett lite mer finlirsdressyrpass idag, och oj vad det är kul när man känner att hästen är på bra humör och motiverad istället för att vara seg/springig, less och okoncentrerad! Han kändes riktigt fin och mjuk, lyssnade bra och jag fick mej en liten pepp för självförtroendet igen! :) Volter, tempoväxlingar och skänkelvikningar på schemat idag. Är väldigt nöjd, ska försöka satsa på ett liknande upplägg med tränandet som den senaste 1,5 veckan om resultatet blir en häst som känns så här kul att rida! :up:
 
Igår red vi ut och galopperade igen. Ricky var rätt långsam i början, så jag trodde att det skulle bli en seg ridtur, men efter första nedförsbacken piggade han på sig och sedan travade han glatt. :)

Den här gången kunde jag känna av galoppen bättre, istället för att "bara" berömma hela tiden. Han har mkt riktigt en stoooor galopp, men tempot är också lite i överkant. Eftersom han galopperar rakt fram på vägen med bra fokus, så tänker jag inte börja trixa med nåt än. Det enda viktiga nu är ju att han har kul, bjuder framåt och lär sig balansera upp mig.

Nästa pass blir det enbart skritt, sedan ska han få vila. Kluven om det blir 1 eller 2 veckor. Vill ju passa på och rida medan medryttaren har tid, men inte stressa Ricky.
 
Varit på äventyr igen, med Yngve och Reggie.

Först körlektion med Yngve, som skötte sig utmärkt. Bra träning, börjar hitta lite bättre nycklar i hur jag ska kunna köra "på tygel" och dessutom få ut honom på ytter tygel. Han pressar gärna in inner bog i körningen.
Det är inte hästen det är fel på, men kusken är ovan. Och då behöver vi lite hjälp.
Sedan testa precisionskörning igen.
Reggie duktig, visserligen lugn trav och fyra bollar ner, men det var duktigt av honom att stå och vänta i transporten medan Yngve gick lektion.
Tömkörningsprecision först, lite upphakningar i banan men trevlig och duktig kille som dock var lite okoncentrerad.
Körningen, sedan, gick som sagt bra.
Särskilt med tanke på att vi hade bredare vagn... och inte breddades hindren. Tydligen spårvidd plus 16 centimeter, inte så illa då med bara fyra bollar ner faktiskt.

Yngve var jättekul i precisionskörningen; vi rev ner rätt många bollar på första försöket men det berodde på att jag satte upp tempot lite, och så var det ju rätt snåla marginaler med spårvidd plus 16 cm... när de satte ut hindren till spårvidd plus 30, fick vi med oss en boll - i ganska högt tempo. Tempot så pass piggt att vi galopperade sista biten.
Kul var det verkligen!

Isak har börjat vara "riktig" körponny också, åkte i lite skritt och trav igår. Väljer en rätt kort sträcka än så länge, och det lutar hela tiden så nerför tar vi det jättesakta och igår var första dagen jag vågade åka hela vägen och lät honom alltså bromsa med bakselen. Igår var också första dagen jag vågade be om lite trav, och saktade av snabbt när vi fått trav så det inte skulle bli för roligt...
Jätteduktig skrutt, som idag har fått vara ute och åka transport till veterinär för vaccination. Dessutom har vi bokat tid för kastrering i mitten av augusti. Det blir liggande, sövd. De är väldigt bra på den här kliniken: man lämnar in före jobbet och hämtar på väg hem efter jobbet och får parkera transporten vid hästkliniken under dagen.
 
Just nu är mina synapser i hjärnan sönderbrända för jag har helt plötsligt degraderat i dressyren så pass att jag tycker att inget fungerar.
Det är samma som för @kryddelydd , kuskens fel.
Jag får så mixade signaler just nu från min instruktör och kompisen försöker reda upp det åt mig men just nu är jag verkligen en dålig kusk.

Så här hör jag informationen (OBS! Troligen inte verklighetsförankrat eller kanske förvanskat fram till mottagaren):

Jag får inte bli hängande i den vänstra tömmen (det fattar jag) men samtidigt måste jag vara tydlig med att hästen ska följa tömtag om den nu inte vill (det vill säga hålla kvar i tömmen tills den följer). För mig blir det samma som att hänga kvar i tömmen.

Jag ska bara köra med den tömmen som hästen är eftergiven i men jag måste hålla med lite kraft i den som han sitter fast i.

Jag får inte hålla i vänstertömmen mycket men när instruktören gör det ser jag att det är ganska mycket. Vad är då "mycket" eller "inget"?

Jag ska använda spö så lite som möjligt för att böja och flytta hästen men måste använda spö när den inte lyssnar på tömmen vilket just nu är i det närmaste hela tiden eftersom punkten före inte fungerar.

Detta gör att jag blir i det närmaste passiv för att jag inte vet när och varför jag gör saker.
Det är fler saker som är lite dubbeltydigt just nu och det bidrar till känslan av att inte förstå information.

Jag får ibland sådana här perioder och de är skitjobbiga och ställer till oreda i mitt huvud. Instruktören försöker få mig att förstå när genom att tala om när jag ska göra saker men förklaringen som sedan följer ställer till det ännu mer.
Med tiden så har jag lärt mig att det inte är instruktörens fel egentligen utan jag tycker att motsägelsefulla instruktioner kan ha sitt syfte men i perioder kan jag inte riktigt reda ut dem och förstå var och när de ska utföras.
Jag vet också att detta kommer att lösa sig men det är jobbigt och jag går och funderar hela tiden på hur jag ska lösa det.

Det är ju inget fel på hästen heller. Visst, det är en häst jag inte haft från den var liten men jag hade exakt sådana här perioder med den förra också trots att jag känner honom utan och innan. Det är jag........inget annat.
 
Just nu är mina synapser i hjärnan sönderbrända för jag har helt plötsligt degraderat i dressyren så pass att jag tycker att inget fungerar.
Det är samma som för @kryddelydd , kuskens fel.
Jag får så mixade signaler just nu från min instruktör och kompisen försöker reda upp det åt mig men just nu är jag verkligen en dålig kusk.

Så här hör jag informationen (OBS! Troligen inte verklighetsförankrat eller kanske förvanskat fram till mottagaren):

Jag får inte bli hängande i den vänstra tömmen (det fattar jag) men samtidigt måste jag vara tydlig med att hästen ska följa tömtag om den nu inte vill (det vill säga hålla kvar i tömmen tills den följer). För mig blir det samma som att hänga kvar i tömmen.

Jag ska bara köra med den tömmen som hästen är eftergiven i men jag måste hålla med lite kraft i den som han sitter fast i.

Jag får inte hålla i vänstertömmen mycket men när instruktören gör det ser jag att det är ganska mycket. Vad är då "mycket" eller "inget"?

Jag ska använda spö så lite som möjligt för att böja och flytta hästen men måste använda spö när den inte lyssnar på tömmen vilket just nu är i det närmaste hela tiden eftersom punkten före inte fungerar.

Detta gör att jag blir i det närmaste passiv för att jag inte vet när och varför jag gör saker.
Det är fler saker som är lite dubbeltydigt just nu och det bidrar till känslan av att inte förstå information.

Jag får ibland sådana här perioder och de är skitjobbiga och ställer till oreda i mitt huvud. Instruktören försöker få mig att förstå när genom att tala om när jag ska göra saker men förklaringen som sedan följer ställer till det ännu mer.
Med tiden så har jag lärt mig att det inte är instruktörens fel egentligen utan jag tycker att motsägelsefulla instruktioner kan ha sitt syfte men i perioder kan jag inte riktigt reda ut dem och förstå var och när de ska utföras.
Jag vet också att detta kommer att lösa sig men det är jobbigt och jag går och funderar hela tiden på hur jag ska lösa det.

Det är ju inget fel på hästen heller. Visst, det är en häst jag inte haft från den var liten men jag hade exakt sådana här perioder med den förra också trots att jag känner honom utan och innan. Det är jag........inget annat.

Jobbigt.

Men en grej kan ju vara i det där att bli hängande respektive kräva reaktion:
Inte hängande: se till att vara levande med handen. Tag, ge, rör på tömmen så hästen inte lika gärna biter sig fast (men oj så mycket enklare uppsuttet).
Och kräva reaktion: tag bestämt tag, öka trycket så hästen "måste" ge uppmärksamheten. Inte ett ryck, förstås, men ett väldigt tydligt och bestämt tag med större styrka, som hästen liksom inte kan ignorera.
Sedan levande hand igen.

Kan det vara något???
 
Jobbigt.

Men en grej kan ju vara i det där att bli hängande respektive kräva reaktion:
Inte hängande: se till att vara levande med handen. Tag, ge, rör på tömmen så hästen inte lika gärna biter sig fast (men oj så mycket enklare uppsuttet).
Och kräva reaktion: tag bestämt tag, öka trycket så hästen "måste" ge uppmärksamheten. Inte ett ryck, förstås, men ett väldigt tydligt och bestämt tag med större styrka, som hästen liksom inte kan ignorera.
Sedan levande hand igen.

Kan det vara något???

Jag tycker det är enklare i vagn :)

Precis som du förklarar jobbar vi men när hästen är så okoncentrerad (hingstig och fjärrskådande som tusan) att punkt 1 och 2 suddas ut och jag gör det ena och instruktören tror jag gör det andra blir det ju kajko i kommunikationen och jag försöker göra som den säger men det blir fel för jag är ju i en annan fas än den tror.

Jag vet ju inte riktigt om det är så men det är känslan jag får.
 
Jag tycker det är enklare i vagn :)

Precis som du förklarar jobbar vi men när hästen är så okoncentrerad (hingstig och fjärrskådande som tusan) att punkt 1 och 2 suddas ut och jag gör det ena och instruktören tror jag gör det andra blir det ju kajko i kommunikationen och jag försöker göra som den säger men det blir fel för jag är ju i en annan fas än den tror.

Jag vet ju inte riktigt om det är så men det är känslan jag får.

Känner igen det där. Instruktören säger att man ska göra något, men man måste liksom fixa till något annat först.
Antar att du och instruktören känner varandra väl vid det här laget.
När jag är i den typen av situation brukar jag säga till min instruktör att "ja, men jag måste göra det här först". Ibland "maskerar" jag lite för väl vad jag håller på med, så instruktören inte uppfattar att jag håller på och städar och inte är redo för nästa grej.
Ibland borde jag strunta i städningen och gå vidare med nästa övning för att bryta situationen, misstänker jag.

Det är väl det här som är utmaningen, liksom.
Och det är klart att en hingstig hingst som inte är med, är lite jobbigare.

Har tränat en häst av den typen åt en kompis; visserligen valack nu men just "fjärrskådandet" känns väldigt träffande. Inte så enkelt att få hästen att göra det man hade tänkt sig, nej. Och när man lyckas tvinga till sig fokus så tappar åtminstone den hästen lite i gångarter (islandshäst, så det finns lite att välja på) och form. Men jag tänker att man kanske får ta den smällen, bara man får fokus så kan man börja om.

Jaså, ni ska inte heller till Vetlanda?
Här blir det ridkurs i fyra dagar, ska bli kul.
 
Idag fyller Alva 11 år! Medryttaren hade i hemlighet köpt ett vinrött schabrak med matchande lindor som vi fick inviga. :p Byggde upp en serie med sex bommar, först på marken, sen varannan upphöjd i ena änden. Därefter lade jag upp varannan bom på lägsta sockerbitshöjden, och som avslutning hoppade vi lite studs. Det regnade rätt mycket i natt, så ridbanan var för en gångs skull okej. Av mig fick Alva en repgrimma och en påse hästgodis. :)
 
Nu är jag hög, dvs jag har hoppat igen. :p

Men jag behöver helt klart en tränare (ska på kurs i slutet på augusti och sen börjar träningarna igen v. 35) som håller ordning på oss... Som det är nu tycker jag att Ariel verkar så trött, så jag hoppar på tok för kort tid. Idag blev passet 40 min. :o

Förvisso är det väl bra att vi håller det kort och inte nöter in felaktigheter, men det blir inte mycket till framsteg heller. :laugh:

Nåja, nöjd häst och nöjd ryttare. 80 cm känns plättlätt och vi kan galoppera på bra på 20-metersvolt.
 
Nu är jag hög, dvs jag har hoppat igen. :p

Men jag behöver helt klart en tränare (ska på kurs i slutet på augusti och sen börjar träningarna igen v. 35) som håller ordning på oss... Som det är nu tycker jag att Ariel verkar så trött, så jag hoppar på tok för kort tid. Idag blev passet 40 min. :o

Förvisso är det väl bra att vi håller det kort och inte nöter in felaktigheter, men det blir inte mycket till framsteg heller. :laugh:

Nåja, nöjd häst och nöjd ryttare. 80 cm känns plättlätt och vi kan galoppera på bra på 20-metersvolt.

40 minuters koncentrerat ridpass är ganska mycket. Tycker jag.
Som själv är trött efter en halvtimme.
Mina hästar brukar vara rätt slut efter en halvtimme med instruktör, men så får de inte gå och "lalla omkring" heller utan det blir ju jobb hela tiden.
 
40 minuters koncentrerat ridpass är ganska mycket. Tycker jag.
Som själv är trött efter en halvtimme.
Mina hästar brukar vara rätt slut efter en halvtimme med instruktör, men så får de inte gå och "lalla omkring" heller utan det blir ju jobb hela tiden.

Nä, var skrev jag det? 40 min totalt. Dvs 10 min skritt, 5 min trav med skrittpaus, 5 min galopp med skrittpaus, 10 min bomjobb och hoppning med skrittpauser, 10 min avskrittning. :)
 
Idag har jag varit på premiering och visat en kompis häst. Den fick diplom, så himla roligt! :) Andra hästen i ringen fick 39 poäng, skoj att det var fler fjordhästar, det brukar det inte vara...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 245
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 700
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 831
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 225
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp