Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men fråga, finns det några särskilda hingstar som ger stora hästar? Skulle vilja ha en fjording som är så hög som möjligt, pga att jag är lång.
 
Men fråga, finns det några särskilda hingstar som ger stora hästar? Skulle vilja ha en fjording som är så hög som möjligt, pga att jag är lång.

Jag är ~178 cm och Alva ~144 cm. Jag tycker inte att man tvunget behöver en som är 150+ för att bära upp en lång ryttare. Finns filmer på när jag rider om du bläddrar några sidor bakåt, om du vill kika. Tycker att fjordhästar generellt "sväljer" mycket längd.
 
Men fråga, finns det några särskilda hingstar som ger stora hästar? Skulle vilja ha en fjording som är så hög som möjligt, pga att jag är lång.

Det finns hingstar som lämnar större avkommor. Kruxet är bara att dessa hingstar även lämnat små avkommor, ibland även med stora ston.

Så vill du prompt ha en stor fjordhäst, så köp en som är minst två år, så du vet hyfsat hur stor den blir.
 
Jag är ~178 cm och Alva ~144 cm. Jag tycker inte att man tvunget behöver en som är 150+ för att bära upp en lång ryttare. Finns filmer på när jag rider om du bläddrar några sidor bakåt, om du vill kika. Tycker att fjordhästar generellt "sväljer" mycket längd.
Jag är också 178cm, min nuvarande fjording är 140cm hög. Hon bär upp mig bra. Skulle dock önska lite längre ben.
 
Jag är också 178cm, min nuvarande fjording är 140cm hög. Hon bär upp mig bra. Skulle dock önska lite längre ben.

Det viktiga är hur individen bär vikt och längd. Du kan se stor ut på en stor häst och liten på en liten.
Det finns det många exempel på.

Jag har en på 138 som bär upp de flesta stora och långa ryttare utan att se extremt liten ut.
Konstitution och hur den bär sig, skulle jag säga......

Du kanske menar en resligare häst?
 
Det viktiga är hur individen bär vikt och längd. Du kan se stor ut på en stor häst och liten på en liten.
Det finns det många exempel på.

Jag har en på 138 som bär upp de flesta stora och långa ryttare utan att se extremt liten ut.
Konstitution och hur den bär sig, skulle jag säga......

Du kanske menar en resligare häst?
Jag skulle vilja ha min nuvarande fast med lite längre ben, hon bär upp mig bra och är ca 140 hög.
 
Kanske främst en fråga till @Habina, men övriga får gärna svara. Jag har ringa erfarenhet av hästavel. En del av mig skulle gärna låta betäcka Alva innan det är för sent, så att säga. Den andra delen ser bara risken att Alva och/eller föl dör på kuppen på något sätt. :eek: Hur vanligt är det egentligen med svåra komplikationer hos fjordhästen? Är det något som kan vara ärftligt? Alva har ett gäng halvsyskon, så jag antar att mamma Alfa inte hade några större problem. Hur ska man tänka?
 
Kanske främst en fråga till @Habina, men övriga får gärna svara. Jag har ringa erfarenhet av hästavel. En del av mig skulle gärna låta betäcka Alva innan det är för sent, så att säga. Den andra delen ser bara risken att Alva och/eller föl dör på kuppen på något sätt. :eek: Hur vanligt är det egentligen med svåra komplikationer hos fjordhästen? Är det något som kan vara ärftligt? Alva har ett gäng halvsyskon, så jag antar att mamma Alfa inte hade några större problem. Hur ska man tänka?

Ja, det är alltid en risk. Den är inte stor, men det gäller att man är inställd på att allt kan gå snett.

De allra flesta fölningar går bra och även många där det tillstöter komplikationer får lycklig utgång.

Ariel (som har samma mormor som Alva) fick både en nervskada i samband med fölningen och fång pga fölbrunsten. Dvs två olika problem som bägge riskerade hennes liv. Det gick ju bra ändå, hon blev helt friskförklarad efter ett år.

Men i hennes fall vågar jag inte chansa igen, jag är alldeles för glad i henne. Däremot kommer jag, den dag jag ska köpa ny fjordhäst, i första hand leta efter ett sto från samma stofamilj, då den präglar avkommorna rejält (pigga, glada utan att bli heta och med lugnt temperament). :)
 
Ja, det är alltid en risk. Den är inte stor, men det gäller att man är inställd på att allt kan gå snett.

De allra flesta fölningar går bra och även många där det tillstöter komplikationer får lycklig utgång.

Ariel (som har samma mormor som Alva) fick både en nervskada i samband med fölningen och fång pga fölbrunsten. Dvs två olika problem som bägge riskerade hennes liv. Det gick ju bra ändå, hon blev helt friskförklarad efter ett år.

Men i hennes fall vågar jag inte chansa igen, jag är alldeles för glad i henne. Däremot kommer jag, den dag jag ska köpa ny fjordhäst, i första hand leta efter ett sto från samma stofamilj, då den präglar avkommorna rejält (pigga, glada utan att bli heta och med lugnt temperament). :)

Ja, precis. :D Alva är ju min drömhäst, liksom. Vet ärligt talat inte om jag tycker att det är värt risken. Ett griffelbenbrott har vi redan gått igenom, det kunde slutat mycket värre.

Alternativet är som du säger att köpa ett annat sto, det gör jag förmodligen ändå så fort det passar med tid och pengar. :-)

Igår körde vi lite bommar igen, på töm. Idag red vi ut. Det finns en lång raksträcka som sluttar lite, skrittade neråt och galopperade uppåt några gånger. På vägen hem hade vi fått upp farten lite, så vi galopperade fullt ös genom alla vattenpölar och genom en bäck. Var rejält leriga när vi kom hem. :D
 
Igår blev det premiär för körning här nere och Ariel var helt vild av glädje. Hon är så rolig, står och sover medan hon selas och spänns för, men så fort jag kliver upp i vagnen vaknar hon och vill iväg. Fick påminna henne om att stå stilla tills jag smackat. ;)

Hon hade ett jäkla driv både i skritt och trav, däremot tappade hon bort bromsen lite på hemväg. :p Vi har en del att jobba på...

Men jag fick mig en tankeställare att jag varit för mesig i ridningen, hon vill och orkar mer än jag tror! Så idag åkte vi till ridhus och jobbade riktigt ordentligt. :laugh:

Efter uppvärmning blev det både förvänd galopp och fattningar från skritt. Ska försöka få bättre styrka i galoppen är tanken. Ariel tyckte att det var superkul! :bump:

Däremot var underlaget inte det bästa, så synd när det är så nära till det ridhuset. :(

Sen är det förbaskat skönt med en fjordhäst, tio meter från parkeringen står en grävmaskin och låter högt, ingen reaktion från Ariel när jag lastar ur. :love: Inte ens när den åker iväg och slamrar bredvid henne.
 
Idag fastnade vi på film. Dessutom när vi hoppade 90 cm för första gången! :banana:

Serie + travhoppning.


Serien igen, något bättre rytm. :p


Duktiga! :)
Vi får flytta in i nya stallet redan på söndag, är jättepepp! Har rensat ur mitt stallskåp och försöker skänka bort en massa grejer, gamla täcken och annat skräp jag samlat på mig. Lyckades dessutom byta min gamla dressyrsadel mot ett par ridbyxor och ett schabrak, utmärkt deal! :D

Idag var vi ute en sväng med medryttaren på hennes andra medishäst, en islänning.
Åååh, längtar till nya stallet. Kanske hoppar vi lite på söndag? :sneaky::D
 
Så härligt att flytten blir så snart @fraggelzebra

Jag behöver också röja bland hästgrejer. Har inte behövt ta tag i det i flytten då jag har kvar mitt hus med uthus (läs sadelkammare). :o
 
Så, nu har vi flyttat. Eller, jag tog med det nödvändigaste första vändan på cykeln, sen åkte jag tillbaka och hämtade hästen och promenerade med henne, med cykeln i andra handen. Tur att hon är väluppfostrad. :p

Först knatade vi ett par varv runt anläggningen och kikade på alla konstiga grejer (typ skrittmaskin, löpband, vattenmattor och jättestora dressyrhästar), sedan fick hon slappa lite i hagen. Finns i dagsläget inga sandhagar så fick tilldelat en stor, orörd gräshage med mest överblommat gräs i. Satte på munkorgen för säkerhets skull. Därefter red vi ut en sväng, var tyvärr rätt kvavt ute med mycket insekter. Märkte även att hon var lite irriterad över allt nytt, en gång pep hon iväg i full galopp... Lät henne bröta på i några meter, så var det bra sen. En kul grej är att hon spontant knallade igenom en bred bäck som jag försökte få henne att gå igenom hur länge som helst. :D Plaskade lite, drack lite, sen bara gick hon i.

Seeen fick hon duscha och gå in i boxen för kvällshö. Imorgon jobbar jag till kl 14, och har tisdag ledig, passar bra så att vi har tid att lära känna anläggningen lite bättre.
 
Inte mycket nytt att berätta. Jag och Tintin knatar på i vår egen lilla takt.. Just nu vet jag inte riktigt vad jag har för mål men det finns lite ett och annat att jobba med. Om inte annat träna upp kondisen på både häst och ryttare, vi tycker bägge lite för mycket om att äta och inte göra mer än nödvändigt :angel:.

Varierar fortfarande mellan ridning på bana, promenader ute på egen hand och tömkörning. Verkar vara ett bra koncept! Skulle gärna rida ut mer, otroligt länge sen sist, men både jag och Tintin är lite fega när det kommer till uteritter ensamma. Totalt 13 hästar i stallet just nu men i princip ingen som rider ut, eller så gör de det ensamma och jag vill inte behöva efterlysa sällskap hela tiden :(. Tyvärr flyttade vårt uterittssällskap bort från stallet idag, en arabvalack som Tintin trivs väldigt bra med och som han känt sig trygg ute med. Tanken var inte att han skulle flytta, men araben blev stressad av nya hästar/ston som brunstar i flocken och han har börjat jaga andra valacker trots att det gått bra under en lång period. Det har hänt förut och då löstes problemet med att araben flyttade till annat stall en längre tid och kom tillbaka sen.. Ska hoppas det går, har trivts väldigt bra med hästägaren också och vi har haft mycket roligt tillsammans.

Tömkörningen tycker jag flyter på bättre hela tiden, Tintin verkar tycka det är kul! Upptäckte däremot sist att ena tömmen börjar gå av, gamla välanvända lädertömmar.. Så sköna i handen men inget vidare om de går av! Superdyra att köpa nya också. Hittade faktiskt ett par oanvända tömkörningstömmar via stallsägaren, inte i läder men lagom långa. Fick köpa dem till ett kanonpris så det är jag väldigt glad för!

Och så är vi ute och går förstås. Tintin minns varenda ställe där vi nångång stannat och ätit lite gräs under tiden vi släppt förbi nån moped eller bil. Ibland är det knepigt med en fjording med bra minne för sånt! Det blir lite väl stretigt på väg bort från stallet då när man måste stanna hela tiden. Men med lite pet med spöet så går han framåt igen. Bara att träna mera. Vi går lite längre och längre längs samma rutt, när vi sen går hemåt går det dubbelt snabbare för då har man verkligen inte tid att stanna! Nån dag när jag inte känner mig så feg ska jag pröva att gå på ditvägen och rida hemåt :nailbiting:
 
Känslan när man hittar en sån här vacker skapelse i hagen och ska rida lektion om en halvtimme :nailbiting: Lika lerig och fin på andra sidan, och blöt.. Men Tintin var väldigt nöjd med sig själv :angel:

SRf90fLU1BqU_Pohc2qxFyJn9sq9dQnK0ToEDnE88BlIpYxup_wggmW7A9jthpc8EH5OhWJS_SN4LSPrjbo0hze1I5mHHCc4Wkau4qpDp_ns2aukLI_w-EuUtvc1XokGOKdBXGC4e5OrOH7qAn7fKIUTnQWQYLkS0Y2ejZBfSzSTk-K2GWulCE5ZBMY_eLWFn5TmxUvDPqQ43aLbdJcZbXvSoHwGoJ648P__Ebl8TSw7xuyx_SPhVHqSRKs0XnlnU4Oro3yl2ihjiTgbpNKV92bCeOoWJ05F8prF-YoW3o4rjfnH88iVV7Apm1zqUiVitfB8KxRSdeHWNF66DkCy-whaxXM5nWmkL0UytoEXb9fx-eYuSDJWJE7fAWrTXa8lWwqMwH4jtflx7MqJjnZgjWSiL0MXQwrSc1mvkAqUJhqa6-D9hOKl91p9wMD7S9pB9CjEWNLRH87KVumXmeI3tPSEf1KLu05QHUabARU8pv38BqekjZ-Ua-GBqCsmaYPRA7-Ap3fOugI_7dmNPeuGx_YVe5XKmU4N2Fu4LCle9kjSwWGoqiWHZ1mbDZuYO5srKIOro4flaGOLLZ6KaW1MRmkgoBCFetPEnTCVW0goLa3ZSRh1rQ=w1792-h1344-no
 
Kan inte se din bild @mollyphlox däremot kan jag ana motivet. ;)

Har varit bortrest några dagar, så Ariel har fått vila. Lagom till jag kom hem skaffade sig Ricky ett hornhinnesår. :arghh: Syntes ingenting efter några timmar, men tog ut veterinär ändå. Hon tog tom fel på vilket öga jag var bekymrad över. :p Efter infärgning syntes dock såret så nu är det smärtstillande i fem dagar + salva i en vecka. Tur jag är ledig. :angel:

Glada nyheter är att en hovis kommer ut på fredag (den hovis jag tänkt använda har gått under jorden) och skor om, inkl tappskon Ricky drog av sig. Så förhoppningsvis kan jag sätta igång honom igen till veckan. :banana:
 
Kan inte se din bild @mollyphlox däremot kan jag ana motivet. ;)

Har varit bortrest några dagar, så Ariel har fått vila. Lagom till jag kom hem skaffade sig Ricky ett hornhinnesår. :arghh: Syntes ingenting efter några timmar, men tog ut veterinär ändå. Hon tog tom fel på vilket öga jag var bekymrad över. :p Efter infärgning syntes dock såret så nu är det smärtstillande i fem dagar + salva i en vecka. Tur jag är ledig. :angel:

Glada nyheter är att en hovis kommer ut på fredag (den hovis jag tänkt använda har gått under jorden) och skor om, inkl tappskon Ricky drog av sig. Så förhoppningsvis kan jag sätta igång honom igen till veckan. :banana:
Vet inte varför bilden ibland syns och ibland inte :confused: det är skumt.. Nåja, åtminstone hade jag en i princip svart fjording igår.
 
Sååå, hoppas detta funkar nu! Har gjort ett öppet instagramkonto enbart för detta ändamål..
Igår var min medryttare med och kikade på nya stallet, vi testkörde hoppbanan en sväng. Först red medis, Alva såsade mest runt och gjorde som hon ville, som alltid när någon annan rider och jag står bredvid.. (går dock bra när medis är själv, det har jag sett på film :D )

Anyway, fick feeling och skuttade över vattenmattan som ändå låg där. Får hoppa lite oftare nu när vi har möjlighet, och jobba på taxeringen :D

BXSIOFqFt0FTbe3BOl4pXeQsJqqvQ_prl4NTuM0
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 235
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 699
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 831
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 225
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp