Bukefalos 28 år!

"Den största dagen" - 18 åring själv med lillebror?

moster

Trådstartare
Jag kollade på 3:ans nya program "Den största dagen" med Mia Parnevik där dom fixar en jätte fin student till 18-årig Moa vars mamma och pappa har dött i cancer.

Men min tanke som slog mig, hur kan soc tycka det är "Okej" att en 18-åring (vad jag förstår det som så var hon 16/17 när pappan gick bort) får ta hand sin 6 år yngre bror?
Misstänker att dom har någon typ utav kontakt eller stödperson, men ändå? Jag kan väl tycka att dom vuxna lägger ett för stort ansvar på en så ung tjej samtidigt som man tar ifrån henne hennes "ungdom".
Är det bara jag som hajjar till? Någon som vart med om något liknande?
 
Jag reagerade också på det.
Skönt att man inte är helt ensam då :p
Men jag är väldigt nyfiken på hur det fungerar i praktiken... Jag menar Mia la ju upp det som att "hon pluggar, jobbar och tar hand om lillebror", men jag känner väl rent krast att soc eller liknande lär ju stå för hyra ect? Man kan ju inte lägga på en 18 åring att hon ska plugga och jobba för att ekonomin ska gå runt, eller??? Känner mig hel förvirrad :D
 
Skönt att man inte är helt ensam då :p
Men jag är väldigt nyfiken på hur det fungerar i praktiken... Jag menar Mia la ju upp det som att "hon pluggar, jobbar och tar hand om lillebror", men jag känner väl rent krast att soc eller liknande lär ju stå för hyra ect? Man kan ju inte lägga på en 18 åring att hon ska plugga och jobba för att ekonomin ska gå runt, eller??? Känner mig hel förvirrad :D

Hon är ju myndig. Alternativet kanske är en fosterhemsplacering för brodern vilket kanske inte är det bästa för dem.
 
Jag kollade på 3:ans nya program "Den största dagen" med Mia Parnevik där dom fixar en jätte fin student till 18-årig Moa vars mamma och pappa har dött i cancer.

Men min tanke som slog mig, hur kan soc tycka det är "Okej" att en 18-åring (vad jag förstår det som så var hon 16/17 när pappan gick bort) får ta hand sin 6 år yngre bror?
Misstänker att dom har någon typ utav kontakt eller stödperson, men ändå? Jag kan väl tycka att dom vuxna lägger ett för stort ansvar på en så ung tjej samtidigt som man tar ifrån henne hennes "ungdom".
Är det bara jag som hajjar till? Någon som vart med om något liknande?
Kan det inte vara så att det är nu när hon blev 18 så tog hon frivilligt på sig det ansvaret? Kanske såg arrangemanget ut annorlunda innan hon blev 18?

Måste vara höjden av otur att både mamma och pappa går bort av cancer. Föräldrarna kan ju inte ha varit så gamla heller. :(
 
Vet att mamma hade en lapp i plånboken om att hon ville att jag skulle ta hand om mina småbröder om något hände henne, föräldrarna skiljdes när jag gick i gymnasiet. Bröderna är 3, 10 och 13 år yngre än mig.
 
i programmet framkom det att pappan gick bort någon gång under våren när hon gick i tvåan. Man fyller 18 under det året. Året man tar studenten så fyller de flesta 19. Gissar att hon blev myndig det året när pappan gick bort men inte hunnit fylla 19 innan studenten.

men kan tycka att det är ett stort ansvar att ta hand om lillebror vid 19 års ålder.
 
Nu har jag ingen aning men jag tror och hoppas att det finns släktingar och andra vuxna i närheten som stöttar upp, även om hon kanske har det formella ansvaret.
 
Nu har jag ingen aning men jag tror och hoppas att det finns släktingar och andra vuxna i närheten som stöttar upp, även om hon kanske har det formella ansvaret.
Hon berättade själv i programmet att farmor/farfar och mormor/morfar inte finns med i bilden... Men ja, man kan väl bara hoppas på att det finns vuxna i närheten.
 
Jag läste om henne i tidningen och tror hon fyllde 18 några månader efter att pappan gick bort, och att hon då "tog på sig" lillebror/bad om vårdnaden för honom.
 
Men ingen blir väl utsedd till vårdnadshavare om hon inte själv vill det (förutom till sina egna biologiska barn), så det är knappast soc som "lagt det" på henne. Om de hade haft invändningar om att hon inte var lämplig så hade de däremot hindrat att hon utsågs.
Och 18, myndig osv, varför skulle hon inte vara duglig till det när man betraktas som duglig för allt annat? Borde 18-åringar som föder egna barn inte få ta ansvaret för dem?

Hennes liv ser kanske lite annorlunda ut än för många jämnåriga. Men det behöver inte vara ett problem om hon är nöjd med det och brodern mår bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp