Bukefalos 28 år!

Denna vinterkyla, vad gör ni??

H

H-A-N-N-A

Hej

Vad vackert det är uten, men vad kallt det är ute, här gäller det verkligen att ta på sig så att man inte fryser. Idag är det -16 grader och solen lyser klart och det är en sådan otroligt vacker vinterdag.

Tänkte lite på hur hästarna känner sig i vinterkylan....
Min ponny har en riktig tjock vinterpäls, men jag funderar ändå på hur länge och hur kallt det kan bli innan det är för kallt att vara ute för hästarna??
Jag har ett täcke på henne och ser inte ut att frysa...

Hur länge har ni era hästar ute? Och har ni täcke på dom? När det är så här kallt

Ha en fortsatt trevlig dag :D
 
Sv: Denna vinterkyla, vad gör ni??

Hästar klarar kyla bättre än värme. :)
Jag har mina hästar ute från 07 till ca 17 när det är runt - 20 grader. dom har täcken påsig och fri tillgång på hö då klarar mina sig bra :)
Om man tänker på vattnet i stallet och är rädd att det ska frysa så kan man låta det stå och rinna :) vi har klarat oss bra på det viset :)
 
Sv: Denna vinterkyla, vad gör ni??

Hästar har inget problem med kyla sålänge de inte är svettiga. Här är det -15 och jag har dubbla täcken på min 24 åring medan 6 åringen går med ett vanligt vintertäcke och ponnyn går i bara vinterpälsen. De klarar sig gott och väl bara de har tillgång till hö och vatten. ;)

Dock fryser vattnet och det är nog det jag tycker är jobbigast med denna kyla, det blir mycket isknackande!

Borde kanske tillägga att de går ute från 07:30 till 16:00 (gamlingen gillar inte mörker)
 
Sv: Denna vinterkyla, vad gör ni??

Våra kallblodshästar går ute 14-16 timmar/dag. Två går utan täcke, en har ett fleecefodrat regntäcke och den fjärnde (som är nyklippt) har vintertäcke idag.
Det är -10 och strålande sol, men det blåser från norr.
 
Sv: Denna vinterkyla, vad gör ni??

Olika hästar har ju olika behov av täcken osv. Men jag tror att bara dem har något att tugga på (hö förslagsvis) så klarar dom sig nog riktigt bra i kylan. Även den frusnaste lilla pållen, med hjälp av tjocka täcken :)

Jag tror absolut inte att man ska ha inne en häst pga kyla, om den inte blir extrem så att man ser att hästen inte mår bra av det.

Men som sagt, lite hö att tugga på så klarar dom sig aldeles utmärkt i hård kyla. Man får väl lära känna sin egens häst behov helt enkelt.

Vi är bra på att täcka våra hästar tjockt för att vi själva fryser ;) Man får inte glömma att en häst faktiskt är en häst!
 
Sv: Denna vinterkyla, vad gör ni??

Våra hästar är ute från 7 till 17-18 nu ungefär, lite beroende på vem som tar in eller ut (kollektivstall). Min är helklippt men inte särskilt frusen av sej, så han har just nu ett 300 gr vintertäcke på sej och verkar tycka det duger alldeles utmärkt åt honom. En annan häst i stallet är däremot oklippt men är väldigt frusen, han har dubbla, varma täcken för att inte frysa. Om min inte vore klippt hade han varit naken nu, hans vinterpäls är byggd för istid :D
 
Sv: Denna vinterkyla, vad gör ni??

Här har vi haft c.a -25 senaste veckan och hästarna har varit ute 8-20.30 de flesta dagarna. Jag ger ungefär 2 kg mer hö för att min häst inte ska vara utan mat så långa stunder :)

Min är helklippt och går med 300g stalltäcke + 350g vintertäcke med hals
 
Sv: Denna vinterkyla, vad gör ni??

Jag har två som går på lösdrift, resterande tre är ute från 8-9 någon gång till mellan 21-22. De på lösdrift är 1 ardenner och 1 russ/halvblod. Jag har hittills aldrig behövt täcka korsningen men nu börjar hon bli till åren (hon fyller 20 i år) och har uppenbarligen behov av täcke så hon går med tjockt vintertäcke på sig och ser nöjd ut.

Av de som går in på nätterna är det bara lilla ponnyn (island, shetland, welsh) som behöver täcke men snöar det och blir blött ute (snöar/regnar) vill även araben ha kläder på sig.

Nu stoppar jag även i mina hästar mycket mat så de håller värmen därigenom och ingen av dem är klippta för tillfället.
 
Sv: Denna vinterkyla, vad gör ni??

Mina ponnysar, en D-ponny och en shettis går ute i ungefär 9 timmar varje dag. Shettisen klippte jag i höstas så han har på sig ett vintertäcke. D-ponnyn är helklippt men hon är väldigt frusen av sig så hon har på sig ett ulltäcket och ett tjockt vintertäcke med halvhals. Dom får även ganska mycket hösilage under dagen så att dom på så vis kan hålla sig sysselsatta i kylan :).
 
Sv: Denna vinterkyla, vad gör ni??

Alla hästar i vårt stall ponnysar, halvblod och fullblod går på lösdrift.
2stycken av dem är delvis klippta och nu är det -32 grader och dem går ute dygnet runt dem klippta med täcke (en islänning och halvblodet) dock har dem bara täcke om det är kallare än -15 annars går dem nakna dem med full päls utan täcke.
Dem fryser inte, sålänge dem har fri tillgång på mat och icke fruset vatten är det ingen fara, friska hästar med normal päls fryser inte det är människans påhitt att dem skulle göra det bara för att vi inte har någon päls och vi tycker att det är kallt ute, dem håller sig friskare av att vara ute i friska luften än i ett varmt stall med dålig luft där dem inte kan röra på sig ordentligt.

Så låt hästen vara ute som vanligt -16 grader är ingen kyla ens för oss!
 
Senast ändrad:
Sv: Denna vinterkyla, vad gör ni??

-16 grader är inget alls för en häst! Ge grovfoder så de har att äta och täcke på om det behövs.

Våra var ute i -30 grader häromdagen, enda skillnaden mot annars var att de åt hö hela dagen, oavbrutet. :D

Det kan dock vara motiverat att hålla hästarna inne i stallet för att undvika att vattnet fryser, men det är ju inget man kan göra flera dagar i sträck. Våra har dock stått inne till framåt förmiddagen vissa dagar.
Ett annat alternativ vore att ta ut hälften av hästarna halva dagen. Då får ju alla vara ute, men stallet står aldrig tomt.
 
Sv: Denna vinterkyla, vad gör ni??

Jag har 2 oklippta hästar, olika i typ.

Häst 1 är en Welsh Cob i fin kondition, lätt överhull och rejält med päls
Häst 2 är mer av varmblodstyp (korsning med Paint, modern är okänd men reg.i ASVH).

Igår och i morse var det -32, dagtid ligger tempen på -26. Dom går ute hela dagen utan täcken. Äter i stort sett fritt med grovfoder. Båda är mjuka och fina i muskulaturen. Inga spänningar eller smärtområden. Pälsen står rätt ut när det är som kallast. Leker och far runt i hagen och ser ut att må toppen. Dom far mer illa när temperaturen ligger mellan +5 och -5 med blåst och nederbörd. Då har dom fleecefodrade täcken på sig.
 
Sv: Denna vinterkyla, vad gör ni??

-16 minus är ju rena tropikerna :p

Vi hade nästan -30 imorse, men hästarna verkar inte bry sig det minsta. Dom är oklippta iof, men har 200g täcken på, sen rejält med hö. Dom busar och stojar. Det är snarare vattnet som är problemet.

Har aldrig täckat hästarna så ofta som nu. Men Pilo som alltid brukar protestera och slita av sig filtar och täcken gör inget nu, så jag tar det som att han kanske tycker det känns bra.
 
Sv: Denna vinterkyla, vad gör ni??

Mina två hästar är ute precis som vanligt (07-21.30) oavsett vilken temperatur det är ute. Båda är täckade och är det rejält kallt så får de fri tillgång på grovfoder. De har tillgång till halmad ligghall samt frostfritt vatten.

Jag ser inte kylan som ett skäl att hålla mina hästar inomhus, de har det bättre ute där de kan hålla sig varm genom att äta och röra sig fritt. Dock är de nöjda med att komma in om kvällarna, särskilt unghästen som verkar tycka det är skönt att boa ned sig i halmen i boxen och sova :)
 
Sv: Denna vinterkyla, vad gör ni??

-16 minus är ju rena tropikerna

Ja, det känns faktiskt lite så! :D

Och efter nyår, när det kröp uppåt 5-7 minusgrader här, då fick man ju nästan vårkänslor på riktigt. :p
 
Sv: Denna vinterkyla, vad gör ni??

Nä de klarar kyla bra de små liven :) Min nordsvensk med pansarpäls går alltid otäckad. Släppte ut honom med vintertäcke häromdagen när han blivit svett och det var -13, helt perfekt så han kunde torka utan att frysa. Han är nog mycket bekväm i kylan, mycket piggare än på sommaren och ser väldigt välmående ut.

Fullblodet är klippt fram till sadeln ungefär, han går med 220 g vintertäcke nu. Har varit ner till -17 med det täcket utan problem. Vid ridning har jag ett ulltäcke på honom, vi rider alltid utomhus och det har snöat nästan jämt. Även han blir riktigt busig nu!

De är ute ca 7-20 nu, varje dag. De dagar det går ner mot -15 och mer kan vi slänga till dem lite halm eller fjolårshö så har de lite mer att pilla med.
 
Sv: Denna vinterkyla, vad gör ni??

Våra är ute mellan ca 7-17. Islä'nningen och ridponnyn (smäcker modell, ej klippt) har fodrat regntäcke, fullblodet och halvblodet, som båda är klippta har innetäcke + om det är mer än 8-10 minus vintertäcke, annars innetäcke + regntäcke. Ponnyerna har inget täcke inne, håller 5-10 grader med fönsterna lite öppna;)

De har fritt med hö ute.
 
Sv: Denna vinterkyla, vad gör ni??

Hoss oss så har alla klippta hästar 300-400 grams täcken är det riktigt :devil: så får dom ett ylletäcke eller tjockare fleece under.

dom 3 raggigaste hästarna med riktigt björnpäls går utan lika så åringen. ingen av dom tycks frysa men är det riktigt kallt så får dom komma in tidigare.

3 oklippta hästar men med ganska lite vinterpäls går med ett täcke.

vi har också två som står i utestall och det är unte ovanligt att vi har runt 30- på nätterna men med två täcken så fixar dom det, den ena är klippt och den andra har vinterpäls men inte så mycket. hälst hade vi velat haft in som i stora stallet men vi har inte plats just nu

edit: dom kommer ut vid 9.00-10.00 dom får halva frukosten inne halva ute och hästarna i utestallet får komma in och dricka vatten eftersom dom uppvärmda vattenkopparna ballat ur så får dom i hink på kvällen med det fryser på en timme eller så. kommer in varierande 19.00-21.00 beroende på väderlek.
 
Senast ändrad:
Sv: Denna vinterkyla, vad gör ni??

Här blir det nog neråt -15 på nätterna och härlig luftfuktighet från havet :mad: Snorkallt.

Våra hästar går ute dygnet runt och bara russet (som har minst vinterpäls) har täcke. De andra (korsningsponny, nordsvensk, shettisar) går utan och mår utmärkt. Snöar det står de med tjocka lager snö på ryggen :D Mysigt! Det är ju varmt och torrt undertill.
Ponnyn ÄLSKAR när det är kallt och lever verkligen upp! Har man så mycket vinterpäls måste det ju vara olidligt varmt bara temperaturen kryper över nollan.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 241
Senast: nullo-modo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 290
Hästvård Hej! blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er. En av våra hästar har gått med ett lätt...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 989
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 064
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp