Bukefalos 28 år!

Deppad o slö efter löp :(

silversoft

Trådstartare
Hej!
Efter varje löpning blir min tik deppad och slö. Hon äter och mår bra fysiskt men det är mycket hormoner som gör att hon blir VÄLDIGT trött och lite nedstämd. Jag ringde veterinärupplysningen och frågade men "idioten" som svarade snäste bara och lät otrevlig så där fick man ju ingen hjälp...
Jag tänkte om det inte finns någon form av tillskott dom kan ta efter löpet som gör dom lite piggare och gladare?
Vet någon något man kan köpa på apoteket eller något som gör att de kommer igång i vanliga banor snabbare? Typ någon form av vitamin eller annat tillskott?
Sterilisering är inget alternativ...
Tack på förhand! :)
 
Varför inte kastrera? Vi har en tik som hade samma problem, hon deppade minst 2 månader, höst och vår. =( När hon var 3 år gav vi upp och kastrerade, och då fick vi en mycket roligare hund! De är det bästa vi gjort, både för henne och för oss!

* Jenny *
 
Tack för svar! Jo vi vill inte kastrera för vad vi har hört är det vanligt att hundar blir tjocka och väldigt deppade av det... ? vet ej om det stämmer men...

Okej vad är det för produkter? vart kan man köpa/läsa om dom? :D
 
Kastrering kan göra så att ämnesomsättningen går ner (det krävs ju inte lika mycket energi då könshormoner och allt annat som har med fortplantning att göra inte behöver bildas/underhållas) och ev. att matlusten ökar, men om hunden går upp i vikt eller inte beror ju på vad ni ger den att äta och inget annat.

De kan bli lugnare av kastrering men deppade har jag inte hört? Beror lite på hund, min hane har tex bara blivit piggare och gladare.

Jag skulle ringa en annan veterinär och rådfråga.

Mer motion och mindre mat ska också kunna minska skendräktighet.
 
Kastrering kan göra så att ämnesomsättningen går ner (det krävs ju inte lika mycket energi då könshormoner och allt annat som har med fortplantning att göra inte behöver bildas/underhållas) och ev. att matlusten ökar, men om hunden går upp i vikt eller inte beror ju på vad ni ger den att äta och inget annat.

De kan bli lugnare av kastrering men deppade har jag inte hört? Beror lite på hund, min hane har tex bara blivit piggare och gladare.

Jag skulle ringa en annan veterinär och rådfråga.

Mer motion och mindre mat ska också kunna minska skendräktighet.

Hon får lagom med mat o tränas aktivt i agillity så motion får hon :D tack för tipset :)
 
Vår hund har inte blivit tjock eller slö... Tvärt om! Nu har vi en glad arbetsvillig hund hela året. Till skillnad mot tidigare, när hon var loj och slö två gånger varje år! Jag har aldrig hört talas om någon hund som blivit deppig av kastrering?

* Jenny *
 
Prova ge blodpulver. Börja redan i samband med löp och fortsätt under skendräktigheten. Jag har hört många som fått mindre problem efter de börjat med detta.
 
Hej!
Efter varje löpning blir min tik deppad och slö. Hon äter och mår bra fysiskt men det är mycket hormoner som gör att hon blir VÄLDIGT trött och lite nedstämd. Jag ringde veterinärupplysningen och frågade men "idioten" som svarade snäste bara och lät otrevlig så där fick man ju ingen hjälp...
Jag tänkte om det inte finns någon form av tillskott dom kan ta efter löpet som gör dom lite piggare och gladare?
Vet någon något man kan köpa på apoteket eller något som gör att de kommer igång i vanliga banor snabbare? Typ någon form av vitamin eller annat tillskott?
Sterilisering är inget alternativ...
Tack på förhand! :)

Att vissa tikar blir trötta och slöa är inte konstigt och det går tyvärr inte att göra speciellt mycket åt det förutom med kastrering - och det tycker jag bara är ett alternativ om hunden måste arbeta.

Jag har själv haft en tik som blev så. Typ dagen efter löpslut så var hon alltid "dräktig" och sov sig igenom två månader, samlade vätska i skoppen och levde i sin egna lilla bubbla. Sänka mat hjälpte inte och öka motionen var otänkbart, då jag inte tvingar en hund med våld att gå fortare ;)

Efter dessa två månader hade hon som en 30 sekundersförlossning (började bädda hysteriskt, men bara en kort stund) och var sedan pigg igen ! men då kom istället mjölken.....och hon fick massor med mjölk med mjölkstockning och hög feber varje gång (allt detta började efter hennes första och enda valpkull). Just pga att hon blev så sjuk av mjölkstockning, så valde jag att kastrera henne då hon heller inte tålde Galastop.

Det enda råd jag kan ge är att googla på örter och skendräktig tik. Det finns en del och jag har provat en sort, men tyvärr gjorde den att min tik istället löpte oftare istället. Ja det tog bort hennes skendräktighet, men löpte om istället - mindre kul. Men alla behöver inte reagera lika knasigt som min :)
 
Min förra tik var nästan aldrig pigg och glad. Löpte=var slö, var skendräktig = var slö. Det kanske var två månader om året som hon var pigg och glad. Jag kastrerade, noga valt tillfälle då hon var pigg. Ångrade mig aldrig. Efter kastreringen var hon pigg och glad, en helt annan hund. Så klart hade hon lättare att gå upp i vikt men lightfoder löste det. Blev ju billigare också för hon krävde ju mindre mat.
 
Tack för svar! Jo vi vill inte kastrera för vad vi har hört är det vanligt att hundar blir tjocka och väldigt deppade av det... ? vet ej om det stämmer men...

Okej vad är det för produkter? vart kan man köpa/läsa om dom? :D
En av mina tikar deppade ihop totalt efter löp. Det blev kastrering och jag fick tillbaka en hund som var glad och arbetsvillig året om.
En annan kastrerad tik (mycket matglad) vill gärna lägga på sig, men det är upp till mig att se till att det inte blir några extra kilon.
 
En av mina tikar deppade ihop totalt efter löp. Det blev kastrering och jag fick tillbaka en hund som var glad och arbetsvillig året om.
En annan kastrerad tik (mycket matglad) vill gärna lägga på sig, men det är upp till mig att se till att det inte blir några extra kilon.

Undrar lite hur man menar med "deppar ihop" :) Många upplever en tik deppig, då hon inget vill, är trött mm - fast hon egentligen inte är deppad utan bara är "skendräktig" och vill ta det lugnt. Har man en arbetanded hund däremot, så förstår jag det är jobbigt - men annars är det ju ingen katastrof att hunden vill ta det lugnt.
 
Min blir bara lite tröttare inomhus under skendräktigheten, men hennes arbetsvilja och arbetsmoral är det inget fel på ens då. Det är nästan så jag kan tycka att det är lite skönt att hon är lugnare inomhus under en period ;)
 
Puttar upp en gammal tråd! :angel:

Min 8-åriga tik började löpa i slutet av Januari. 4 februari var första dagen med löptrosa inomhus. Förra veckan kändes hon mycket trött och loj, jag hade min frivecka på jobbet så var hemma mycket med henne. Vi gick våra promenader men hon var inte lika ”på” som hon brukar vara.

Idag är min första jobbdag igen och hunden är hos mamma. Hon skickade nyss sms och var orolig för hunden var så väldigt låg. Hon hade varit på en längre promenad vid lunch, då var det full fart som vanligt, men sen hade hon tvärdäckat i soffan, och vid 17-tiden ville hon inte ens med ut på promenad när mamma skulle ut med sin och min hund. Hon har ingen feber, och ser normal ut vid vulvan så jag är inte speciellt orolig för tex livmodersinflammation.

Hon är heller inte intresserad av sin mat, men åt av mammas mat. Hon är väldigt klen med maten annars också så det oroar mig inte speciellt. Hon drickernormalt.

MEN, kan det vara skendräktighet som gör henne så här deppig? Jag har haft henne i 4 år och detta är vårat 8 löp om jag räknat rätt. Någon enstaka gång har hon haft ytterst lite mjölk, vilket jag inte sett denna gång.

Hon har haft minst två valpkullar innan jag tog över henne.

Grejen är den att vi har åkt in och ut till veterinären sen början av januari pga att hon skadat hornhinnorna. Japp, bägge ögon.. Först det ena, sen det andra! Sista ögat skadade hon 27 februari, och vi var på återbesök på det i Fredags. Det hade inte läkt, men inte heller blivit värre. Det hade blivit en liten liten flik på det så det skrapades lite. Full ögonlysning, kollar tårproduktion, tryck och allt sånt såg bra ut. Är dock orolig nu att det blivit något värre i det och det är därför hon är så låg!

Detta är min första tik någonsin så känner mig lite lost. Löpet var normalt, och kom och slutade när det skulle. Ni med erfarenhet om skendräktighet, kan dom bli så här låga?
 
Puttar upp en gammal tråd! :angel:

Min 8-åriga tik började löpa i slutet av Januari. 4 februari var första dagen med löptrosa inomhus. Förra veckan kändes hon mycket trött och loj, jag hade min frivecka på jobbet så var hemma mycket med henne. Vi gick våra promenader men hon var inte lika ”på” som hon brukar vara.

Idag är min första jobbdag igen och hunden är hos mamma. Hon skickade nyss sms och var orolig för hunden var så väldigt låg. Hon hade varit på en längre promenad vid lunch, då var det full fart som vanligt, men sen hade hon tvärdäckat i soffan, och vid 17-tiden ville hon inte ens med ut på promenad när mamma skulle ut med sin och min hund. Hon har ingen feber, och ser normal ut vid vulvan så jag är inte speciellt orolig för tex livmodersinflammation.

Hon är heller inte intresserad av sin mat, men åt av mammas mat. Hon är väldigt klen med maten annars också så det oroar mig inte speciellt. Hon drickernormalt.

MEN, kan det vara skendräktighet som gör henne så här deppig? Jag har haft henne i 4 år och detta är vårat 8 löp om jag räknat rätt. Någon enstaka gång har hon haft ytterst lite mjölk, vilket jag inte sett denna gång.

Hon har haft minst två valpkullar innan jag tog över henne.

Grejen är den att vi har åkt in och ut till veterinären sen början av januari pga att hon skadat hornhinnorna. Japp, bägge ögon.. Först det ena, sen det andra! Sista ögat skadade hon 27 februari, och vi var på återbesök på det i Fredags. Det hade inte läkt, men inte heller blivit värre. Det hade blivit en liten liten flik på det så det skrapades lite. Full ögonlysning, kollar tårproduktion, tryck och allt sånt såg bra ut. Är dock orolig nu att det blivit något värre i det och det är därför hon är så låg!

Detta är min första tik någonsin så känner mig lite lost. Löpet var normalt, och kom och slutade när det skulle. Ni med erfarenhet om skendräktighet, kan dom bli så här låga?
Ja dom kan absolut bli så låga.
 
Nu kapar jag Fibusens kapning av tråden men jag har samma fundering kring min tik (jag är så tikovan, har bara haft hanar innan!). Hon började löpa för prick tre veckor sedan och har varit trött under hela löpet. Men nu har hon verkligen nått en ny nivå av slöhet. Sover HELA dagen, tar inga egna initativ till något annat alls. Är med på promenader och någorlunda pigg och positiv då men inte riktigt som vanligt. Äter, dricker, kissar, bajsar, viftar på svansen och väcker oss med stor entusiasm på morgonen som vanligt men hon är så TRÖTT. Fått hårda, lite blånande juver.
Det är väl alldeles för tidigt för skendräktighet? 38.5-38.7 i temperatur, vilket jag antar får räknas som normalt?
 
Nu kapar jag Fibusens kapning av tråden men jag har samma fundering kring min tik (jag är så tikovan, har bara haft hanar innan!). Hon började löpa för prick tre veckor sedan och har varit trött under hela löpet. Men nu har hon verkligen nått en ny nivå av slöhet. Sover HELA dagen, tar inga egna initativ till något annat alls. Är med på promenader och någorlunda pigg och positiv då men inte riktigt som vanligt. Äter, dricker, kissar, bajsar, viftar på svansen och väcker oss med stor entusiasm på morgonen som vanligt men hon är så TRÖTT. Fått hårda, lite blånande juver.
Det är väl alldeles för tidigt för skendräktighet? 38.5-38.7 i temperatur, vilket jag antar får räknas som normalt?
Jo vissa blir trötta redan från att löpet börjar, så det förekommer absolut. (tyvärr)
 
Jag tror egentligen inte tiken blir så deppig - men vissa individer blir såååå "dräktiga" direkt efter löp att dom går typ i ide :) Har haft en sådan. Direkt efter löpslut så blev det så sega långsamma promenader, för hon var ju så galet "på smällen" :D så var hon i två månader och sen fick hon en fejkförlossning och sen var hon pigg igen. Tyvärr kom då istället en enorm mjölkbar och den var värre än den sömniga perioden :
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Akvarietråden IV
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp