Det är för fan inte SVENSKT!

Tja, vi bor på landet i utkanten av en liten by. Närmsta granne kommer inom kort att tvingas måla sitt trähus, då de inte får ha den milt gula nyansen de har. De har angivit att det endast är grundmålat, och dämed kommit undan ommålning i ett par år. Men nu närmar det sig...
 
Nu tänker jag vara jättetråkig (även om jag tycker huset är fint)... Det finns regler för vilken färg ett hus får ha, det är därför jag måste få det godkänt av kommunen om jag vill måla mitt faluröda hus gult och det är inte alls säkert att jag får igenom det (bor i ett detaljplanerat område). Jag är faktiskt glad för den regeln, det betyder att mina grannar inte kan måla sitt hus spyneongrönt.

Med det sagt, en politiker bör inte uttala sig så här i en tidning. Det hade varit skillnad om han sagt att det inte var målat enligt reglerna, att dra in "osvenskt" känns bara sunkigt. Dessutom har det blivit generösare vad gäller vilken färg man får använda sig av.

Något säger mig att de har blivit sne på konstnären av en annan anledning och vill trycka till honom. Men det är ju bara min inre cyniker :D
 
Ett typexempel på när "små människor" anförtros alltför stora stämplar.

Ty det är en gammal sanning farligheten stiger med förhållandet liten människa kontra stor stämpel.
Stämpel = maktposition.

För förr bekräftade ju makten alltid sina beslut med ett stämpelavtryck....
 
Nu tänker jag vara jättetråkig (även om jag tycker huset är fint)... Det finns regler för vilken färg ett hus får ha, det är därför jag måste få det godkänt av kommunen om jag vill måla mitt faluröda hus gult och det är inte alls säkert att jag får igenom det (bor i ett detaljplanerat område). Jag är faktiskt glad för den regeln, det betyder att mina grannar inte kan måla sitt hus spyneongrönt.

Med det sagt, en politiker bör inte uttala sig så här i en tidning. Det hade varit skillnad om han sagt att det inte var målat enligt reglerna, att dra in "osvenskt" känns bara sunkigt. Dessutom har det blivit generösare vad gäller vilken färg man får använda sig av.

Något säger mig att de har blivit sne på konstnären av en annan anledning och vill trycka till honom. Men det är ju bara min inre cyniker :D
Han är väl inte från byn... :banghead:
 
Huruvida huset är snyggt eller inte är egentligen inte relevant (jag tycker det är smått fasansfullt men det spelar mindre roll ).

Däremot är jag glad över att det finns regler om att man inte hur som helst får ändra fasadkulör. Det tycker nog de flesta andra också, iaf när det gäller sina grannar. Det framgår inte heller någonstans i någon artikel om mannen sökt bygglov ändringen. Enligt vice ordförande i byggnadsnämnden har de agerat efter det att grannar har klagat. Så om mannen är sur över att han inte fick göra något han enligt lagen inte fick göra, då vet jag inte om jag tycker särskilt synd om honom.

Byggnadsnämndens ordförande i Mjölby däremot verkar inte särskilt kunnig. Det finns ju en mängd byggnader som snarast skulle definieras som ursvenska, men som inte alls passar in utanför sitt sammanhang. På samma sätt finns det ju en mängd byggnader i Sverige som är väldigt älskade av de flesta men som absolut inte passar in på definitionen "svensk".

Även om jag å fjärde sidan tycker att det är lite tröttsamt att bara för att ordet "osvenskt" råkade nämnas så går hela mediesverige bananas. Ingen hade brytt sig som byggnadsnämnden hänvisat till "avstickande karaktär" eller liknande. Byggnadnämndens vice ordförande säger också att ordförandes uttalande om "osvenskt" får stå för honom, beslutet fattades på helt andra grunder. En kvalificerad gissning är att inget av medierna har kollat upp på vilka grunder beslutet egentligen fattades..
 
Nu tänker jag vara jättetråkig (även om jag tycker huset är fint)... Det finns regler för vilken färg ett hus får ha, det är därför jag måste få det godkänt av kommunen om jag vill måla mitt faluröda hus gult och det är inte alls säkert att jag får igenom det (bor i ett detaljplanerat område). Jag är faktiskt glad för den regeln, det betyder att mina grannar inte kan måla sitt hus spyneongrönt.

Med det sagt, en politiker bör inte uttala sig så här i en tidning. Det hade varit skillnad om han sagt att det inte var målat enligt reglerna, att dra in "osvenskt" känns bara sunkigt. Dessutom har det blivit generösare vad gäller vilken färg man får använda sig av.

Något säger mig att de har blivit sne på konstnären av en annan anledning och vill trycka till honom. Men det är ju bara min inre cyniker :D

Redan 9 år gammal var jag arg över den där regeln. Fanns några jättefina hus i Skåne som var milt schackrutiga i rött och vitt och jag funderade över varför alla andra hus var så fula. Det var tydligen den där regeln ;) som tillåter/kräver rader av deprimerande grå kåkar med eternitplattor (och alger) men inte lite finare hus. (Även om jag måste säga att även jag reagerar när folk har målat läskiga neonfärger på husen. brr det måste vara utomhusiga lite mildare färger för att vara fint. Men äsch.)
 
Men jösses... Vem bryr sig vilken färg ett hus har? Jag har en granne som har ett baby-rosa hus och det är sååå FULT, men jag kan inte bry mig mindre. JAG kommer aldrig bo i det och därmed slutar jag bry mig. Det är bara en färg. :crazy:
Jag anser att det är fel att en kommun ska kunna styra *färger* på hus!
 
Även om det inte var min smak så tycker jag huset är fint och det är skickligt gjort.
Ägaren är välkommen med sitt hus till min kommun. Här verkar byggnadsnämnden färgblind. Vårat hus har så gräslig färg att jag skäms över att säga vilket som är vårat! Fattar inte hur förra ägarna kunde få godkänt att måla huset. Arbetet är dessutom väldigt dåligt gjort och även på håll ser huset skabbigt ut.
Längtar till fasadbytet!
 
Håller man inte med om lagar, regler och förordningar får man engagera sig politiskt för att få till en ändring. Vi kan liksom inte välja vad vi följer och inte. Eller jo, det kan vi väl men då får man vara beredd att ta konsekvenserna.

Vad man själv subjektivt tycker är fint eller inte har inget med saken att göra (som sagt, jag tyckte hans hus var jättefint och skickligt målat).

Sedan håller jag med om att byggärenden är något av det mest infekterade som finns och jag skulle gärna se att det lades på Länsstyrelsen och inte kommunen. I mina kontakter med respektive organisation vet jag vilka som agerat proffsigast och mest korrekt.
 
Är det konstigt att vårat land är ett av I länderna som i snabbast takt försämras inom mängder av områden!?!

När politiker väljer att engagera sig i så banala saker som en husfärg.
Dessutom en snygg sådan.

Det är fasiken ""synd om mänskligheten", som inte har större bekymmer än att bekymra sig om grannens husfärg tycker jag.
 
Håller man inte med om lagar, regler och förordningar får man engagera sig politiskt för att få till en ändring. Vi kan liksom inte välja vad vi följer och inte. Eller jo, det kan vi väl men då får man vara beredd att ta konsekvenserna.

Vad man själv subjektivt tycker är fint eller inte har inget med saken att göra (som sagt, jag tyckte hans hus var jättefint och skickligt målat).

Sedan håller jag med om att byggärenden är något av det mest infekterade som finns och jag skulle gärna se att det lades på Länsstyrelsen och inte kommunen. I mina kontakter med respektive organisation vet jag vilka som agerat proffsigast och mest korrekt.

Det är ju inte solklart när det krävs bygglov för att måla om huset.

Enligt Boverket gäller: "Du får utan bygglov måla om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial. Men du får inte ändra byggnadens eller områdets karaktär mycket för då krävs bygglov"
 
Det är ju inte solklart när det krävs bygglov för att måla om huset.

Enligt Boverket gäller: "Du får utan bygglov måla om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial. Men du får inte ändra byggnadens eller områdets karaktär mycket för då krävs bygglov"

Naturligtvis inte men det är så mycket lättare att ta kontakt innan och kolla upp det än att få sanktionsavgifter (eller återställning) efteråt, oavsett om det gäller ommålning eller något annat.
 
Jag kanske skulle anmäla en i området där jag bor. I stället för att måla om hela huset på en gång målar de lite åt gången varje år vilket resulterat i alla nyanser av färgen huset har. Fläckvis.

Det är fan inte svenskt! Svenska färger går i en och samma färg, i stort sett.
 
Naturligtvis inte men det är så mycket lättare att ta kontakt innan och kolla upp det än att få sanktionsavgifter (eller återställning) efteråt, oavsett om det gäller ommålning eller något annat.

Ja men Byggnadsnämndens tolkning kanske är felaktig. Det finns ibland en tendens hos myndigheter att styra för mycket utan stöd i lagen. Så svaret från Byggnadsnämnden kan bli att det behövs bygglov trots att det inte är sant.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp