Bukefalos 28 år!

Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

En annan gång, i vintras, hade två ponnyer, en privat och en ridskoleponny, stått med vintertäcken inne en hel natt.

Jaha? :crazy: Min häst (och alla andra i stallet) har alltid täcket på sig över natten på vintern då täckesbyte inte ingår och i princip ingen har möjlighet att åka till stallet och byta varje morgon. Det är ju nästan lika kallt i stallet som ute. Men det kanske är varmare i stallet du pratar om.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Jaha? :crazy: Min häst (och alla andra i stallet) har alltid täcket på sig över natten på vintern då täckesbyte inte ingår och i princip ingen har möjlighet att åka till stallet och byta varje morgon. Det är ju nästan lika kallt i stallet som ute. Men det kanske är varmare i stallet du pratar om.


'Samma här!!,, DÅ är vi två. elr kanske mer än så, elr? ;)
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Jaha? :crazy: Min häst (och alla andra i stallet) har alltid täcket på sig över natten på vintern då täckesbyte inte ingår och i princip ingen har möjlighet att åka till stallet och byta varje morgon. Det är ju nästan lika kallt i stallet som ute. Men det kanske är varmare i stallet du pratar om.

I det stallet är det värme på på nätterna så det är VARMT där inne på mornarna. Därför regaerade vi på det. Är det ett kallstall så är det såklart en annan sak. :)
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Det dummaste och elakaste jag någonsin sett någon göra var när en liten och ganska försiktig flicka skulle rida en väldigt ung ponny. De skulle få ponnyn att hoppa ett hinder (som vad jag kommer ihåg var alldeles för högt för en ungponny som bara hoppat något enstaka hinder förut). Och ungponnyn vägrade (säkert fem gånger). Då kom flickans "tränare" och fullkomligt lyfte av flickan, satt upp själv på den lilla, lilla ponnyn (och "tränaren" var inte så liten heller) och så satte hon av i galopp mot dethär hindret. Och när ponnyn vägrade gav hon den stackars krabaten det värsta kok stryk jag sett i hela mitt liv. Sedan satt hon av och slog det värsta hon kunde på den vettskrämda ponnyns krumma små ben. Och jag kan säga dig, att då hade jag inte långt till tårarna...:cry: Feg som jag är sa jag inget själv, men min mamma däremot, talade minnsann med den människan... :angel:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Usch :( Man kan ju inte annat än bli förbannad på dessa tränare som behandlar unghästar på det där sättet. Tränare som ska vara bra förebilder för sina elever.

M-oaa
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

I det stallet är det värme på på nätterna så det är VARMT där inne på mornarna. Därför regaerade vi på det. Är det ett kallstall så är det såklart en annan sak. :)



Hoooh, vilken tur. för jag tycker inte att det är något större fel att ha på vintertäcken på hästen i ett kallt vinterstall, på nätterna :)
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Det dummaste och elakaste jag någonsin sett någon göra var när en liten och ganska försiktig flicka skulle rida en väldigt ung ponny. De skulle få ponnyn att hoppa ett hinder (som vad jag kommer ihåg var alldeles för högt för en ungponny som bara hoppat något enstaka hinder förut). Och ungponnyn vägrade (säkert fem gånger). Då kom flickans "tränare" och fullkomligt lyfte av flickan, satt upp själv på den lilla, lilla ponnyn (och "tränaren" var inte så liten heller) och så satte hon av i galopp mot dethär hindret. Och när ponnyn vägrade gav hon den stackars krabaten det värsta kok stryk jag sett i hela mitt liv. Sedan satt hon av och slog det värsta hon kunde på den vettskrämda ponnyns krumma små ben. Och jag kan säga dig, att då hade jag inte långt till tårarna...:cry: Feg som jag är sa jag inget själv, men min mamma däremot, talade minnsann med den människan... :angel:

:confused::cry: Blää,, Heja din mamma!:bow:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

En sak minns jag tydligt, jag var på en regional tävling på min ungponny(C-ponny). I samma Avd B skulle en D-ponny starta. Han som red denna (UNDERBART FINA!) killen som red var ca 11 år, skrek som f-n åt både häst och morsa, det hände flera gånger att han galopperade på fyrkantsspåret, och gjorde en volt UTANFÖR framhoppningen, att han allså red på kortsidan och sen la volten utåt (genom öppningen). Sedan skyllde på hästen att den inte kunde svänga!:mad:
Han slår sin ponny 5 gånger med spöt i huvudet!
Jag var på vippen att tala vett i honom men lät bli, vet inte varför men har ingen lust att bråka med idioter, speciellt inte på framhoppningen?:eek:. Man undrar ju vad det finns för folk på tävlingsbanorna!:mad: Sen satte hästen av i sken när han var inne på tävlingsbanan och han flög av:devil:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Jag har sett mycket. Jag går på hästgymnasium, börjar 3 året på Vreta i höst. Jag kan se att de som lärarna ser "som de bättre" man märker sådant, sågar hästarna och riktigt tvingar ner dem på tygeln. Bankar och slår. Det tycker jag är sjukt. Man sågar inte hästen i Munnen.

En gång såg jag en tjej rida ner med sin ponny i ett grustag, nerför gruset. Hästen var rädd och det kunde gått riktigt illa för båda två på det där hala och farliga stället. O_o Åkte dock bil på en trafikerad väg så kunde inte stanna.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Jag kom på en till sjuk sak. I mitt förra stall där min häst stod så fanns en fyra årig welsh ponny. Hon var jättesöt men bråkig och ovan vid ridning. Ägaren hade köpt den åt sin ungefär fyra åriga dotter. (!). Dottern kunde knappt rida. Tjejen ramladwe av när de var ute en gång och red vid en väg. Ponnyn hade blivigt rädd, inte van vid bilar. Mamman st'ällde in hästen i boxen, ringde sjukan för sin dotter för säkerhets skull. En timme senare så tog hon ut hästen, den hade inte blivigt skött, och straffade den och red den själv hårt på hinder, på bana. Kvinnan kanske vägde en del, hon var rätt stadig, inget illa ment, och ponnyn var liten, en liten b ponny. Hästen vart vättskrämd när hon gjorde sådär. Slog och hade sig. Jag kom precis efteråt, den andra stalltjejen berättade det. O_o
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

då har hästen fått sån panik att den har blockerat allt. :( bara står där och tar emot, för att det inte hjälpe att psringa ifrån det.

usch så hemskt! :eek: att det får finnas sånna männsikor! :cry:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

En tjej här omkring gör de allra mest idiotiska sakerna man kan göra med hästar. Kan ta några exempel:
- Hästarna ska till hagen. Den första sitter hon barbacka på, utan hjälm. Två hästar har hon som handhäst. De hästarna sitter fast vid varann med ett grimskaft mellan.
- Galopperar ner för väldigt branta sandbackar, även det utan hjälm
- Hoppar 120 hinder/banor utan hjälm
- Hoppar över buskar/häckar på 150 som hästarna hoppar igenom och river sig på grenarna
- Travar på asfaltsväg (väldigt trafikerad väg) på väg till hagen i grimma och grimskaft, utan hjälm och med handhäst.

Ja det var det jag kom på nu. Men människan gör då allt och har lyckas få två hästar överkörda av tåget och en som brytit benet under ridtur. Hur det gick till vet jag dock inte. Men inte har hon fått mer vett i huvudet efter det. Dessutom har hon två femton åriga flickor i stallet som tar efter mer och mer. Framförallt med att rida utan hjälm. Tjejen i fråga är 22 år.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

kl

Mycket av det ni berättar att ni har sett beror ju helt enkelt på okunskap. Det är klart att det finns elaka/vidriga människor inom alla områden och då även inom hästsporten, men för det mesta tror jag helt enkelt folk behandlar sina hästar illa som sagt pga ren och skär okunskap. Det bästa man kan göra är nog då att på ett ödmjukt vis erbjuda sin hjälp eller tipsa om någon som kan hjälpa dessa människor. Att bli arg/skälla ut/snacka skit är nog ungefär det mest destruktiva man kan göra (även om det kanske känns mest naturligt att reagera genom arga känslor). Jag menar, tänk ur ett längre perspektiv... ur synvinkeln hästens välbefinnande nu och i framtiden.
Om det känns omöjligt så anmäl för djurplågeri.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

kl

Mycket av det ni berättar att ni har sett beror ju helt enkelt på okunskap. Det är klart att det finns elaka/vidriga människor inom alla områden och då även inom hästsporten, men för det mesta tror jag helt enkelt folk behandlar sina hästar illa som sagt pga ren och skär okunskap. Det bästa man kan göra är nog då att på ett ödmjukt vis erbjuda sin hjälp eller tipsa om någon som kan hjälpa dessa människor. Att bli arg/skälla ut/snacka skit är nog ungefär det mest destruktiva man kan göra (även om det kanske känns mest naturligt att reagera genom arga känslor). Jag menar, tänk ur ett längre perspektiv... ur synvinkeln hästens välbefinnande nu och i framtiden.
Om det känns omöjligt så anmäl för djurplågeri.

Det är klart att man gör många saker i okunskap. Men jag den nuv tror nog ändå attarande inställningen till hästar bidrar till att man gör dumma saker i tron att man gör rätt.
Tex har ja undervisat små barn, ca 8 år gamla, på hästlekis kan man väl kalla det. Det som ja reagerade på var att ungarna, första gången dom red, satte hälarna i hästen när ja bad dom att försiktigt trycka med fötterna på hästen. Detta hände med varenda unge, och självklart av okunskap. Men varifrån har dessa barn fått bilden att man ska sparka en häst för att den ska gå framåt?
Detta hände även med barn vars föräldrar aldrig suttit på en häst, och med barn vars föräldrar red fint och mjukt.

Sen kan man ju också fråga sig varför vissa tror att dessa elakheter är okej mot hästar, men aldrig skulle göra något sånt mot en hund eller annan människa. Är de enbart vidriga människor eller har dom kanske lärt sig genom att se andra ryttare att detta beteende är okej??
Sätter man sig på en vanlig ridlektion, inte nybörjare, och kollar hur många av hästarna ser helt avspända och nöjda ut hittar man oftast inte många...
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Såg något riktigt otäckt för ett par veckor sedan.
Var och kollade på en ponnyhopptävling i ridhus där en liten tjej på en b-ponny skulle hoppa. Hon var påväg mot första hindret i trav men när ponnyn fattade galopp så tappade hon ena stigbygeln och gled av.
Någon sekund senare springer mamman till ungen ner från läktaren, tröstar ungen i någon minut, och sedan går fram till hästen och SPARKAR den i magen 5-6 gånger med full kraft. En liten nätt ponny på knappt 120.
På väg ut ur ridhuset stannade hon en 2-3 gånger och "longerade" ponnyn i tyglarna, samt spöade den till galopp i panik.

INGEN sade något, trots att det satt säkert 50 pers på läktaren och kollade, samt en hel del tränare nere vid framridningen.

Blev förbannad och skulle prata med ägarna, men när vi kommit fram till parkeringen hade de redan lastat och åkt iväg. De måste i princip ha kastat in ponnyn i transporten med all utrustning på, för det kan knappt ha tagit mer än 2 minuter dit för oss.

Var riktigt vidrigt, som tur var fanns det en "ponnymamma" där som visste vem det var och skulle anmäla, tack och lov.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

För att nu inte tala om alla hemskheter man sett att folk har gjort med sina hästar från marken. Allt från att rida med bettet felvänt för att hästen ska lyssna mer, till att misshandla hästen med sopborstar/grepar för att få den att gå in i transporten.

Jag blir väldigt upprörd och säger naturligtvis till, men allt som oftast är det någon som "minsann har hållt på med hästar i över 20 år och alltid har gjort såhär, och ingen har lidit av det". Och som vanligt vägrar många ta råd från en 17-åring :crazy:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Ponnytävlingar. Jag har ett par exempel på lager.

En tävling var det en ponny som inte gick felfritt i hoppning. Minns inte exakt vad det var men ryttaren var skitsur och ponnyn hur glad som helst när den kom ut från banan. Jag måste erkänna att jag förstår frustrationen till viss del men det är inte lätt för ponnyn att veta hur människor tänker. Hur som helst, ryttaren rycker hästen tre gånger i munnen medan de småtravar ut från banan. Ponnyn visste ju verkligen vad felet var, eller hur? :crazy:

En annan ponnytävling, en ponny gick dåligt på framhoppningen och tränaren/mamman till ryttaren sa åt tjejen att lägga till spöet före hindret så att hästen inte skulle vägra. Sagt och gjort, hon hoppade ett par hinder och skulle in på banan. Det sista mamman/tränaren sa var "lägg nu till spöet innan hindret så att hon hoppar". Jag som satt på läktaren hörde innan varje hinder en snärt och hästen hoppade visserligen men ganska illa. Undrar hur bogen på den hästen såg ut efter det för det var en rejäl smäll den fick och det fanns väl närmare 10 hinder på banan.

Så har vi de små ridlärarna som jag har svårt att förstå mig på. En ridlärare som håller lektioner för en släkting till mig lär en nybörjargrupp (vuxna) att använda spö. "slå hästen på bogen om den slöar till!" kan man höra på läktaren. Bogen? Det händer inte ett smack när eleverna försöker driva hästen, jag trodde att alla visste att drivkraften kom bakifrån?
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Ponnytävlingar. Jag har ett par exempel på lager.


En annan ponnytävling, en ponny gick dåligt på framhoppningen och tränaren/mamman till ryttaren sa åt tjejen att lägga till spöet före hindret så att hästen inte skulle vägra. Sagt och gjort, hon hoppade ett par hinder och skulle in på banan. Det sista mamman/tränaren sa var "lägg nu till spöet innan hindret så att hon hoppar". Jag som satt på läktaren hörde innan varje hinder en snärt och hästen hoppade visserligen men ganska illa. Undrar hur bogen på den hästen såg ut efter det för det var en rejäl smäll den fick och det fanns väl närmare 10 hinder på banan.

Det är tyvärr väldigt vanligt. Inte alla ekipage men väldigt många använder spöt på varje hinder. Eller så har jag bara varit på fel tävlingar.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Ja hon verkar vara ett riktigt dumhuvud. Vad är det hon vill att hästen ska göra? :mad::(
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 201
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
884
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
892
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 166
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp