Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

mik

Trådstartare
Ja som det står i rubriken, vad är det dummaste ni sett någon göra?
Alltså det mest korkade....

Jag såg nog en av de dummaste sakerna idag.

En tjej galopperade med sin häst på ett fält, fram och tillbaka flera gånger. Inget speciellt med det tänkte jag, till jag kom fram och såg att fältet var plöjt!!! Hur dum i hela huvet får man var???
Det var ca 25cm snö och man såg tydligt plogfårorna.

Tjejen försvann innan jag kom fram, annars hade hon fått sitt livs avhyvling:grin:

Så vad har ni sett/upplevt/bevittnat ......
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

ME om marken är frusen så blir det väl inte upptrampat? eller är jag okunnig nu igen :angel:

Hmm det dummaste var nog att jag såg en tjej stanna med en hingst utanför en annan hingsts boxdörr och låta de hälsa :grin: Det slutade i katastrof!
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

det var nu i höstas jag och mit småt nervöst lagda sto möte ett gäng galna ponnyungar ute på ett stort fält,vi red i ena riktningen i skritt,dom i andra i full galopp,jag tänkte dom saktar väll ner när dom ser mig,men inte då dom gjorde raka motsatsen drev på ponnyerna ännu mer,mitt sto är vid det här laget väldigt uppjagad,vi hamnade mitt i klungan när dom blåste förbi varpå mitt sto fick panik stegrade sig och drog iväg i ful sken,dom ungarna ska vara glada att jag inte fick tag på dom för då hade dom fåt reda på att dom levde,det säger sig väll självt att man saktar ner till skritt när man möter andra vare sig dom sitter till häst eller ej.Det är nog det mest korkade jag har upplevt till häst
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Det var på en klubbtävling i hoppning på ridskoleponny för många, många år sedan på ridskolan när man kanske var 11-13 år eller så. Jag höll på att rida fram min ponny utanför ridhuset. Ut kommer ett ekipage som blivit uteslutet p.g.a att ryttaren ramlat av. Tjejen som ramlat av är så förbannad (inte på sig själv såklart, utan på ponnyn) att hon ger ponnyn något av det hemskaste kok stryk jag någonsin sett :eek: Rappar ponnyn med spöet, drar honom i munnen och skriker ut sin besvikelse på honom.

Jag borde sagt något, men i valet och kvalet dyker tjejens mamma upp och avstyr det hela - mer eller mindre. Det måste nog vara det dummaste jag någonsin sett.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

ME om marken är frusen så blir det väl inte upptrampat? eller är jag okunnig nu igen :angel:

Nej, marken blir inte söndertrampad. Men plogfårorna är ca 15-20 cm höga så risken för skador på hästen är stora, eftersom det blir ruskigt ojämt underlag.

Bland det värre jag har sett var en fd skol"kamrat" som skulle tävla sin 4-åring på en klubbtävling. Hon bråkade med den stackars hästen tills den var som ett nervvrak, och sen skröt hon om hur duktig hon var som kunde rida den här hästen för den var SÅÅÅ svårriden!
 
Senast ändrad:
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

ME om marken är frusen så blir det väl inte upptrampat? eller är jag okunnig nu igen :angel:

Hmm det dummaste var nog att jag såg en tjej stanna med en hingst utanför en annan hingsts boxdörr och låta de hälsa :grin: Det slutade i katastrof!

:confused: Du vet väl hur en PLÖJD åker er ut!!?? Sedan dessutom stenhård, det går ju knappt att gå över ett gärde om är plöjt, utan häst.....;)

Att hästen inte bröt benen är ett under.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Nej jag vet inte hur en plöjd åker ser ut :angel:
Men nu när ni säger det tror jag faktiskt jag kan ha sett någon :D
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Pja, det bör väl ha varit för en så där 20 år sen, när jag åkte bil förbi en uteridbana där vår ridskola brukar rida på försomrarna och höstarna.

Ett packe "tuffa" tonårstävlingsgrabbar från ett angränsande privatstall, satt och galopperade runt utan hjälm och hoppade oxrar och kombinationer i varierande höjd med bocksprång och allmänt ståhej, före o efter hindren.

Och som inte det var nog, skrittade några beundrande lika hjälmlösa tjejer runt, med benen framför vulstren och RÖKTE!!!

De ska vara tacksamma att de inte var privatryttare från ridskolan, för då hade de inte haft någon stallplats kvar, eftersom privatryttarna vid ridskolan enligt kontrakt skulle ha hjälm vid ALL ridning.

Det är nog det mest korkade jag sett någon göra vid ridning.

Men men... det har hänt fler saker som fått mig att höja ögonbrynen, både en och två gånger... :p

Ridskolechefen, hoppade studs med en av sina unghästar, när mobiltelefonen ringer och han tar lugnt upp telefonen ur fickan o svarar, innan han hoppar sista studsen och saktar av hästen till skritt... :rofl: Man ska nog inte nämna namn i det här fallet, men han tävlingshoppade nationellt och lite inernationellt och jag tror han numera är banbyggare...
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

En C-tränare som skulle "rida till " sin dressyrhäst.

H*n red hästen på kandar och graman hade en sprayflaska i handen så jag ställde mig att titta när när h*n red för jag blev nyfiken vad i hela havet h*n skulle göra med den utrustningen. Först drev h*n på hästen i god trav men så fort hästen gick under form så sprayade h*n honom i/på öronen :eek: så att han kastade upp huvudet och sedan drog h*n ner honom med gramanen.

Jag frågade lite förvirrat varför h*n gjorde så då jag om jag hade varit hästen tillslut hade blivit koko i skallen, men enligt ryttaren så var det så man gjorde för att få hästen att lyda. Han var så het så att han skulle lära sig att gå ordentligt.

Utan konkurrens det sorgligaste jag sett. Hästen gick 2 tim/dag i en hage 6x6 m, resten av tiden stod den i boxen, vilken häst skulle inte bli het då ? Och den ryttaren skall vara C-tränare!:mad:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

En tjej på min ridklubb för några år sedan, drev sin ponny med spö och då menar jag med SPÖ!!!
Hon stod upp i sadeln och spöa fram ponnyn i galopp, runt, runt i ridhuset.
Tills ponnyn helt plötsligt fick nog och totalt tvärnitade ett par meter innan kortsidan, varpå tjejen flööööööög ur sadeln in i väggen!
Ha,ha!!!! Gott åt henne!:devil:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Finns pappskallar överallt....
Vid en ridskola jag hade en kort period på fanns det en "medhjälpare" som inte var direkt ridskolelärare, mer stallhjälp. Trevlig människa tyckte jag tills denna person som var rätt så rund, kan man ju vänligt säga, satte sej upp (ner) på en shettiskorsning för att lära den "hut". (Den hade förvisso just hivat av en liten gråtande unge, men i alla fall.)
Med ridspö och ett jädra ryckande i mun på kusen skulle det faras runt i manegen som elden vore lös. H*n fick hålla upp benen för att de inte skulle dra i backen. Runt runt runt tills hästen ångade av svett, så steg h*n av och såg väldigt nöjd ut med sej själv.
Min mamma sa att jag inte fick rida kvar där efter det, och min morsa var absolut ingen hästmänniska.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

En i mitt stall sa att hennes häst var halt och dagen efter longerar hon hästen i en halvtimme i både skritt, trav och galopp! :eek: Hon sa att hon kom på att det kanske bara var en sträckning- men man ska ju ändå vara försiktig och låta en mer kunnig/vet. titta på det innan man gör något sådant!
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

usch det är ju skrämmande vad mycket hemskheter det verkar finnas ionm hästsporten:S
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

En f.d vän till mig tog hand om min f.d ponny när jag var och åkte skidor, sen när jag kom hem så var han rejält halt på ena bakbenet, men hon sa att hon inte visste var det va.. Sen en kväll när jag var hemma hos henne så skulle hon äta så jag fick vara inne på hennes data, så kollade jag på bilderna, och hon hade bilder från dom dagarna jag var borta, och så hittade jag en liten film och kollade på den.. och efter det fattade jag varför ponnyn var halt, det var en film på när hon rejsade som attan på en iiiiisig äng, och i slutet på filmen så halkar han och faller rakt ner på bakbenet han var halt på :( Fyyyyyyyyyfan vad arg jag var på henne efter det !
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

en tjej som ramlade av hästen, hästen vägrade på ett hinder... tjejen hamnade på halsen, hästen gick åt ett håll och tjejen tappar balansen och trillar av.

Detta gick varken speciellt fort eller hårt men hon landa på armen och fick lite ont. Men inte ondare än att hon kunde sitta upp på hästen igen. Hålla den stenhårt i munnen och piska den allt hon hade säker 20 rapp på rumpan på hästen. Sedan galopperade hon runt ridbanan och piskade hästen och sedan hoppade hästen hindret - i rena förskräckelsen....

Men då hade jag redan gått därifrån...

Hade det varit idag hade jag naturligtvis gjort något, jag tål inte sånt där men ärligt talat hade hon nog inte lyssnat, ryttaren hade tunnelseende. Det mest hemska var nog ändå att hennes tränare och träningskompisar och deras förräldrar stod och titta på, ingen sa något.

Jag kände ingen där utan var där med en kompis som kände nån....

Som sagt, hade det varit idag hade jag sagt till hennes tränare eller förräldrar. Men då gjorde jag inget annat än åkte hem.... det var ju också "dumt" gjort men så är det
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Jo, men det är ju för att vi "sportar" med levande varelser. Ingen skulle ju få för sej att förfasas över att någon spöar upp sin dirtbike efter de har åkt av banan, eller sänker sin jolle med berått mod när det inte blåser tillräckligt, men lite samma mentalitet verkar råda hos vissa - att kusen är ett sportredskap som alla andra.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

För två år sen kom det två nya medryttare till mig och vi red ut tillsammans för att jag ville se lite om de verkligen kunde så mycket som de sa. Ni vet.. tomma tunnor skramlar oftast mest..
Hästarna gick på bete så därför blev det uteritt. Jag red min nyss inridna unghäst som tvärstannade när han för första gången fick syn på kor. Jag bad de båda andra att vänta eftersom min häst behövde "ta in" vad det där var för konstiga djur. Satt avslappnat i sadeln och lutade mig fram och pratade med honom. Då!! Helt plötsligt!!! Far båda medryttarna iväg i full karriär och min unghäst fick fnatt. Om de båda andra for iväg så måste ju korna vara livsfarliga! Jag hängde knappt med och det var ett under att jag satt kvar. När unghästen och jag (full sken!) for förbi medryttarna drog jag en jädra massa fula ord. Efter ytterligare 500 meter med tvärhopp i terräng och vrålhopp uppför höga stenar fick jag äntligen kontakt med min unghäst igen. Och som jag kokte! Frågade medryttarna vad i h-e de gjorde så för?? Svaret: Men det såg ju så härligt inbjudande ut att galoppera på den sträckan.....

En annan korkad grej jag var med om var också i betet där en ägare gick in till hästarna och inte gav ett ljud ifrån sig. Helt plötsligt upptäcktes en fästing vid ljumsken på hästen och hon smög fram för att knipa av den. Hästen kickade henne så hon for rakt in i en sten med huvudet.....Helt otroligt...
/Sessiagh
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Åh, en riktig minnes-tråd det här! Kom på en annan gång när jag hade en inackoderad ponny och ägaren kom in från hagen med denna, leende. Hon sa: du kan tro han var trött idag, latmasken, han låg och vilade och ville inte följa med. När ponnyn blivit insläppt i boxen dråsade den rakt ner, flämtande. Men herregud, sa jag, den är ju sjuk! Åh nej, den var bara lite trött....
Ponnyn hade kolik och var kritvit i slemhinnorna, veterinär tillkallades och jag är ännu inte förlåten för det (ponnyn var ju bara trött.... och att sen vet fick ge smärtstillande och kramplösande hörde inte dit)...
/Sessiagh
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Jag har inte sett personligen, men hört av en bekant som bevittnade.
Ridlektion på ridskola, ganska oerfarna elever skulle hoppa kanske lite för högt. Vägran, vägran, skutt, utrbrytning, vägran, skutt i sista sekund... Sen är det A:s tur. I obalans som bara den redan från början, och lyckas mitt över hindret falla bakåt och peta sig i ögat med spöt :eek: (min fundering: hur i helskotta lyckas man få upp armen i den vinkeln, när man ska hålla i tyglarna?!)


I somras mötte jag ett ekipage från ett närliggande stall, på en skogsväg inte långt från oss som jag använder rel. ofta.
Jag hör henne komma i skogen, vinkar till henne och varnar henne för att min häst kan sparka om hon rider för nära. "OK!" ropar hon tillbaka. Fem minuter senare passerar hon i full galopp ett par dm från Honeys bak :cool:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 168
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
871
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
877
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp