Bukefalos 28 år!

Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

vet inte, men finns ju dom som vill att deras hästar ska gå så :/ helt jävla sinnessjukt! :O:confused::cry::mad::mad::mad:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Är inte det där Christiane W, hon som blev dömd att inte ha hästar men fortfarande tränar? Några hästskötare filmade henne och sen hamnade bilderna i Cavallo tro ja, "52 Minuten Horror" tror ja artikeln hette. Hon spände ihop hästen med graman och piskade den typ 50 ggr.
Läste någon artikel om henne ett eller två år efter domen som handlade om hur det kunde bli som det blev. Tydligen va hon helt normal tills hennes barn stack och mannen dog eller ngt sånt.
Hon har tagit sig runt förbudet på ngt sätt tror ja och rider fortfarande.
Ja är väldigt osäker på allt ja skrivit nu, va ett tag sen ja läste om henne, så en del stämmer kanske inte...
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

har absolut ingen aning om vem det är! men ska absolut kolla upp det!
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

*lånar knapp*

Jag satt och tittade på när en av klubbens dressyrryttare red privatlektion. Hon red på kandar och hästen verkade obekväm med bettet för den stack ofta ut tungan. Varje gång den gjorde det sa ridläraren "tunga" och ryttaren sparkade till hästen hårt (hon hade dessutom sporrar :crazy:). Usch...hästen verkade bara bli förvirrad, blinkade och viftade runt med tungan men gick hela tiden med halsen fint krökt. Ridläraren var dessutom den klubbens mest "meriterade" dressyrryttare.
Jag ångrar nästan att jag inte sa nåt...funderade på det men tror inte det hade gjort nån skillnad. :crazy: :cry:
Öht så tyckte jag att det blev mer fokus på sporrar och spö efter att ridklubben började anlita en viss tränare söderifrån. :(
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Usch va trist det där lät. Kan förstå att det är frustrerande att ha en dressyrhäst som får ne ovana att gå med tungan ute, men man får ju jobba med att föröka bli lätt i handen så de inte utvecklar såna ovanor från början. Ibland gör de det ändå, men tror inte hästen går nöjdare och mer avspänt för att man dunkar till den med sporrarna. :(

Usch tycker det är så synd när man tappar perspektivet på vad man får göra mot en häst. Vi har ju total makt över hela stackars djurens liv. Ibland halkar man ju lite snett själv och ska rätta till saker hos hästarna som inte funkar, men så långt har man ju inte gått än så länge och hoppas jag inte gör det heller. :crazy:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Var det inte hon som började tävla western pleasure istället? det är under ett annat förbund eller vad det var, så när hon blev avstängd från dressyren gick hon äver till motsvarigheten i western. :crazy: Hoppas de har ögonen på henne så de dumpar henne där också om de ser nåt fuffens.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Så här står det Hippson: " När man rider hästen i hyperflexion är halsen så överböjd att ryggen lyfts upp på ett extremt sätt. Hästen förlorar då sin dynamiska rörlighet och bakbenens aktivitet kan inte utnyttjas framåt i kroppen. Tyngdpunkten flyttas framåt och förslitningen på hästens sammanhållande och stödjande vävnader ökar"

Snacka om djurplågeri! Förstår inte varför man eftersträvar detta?

Och på tal om klantighet, råkade sätta igång larmet på ridskolan en gång, hade jour å hade inga nycklar så ja sprang in i manegen å tänkte," ÅH, porten är inte låst" så ja springer in, rycker i dörren som är larmad och larmet går.. VÄLDIGT klantigt!
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Jag tror att problemet ligger lite i att man vill ha båda stora luftiga rörelser bak samtidigt som de bär mer vikt. Tror ja såg nån av de tyska dressyrryttarna förklara nånstans varför hon red så. Hon ville helt enkelt avlasta bakbenen eftersom rörelserna blev större där då. När hon sedan släppte upp framdelen lite på tävling så rörelserna fram blev luftigare så var rörelserna fortfarande luftiga bak av träningen. Sen har man ju sett att moderna dressyrhästar inte bär så mkt mer bak vid samling tyvärr... vet inte vart allt är på väg.

från att man ville ha det här:
http://www.jakobslund.se/dadde/dadde3b.gif

har man gått till att tycka att de tär lämpligt att rida fram såhär:
http://www.bombersbits.se/bakom%20hand.jpg-for-web.jpg
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Ryggen tar stryk hur man än gör :/ Men hur ofta förekommer detta i Sverige? Dum fråga kanske, men jag är nyfiken
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Jag vet inte. Men det är jättesvårt att hitta info om henne på nätet.

KL

Holländska landslaget skryter ju om hur dom ligger 10 år före oss andra i dressyren. Och varenda holländsk ryttare vill ju göra som sina idoler, med följden att snart ett helt land rider rollkur. Jobbde på ett turridningsstall i Tyskland dit det kom många holländska gäster, nästan alla satt upp på hästarna och började dra dom i munnen och tyckte det va helt normalt att hästarna skulle vara nersågade på tygeln en hel ridtur, upp till 7 timmar!!! Fast vi sa till slutade de flesta ryttare inte förrän dom bokstavligt talat sågat sig själva trötta. Det är inte ryttarnas fel, dom tror att dom gör rätt eftersom dom hela tiden lyssnat på folk som vet bättre och kan mer. Precis som alla andra, precis som jag gjorde innan jag kom i kontak med ett alternativ till den moderna dressyren. Rider fortfarande engelskt men inte som förr. Har själv gjort MKT dumt eftersom bättre ryttare sagt att så gör man.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

precis. rollkur!
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Jag vet inte, men rollkur i ren form är ju inte så accepterat än. Har än så länge aldrig hört en svensk ryttare öppet säga att dom rider rollkur. Jag skulle däremot gissa att det händer en hel del bakom stängda dörrar...
Men jag tkr iaf att man kan se en trend att näsan på hästar på alla nivåer kryper längre och längre bakom lodplanet...
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Mmmm, undrar hur fan dom kan sova om natten..
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

är inte helt med på det här med rollkur, har inte hört talas om det uttrycket. vad står det för??
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Extrem överböjning,
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Men gick inte SvRF ut med att de fördömde denna träningsmetod då den ansågs vara skadlig för hästen??
Då kanske det inte är så konstigt att ingen talar öppet om att de praktiserar rollkur.

Jag tycker det verkar helt sjukt!!!! Det syns ju att det inte är hälsosamt för hästen, hur andas den t.ex.?
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Oj, säkert inte helt normalt :(
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

KL

Bland det värsta jag varit med om var på en lokal/regional ponnyhopptävling förra året. En tjej red en islänning med grymt tjock päls o det var väl ca. 25 grader varmt. Hursomhelst red hon fram hästen onödigt länge innan hon fick komma in på framhoppningen. O hon tog det inte direkt lungt. Hästen blev såklart genomsvettig o till sist sa den upp sig totalt o ställde sig på bakbenen. Varpå hon börjar spöa stackarn på halsen :eek:

Självklart blev hon varnad av överdomaren.


Sen har vi ju även en tjej som hade sin häst uppstallad på våran klubb förut. Hon kunde åka bort i 2 veckor utan att be någon se till hästen :crazy: Men folk här som tyckte synd om honom brukade försöka hinna mocka o ta hand om honom ibland. Dessutom var hon livrädd för honom o vågade knappt rida.
Hon har iaf sålt hästen nu som tur är. O tror inte att hon håller på med hästar så överdrivet mycket längre.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 186
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
876
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
882
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp