Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Döm min förvåning när hon helt lungt gick runt och spände sadelgjorden, drog ner stigbyglar som om allt var som vanligt. Sen ställer hon sig bredvid för att sitta upp och då säger hon: "vad konstigt det ser ut" sen sätter hon foten i stigbygeln för att hoppa upp :angel:

:rofl: :rofl: Shit det här var det roligaste jag hört! Hur i h-e kan man sadla bak och fram? Skulle betala för att se detta Voff!
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Jag tar som vana att anta att folk som säger att de har ridit på ridskola inte kan rida överhuvudtaget faktiskt :crazy: sorgligt men sant.


MEN! Jag har då aldrig varit med om nån som satt sadeln bakofram! hur lyckas man ens!?
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

KL

Kom och tänka på en tant i stallet där jag har min ponny. Hon är rätt virrig och har sina ideér. Hennes hårdträningar består av ett 15-20 min ridpass där hon både travar något varv och kanske tar en galopp på vardera långsida. Efter det får hästen ha back on track-täcke på sig under nattens gång. :angel:

Samma människa slutade också rida sin ponny för att ponnyn "hade ont i magen" och visade obehag vid sadelgjords-området. Detta tolkar jag som att ponnyn är kittlig, det är troligare än ont i magen. Om det var obehag när hon spännde sadlen, borstade, eller satt upp vet jag inte. jag hörde henne bara prata med hästen oavbrutet om att den hade ont i magen. :crazy:

Påtal om rädda hästar. Jag var med en tjej och hennes ponny ut på en galopprunda. Plötsligt blir hennes ponny rädd för planteringsjordssäckar som ligger i vägkanten på en uppfart. Ponnyn är väldigt rädd för detta nya fenomen och vad gör itne ryttaren? Jo hon försöker tvinga fram hästen med hjälp av sparkar och spö för att den inte ska vara rädd för det. och jag som är väldigt blyg av mig lyckas få ur mig att hon inte ska tvinga fram hästen på ett våldsamt sätt. Men lyssnar hon? Nej. :bump:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Så mkt illa som händer här i världen..

Jag kan bidra med det dummaste jag gjort, denna gången menar jag när jag vart riktigt elek mot en häst, inte bara ngt korkat eller ogenomtänkt, för där kan nog listan göras lång...

..Har haft (till ganska nyligen) en korsningsponny här hemma för inridning-tillridning-försäljning, hade honom i 2 år innan jag ansåg honom vara färdig för fösäljning (var lite knepig i början)..

2 år innebar 2 vintrar, denna ponnyn var omöjlig gällande de andras täckten, vet inte hur många täcken han tuggat sönder.
Kom ut denna dagen och skulle ut till hästarna när jag ser att Fullblodets NYA täcke hänger i "slamsor".. Av med det täcket och på med ett av reservtäckena.. Nu var jag inte glad på Ponnyn alls :devil:

Tog in honom....Hämta SAXEN... Å sen hände det, jag tog saxen och klippte av hela hans man så han fick ståndman...HAHAHA Där fick han den lilla jäveln!!!!!!

Kan tillägga att han var fjordkorsning så hade ål i manen och gjorde sig bättre med ståndman än hängande man..
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

eeh, det var kanske inte lika elakt som andra skrivit i tråden XD, men men hästen fick ju gå runt med ful frisyr^^ blev säkert retad av de andra hästarna.

själv så skäms jag över alla de gångerna man piskade runt ponnyerna när man hoppade :( jag fattar inte hur ridläraren kunde godkänna och lära ut det beteendet?!
och alla de gångerna man använt piskan för att få hästen att gå fram förbi korna då hon är livrädd för dem, man tänker inte på konsekvenserna när man gör det, då tänker man mer på att jag ska till ridskolan och måste förbi-> oj hästen blir rädd för korna och håller på att backa in i både stengärden och el stängsel-> vad gör jag?-> jo piskar och driver hästen framåt tills hon går i sken... jag ryser när jag tänker på det. det var ju bara förra sommaren som jag betede mig så här!! men då man lärt sig att spöa ovilliga hästar från 4års ålder så blir det naturligt för en..

jag är banne mig glad att pollan blev halt efter första tävlingen så att jag kunde få tid att tänka efter varför allt blev så fel, under hela sommaren förra året så tränade jag trick träning med ponnnyn och jobbade med pollan från marken med ledarskap och hittade henne ordentligt. från och med nu ska jag berömma hennes goda sidor och inte bestraffa hennes fel. spöet har jag bara när jag rider ut, använder det extremt sällan numera och slänger det i ett hörn under träningarna då det bara stör min hand. har slutat på ridskolan och rider för tränare nu.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Ja det jag har gjort är väl inte direkt dumt men väldigt klantigt:P

Jag var på en hopptävling och blev väldigt nervös då jag lyckats komma till omhoppning. Inte speciellt konstigt med det förutom att man skulle gå ut och vänta tills alla andra hoppat grunden och sedan gå in för att köra omhoppnings delen. Jag hade aldrig gjort detta och var så himla orolig för att inte komma över första hindret. Så jag rider skakandes mot nr 1 och kommer över!! Jag blir då så lycklig att jag glömmer svänga emot hinder nr 2 och mitt framför publiken utbrister jag "Hoppsan jag skulle visst svänga!!" Sen började alla skratta åt mig:P Lite klantigt kanske men jag knep ändå en 6:te placering^^
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Jag såg en tjock tant på en framridning en gång. Hon satt på en häst med världens värsta hjorthals och red uruselt. Tydligen var hon medveten om att hästens form och felaktiga muskulatur gick hand i hand, så hon hade skaffat inspänningstyglar till hästen för att tvinga den att gå i rätt form, och hakat fast dem i dess bettringar. Problemet var bara att hon hade spänt inspänningstyglarna runt SIN EGEN MIDJA. :eek: :eek: :eek:

Du måste skämta??Gud vilken otäck kärring:eek::eek:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Nej det är sant!!! Man tycker ju att hennes tränare borde ha sagt till henne om dem där inspänningstyglarna, men nej. Tanten VANN till slut hela serien. Helt otroligt. :eek::eek::eek: Tydligen vinner den som har nyast sadel i hunter-klasserna; ridningen spelar mindre roll.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Det dummaste i korkad mening måste nog vara något jag gjorde själv.. 13 år gammal på min ponny som var/är snällast i världen. Jag provade det mesta.. En dag skulle jag rida och möta min kompis som skulle ha sin ponny hos oss över sommaren, min lilla syster cyklade bredvid mig och plötsligt fick jag det brilljanta idén att rida bakochfram. Sagt och gjort så vände jag på mig (red barbacka!), men att bara skritta blev för trist så jag skulle trava ponnyn travade på och när jag tycker att vi travar lite för fort och börjar studsa så försöker jag sakta av, men försent! Jag glider av mot diket och landar på ett lågt järnräcke (ni vet de som finns just innan broar).. River upp insidan på högra benet och utsidan på det vänstra. Det finns en anlending till varför jag flög av var- och varannan dag i den åldern :D
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

haha det har vi aldrig fått för oss.
Men vi ahr hemma på gården fått för oss att stå på hästryggen, sola på hästryggen, och skjuta hagelgevär rätt ner i marken bredvid hästen.
Det låter hemskt men hästen tog bara en studds frammåt och ryttaren som höll i gevär satt kvar. ingen skadades (bortsätt från gräsmattan). :p

Något idiotiskt och allvarligt jag varit med om var en tjej som red en häst hos oss. En dag ser jag henne på valacken som aldrig haft bett (bara bosal) och hästen har STÅNGBETT för att han ska lyssna bättre. :eek:
Sedan börjar hon såga ner denne häst för att han ska gå på tygel!!!
Då snackar vi om en 9 åring som aldrig haft bett och aldrig gått på tygel i hela sitt liv då han är westernriden. :mad:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Hur menar du med "aldrig gått på tygeln"?

En häst ska väl alltid gå i rätt form oavsett vilken gren du rider?
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Hon kanske menade engelsk ridning form eller något? Och om hästen faktiskt aldrig ha gått i form ens i westernridning är det ju ännu värre :( Lägg till stångbett och sågning på det: aj.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

det var en tjej på min ridlekton som skulle hoppa och hon hamnade i otakt med hästen så när den hoppade föll hon bakåt och på ner vägen lutade hon sig jätte mkt frammåt! ur roligt såg det ut ingen balans någon stanns!

*asg* :P
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Ja Miello och Kimmis det undrar jag med :( Det sorgligaste var nog att hon vid det tillfället var nog 24-25 år och inte fattade bättre. Hon gjorde och sa många knasiga saker den tjejen. Inte den skarpaste kniven i lådan ;)

Ja säger man att man har ridit på ridskola tar man ju för givet att en person kan sadla och fixa en lugn tur i skogen!
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

ja även westernhästar rids så klart i form!
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

ME om marken är frusen så blir det väl inte upptrampat? eller är jag okunnig nu igen :angel:

Hmm det dummaste var nog att jag såg en tjej stanna med en hingst utanför en annan hingsts boxdörr och låta de hälsa :grin: Det slutade i katastrof!

Det beror ju på om det är snö över den frusna marken(tjockt).
Man galopperar ju knappast på helfrusen mark!?
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Det dummaste jag sett är som vanligt våra närmsta grannar som gjort. De upphör aldrig att förvånas:mad:
I vintras red de ut med 5 av deras hästar, den ena tjejen som är över 20 red barbacka utan hjälm med endast nosgrimma och tyglar på hästen och utan hjälm inkl sin 6 mån bebis framför sig på hästen. I sällskap hade hon 4 hästar till med ungar mellan 8-12 år på hästarna, De hade dock sadlar och hjälmar, men inga av dem kan rida.
Hur f-n tänker man då om det blir en situation, ska hon tappa barnet i backen eller kasta sig av med det?? Inte värst rädd om livhanken för ngn....
Men det är de i ett nötskal, de gör den ena grejen värreän den andra hela tiden. Grannar har ringt och anmält dem åtskilliga ggr för vanvård ocdh div annat. Men som vanligt händer det nada:mad::mad:

Tänkte också ringa och anmäla dem då, men vart ringer man en sön kväll, soc eller??
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Jag stod uppstallad för några år sedan i ett stall som låg intill en mindre väg. 10 m efter stallets utfart är det en T-korsning, precis innan den till höger är en stor hög häck på ca 2-3 m. Alltså väldigt dålig sikt. Jag stod och mockade en eftermiddag och hade full uppsyn över vägen. Hör 2 hästar, som kommer galopperandes på vägen, som är asfaltbelagd. Uppe på hästarna sitter det två kvinnor (40+) och spöar sina hästar fram i en tokgalopp. Det ekar i hela stallet när hovarna slår mot asfalten. Jag rusar ut för att försöka få stopp på dom men hinner inte fram förens dom har fortsatt ut i T-korsningen i samma hastighet och gångart som innan och fortsätter vidare till höger... galningar!! Hade jag fått fatt i dom hade jag ryckt spöet ur händerna på dom och gett dom en rejäl omgång!! Grrr!
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Visst var det fruktansvärt dumt gjort av markägaren.

Men jag måste, som många ggr tidigare, säga att snälla folk, rid INTE på andras åkrar om ni inte frågat först. Det är som att bädda för osämja!
Det är böndernas leverbröd och det är respektlöst att rida på deras åkermark utan att fråga.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 168
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
872
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
877
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp