Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Filmen finns på youtube, sök på blue tounge world cup. Ryttaren är faktiskt ingen mindre en svenska patrik kittel.
Usch, jag hade på ngt sätt alltid tänkt och hoppats att det bara är så illa söderut i europa, att vi i sverige inte va riktigt lika illa, men fel hade jag...
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

varför heter den blue tounge word cup ?
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

man kan ju skritta på plöjdaåkrar de är ju bra för musklerna och för att lära hästen hålla reda på hovarna. men galoppera är ju livsfarligt dom kan ju bryta benen bara dom trampar lite snett :mad:

det dummaste jag har sett va när jag va på hoppträning med min unghäst,
då va de en tjej som precis hade köpt en 4årig valack som höll på att lära sig hoppa men när han rev så sågade hon honom i munnen och började slå honom, men när han stannade så slog hon honom ända tills han stegrade de va jätte nära att dom skulle gå över jag blev jätte arg, sprang in på banan och rök tag i tyglarna på hästen och frågade va hon höll på med, sen visade jag henne hur ont de gör för hästen när hon spöa upp den!! jag va så sjukt arg!

man gör ju bara inte på det viset
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

En tjej som hade en svårlastad halvblodshäst på en premiering och till slut satt upp och skulle RIDA in i transporten. Hästen satte mycket riktigt full fart, rätt upp och in och - AJ DÅ - ekipaget var liksom högre än takhöjden i transporten. :D Hon slog sej rätt bra...
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

kl


vad gör man när hästen blir rädd?
Jo, naturligtvis så slår man den förbi det läskiga med spö, och undrar högt varför hästen aaaaalltid blir rädd på samma ställe... tja... kan ha något med att göra att den vet att den alltid för stryk där kanke? :devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

En familj i stallet har tagit in en medryttare till sin 10 åriga dotter (nybörjare) nyköpa läromästare 18 år så att hästen också ska bli riden ''rätt'' för att hålla sig. Hästen har gått höga klasser i alla dicipliner och kan alltså.
Tycker det är lite kul då när jag är uppe i ridhuset och ser medryttaren, som jag bara hört gott om, rider runt på en skräckslagen häst på pelham, gummisnodd OCH martingal. Fick bara höra ''Ja, han har ju den del kvar att lära sig''.. ;D Jag har själv ridit hästen på tredelat tränsbett och han är hur sjyst som helst, toppenponny, så jag förstod henne inte riktigt..

---
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Något av det dummaste jag har varit med om inom hästvärlden var när en tjej var ute och red på sin häst. Hon var på väg tillbaka till stallet efter en ridtur och tog då en genväg över ett gärde som inte tillhör stallet. Kanske onödigt gjort, men gärdet var inte plöjt eller sått. Samtidigt kör en traktor ut från granngården (ägarna till gärdet..). Inget konstigt med det i sig, men traktorn kör in på gärdet och sätter sedan full fart efter hästen, i syfte att jaga den! Hästen blir såklart livrädd och slänger av tjejen och springer sedan hem till stallet. Som tur var skadades ingen. Ägarna till traktorn har många hästar själva, så de borde veta betydligt bättre...
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Det värsta jag har gjort och har fortfarande dålig samvete för är för ett tag sen. Min häst (läs brunstigt fuxsto) höll på att tjura.. De hade pågått ett bra tag, tillslut tog mitt tålamod slut , jag rappa till hästen några gånger och gav den några sparkar... Jag har då lärt mej att inget blir bättre av att straffa en häst, men man lär sej av sina misstag :) Inte alla men:angel:
Kan då säga att jag mådde rysligt dåligt efter det jag gjort,men hästen stog med öronen frammåt och tittade på mej som : vad ska vi göra nu?? :rofl:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Jag kommer inte på något jag sett som ær vært att næmnas, elak ridning førekommer ju lite hær och dær det vet vi ju redan.

Så jag tænkte att jag i stællet skulle berætta om mina egna dummaste saker jag gjort nær jag ridit.

Vill understryka att det som jag skriver nu ær saker som hænde før många år sedan då jag bara var ett barn och jag hoppas folk førstår bættre æn att dømma mig før det idag.

En ponny vægrade ut oss på en tævling och jag blev så arg och ledsen att jag tog in hæsten i spiltan och piskade den.

Jag trodde att hæstar skulle sågas och ryckas i munnen før att gå i form bara før jag sett ældre tanter gøra det.

Jag førsøkte tvinga en ponny till att galoppera tills svetten droppade om den som senare visade sig vara halt, jag trode den bara var envis och hade lært att aldrig ge mig vad det gæller hæstar.

Nær jag var något ældre och hoppade en het hæst som jag tappade kontrollen øver under en tævling, blev rædd och låtsades jag glømma av vægen efter halva rundan bara før att få avsluta utan att någon førstod att jag vart rædd.


Någon mer som vågar berætta om sin dummaste handling vid ridning?
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

*Det dummaste jag har sett är när en jag kände ville rida, hon tog första bästa häst och red på i hagen :eek: (vi var runt 9-11 år) Ett litet gotlandsruss var det. Jag red inget för jag visste bättre!!

*Hur alla spöar upp sina hästar för att dom vägrar på hinder. Och då menar jag spöar och hur alla ridlärare lär ut detta!!! :mad:

*Vi var ute och körde förut, jag körde min ponny och min kompis morsa med sin travare efter ett tag ville hon byta häst och testa köra min. Okej tänkte jag. Hon sätter sig i vagnen och säger YIIIHAAA och slår med tömmarna. Hästen börjar sparka bakut, hon hoppar av och släpper hästen!! "Jag ville ej hålla fast henne", får jag till svar! Jag grät o grät.(jag var nog 14 år) Jag springer efter för att komma ifatt min ponny som är påväg mot den smala bron där man knappt kommer över, men hon kom över utan att fastna. När jag kom till stallet hade hon dragit der 1 hage och hakat fast med sulkyn i ett träd :(
Skrapat upp bägge bakbenen på insidan :cry: Och alldeles svettig, Min häst gick inte att köra mer efter det hon var livrädd...:(
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

När jag red på ridskolan var det en tjej som ofta glömde spänna sadelgjorden hahaha:D, så när vi skulle börja trava åkte hon runt , både dumt och lite roligt faktiskt:D:D..
Man lär väl sig efter första gången?

Var på en utomhustävling för ca ett år sedan.
Hon kommer in med hästen ,efter halva banan tar det stopp, hon står kvar vid hindret och piskar och piskar ,tillslut hoppar hästen över.
Nja det gick inte så bra, hon trillar av, när hon reser sig upp fortsätter hon piska hästen,vilken jubbelidiot..!!

För länge sen när jag tävlade ponny red jag fram på en liten plan.
Hade röd rosett i rumpan på min ponny eftersom hon sparkar om någon rider för nära.
Självklart fattar tydligen ingen på framridningen vad röd rosett i rumpan står för!?,och rider så nära det är möjligt.
Talar om för dom gång på gång,men ingen verkar fatta.
Tillslut gör min ponny ett utfall och sparkar och ungen bak skriker och mamman som står på framridningen skriker , om man har en häst som sparkar ska man ha röd rosett i rumpan,mm nja säger jag , kolla en gång till bak på min häst så kanske du förstår vem som inte lyssnar eller vet vad det betyder??
Då blev det tyst:D
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

KL
Varit med om mycket korkat genom åren, framförallt när jag hade en del inackorderade.

En gång galopperade ponnyungarna runt runt stallet medan de väntade på att deras kompis skulle bli klar med sin häst. Jag upptäckte det när unghästarna sprang så jag trodde de skulle spränga staketen... En redig utskällning fick de!

En annan gång skulle en kvinna ta ut sin unghingst från lösdriften för att tömköra. Hon lyckades lämna samtliga tre(!)utgångar öppna i form av två dörrar och en grind, så det var fri lejd för de andra två hingstarna att ta sig ut. Som tur var var de mest intresserade av maten, men jag kan säga att hon fick ALDRIG mer ta ut sin häst utan att jag var med...

På ett ställe jag var anställd för några år sedan hittade vi 5 åriga dottern i huset stå och piska sin gamla shettlandsponny där den stod uppbunden på stallgången. Piskan slets naturligtvis kvickt ur näven på ungen och på frågan om vad i helvete hon höll på med svarade hon "jag leker lastning"....
Dagen innan hade en inte alltför trevlig lastning ägt rum på stallplanen, vilken varit det stora samtalsämnet under resten av dagen och kvällen.... Och tydligen kände ungen för att göra likadant...

Sen har man ju bevittnat vredesutbrott både på tävlingsbanan och hemma i ridhuset. Jag förfasas lika mycket varje gång över de fantastiska förklaringar folk har till att rättfärdiga ren och skär misshandel i vissa fall. Brrrr...
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

kl

Det värsta jag varit med om var en tjej med en ponny. I skarpa svängar (åt höger om jag inte minns fel) reste sig alltid ponnyn och försökte ha av henne. Det var flera som påpekade att hon kanske skulle kolla upp ponnyn eftersom den säkert hade ont i ryggen men hon sa bara att den var dum.
Under en hopptävling reste sig ponnyn ett flertal gånger och tjejen slog och slog med pisken, sparkade i sidorna och skrek mindre lämpliga saker åt ponnyn. Domaren röt åt henne att hon skulle hoppa av och ta in ponnyn i stallet, sedan skulle hon gå till överdomaren. Hon tog in ponnyn men någon överdomare gick hon aldrig till. Efter en stund fick de tag på henne via telefon och hon hade tävlingsförbud.
Till helgen efter hade hon skaffat ny licens och tävlade igen. :crazy:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

jag minns en gång när jag och min kompis skulle ut med mitt russ. Han var världens snällaste. Så efter halva vägen fick vi för oss att rida båda samtidigt på honom. Det resulterade till att vi åkte av:p ingen skadade sig och båda hade hjälm.. Men själv fick man en flygande sko i huvudet. Haha. Det var dumt gjort och gjordes aldrig om..

En hemsk sak såg jag i måndags på dressyr tävling. Jag och min svärmor står i dörren för att släppa in och ut ryttare. In kommer en snygg pampig häst som ser ut att göra det ryttaren ber om. Ryttaren rider med hjulsporrar men jag tänker inte mer på det. Inne på banan blir hästen lite skraj för någon och tittar lite extra. Snabbt åker sporrarna in, under nästan hela programmet hoppar och sparkar hästen efter ryttarens ben och träffar hennes fot en gång. Varje gång den sparkade mot foten sporrades den mer:( Själv tydde jag detta som att hästen inte alls trivdes med dom sporrarna..
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

kl - om man ska erkänna dumma saker man gjort...

kommer särskilt ihåg när en treårig ponny kom till stallet där jag red, vi var några stycken "erfarna" trettonåringar som fick tillåtelse att pyssla, gå ut, hänga på mm med denna ponny. Jag hade hört att det var bra att longera innan man skulle rida, så på med en longerlina (jag hade aldrig longerat) och vad hände? Hästen drog och jag trasslade in mig i linan och släpades med en bra bit:crazy: Ingen skadades...

Sen hade vi en superslö ponny, som jag med mycket bank och spö oftast fick mer fart än mina kompisar lyckades med. Idag skäms jag för den ridning jag då presterade. Men det är 35-40 år sen, så det är väl preskriberat;)

Men jag visste inte bättre, det var ett uthyrningsstall, man hyrde hästen för en halv eller hel timme, de gick 9-12, 13-16. Ibland hyrde vi stalltjejer de ponnyer som var populärast och gick ut och betade dem, för vi tyckte synd om dem. Ägarna visste inte bättre, lantbrukare som sålde korna och köpte in ett gäng hästar. Tur att en del saker ändras till det bättre, det är mycket mer kontroll idag.

Fast man undrar när man läser här...
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Det dummaste jag sett gjorde en ganska nybliven vänn till mig för många år sen. Vi hade inte känt varandra länge men hon vist att jag hade häst och hon frågade om det fanns någon häst hon kunde få låna. Rida kunde hon enligt egen utsgo göra och hon hade ridit på ridskola.

Okey. Vi hade en gammal ridskoleponny i stallet som brukade vara till låns ibland och hon fick låna denna. Vi pysslade på i stallet och jag såg väl inte riktigt vad hon gjorde borta i sin box. När hon tillslut kommer ut med ponnyn på stallbacken ser jag att hon satt saldeln BAK OCH FRAM :eek: :D

Jag blev helt stum! Sen fick jag lite horn i pannan och tänkte se när hon skulle upptäcka detta :devil:

Döm min förvåning när hon helt lungt gick runt och spände sadelgjorden, drog ner stigbyglar som om allt var som vanligt. Sen ställer hon sig bredvid för att sitta upp och då säger hon: "vad konstigt det ser ut" sen sätter hon foten i stigbygeln för att hoppa upp :angel:

Har fick jag lov att gå in och stoppa henne. Det roliga var efter att vi sadlat om ponnyn inte verkade fatta hur korkat alltihop var. Hon tog det som Whatever... Det fick bli en liten tur i skritt i skogen. Ingen galopp med dem stollen i sadeln:grin:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Jag kommer inte på något jag sett som ær vært att næmnas, elak ridning førekommer ju lite hær och dær det vet vi ju redan.

Så jag tænkte att jag i stællet skulle berætta om mina egna dummaste saker jag gjort nær jag ridit.

Vill understryka att det som jag skriver nu ær saker som hænde før många år sedan då jag bara var ett barn och jag hoppas folk førstår bættre æn att dømma mig før det idag.

En ponny vægrade ut oss på en tævling och jag blev så arg och ledsen att jag tog in hæsten i spiltan och piskade den.

Jag trodde att hæstar skulle sågas och ryckas i munnen før att gå i form bara før jag sett ældre tanter gøra det.

Jag førsøkte tvinga en ponny till att galoppera tills svetten droppade om den som senare visade sig vara halt, jag trode den bara var envis och hade lært att aldrig ge mig vad det gæller hæstar.

Nær jag var något ældre och hoppade en het hæst som jag tappade kontrollen øver under en tævling, blev rædd och låtsades jag glømma av vægen efter halva rundan bara før att få avsluta utan att någon førstod att jag vart rædd.


Någon mer som vågar berætta om sin dummaste handling vid ridning?

Kom på ænnu ett par hændelser som utførdes i barndommens oførstånd..

Jag och en væninna tjuvred slottskogens gottlandsruss vid ett par tillfællen och det utan hjælm och några balsnøren vi knøt som træns.
Efter att vi blivit upptæckta av personal som skulle fodra gjorde vi inte om det.

Min medryttarponny ville inte bli fångad i hagen och då fick jag den briljanta iden att jag skulle kasta mig efter henne och hugga tag i hennes svans..
Jag blev træffad i ansiktet nær hon sparkade bakut.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Detta är pinsamt och erkänna, men jag var väl max 11 år och hade en UNG New Forestvallack som knappt blivit ordentligt inriden. Ung så menar jag 4år men han var ändå otroligt cool av sig och inte lättskrämd.

Men en gång var jag så jävla korkad efter en ridtur och tänkte sadla av vid huset för jag orkade inte gå med sadeln från stallet och in. (Hade ingen sadelkammare)
Dum som jag är knyter fast hästen i trappräcket med tyglarna och går in.
Ska gå ut och öppnar dörren och hästen blir livrädd och sliter sönder både träns och tyglar men står ändå kvar.

En annan gång så sparka han mig oxå, han bestämde sig för att rusa ut till sina kompisar i hagen och jag vägrar släppa grimskaftet och kommer bakom hästen.
Resultat? 1 hästsko på låret i form av ett blåmärke inkl broddmärken och en halv hästsko uppe vid höftbenet.

Sen såg man ju stort sett dagligen på ridskolan i en liten ort i Uppland utanför Tierp vars "lärare" sparkade ponnysarna i magen när dom bråkade, vevade med longerpiskor, kastade grus osv...
Det var tidigt 90tal och lärarna bestod av erfarna ridskoleelever tror jag, alltså tjejer på 16-19 år skulle jag gissa på.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 168
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
871
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
877
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp