Bukefalos 28 år!

Det försvunna flygplanet

PolitisktKorrekt

Trådstartare
Flygplanet som spårlöst försvann tidigare på en flygning i Asien tros nu ha kapats och "flugits till hemlig ort". :banghead: Hur kan man ens tro på något sådant? Det betyder alltså att de knappt 300 passagerarna aldrig upptäckt att det inte var Kina de landade i? Och ingen har hört av sig till sina anhöriga eller tagit kontakt med myndigheter/ambassader i detta "främmande land"? Dessutom kan ju ingen ha använt sin mobil. Togs dessa ifrån passagerarna när planet kapades? O_o Gick kaparna och samlade in mellan 3-500 telefoner och la i bagageutrymmet på planet?

Fler som ser det orimliga i detta?
På med foliehattarna kära buke!
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Fast om det är ett kapningsdrama kan man nog inte utesluta att planet är någon helt annanstans än där det söks nu. Om någon har genomfört en sådan här kapning så har de nog utrustning att slå ut mobilsignaler.
Jag följer MH370-mysteriet noga och hela situationen är så väldigt märklig. Troligtvis har det störtat i havet men VARFÖR finner de inga vrakdelar....
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Flygplanet som spårlöst försvann tidigare på en flygning i Asien tros nu ha kapats och "flugits till hemlig ort". :banghead: Hur kan man ens tro på något sådant? Det betyder alltså att de knappt 300 passagerarna aldrig upptäckt att det inte var Kina de landade i? Och ingen har hört av sig till sina anhöriga eller tagit kontakt med myndigheter/ambassader i detta "främmande land"? Dessutom kan ju ingen ha använt sin mobil. Togs dessa ifrån passagerarna när planet kapades? O_o Gick kaparna och samlade in mellan 3-500 telefoner och la i bagageutrymmet på planet?

Fler som ser det orimliga i detta?
På med foliehattarna kära buke!

Men vad säger att passagerarna inte hålls kvar som gisslan i planet? och störa ut mobiltelefoner är inte speciellt svårt...

Mycket märklig historia det hela och jag hoppas alla anhöriga snart får klarhet i vad som hänt! Ovissheten måste vara fruktansvärd!
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Fruktansvärt för de anhöriga att inte veta vad som hänt.
Man kan ju hoppas att planet befinner sig på annan ort och att de hålls som gisslan

Det är ju konstigt att svarta lådan inte skickar ut någon signal som den borde om planet nu hade störtat.

Hittade bilder på de 2 som gick ombord med stulna pass
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Men hur fick man isåfall flygplanet att försvinna från radarn? Det är väl inget man kan tända och släcka själv, direkt...?
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Jag är hängiven följare av flightradar24 och de förklarar att under en viss höjd ses man inte på radarn. Scenariot förutsätter skicklig erfaren pilot som kan flyga stort plan på låga höjder. Flightradar24 har inspelning av alla plan de snappar upp, man kan se var de försvinner från radarn.
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Jag är hängiven följare av flightradar24 och de förklarar att under en viss höjd ses man inte på radarn. Scenariot förutsätter skicklig erfaren pilot som kan flyga stort plan på låga höjder. Flightradar24 har inspelning av alla plan de snappar upp, man kan se var de försvinner från radarn.

Aha! Jag trodde bara det var den där mattsvarta saken från USA, du minns säkert vad den heter, jag har tillfälligt hjärnsläpp, som inte kunde ses på radar.

Men då blir det ju lite spännande ändå, kanske planet landat någonstans och passagerarna till slut släpps fria? Vilken upplösning det skulle bli!
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Svarta lådan? Den har väl inget med radarn att göra egentligen, men den avger själv spårsignal? Jag vet inte, är okunnig och spekulerar bara!

Jag tror ju att planet ligger på botten av havet, men det är en dramatiskt kittlande tanke att planet skulle vara kapat.

Tillägg; Så här skriver flightradar24:

Here is a #MH370 situation update from Flightradar24 because of the many questions we get.

The ADS-B transponder of an aircraft is transmitting data twice per second. FR24 saves data every 10-60 second depending on altitude. On cruising altitude data is normally saved once per 60 seconds. By analyzing all our databases and logs we have managed to recover about 2 signals per minute for the last 10 minutes.

The last location tracked by Flightradar24 is
Time UTC: 17:21:03
Lat: 6.97
Lon: 103.63
Alt: 35000
Speed: 471 knots
Heading: 40

Between 17:19 and 17:20 the aircraft was changing heading from 25 to 40 degrees, which is probably completely according to flight plan as MH370 on both 4 March and 8 March did the same at the same position. Last 2 signals are both showing that the aircraft is heading in direction 40 degrees.

Today there are reports in media that MH370 may have turned around. FR24 have not tracked this. This could have happened if the aircraft suddenly lost altitude as FR24 coverage in that area is limited to about 30000 feet.

FR24 have not tracked any emergency squawk alerts for flight MH370 before we lost coverage of the aircraft. Playback for flight MH370 is available on
http://www.flightradar24.com/data/flights/mh370#2d81a27

If you have questions about how Flightradar24 works, please read
http://www.flightradar24.com/how-it-works
 
Senast ändrad:
Sv: Det försvunna flygplanet

Svarta lådan? Den har väl inget med radarn att göra egentligen, men den avger själv spårsignal? [/url][/I]

Nej, jag menar det där mattsvarta militärflygplanet .... the Stealth Bomber! Så heter den ju. Den ska visst inte synas på radar.

Ja, jag tror också att planet ligger i havet, förmodligen i en miljon små bitar...... :(
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Air France Flight 447 störtade ju i Atlanten 2009, det tog väl över 1 månad innan man lokaliserat planets svarta låda.
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Nej, jag menar det där mattsvarta militärflygplanet .... the Stealth Bomber! Så heter den ju. Den ska visst inte synas på radar.

Ja, jag tror också att planet ligger i havet, förmodligen i en miljon små bitar...... :(

Aha, ja just det, men det har väl något med medveten störning att göra att de inte syns va?

Eller så ligger det i en hel bit på botten, och det är därför inga delar är hittade?
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Nej, jag menar det där mattsvarta militärflygplanet .... the Stealth Bomber! Så heter den ju. Den ska visst inte synas på radar.

Ja, jag tror också att planet ligger i havet, förmodligen i en miljon små bitar...... :(

Det är väl den troligaste förklaringen. Men det är rätt märkligt att man inte hann få iväg ett nödrop i så fall.
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Flygplanet som spårlöst försvann tidigare på en flygning i Asien tros nu ha kapats och "flugits till hemlig ort". :banghead: Hur kan man ens tro på något sådant? Det betyder alltså att de knappt 300 passagerarna aldrig upptäckt att det inte var Kina de landade i? Och ingen har hört av sig till sina anhöriga eller tagit kontakt med myndigheter/ambassader i detta "främmande land"? Dessutom kan ju ingen ha använt sin mobil. Togs dessa ifrån passagerarna när planet kapades? O_o Gick kaparna och samlade in mellan 3-500 telefoner och la i bagageutrymmet på planet?

Fler som ser det orimliga i detta?
På med foliehattarna kära buke!

Nä, det känns ju mycket mer rimligt att ett stort flygplan försvinner helt spårlöst om det kraschade på det ställe det försvann från radarn... Med tanke på att det var knappt 250 passagerare ombord så var det knappast några 500 mobiler att ta hand om, tveksamt om alla hade två var. Det går nog alldeles utmärkt att störa mobiler eller skrämma folk nog mycket att de inte använder dem tills de lyckats samla in alla om man vill det.

OM det nu är så att uppgifterna om att planet flög i fyra timmar till efter det försvann från radarn stämmer så lär de ju knappast ha landat planet på en flygplats och skickat iväg alla passagerare att fritt ta sig till närmsta stad, vad skulle de tjäna på det?

Jag säger inte att det ena är mer troligt än det andra, det blir ju inte heller lättare av att olika sidor säger olika saker. Det känns lika orimligt att man inte hittar ett enda spår av ett plan när man vet var det har kraschat som att någon kapat det och lyckats få det att försvinna helt från radarn.

Vad jag dock vet är att jag inte litar det minsta på att kinesiska myndigheter talar sanning, kan något skada det egna landet så håller man tyst om det, utan tvekan. Det är väl knappast något nytt för nån. Så står det mellan kinesiska som vill dölja allt och amerikaner som hittar på konspirationsteorier känns det faktiskt ganska svårt att tro på nån. ;)
 
Sv: Det försvunna flygplan

Det är väl den troligaste förklaringen. Men det är rätt märkligt att man inte hann få iväg ett nödrop i så fall.

Den tanken har slagit mig också. Det tar ju trots allt flera sekunder för ett plan att nå marken från hög höjd, även om det går fort. Ett nödrop bör ha hunnit skickats ut på den tiden, även om ingen förklaring hanns med så bör någon ha mottagit ett anropningsförsök åtminstone. Under förutsättning att inget hände innan, vill säga.
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Aha, ja just det, men det har väl något med medveten störning att göra att de inte syns va?

Det är vinklarna på det planet som gör att radarn inte reflekteras tillbaka på ett sätt som går att upptäcka

*kl*


.. å sen får man ju inte ha mobiler på plan ju, det är ju därför dom inte ringer..:p
 
Sv: Det försvunna flygplan

Den tanken har slagit mig också. Det tar ju trots allt flera sekunder för ett plan att nå marken från hög höjd, även om det går fort. Ett nödrop bör ha hunnit skickats ut på den tiden, även om ingen förklaring hanns med så bör någon ha mottagit ett anropningsförsök åtminstone. Under förutsättning att inget hände innan, vill säga.

Från 10 000 meters höjd tar det alla gånger ett par minuter ner. Men man sitter förmodligen som klistrad av alla G och kan knappast röra en fena......

Enligt min man var just det här planet tidigare med om en smärre olycka; man kolliderade lätt med ett annat plan på taxibanan och den lilla uppåtriktade stabilisatorn längst ut på vingen slogs av. Kan det ha gett en nära nog osynlig skada/svaghet i resten av den vingen? Som sen förstorats sakta men säkert - tills vingen helt enkelt gick av under flygningen? Isåfall skulle planet gått i okontrollerat spinn omedelbart, förmodligen slitits sönder helt på vägen ner.

Himmel vad jag spekulerar..... :crazy:
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Flygplanet som spårlöst försvann tidigare på en flygning i Asien tros nu ha kapats och "flugits till hemlig ort". :banghead: Hur kan man ens tro på något sådant? Det betyder alltså att de knappt 300 passagerarna aldrig upptäckt att det inte var Kina de landade i? Och ingen har hört av sig till sina anhöriga eller tagit kontakt med myndigheter/ambassader i detta "främmande land"? Dessutom kan ju ingen ha använt sin mobil. Togs dessa ifrån passagerarna när planet kapades? O_o Gick kaparna och samlade in mellan 3-500 telefoner och la i bagageutrymmet på planet?

Fler som ser det orimliga i detta?
På med foliehattarna kära buke!

Visst kan man kalla den tanken för född under foliehatt men det största felet att göra i en sån här situation är att snabbt utesluta alla möjligheter. Det troligaste är att flyget ligger på sjöbotten någonstans men det kan man ju inte avgöra innan man har solklara bevis.

Under många år gick tre familjer i USA och trodde att deras döttrar hade blivit bortförda och mördade när de egentligen hade levt inlåsta i en källare hos en psykopat. Så man vet aldrig.

Att plocka ifrån en människa deras tillhörigheter är ju inte så himla svårt. Strippa av alla deras kläder så har man ju ingenstans att gömma sin lur. Att gömma en i-phone i baken är ju inget projekt jag skulle ge mig på.
Men hade det varit en form av gisslandrama så hade man nog hört kraven vid det här laget. Att hålla så mycket folk gömda är lite krångligt i mina ögon.
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Det är vinklarna på det planet som gör att radarn inte reflekteras tillbaka på ett sätt som går att upptäcka

*kl*


.. å sen får man ju inte ha mobiler på plan ju, det är ju därför dom inte ringer..:p

Jodå, men de ska vara avstängda under start och landning och däremellan i flygplansläge. Dock skulle nog flera sätta på dem som vanligt om de blev kapade, men det förutsätter ju också att man får täckning där man är och mitt ute på havet t.ex, kan det nog vara svårt.
 
Sv: Det försvunna flygplan

Från 10 000 meters höjd tar det alla gånger ett par minuter ner. Men man sitter förmodligen som klistrad av alla G och kan knappast röra en fena......

Enligt min man var just det här planet tidigare med om en smärre olycka; man kolliderade lätt med ett annat plan på taxibanan och den lilla uppåtriktade stabilisatorn längst ut på vingen slogs av. Kan det ha gett en nära nog osynlig skada/svaghet i resten av den vingen? Som sen förstorats sakta men säkert - tills vingen helt enkelt gick av under flygningen? Isåfall skulle planet gått i okontrollerat spinn omedelbart, förmodligen slitits sönder helt på vägen ner.

Himmel vad jag spekulerar..... :crazy:

Fast på 40 minuter var de nog inte uppe riktigt så högt. Men tid för ett nöjdanrop bör det ju finnas oavsett. Och då det finns piloter som lyckats manövrera plan som varit på väg att krascha så bör de ju inte vara helt handlingsförlamade ens vid kraftig G-kraft. Men det kan ju vara olika från fall till fall, såklart. Sen kan ju planet ha gått sönder också, eller något knockat ut piloten eller vad som helst...

Om det hänt en sån olycka tidigare så hade de knappast lyft efter en liten kollision ens om den var minimal (plus att de på marken bör ha vetat om att det hände), flygbolag brukar lära sig rejält av misstag och det är ganska sällan en olycka upprepas som beror på fel som kunnat åtgärdas.

Spekulera är kul! ;)
 
Sv: Det försvunna flygplanet

Fast om planet gått i spinn har man nog svårt att röra sig.

Konstigt är det, i alla fall, alltsammans.

Och märkligt att man inte ska kunna förse moderna passagerarplan med utrustning som gör det möjligt att spåra dem mer eller mindre exakt. Efter vad jag förstått handlar det om kostnader; man lägger hellre pengarna på ny modern inflight entertainment än något sådant. Man räknar väl heller inte direkt med att man ska störta.

Men med dagens satelliter kan man ju till och med pinpointa min lilla Garminklockas placering på jordklotet med nästan meterprecision!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp