Bukefalos 28 år!

Det gror i bädden...

pinky

Trådstartare
När jag jämnade till pållans torvbädd igår såg jag att det hade börjat gro en bit ner i lagren. Alltså ca 1-2 dm ner i "pisskakan" fanns det massor med havregroddar på ett par cm! :confused:(Antar att det är havre...)

Är det normalt, eller är det något fel på bäddens konstruktion? Borde det inte vara både för mörkt och för koncentrerat med gödsel där för att det ska kunna växa?
 
Havren gror ju i jord när mans år den t ex, och den frodas på gödselstacken.

Dessutom erbjuder boxbädden VÄRME, det blir eg rena växthuset =)

Jag skulle inte vara speciellt orolig faktiskt, jag mockar ju ut all skit (men sparar kisset) i mina bäddar, och har spån, så det blir aldrig någon groning, däremot har jags ett det i botten på halmbädd som legat en hel säsong ibland.
 
Jag vet inte, men det som ligger nedgrävt i bädden späs ju på varje gång hon kissar och det mockar jag ju inte bort.
 
Haha, ja det har du ju rätt i... :o Tänkte aldrig så långt, utan såg framför mig hur hela boxen om några veckor förvandlats till en sur, illaluktande havreåker... :D
(Hur det skulle gått till vet jag inte riktigt, men man målar ju upp det värsta... ;))

Har inte haft "riktig" permanentbädd förut, så jag blir lite konfys när det händer saker som jag aldrig har hört talas om. :cool: :angel: :o
 
Apollo brukar ha så höst och vår. Han har sitt alldelles egna havre gräs. :) Det brukar växa under hans krubba. Men på vintrarna har jag inte haft det.
 
Det är nog väldigt vanligt att det växer under krubban. Har sett många hästar som har eget bete i boxen. :D :cool:

Men nu gror det långt ner i bädden, där hon kissar...
 
Det är väldigt vanligt.. Men se upp för att dom groddarna är väl giftiga för hästar??
 
Det tror jag inte att de är, iaf inte i de mycket små mängder som det rör sig om här. Däremot är det nog inte så nyttigt att släppa en häst att beta på en havreåker där det börjat växa...
Och de groddarna som jag har hittat i Pinkys box kommer hon inte ens åt, eftersom de är på nån decimeters djup.
 
Åh, det tycker jag är vårtecken när det börjar gro litet havre under vattenkoppen :D
 
Ja, det brukar ju vara de första gröna stråna man ser... :D
Fast i vår dyngstack har det växt havre sedan några månader tillbaks, för den är "inomhus" i en lada så det blir riktigt varmt där även på vintern.
 
hej! nej det behövs inte mycket för att det ska börja växa havre i boxen!! ett par korn som hästen dreglat bara..... :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 159
Senast: Constance
·
M
Gravid - 1år Jag är gravid i vecka 12 (11+3) och är så totalt inkapabel att ta tag i något. Ska försöka beskriva vad som hänt. I höstas visade det...
Svar
13
· Visningar
6 110
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 741
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Shit vilka dagar, I Tisdags em blev Sebbe biten av en hugggorm. Jag såg aldrig när det hände, men vi var ute och gick som vanligt...
Svar
8
· Visningar
1 389
Senast: hasselby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp