Bukefalos 28 år!

Det här med att avgöra om en katt är övergiven eller ej...

Veterinären gissade förresten att han är 2-3 år gammal. Så vi bestämde oss för att han är född 2014. Han är klart vuxen men inte gammal, väldigt fina tänder med bara en aning tandsten.

Han är ett helt kilo för tjock med *matte skäms*. Vi ska ta tag i bantningen ordentligt. Sen. Först ska jag återupprätta min heder och mitt rykte. Det ligger en grillad kyckling i kylskåpet för det ;)
 
Lukas tycker att det här är den värsta dagen i hans liv. I själva verket är det här nog den hittills bästa dagen i hans liv.

Nu är han nämligen kastrerad, vaccinerad, chipmärkt, örontatuerad och försäkrad. Dvs nu har han officiellt ett hem. Här. ❤️
Hur fungerade det med bur och transport, var har du honom och hur tog han uppvaket? :)
 
Hur fungerade det med bur och transport, var har du honom och hur tog han uppvaket? :)

Han gick in i transportburen med lite dreamies. Var ganska upprörd initialt men låg sen stilla. Passiv hanterare.

Uppvaket. Jag vet inte. Min plan var att han skulle få vakna under värmelampan. Men han var såpass vaken hemma att han insåg han var hemma och ville UT ur buren. Så jag öppnade. Han for iväg som ett streck och sen dess har jag inte sett honom.
 
Han gick in i transportburen med lite dreamies. Var ganska upprörd initialt men låg sen stilla. Passiv hanterare.

Uppvaket. Jag vet inte. Min plan var att han skulle få vakna under värmelampan. Men han var såpass vaken hemma att han insåg han var hemma och ville UT ur buren. Så jag öppnade. Han for iväg som ett streck och sen dess har jag inte sett honom.

Han kommer säkert tillbaka när det är dags för mat :) Även om det är hemskt när de blir så där passiva så är det ändå säkrare än när de försöker demolera buren, det är så stor skaderisk då.
 
Han kommer säkert tillbaka när det är dags för mat :) Även om det är hemskt när de blir så där passiva så är det ändå säkrare än när de försöker demolera buren, det är så stor skaderisk då.

Jag ser det bara positivt. Hos vet kunde vet bara öppna, stoppa in handen, dra fram katten lite så huvudet var utanför buren och ge sederingen i nacken. Lukas låg platt som en pannkaka.

Mycket hellre passiva hanterare (min siameskille är likadan) än de man måste tjuvhålla, slåss med osv. Det blir så mycket mer traumatiskt allting då.
 
Härligt att det gick bra med infångande och kastrering! Och såklart extra bra att han inte verkar vara av den långsinta typen. Du ska verkligen ha en stor eloge för ditt agerande, och för att Lucas nu har fått ett underbart hem :)
 
Liten spinoff men berör trådens ämne. Pratade med en dam i väntrummet hos vet. Var där med en fantastiskt fin långhårskatt. Den katten var också en hittekatt. Hade mager och eländig dykt upp i damens stall i höstas. Hade fått mat, de hade satt en kattlucka till sadelkammaren osv. Även den katten visade tydliga tecken på att vara/varit tam. Dvs en story mycket lik Lukas.

Förutom två saker. Katten var hos vet för avlivning. Den hade inte lagt på sig alls på tre månader, de hade försökt behandla (med vet) på alla vis och några till men utan resultat. Och den mådde inte bra. Så fanns inget mer att göra än låta den slippa mer.
Det andra är det hjärtskärande. Katten var märkt. Och märkningen registrerad. Men när ägaren kontaktades hade denne krasst konstaterat att hon ville inte ha katten ;(
 
Liten spinoff men berör trådens ämne. Pratade med en dam i väntrummet hos vet. Var där med en fantastiskt fin långhårskatt. Den katten var också en hittekatt. Hade mager och eländig dykt upp i damens stall i höstas. Hade fått mat, de hade satt en kattlucka till sadelkammaren osv. Även den katten visade tydliga tecken på att vara/varit tam. Dvs en story mycket lik Lukas.

Förutom två saker. Katten var hos vet för avlivning. Den hade inte lagt på sig alls på tre månader, de hade försökt behandla (med vet) på alla vis och några till men utan resultat. Och den mådde inte bra. Så fanns inget mer att göra än låta den slippa mer.
Det andra är det hjärtskärande. Katten var märkt. Och märkningen registrerad. Men när ägaren kontaktades hade denne krasst konstaterat att hon ville inte ha katten ;(
Men åhh :cry::cry::cry:
 
Lukas överväger att checka in...

Helst ville han sitta i dörröppningen. Det är -11 ute. Med andra ord är hela huset utkylt nu...
16587006_1212148905547747_6085327743278321931_o.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 400
Äldre I några veckor har en rävunge tassat runt i byn. Som rävungar är mest, dvs tämligen nyfiken och orädd. När grannen satt på utedasset...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 380
Senast: morgaine
·
Övr. Katt För flera år sedan (ca 3 år) började en katt hålla till runt svärmors hus. Svärmor började tillslut mata katten då den länge verkat...
Svar
7
· Visningar
1 305
Senast: kazam
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 084
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp