Bukefalos 28 år!

Det här med att avgöra om en katt är övergiven eller ej...

Ija är ju dumsnäll med hundar med
Säger inte ett pip utan ska kela oavsett hundens reaktion.
Hoppas farbror siames tycker att Lucas inte är nåt hot sen.
Liten kommer nog blanda kärlek och hot hahaha
 
@Alexandra_W jag måste säga :
Det här är den mest underbara tråd jag nånsin läst på buke tror jag . Helt ljuvlig !
Katter är helt fantastiska unika varelser...
Det sorgliga är som några diskuterat här i tråden hur låg status som
Husdjur de fortfarande har i Sverige .

Så många som fortfarande tycker och tror att de klarar sig utan vård, mat och omsorg när människor inte har tid/lust mera , men sanningen är ju att de far så OERHÖRT illa som övergivna och hemlösa :( Många gånger är det ju just det som gör fd tama katter fullständigt livrädda och skygga för människorna ...:(

Själv har jag en hittekatt som levt med mig i 17 år nu och fortfarande är en pigg herre även om man märker att han är äldre ... han har flyttat med mig över Atlanten tillochmed när jag efter 11 år i USA bestämde mig för att flytta hem. Då hade jag haft honom hos mig i 3 år .
Han var superskygg första månaden jag hade honom men hämtade sig snabbt och blev en total nallebjörn - men det var helt tydligt att han varit någons tamkatt innan och hade bra erf av människor samt att djurhemmet inte trodde han varit hemlös så särskilt länge, så det var annorlunda mot din historia .

Min moster har en fd sommarkatt som fångades in av djurskyddsorganisation efter en hel lång vinter ute övergiven... Den hade hållt till under sommarstugan dess familj bott i under sommaren hela långa vintern som de bedömde men inte gått att fånga .
Den katten - den är 13 år nu - vill än idag inte vara ute ....
den lever som innekatt hos min moster trots erbjudande att vara ute . Till saken (som gör det lite roligt tycker jag om man ska spela på katters ofta påtalade integritet och kungliga stolthet osv) hör att min moster bor rätt flott i en sekelskiftes på Kungsholmen, har en flygel och väldigt flådig inredning osv.. katten sover helst ovanpå flygeln :p

Skämt och kuriosa osv åsido så återigen - helt underbar tråd och vilken insats du gjort ! Helt underbart att du fått en sån ljuvlig liten varelse som "lön" ! :)
 
För övrigt så början på Alexandras tråd är väldigt lik en erfarenhet jag haft . Hade en vildkatt som dök upp i stallet (är nog 5 år sedan) som var i väldigt dåligt skick .
Mager och livrädd, och dessutom smutsig och tovig. När de inte håller sig rena är det rätt dåligt med dem :(
Gick inte att komma nära men den låg mycket uppe på logen och bråkade inte med våra två stallkatter så jag började mata och vattna den däruppe.
Tog inte mer än ngn vecka så såg den bättre ut och lärde sig tydligen snabbt skillnad på ljudet av mina steg jmf med mina inackorderade för den började komma ner från logen när jag kom och vänta på mat synlig på avstånd.
Ytterligare några dagar vågade den komma fram och äta när jag satt armslängds avstånd från skålen när den åt och sen även våga nosa och nudda en utsträckt hand ...

Den piggade på sig väldigt fort med detta - började hålla sig ren i pälsen osv och gick upp i vikt .
Tyvärr försvann den när den tydligen mådde tillräckligt bra igen för att orka ...

Jag undrade över den massor i nästan ett år sedan . Sen helt plötsligt en dag när jag åkte en annan väg mot normalt från stallet på en mindre grusväg ca en halv mil bort, så satt den i vägrenen .
Den hade en väldigt speciell teckning i ansiktet så det gick inte att mista sig .
När jag stannade bilen och öppnade bildörren för att verkligen bekräfta att jo - det var den - så kikade den på mig aldeles lugnt och värdigt, och kom fram och nuddade handen jag sträckte ut.
Sen vände den lika lugnt på klacken och knallade iväg på vad som såg ut som en väldigt målmedveten väg.

Utifrån hur glansig och välmående den var i hull och hela sin uppenbarelse så känner jag mig säker på att den hittat ett hem den bodde i . Det var ett fint möte .

Ursäkta utläggen men jag kunde inte låta bli då din tråd verkligen är fantastisk och väcker både minnen och känslor runt ämnet . :)
 
Lukas loves matte. Kelig så han inte vet var han ska göra av sig själv. Och snart kommer han fälla mig när han snor runt benen på mig konstant.

Tyvärr motade siameshonan iväg honom (troligen inte med flit) en kväll så sen dess har han inte velat komma in på kvällsbesök.

Jag kan däremot ta upp honom korta stunder. Han tycker inte om det, men han accepterar det. Tio sekunder. Men enormt framsteg ändå.
 
Lukas loves matte. Kelig så han inte vet var han ska göra av sig själv. Och snart kommer han fälla mig när han snor runt benen på mig konstant.

Tyvärr motade siameshonan iväg honom (troligen inte med flit) en kväll så sen dess har han inte velat komma in på kvällsbesök.

Jag kan däremot ta upp honom korta stunder. Han tycker inte om det, men han accepterar det. Tio sekunder. Men enormt framsteg ändå.

Vad var det jag sa :love:
 
Det rycker i mustaschen på Lukas ;)

Senaste dagarna har hela katten varit full i bus. Men han verkar inte riktigt veta hur man leker/vad han ska göra av det. Så hela katten spritter runt ;P

Idag for han som ett jehu runt i snön när jag skottade. Han har fått leksaker och jag har försökt leka med honom men han greppar det inte än. Det lär komma, och sen lär leksakerna flyga runt öronen på mig ;)

Det är hjärtevärmande att se hur han nu är så trygg och mår så bra att han börjar utforska nöjena i livet med.
 
Helvete. Han är en mördarmaskin! Han kelade och spann och snodde runt benen på mig. Så plötsligt pang hoppar han iväg blixtsnabbt till ett hörn i boxen. Sen var det klart.
1f633.png


Nog för jag haft bra jägare förr. Men han dödar ju som en hund. PANG! Klart.

Antar han hörde den röra sig mitt i allt spinnande och kelande, och direkt så hoppade två meter bort och klippte den. Jag är imponerad, och då har jag haft mästerjägare förr.

17016115_1234163793346258_6044912759492686009_o.jpg


16939559_1234163760012928_7793825871141942771_n.jpg


Det här sysslade han med innan... Jag ska inte mocka, jag ska klappa katt.
 
Helvete. Han är en mördarmaskin! Han kelade och spann och snodde runt benen på mig. Så plötsligt pang hoppar han iväg blixtsnabbt till ett hörn i boxen. Sen var det klart.
1f633.png


Nog för jag haft bra jägare förr. Men han dödar ju som en hund. PANG! Klart.

Antar han hörde den röra sig mitt i allt spinnande och kelande, och direkt så hoppade två meter bort och klippte den. Jag är imponerad, och då har jag haft mästerjägare förr.

17016115_1234163793346258_6044912759492686009_o.jpg


16939559_1234163760012928_7793825871141942771_n.jpg


Det här sysslade han med innan... Jag ska inte mocka, jag ska klappa katt.
:love::love::love:
 
@Alexandra_W: Duktig kisse! :love: Ditt stall är nog rensat snart :D :up:

Det har det varit sen han kom. Inte sett en levande mus eller ens några lik (undantag två döda näbbmöss). Inget musbajs heller. Dessutom försvinner inget hästgodis.

Och då dräller jag numera gamla kattmatstetror omkring mig därnere inkl i den öppna sophinken. Inga möss partajar på resterna.

Jag är mest intresserad av när han tänker skriva på för att börja jobba inomhus i bostadshuset ;)
 
Han försökte förresten kela med ponnyns bakben imorse. Innan har han varit paniskt rädd för hästarna. Tyvärr borde han valt stoets ben istället. Ponnyn är inte så förtjust om vi säger så och stampade argt. Lukas min var obetalbar. Här erbjuder han kärlek och så sparkas det efter honom. Vad i...! Förresten var set en ganska ful, tjock ponny när han tänkte efter - han vill ändå inte prata mer med den så det så.
;P
 
Det har det varit sen han kom. Inte sett en levande mus eller ens några lik (undantag två döda näbbmöss). Inget musbajs heller. Dessutom försvinner inget hästgodis.

Och då dräller jag numera gamla kattmatstetror omkring mig därnere inkl i den öppna sophinken. Inga möss partajar på resterna.

Jag är mest intresserad av när han tänker skriva på för att börja jobba inomhus i bostadshuset ;)

Där ser man återigen fördelen med en frisk och glad stallkatt i bra kondition och hur mer effektiv den är när den är mätt och frisk. Vilket jag önskar att vissa kattägare runtom i landet skulle förstå. Vill man ha en effektiv musjägare se till att ens musjägare mår bra. Och nej, katten slutar inte jaga för att den får annan bra mat. Tvärtom! :banghead:
 
Jag är lärd att mätta katter jagar bäst. Och tycker det stämmer med min erfarenhet. Lukas hade fö nyss ätit när han klippte den här.

Och min Soda kunde ju äta, gå ut och klippa en fågel eller en mus det första han gjorde.

En mätt katt har ju ett helt annat tålamod och jagar för jaktens skull. En hungrig katt har dels sämre fysiska förutsättningar och dels så är tålamodet säkerligen mindre.

En mätt katt kan ju dessutom ge sig på det där "svåra" bytet, en hungrig tar första bästa/det lättaste. Och är trött efter jakten. En mätt välgödd katt är inte påverkad och kan ta nästa byte. (Lukas snokade runt efter ev kusiner till musen, ifall man kunde få ta några fler liksom. Tyvärr verkade det inte vara någon släktträff så han klättrade runt lite istället och spurtade än hit och än dit)
 
Och bara ett tillägg: En kastrerad katt fokuserar på jagandet och inte fortökning och lämnar inte sitt revir vilket fertila katter gör i jakt på partner. De kommer dessutom i allmänhet bättre överens med andra katter som lever inom samma revir (undantag finns alltid :D).
 
Och bara ett tillägg: En kastrerad katt fokuserar på jagandet och inte fortökning och lämnar inte sitt revir vilket fertila katter gör i jakt på partner. De kommer dessutom i allmänhet bättre överens med andra katter som lever inom samma revir (undantag finns alltid :D).
Haha min vill inte umgås med andra katter.
Den dagen hon inte finns mer ska jag ta hand om en hittekatt
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 335
Äldre I några veckor har en rävunge tassat runt i byn. Som rävungar är mest, dvs tämligen nyfiken och orädd. När grannen satt på utedasset...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 288
Senast: morgaine
·
Övr. Katt För flera år sedan (ca 3 år) började en katt hålla till runt svärmors hus. Svärmor började tillslut mata katten då den länge verkat...
Svar
7
· Visningar
1 299
Senast: kazam
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 079
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp