Bukefalos 28 år!

Det här med att avgöra om en katt är övergiven eller ej...

Man kolla på siameserna - de har ju för underbara miner - snacka om att blänga på nykomlingen.

Jag är övertygad om att snart har han blivit kung av huvudkudden den där Lukas :love:

Mja. Ett styck riesenschnauzer (som var inlåst i annat rum) förhalar nog den processen väldigt länge. Om man hostade sprang han ut liksom...
 
Liten spinoff men berör trådens ämne. Pratade med en dam i väntrummet hos vet. Var där med en fantastiskt fin långhårskatt. Den katten var också en hittekatt. Hade mager och eländig dykt upp i damens stall i höstas. Hade fått mat, de hade satt en kattlucka till sadelkammaren osv. Även den katten visade tydliga tecken på att vara/varit tam. Dvs en story mycket lik Lukas.

Förutom två saker. Katten var hos vet för avlivning. Den hade inte lagt på sig alls på tre månader, de hade försökt behandla (med vet) på alla vis och några till men utan resultat. Och den mådde inte bra. Så fanns inget mer att göra än låta den slippa mer.
Det andra är det hjärtskärande. Katten var märkt. Och märkningen registrerad. Men när ägaren kontaktades hade denne krasst konstaterat att hon ville inte ha katten ;(

There is a special place in hell... :turd: :turd: :turd: :rage:

Hade jag fått tillbaka min kisse hade jag grinat av glädje och gjort/gett något stort till den som hittat henne.
 
Lukas har fått för sig att han ska följa med mig upp till huset när hästarna kommit in. Där kikar han in men törs inte mer. Farbror siames sitter dessutom och uttalat tysta blodisande eder om vad som kommer att hända om Lukas inte försvinner.

Så Lukas vill sitta i dörröppningen. Men det går inte när det är såhär kallt. Fatta vad ont det gör i hjärtat att se honom sitta på trappen och titta på dörren...
 
Men lilla älskade Lukaskatten. Vad otroligt skönt att allt gick som det skulle och att han mår, efter omständigheterna, bra! Även om det bara är ett mindre ingrepp så gör det nog lite ont just nu där kulorna satt. Mycket bra idé att vänta med tråkig vardag och bantning tills lite senare :up: Nu när kölden knäppt till är det bra med lite extra, hmm, isolering! Det blir säkert en slankare Lukas när våren kommer och mössen vaknar.

Ang: lilla katten som skulle avlivas ska vissa människor inte ha djur! :rage: Man tycker att det minsta en person som tagit på sig ansvaret för en levande varelse är att se till att den får ett snabbt och smärtfritt slut och att, får man verkligen hoppas hen, i alla fall betalade för avlivningen.
 
Men lilla älskade Lukaskatten. Vad otroligt skönt att allt gick som det skulle och att han mår, efter omständigheterna, bra! Även om det bara är ett mindre ingrepp så gör det nog lite ont just nu där kulorna satt. Mycket bra idé att vänta med tråkig vardag och bantning tills lite senare :up: Nu när kölden knäppt till är det bra med lite extra, hmm, isolering! Det blir säkert en slankare Lukas när våren kommer och mössen vaknar.

Ang: lilla katten som skulle avlivas ska vissa människor inte ha djur! :rage: Man tycker att det minsta en person som tagit på sig ansvaret för en levande varelse är att se till att den får ett snabbt och smärtfritt slut och att, får man verkligen hoppas hen, i alla fall betalade för avlivningen.

Hen sa redan vid första kontakt att hen inte ville ha katten. Det är hittematte som betalat all vård samt senare avlivningen när det inte gick att få katten bra.
 
Kvällsbesök. Ursäkta den totala bristen på städning!!

16664991_1213693318726639_279310794501242346_o.jpg

16602115_1213693335393304_1067240278636161116_o.jpg


Publiken
16716124_1213693365393301_9219378508237063491_o.jpg
 
@MJLee Siameshanen (brunmaskade) är inte särskilt välvilligt inställd till Lukas. Men jag tryckte i farbrorn en strid ström av dreamies, njurarna till trots. Han brukar tina upp tillslut bara den andra katten accepterar att han är boss.

Honan (den kanelmaskade) är vänligt nyfiken men lite burdus i sin nyfikenhet än. Hon kan vara rätt snar att lappa till lite sådär utan anledning i nya kontakter men har varit idel vänlighet mot Lukas än.

Lukas själv är nyfiken men osäker och backar hellre än säger ifrån. Hade inte förväntat mig annat från honom, sett det redan ute - han är ingen mes men han är inte den som muckar.

Så får de fortsätta ta det piano, Lukan kan fly ut genom ytterdörren och sur-farbror distraheras lite lagom så.

Hunden är snäll, men djävulskt burdus. Och springer det ska det jagas. Så där handlar mer om att Lukas nerver måste vänja sig (han verkar noll hundvan). Helst skulle jag se att Lukas första när-mötet med hunden kunde ge hunden en "rak höger" över nosen ;) Tyvärr lär det inte ske.

Det är dock bra att hunden inte var helt i spinn och försökte kräla under grinden eller invitera till lek. Nyttigt för honom vänja sig step by step med. Och extra fördel att pappas hund är här (den med bandagen). Hon är född sjukt kattsäker. Kunde inte bry sig mindre liksom. Det smittar nog av sig på min dåre.
 
Lukas beslöt sig för att ta ett eftermiddagsbesök innanför ytterdörren. Idag fräste han åt den socialt handikappade siamesfröken som hälsar utan takt och ton. Hon lyssnade. Hyfsat.

Farbror siames funderade på att tala om ett och annat för Lukas men kom på att det var förjävla kallt med ytterdörren öppen och gick och la sig på pannan istället ;)

Lukas var precis över tröskeln till köket och kollade på lite saker. Sen kallade plikten ute igen.
 
Trygghet. Och lite "det är så mysigt att bli kliad att jag inte vet till mig av lycka"

16602549_1215764138519557_5757126138026949579_o.jpg

Här vilar det inga ledsamheter över borttagna kulor ser man. Så härligt för Lukas och matte! att slippa alla jobbiga drifter. Du ska se att snart ligger det en snarkande Lukas och sover i huset. Bra idé att ha det lite kyligare inomhus, då vill säkert inte Farbror lämna sin värmepanna även om det kommer någon och inkräktar :up: ;)Hoppas nu bara att hunden kan vänja sig också och inte skrämmer slag på Lukas. Men de har väl träffats ute någon gång?

Ahem, man har kanske viss förståelse för vets åsikter ang vikt när man ser dessa otroligt fina bilder ;) Men så ljuvligt att se Lukas så nöjd och trygg att han lägger upp sig med magen i vädret. Usch nu blev det lite lökhackande igen här :D Lilla finisen där. Underbart med denna solskenshistoria. :love: :heart
 
Så roligt att se honom steg för steg flytta in :love:
Påminner om gammeltanten i stallet där jag har hästen, hon ingick vid köpet av gården och har varit en skygg katt. Hon har tinat upp mer och mer sen nuvarande stallägarna tog över gården och plötsligt förra vintern bestämde hon sig för att det var dags att flytta in i huset, katt-tanten är närmare 20 år gammal, och nu var det alltså dags.
 
Här vilar det inga ledsamheter över borttagna kulor ser man. Så härligt för Lukas och matte! att slippa alla jobbiga drifter. Du ska se att snart ligger det en snarkande Lukas och sover i huset. Bra idé att ha det lite kyligare inomhus, då vill säkert inte Farbror lämna sin värmepanna även om det kommer någon och inkräktar :up: ;)Hoppas nu bara att hunden kan vänja sig också och inte skrämmer slag på Lukas. Men de har väl träffats ute någon gång?

Ahem, man har kanske viss förståelse för vets åsikter ang vikt när man ser dessa otroligt fina bilder ;) Men så ljuvligt att se Lukas så nöjd och trygg att han lägger upp sig med magen i vädret. Usch nu blev det lite lökhackande igen här :D Lilla finisen där. Underbart med denna solskenshistoria. :love: :heart

Matte är ungefär lika frysen som siamesfarbrorn, så kylan är temporär enbart när dörren står öppen ;)

Nej Lukas och hunden har inte mötts. Hunden sitter i lina ute. Har skällt ut Lukas och försökt jaga. Det är den "kontakt" som varit. Och Lukas flyr blotta anblicken av hunden ute. Kan inte klandra honom.

Vet sa faktiskt inget om vikten, Lukas dolde den under den supertjocka pälsen typ ;) Men jag såg ju vad han vägde på vågen, kontra vad han borde väga. Och kommenterade det. Så vet nöjde sig nog med det. För nu. Han är inte nådig med feta katter annars ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 399
Äldre I några veckor har en rävunge tassat runt i byn. Som rävungar är mest, dvs tämligen nyfiken och orädd. När grannen satt på utedasset...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 379
Senast: morgaine
·
Övr. Katt För flera år sedan (ca 3 år) började en katt hålla till runt svärmors hus. Svärmor började tillslut mata katten då den länge verkat...
Svar
7
· Visningar
1 305
Senast: kazam
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 084
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp