Bukefalos 28 år!

Det här med betet..

Lavinia

Trådstartare
Hur gör ni och hur tänker ni?

Sparar ni hagarna till visst datum oavsett om det är bra väder eller ej? (ex betessläpp 1/6 el. dyl.)

Hur högt ska gräset vara för att hästarna ska gå ut på dygnetrunt-bete? Är det beroende av gräs eller värme?

Släpper ni senare på våren för att gräset ska räcka längre på hösten? Räcker gräset längre om man gör så??

I hagar med dåligt med gräs och mest mossa, när skulle ni släppa där? Skulle ni släppa där?

Växlar ni hagar under sommaren, eller betesväxlar ni med andra djur, har ni olika beten olika somrar.

Och så favoriten, hur gör ni med avmaskningar? Satsar ni på så maskfria beten som möjligt, eller maskar ni för hästarna inte ska ha mask??

/ Lavinia, som är så nyfiken på hur folk tänker angående bete
 
Sv: Det här med betet..

Lavinia skrev:
Hur gör ni och hur tänker ni?

Sparar ni hagarna till visst datum oavsett om det är bra väder eller ej? (ex betessläpp 1/6 el. dyl.)

Hur högt ska gräset vara för att hästarna ska gå ut på dygnetrunt-bete? Är det beroende av gräs eller värme?

Släpper ni senare på våren för att gräset ska räcka längre på hösten? Räcker gräset längre om man gör så??

I hagar med dåligt med gräs och mest mossa, när skulle ni släppa där? Skulle ni släppa där?

Växlar ni hagar under sommaren, eller betesväxlar ni med andra djur, har ni olika beten olika somrar.

Och så favoriten, hur gör ni med avmaskningar? Satsar ni på så maskfria beten som möjligt, eller maskar ni för hästarna inte ska ha mask??

/ Lavinia, som är så nyfiken på hur folk tänker angående bete

Släpper hästarna när betet kommit igång ordentligt. Det vill säga att det växer upp nytt gräs så fort hästarna ätit upp det som finns. Det beror ju på hur varmt det är, vill att det ska finnas i alla fall ett par centimeter gräs när jag släpper. Det är alltså inte datumberoende alls.

Gräset räcker inte längre för att man släpper senare.

Hagar med mycket mossa i skulle jag släppa på samma vis som ovan. Men, där finns kanske inte tillräckligt med bete en hel säsong. Regelbunden och hård nedbetning gynnar gräset och missgynnar mossan så för att få gräset bättre där är det hård betning som gäller. Ett sådant bete kan ju kanske passa lättfödda hästar?

Växlar inte hagar på sommaren om det inte behövs. Har dock ett par småhagar som ett par av hästarna får gå i slutet på säsongen för att allt ska vara avbetat innan vintern.

Vi växelbetar våra hagar med grannens kor och byter vartannat år. Fr o m i år kommer vi att ha några får också och det är tänkt att det ska bli fler framöver så då kommer vi kanske att lägga upp det annorlunda. Typ, först kor, sen hästar och sist fåren.

När det gäller avmaskning har jag (förutom när det gäller föl/unghästar och nya hästar) försökt att hålla nere det på ett minimum och bara avmaska vid behov. Träckprov ska skicka för att se om strategin fungerat hittills. Vill inte avmaska i onödan. Har också inskaffat en betesputs som förhoppningsvis ska hjälpa till i jakten på parasiter. Har också en harv men, behöver läsa på om när man ska göra vad för att göra livet så surt för parasiterna som möjligt. Hoppas även på att detta ska hjälpa mot fästingar som vi har sjukt mycket av här. Mot dem använder vi dock Switch till hästarna och jag ska erbjuda koägaren att köpa Flusa till hans kor för att de inte ska hjälpa till att sprida dem vidare. Fåren kommer också att behandlas med Flusa är tanken. Återstår bara att fånga in alla rådjur och behandla dem också. :angel:
 
Sv: Det här med betet..

Sparar ni hagarna till visst datum oavsett om det är bra väder eller ej? (ex betessläpp 1/6 el. dyl.)
Betessläpp är det när det finns tillräclkigt med bete, oavsett väder och datum..
Hur högt ska gräset vara för att hästarna ska gå ut på dygnetrunt-bete? Är det beroende av gräs eller värme?
Beroende på grästillväxten
Släpper ni senare på våren för att gräset ska räcka längre på hösten? Räcker gräset längre om man gör så??
Nej och nej
I hagar med dåligt med gräs och mest mossa, när skulle ni släppa där? Skulle ni släppa där?
En sådan hage ger ju inte mycket bete, så den skulle jag plöja upp och så in..
Växlar ni hagar under sommaren, eller betesväxlar ni med andra djur, har ni olika beten olika somrar.
Betesväxling med får och byte av hage vid behov
Och så favoriten, hur gör ni med avmaskningar? Satsar ni på så maskfria beten som möjligt, eller maskar ni för hästarna inte ska ha mask??
Vi kör med betesputs och betesharv på våren, efter bete och på hösten och hästarna avmaskas endast på våren innan betessläpp om de har parasiter
 
Sv: Det här med betet..

Sparar ni hagarna till visst datum oavsett om det är bra väder eller ej? (ex betessläpp 1/6 el. dyl.)
Har inget bestämt datum utan det varierar beroende på väder och betestillväxt.

Hur högt ska gräset vara för att hästarna ska gå ut på dygnetrunt-bete? Är det beroende av gräs eller värme?
Jag vill att det ska finnas ett par centimeter gräs och vara plusgrader på nätterna innan betessläpp. Vill också att betet ska vara hyffsat upptorkat så inte beteshagarna förvandlas till lerpölar på direkten.

Släpper ni senare på våren för att gräset ska räcka längre på hösten? Räcker gräset längre om man gör så??
Nej

I hagar med dåligt med gräs och mest mossa, när skulle ni släppa där? Skulle ni släppa där?
Om det går så skulle jag plöja upp hagen och så nytt. Om det ej är möjligt att plöja upp så skulle jag nog försöka ha en sån hage som vinterhage istället.

Växlar ni hagar under sommaren, eller betesväxlar ni med andra djur, har ni olika beten olika somrar.
Har 2 stora sommarhagar och växlar mellan dem. Finns kor att betesväxla med om jag vill.

Och så favoriten, hur gör ni med avmaskningar? Satsar ni på så maskfria beten som möjligt, eller maskar ni för hästarna inte ska ha mask??
Tog träckprov i år och avmaskar efter det. Har inte gått hästar på mina marker på väldigt många år så mina beten är helt maskfria. Kommer att kämpa hårt för att behålla dem parasitfria.
 
Sv: Det här med betet..

Betet räcker till viss del om man släpper senare. Släpper man innan det har vuxit upp tillräckligt betar de ner det för hårt för snabbt om man har begränsade arealer. Däremot när du nått 'tillräckligt' med gräs vinner man inget på att vänta. Gräset slutar växa vid samma tidpunkt i alla fall.

Jag släpper när det är tillräckligt med gräs, datum oväsentligt. Vissa år har jag släppt 10:e maj, andra år inte förrän en bit in i juni. I år blir det nog lagom med 1 juni egentligen, jag har börjat släppa dem på dagbete nu, men funderar på att helbetessläppa redan, för att lilldamen kommer ha två månader i liten hage nu efter operationen nästa vecka, och tror inte valacken hinner beta ner själv.

Jag har åt helsike för bra bete dock, så de brukar vara smällfeta, blir tyvärr inget bra att dela av heller, så får se om det inte blir bara nattbete i år med, och dagtis hemma i svälthage :angel:
 
Sv: Det här med betet..

Sparar ni hagarna till visst datum oavsett om det är bra väder eller ej? (ex betessläpp 1/6 el. dyl.)
Nej, jag släpper hästarna så fort det finns gräs och vädret är fint. Vi har gott om bete så det räcker både åt hästarna och grannens kor:)

Hur högt ska gräset vara för att hästarna ska gå ut på dygnetrunt-bete? Är det beroende av gräs eller värme?
Bestämmelserna är ju att det ska ske betestillväxt för att de ska få hållas ute dygnet runt utan lösdrift/vindskydd. Ofta går ju värme och betestillväxten hand i hand. Men i år har gräset varit lite sent hemma hos oss, så den första veckan fick pållarna extra hö i hagen (fri tillgång) men de har knappt rört det

Släpper ni senare på våren för att gräset ska räcka längre på hösten? Räcker gräset längre om man gör så??
Har bete så det räcker och blir över

I hagar med dåligt med gräs och mest mossa, när skulle ni släppa där? Skulle ni släppa där?
Ev. kommer ena pållen som har en tendens till fång att få gå i en mager hage på dagtid, och hos de andra nattetid, om inte den införskaffade greenguarden håller vad den lovar. Men annars skulle jag spare en sådan hage till hösten/vintern.

Växlar ni hagar under sommaren, eller betesväxlar ni med andra djur, har ni olika beten olika somrar.
Ja, i början går de på ett mindre bete( ca 2 ha ) fram tills korna släpps. Då får de dela hage med dessa (oändlig hage, vet ej hur stor, men stooor...). Efter vi har tagit in höet kommer hästarna gå på den vallen (ca 3 ha), och när denna är avbetad får de antingen gå tillbaka till någon av de första hagarna, eller i vinterhagarna beroende på hur lång betesperioden blir. Vi har även får som betar här då och då.

Och så favoriten, hur gör ni med avmaskningar? Satsar ni på så maskfria beten som möjligt, eller maskar ni för hästarna inte ska ha mask??
Efterssom det inte gått häst på dessa marker på många år, utan endast kor och får, försöker vi göra rätt från början! Träckprov skickas in innan betessläpp, och avmaskning sker därefter vid behov.
 
Sv: Det här med betet..

Tack alla!

Vill gärna ha fler svar, men mycket intressant att läsa hur andra gör!
Mosshagen får vi inte plöja ner och så om och tyvärr ligger den för långt bort för att ha som vinterhage. Den tillhör dock inte stallet utan arrenderas för ganska mycket pengar (i förhållande till vad man får)..

som sagt, tack för svar!/ Lavinia
 
Sv: Det här med betet..

Lavinia skrev:
Sparar ni hagarna till visst datum oavsett om det är bra väder eller ej? (ex betessläpp 1/6 el. dyl.)

Jag släpper alltid så fort som jag bara kan, brukar bli i mitten på maj. Så det är ju beroende på vädret.

Lavinia skrev:
Hur högt ska gräset vara för att hästarna ska gå ut på dygnetrunt-bete? Är det beroende av gräs eller värme?

Jag siktar på att gräset ska vara 10-15cm, värmen spelar ingen roll eftersom mina går på lösdrift.

Lavinia skrev:
Släpper ni senare på våren för att gräset ska räcka längre på hösten? Räcker gräset längre om man gör så??

Det vågar jag inte svara på, men blir gräset för långt hinner dom inte beta ner det ordentligt så det blir nån återväxt.

Lavinia skrev:
I hagar med dåligt med gräs och mest mossa, när skulle ni släppa där? Skulle ni släppa där?

Det låter som ett bra bete för lättfödda hästar och ponnyer!

Lavinia skrev:
Växlar ni hagar under sommaren, eller betesväxlar ni med andra djur, har ni olika beten olika somrar.

Vi har en stor sommarhage som används av hästar hela betessäsongen och av nötkreatur fram till jul ungefär.

Lavinia skrev:
Och så favoriten, hur gör ni med avmaskningar? Satsar ni på så maskfria beten som möjligt, eller maskar ni för hästarna inte ska ha mask??

Jag tar in hästar utifrån på mitt bete och då har jag krav på att de ska vara avmaskade innan. Oftast avmaskar jag en gång under säsongen också, släpper hästarna i en gammal vinterhage under två dygn. Den är lättare att mocka ur.
 
Sv: Det här med betet..

Intressanta frågor!

Vad gäller betessläpp brukar vi gå på hur gräset växer och ser ut. Försöker släppa ut dygnet runt när det är ganska jämnt cirka decimeterhögt (eller lite mindre) grönt. Oftast brukar det bli någon gång i maj. Vissa år redan i början på maj och vissa år i slutet - det beror helt på våren, hur den sett ut med värme och regn.
(obs jag bor i västerbotten - Norrland)

Har några år släppt dem lite senare än så - dvs då gräset varit högre, och det slutar alltid dåligt. Oavsett hur många hästar vi har på betena (känns det som i alla fall) så brukar betet bli förväxt och då är det hopplöst - dvs då det på vissa ställen på åkrarna är förvuxet vedigt gräs som de inte äter och på andra nerbetad klövervall. Lite torka på det och betet är helt näringslöst. Såna år borde vi egentligen ha gått in innan den värsta torkan och betesputsat de förväxta delarna (men betesputsen står 15 mil bort så det är lite för långt).

Mycket bättre för betet att släppa dem medan gräset fortfarande är ganska kort, då håller de efter betet mycket bättre och det brukar räcka längre och hålla sej fräschare under sommaren. Det låter bakvänt men det är våran reflektion över tidigt/sent betessläpp. För två år sedan tog farsan en första skörd istället, så släppte vi på återväxten och det funkade mycket bra. (detta för att jag visste att vi inte skulle kunna släppa på bete tidigare pga andra omständigheter)

Har olika beten varje år, mellanåren så tar farsgubben silage-skörd på dem. De sköts om som åkrar där man tar skörd med gödsling och sådd. Detta är egentligen för bra för äldre ridhästar - de brukar bli ohälsosamt feta :crazy: :o - Men kanon för fölston och unghästar. Jag planerar dock skogsbete för mina mer lättfödda hästar framöver - de mår inte bra av att bli så feta som de blir på nuvarande beten :cool:

Angående avmaskning, träckprov på samtliga och avmaskning efter det. Iår blir det billigt, bara plutten som behöver maskning. Parasitfria beten eftersom vi växlar beten varje år.
 
Sv: Det här med betet..

Jag låter först hästarna beta i två hagar som är "övergångshagar" Där är det inte ett fullgott bete, men dom kan väja in sig så fort marken håller att gå på efter vårregnet. Sen åker dom upp till en hage med ängsgräs ett par hunda meter från gården där de går nu.
Jag väntar till 1/6 med att släppa dem i stora sommarhagen, då jag vill att gräset ska vara minst två dm. Det är lättare att få hästarna att acceptera stödutfodring med hö nu än mitt i sommaren.
 
Sv: Det här med betet..

Hej!

Det där med kort bete upplever jag med. Står ju inhyrd även på betet och har sett att hästarna ignorerar det gräs som växt fram nu och är ca 2 dm??, medan samma ställen i hagen betas ner år efter år och där är det mycket långsam grästillväxt och väldigt kort gräs.

Våra hästat går ut ca 1/6, jag tycker att dom borde vara ute nu och beta ner det långa gräset, vilket jag misstänker att iaf min skulle göra. När det växt för långt blir det ju inget ätande alls och det känns som slöseri med bete, när vi inte ha så mycket av den varan..

Vi har nog ganska mycket parasiter i hagarna och ingen ordentlig avmaskningsplan, varken för att skydda hagar eller hästar:-(. Stallägaren tycker att det är ändå så mycket parasiter så varför hålla på.

tack för alla svar! Jätteintressant att se hur andra tänker!

/ Lavinia, som iaf vet hur hon SKULLE vilja ha det..
 
Sv: Det här med betet..

Det är inte så att det är vid ratorna som gräset är så långt? Ratorna är alltså där hästarna brukar ha sina toaletter, om man inte mockar hagarna eller harvar ut högarna brukar de ligga på samma ställe år efter år. Där betar hästarna bara när de har riktigt dåligt med mat. De har inbyggt att inte äta där för att få i sig mer parasiter än nödvändigt. Man kan växelbeta eller sambeta med andra djur också så blir ratorna inte så stora.
 
Sv: Det här med betet..

Jag gör så att jag låter dem gå ute dygnet runt när dem inte måste ha kraftfoder varje dag längre eller inte så mkt iaf och kompletterar med hö i början har en liten "vår" hage som dem får gå i då för att dem inte ska trampa sönder allt bete när det är som geggigast sen när det torkat upp lite och är några cm gräs så får dem gå på bete dygnet runt. Sen byter jag hage c:a varannan vecka det är lite olika beroende på hur stor hagen är och hur mkt som dem betat upp å så låter det aldrig bli "tomt" i hagen utan byter hela tiden för att marken ska hinna återhämta sig emellan.

hagar med dåligt gräs och mkt mossa låter som våra ponny hagar, vågar inte släppa ponnysarna på för kraftigt bete dem har aldrig haft fång men vill heller inte att dem ska få det så...

jag brukar skicka in sånt där prov vad det nu heter "hjärnsläpp" 4 ggr/år 1 gång på vintern 1 gång på våren 1 gång mitt i sommaren och 1 gång på hösten har dock inte behövt avmaska hästarna på 7-8 år... vet inte om det beror på att jag har tillgång till mkt mark och dem får byta ofta eller så...
 
Sv: Det här med betet..

heJ!

Problemet är isånafall bara det att nästan halva hagarna är rator. Självklart är lite toa, men så mycket???
Man inbillar sej ju att de skulle äta det gräset när det goda gräset tar slut, men det gör dom inte, utan det växer bara längre och längre, vilket ju är lite slöseri med bete, tycker jag../ Lavinia, som ska ner och beta nu i 20 gradig värme
 
Sv: Det här med betet..

Betet räcker till viss del om man släpper senare. Släpper man innan det har vuxit upp tillräckligt betar de ner det för hårt för snabbt om man har begränsade arealer. Däremot när du nått 'tillräckligt' med gräs vinner man inget på att vänta. Gräset slutar växa vid samma tidpunkt i alla fall.
Det där är ju inte med sanningen överensstämmande eftersom hästar inte betar av högt gräs. Hästar är mycker nära marken med mulen då de äter och ratar högt gräs. Det där är ett typiskt fånigt och okunnigt hästägarresonemang och förstör mer än vad det gör nytta för betesmarkerna.
Kolla alla såkallade vinterhagar som får växa hej vilt hela sommaren för att "det ska finnas något till hösten" och några säsonger senare är enbart ogräs kvar.

Summa sumarum, låter man det växa för högt blir det mindre bete eftersom hästarna kommer att rata det höga gräset. Gräs växer dessutom väldigt fort vilket vem som helst med gräsmatta kan vittna på.
 
Sv: Det här med betet..

Hej!

Och som "bevis" på detta har jag testat med min tjej. Vi betade en timme idag och hon ratade kategoriskt allt långt gräs, för att stå och smaska på kort nyuppkommet gräs med inslag av mumsig maskros..

/ Lavinia, som vill släppa på bete i förrgår..
 
Sv: Det här med betet..

Ja precis, områdena som BLIR toaletter blir dte ju av någon anledning. Och här hos oss väljer hästarna alltid det kortare grönare gräset - helst ska det vara klöver, och en naturligt följd blir att de då skiter där det mer osmakliga (längre) gräset växer. De skiter ju inte på det godaste gräset heller :P
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 290
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 213
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 390
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Min häst ska på bete där hon ska stå ute dygnet runt nu den 1 juli. Tidigare har jag haft tillgång till gräshage som hon kunnat stå...
Svar
11
· Visningar
1 351
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp