Det här med bostad och pendlingsavstånd

Jag hade nog rekommenderat att sälja lägenheten för verkligen kunna köpa mitt drömhus ( eller något som ligger nära idealet). För att jag skulle vara villig att dra på mig pendlingstid hade förutsättningen varit att jag verkligen blev kär i huset.
 
Jag är alltså inte alls ute efter att försöka komma fram till vad det beror på. Jag lyfte det bara som en punkt värd att tänka på för TS, eftersom forskningsresultat så tydligt skiljer sig från vad många säger om att bo på landet och pendla.
Men oj...Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att lade fram mina teorier.
 
Jag är alltså inte alls ute efter att försöka komma fram till vad det beror på. Jag lyfte det bara som en punkt värd att tänka på för TS, eftersom forskningsresultat så tydligt skiljer sig från vad många säger om att bo på landet och pendla.
Intressant!

Jag tror att de flesta vill rättfärdiga sitt val i livet och försvarar det i allmänna diskussioner.

Hur man skulle svara i en anonym studie är en annan sak.

För min egen del så har jag blandade känslor. Jag tänker att jag skulle trivas med en mindre ort om jag bara inte arbetade där.

Samtidigt är det bekvämt att ha en kvarts restid till jobbet. Trädgård på landet tar en massa tid och det är den välskötta synen man har framför sig. Det är lätt att glömma bort att det ju också tar tid efter pendlingen.

Nu har jag bott i mindre tätort förr men då också arbetat i samma kommun.

Det här med mer än en kvart eller 20 min jobbet är det jag tvekar inför.
 
Jag hade nog rekommenderat att sälja lägenheten för verkligen kunna köpa mitt drömhus ( eller något som ligger nära idealet). För att jag skulle vara villig att dra på mig pendlingstid hade förutsättningen varit att jag verkligen blev kär i huset.

Sant. Men då blir det också definitivt.
 
Men oj...Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att lade fram mina teorier.

Nu är du väl ändå överdrivet snarstucken?

Grejen är bara att man alltså i studier kan se samband om visar att det inte är någon fördel för livskvaliteten att pendla. Samma typ av studier kan inte svara på varför.

Vi kan så klart tro vad vi vill om att ens uppväxtort eller inställning eller whatever är avgörande, men då snarare bortser vi från - eller försöker komma ifrån - än förklarar det där statistiska mönstret. Jag menar, det är ju inte heller att förvånas över att pendling är en negativ faktor i livet. Oavsett vilka sedan de positiva faktorerna är.

(Själv pendlar jag i princip till min häst. Alternativet hade varit att bo på landet och pendla till jobbet. Båda delarna innefattar pendlingstid, båda delarna gör att mer av min tid är uppbunden än vad som hade varit fallet om jag inte behövde pendla alls.)
 
Senast ändrad:
Intressant!

Jag tror att de flesta vill rättfärdiga sitt val i livet och försvarar det i allmänna diskussioner.

Hur man skulle svara i en anonym studie är en annan sak.

För min egen del så har jag blandade känslor. Jag tänker att jag skulle trivas med en mindre ort om jag bara inte arbetade där.

Samtidigt är det bekvämt att ha en kvarts restid till jobbet. Trädgård på landet tar en massa tid och det är den välskötta synen man har framför sig. Det är lätt att glömma bort att det ju också tar tid efter pendlingen.

Nu har jag bott i mindre tätort förr men då också arbetat i samma kommun.

Det här med mer än en kvart eller 20 min jobbet är det jag tvekar inför.
Jag har haft en timme och 15 minuter till jobbet i ett antal år (och lika länge hem då). Det går helt okej att pendla den tiden. Det är trots allt inte särskilt ovanligt med den pendlingstiden i storstäderna (dyrt som fasen med lgh i stan så de flesta bor utanför av den anledningen). Men är det skönare att ha 20-30 minuter till jobbet? Definitivt! Så, som någon nämnde här ovanför. Köp inte något längre ut om ni inte har bestämt er såpass att ni utan vidare känner att ni kan släppa lägenheten. Då kommer ni nog ångra er tror jag!
 
Vill man bara testa kanske det är en bättre idé att hyra ett hus?
Är det helt omöjligt att hitta en lägenhet liknande er om ni skulle sälja den och sedan vilja flytta tillbaka om ca 3 år?
Tänkvärt.

Det är säkert inte omöjligt, det har du rätt i. Det är väl mest så att vi vet att vi inte haft råd att köpa lägenheten idag.

Priserna har gått upp och det verkar vara fortsatt vansinnigt. Så även än man skulle få en del för lägenheten så kommer den med stor sannolikhet vara ännu dyrare i framtiden.
 
Tänkvärt.

Det är säkert inte omöjligt, det har du rätt i. Det är väl mest så att vi vet att vi inte haft råd att köpa lägenheten idag.

Priserna har gått upp och det verkar vara fortsatt vansinnigt. Så även än man skulle få en del för lägenheten så kommer den med stor sannolikhet vara ännu dyrare i framtiden.

Där tänker jag att om ni köper ett hus med ett mer attraktivt pendlingsavstånd (och säljer lägenheten för att finansiera detta) så borde värdeökningen på hus och lägenhet följa varandra. Köper ni hus längre bort kommer det antagligen inte att stiga lika mycket som lägenheten. Då länge ni har kvar lägenheten kan ni dra nytta av bostadsprishöjningar men ni är ockdå beroende av någon som hyr den och alla förvecklingar som det kan innebära
 
Precis vad jag också tror!

Plus att man i en studie kan svara på vad som är bra och vad som är mindre bra i ens liv. När forskaren sedan jämför den upplevda livskvaliteten mellan olika grupper, ser det inte toppen ut för pendlare.

Jag tror att vi gärna vill ha "allt" - och ett hus på landet kompenserar för det hus i staden som man inte har råd att ha.

Det som kostar är då tid, vilket ju är en bristvara om man slösar med den . Ingen har mer än 24 h på ett dygn.

Mitt bekymmer är att jag försöker räkna på det och hitta en balans. Om man kunde hitta en formel för tid, kostnader och upplevd nöjdhet, så hade jag gärna tillämpat den.

Tex kan jag teoretiskt sett ha häst som jag bor nu med ca 10 min bilväg till stallet. Men det kostar skjortan.

Har jag häst där jag bor utanför stan så är det säkert också minst 10 min till stallet. Plus att jag pendlar och kommer hem senare.

När hinner jag fixa trädgården då?
 
Där tänker jag att om ni köper ett hus med ett mer attraktivt pendlingsavstånd (och säljer lägenheten för att finansiera detta) så borde värdeökningen på hus och lägenhet följa varandra. Köper ni hus längre bort kommer det antagligen inte att stiga lika mycket som lägenheten. Då länge ni har kvar lägenheten kan ni dra nytta av bostadsprishöjningar men ni är ockdå beroende av någon som hyr den och alla förvecklingar som det kan innebära

Du har så rätt så rätt!

Utvecklingen är som vi alla vet skenande för både lägenheter och hus men husen är inte lika snabba när man kommer utanför stan.

Fast frågan är hur länge det kommer att fortsätta så här? Det är en ganska osund utveckling.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Vi har i olika trådar resonerat om pendlingsavstånd, men jag funderar nu på kostnader kring pendling och - såklart bostaden och dess pris.

En generell sanning är att bostaden är dyrare ju närmare en större ort/stad) den finns. Om man bor en halvtimmes pendlingsväg från arbetsorten eller 45 minuter betyder en del merkostnader i slitage på bilen och bränsle - men man kanske har ett billigare boende?

Nu funderar vi som bäst på om vi skall köpa ett hus (under förutsättning att budgivningen inte blir totalt crazy) ca 40 min resväg från jobbet. Huset kommer att säljas för (tror vi), i alla fall 1,5 miljon mindre än ett motsvarande hus närmare staden. Därmed blir det överkomligt för oss som inte har en jättestor budget.

Hur resonerar ni? Är det hjärtat som skenar, eller blir man kalkylerad och rationell?

Poängen för vår del är att vi kanske tack vare priset på huset kan behålla insatslägenheten och hyra ut den. På så sätt släpper vi inte taget om staden.

Alternativet kan också vara att sälja och därmed ha bättre förutsättningar att välja hus.

Villrådig är jag, och denna tråd är mest för att kunna ta del av andras erfarenheter och tankar.

Shoot! :)

Jag och sambon värderade stället att bo på högre än pendlingsavstånd. Visserligen har sambon alltid behövt pendla och aldrig vetat hur långt från månad till månad.

När vi köpte gården (släktgård) jobbade han som asfaltläggare och pendlade allt mellan 5km till 15mil enkel resa, jag jobbade på orten. Nu har jag 3,5mil enkel och sambon har fortfarande ovisst avstånd då han just nu arbetar inom skogsindustrin. Det brukar vara mellan 5 och 13mil enkel resa.

Man vet aldrig vart man hamnar och hittar min "sitt" hus så är min åsikt att man ska titta på möjligheter och inte svårigheter. Sen behöver det ju inte bli uppåt väggarna heller. Men upp till 1timmes pendling får man nog glatt räkna med att man får stå ut med om man väljer att bo på landsbygd. Det är ju dessutom sällan jättetätt med arbetsmöjligheter på småorter. Kollektivtrafiken brukar dessutom vara ett stort svart hålO_o
 
Jag bor på landet och var beredd på att behöva pendla när jag flyttade hit. Liksom @Amha vill jag inte bilpendla utan åka kollektivtrafik. Tågresan tar 25 min och dörr till dörr har jag ca 50 min tilla jobbet.

Hade vårt hus legat på samma avstånd fast på andra sidan av vår närmaste stad hade priset nog varit i alla fall 2-3 ggr så högt.
 
Jag tänker att det är viktigt att ha koll på hur resvägen ser ut i praktiken. Finns det någonstans där det alltid är köer? Finns det några planerade byggen som kan påverka restiden? Vet en som köpte hus för ett bra pris som inte hade räknat med hur ett stort ombygge som tar flera år skulle påverka trafiken. Själv jobbade jag på olika arbetsplatser i närkommuner vilket var nära på pappret men inte i praktiken. Kollektivtrafiken norr om Stockholm är felaktigt planerad, allt går in till city och det kan gå snabbare att åka in till city och ut igen än att åka tvärsöver.

Efter ett tag höll jag på att bli tokig av att en bilresa kunde ta 1,5 timme på en sträcka som när det inte är rusningstid tar 20 minuter. Det tog lika lång tid med buss. Jag började lyssna på ljudböcker för jag blev så frustrerad över att det gick åt så mycket tid till att sitta bakom ratten då jag inte kunde göra något annat. Sen i våras har jag ett nytt jobb som jag går till på mindre än en kvart och jag tycker att det är underbart.
 
När jag bodde och jobbade i Stockholm tog det minst en timme per väg kommunalt eller 45 minuter med bil för en sträcka på 2,2 mil
Nu när jag bor i Blekinge har de flesta 15-20 min till jobbet med bil och då bor vi 1,5 mil bort
 
Jag har pendlat till jobbet i stort sett hela mitt liv, förutom en period när jag kunde promenera på två minuter och det var hemskt. Kände mig aldrig ledig.

Nu har jag tjugo minuter med bil men kommer snart att få nästan det dubbla. Det oroar mig inte alls. Jag tycker om att ha omställningstiden för då lämnar jag "jobbet" i bilen. När jag kliver ur bilen och ser vallen, skogen, hagarna och trädgården går andningen ner och jag är så glad att få bo på landet.
 
Åh, detta är den eviga frågan!!

För mig har omständigheterna just nu gjort att jag bor i trång lägenhet i stan på veckorna, och på helgerna bor jag på landet. Med bil tar det ca 1,5 timme till landet, med tåg tar det drygt en timme eftersom man måste åka bil sista biten ändå. Jag hade gladeligen flyttat ut på landet ifall jag hade haft min försörjning klar där.

Jag gillar att bo i storstaden, vill helst bo mitt i smeten. Men jag älskar friheten på landet också. Lugnet, det sociala, att odla, att ha en trädgård, att ha en stor altan, att ha ett schysst uterum!! För i ärlighetens namn så är det mer sociala evenemang på landet än vad det är i stan. Nu till vintern kommer jag att spendera många helger i stan också. Hade jag haft häst hade jag flyttat ut på landet på en gång.

Vad gäller min lägenhet i stan så är det klart att jag vill vara med på den värdeökningen. Och får ni hyra ut den så hyr ut den! Jag tror att med den storleken och det läget ni har så kommer lägenheten betala både sig själv och en del av huset. Hitta bra hyresgäster bara.

Sen är det nog också så att era planer och drömmar i livet ändras. Även om lägenheten i stan står för någon typ av trygghet, så kommer ju huset snart också att göra det. Den dagen ni inte vill ha huset längre kanske ni inte vill flytta in till stan igen heller. Då kanske ni drömmer om Spanien, USA, Malta eller vad som helst. Vem vet?!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp