Bukefalos 28 år!

Det här med gluten

Det är framförallt den läckande tarmen hon är ute efter.

När det gäller att utesluta gluten är det inte ett så stort problem för mig egentligen men tråkigt. Vi äter inte så mycket gluten till middag men jag älskar bröd, vilket då också är min akilleshäl.

Men det var erfarenheter som de du googlade efter som jag ville höra om här.
Om läkaren var ute efter läckande tarm så sprider hon propaganda från LCHF-miljön. Jag kikade på några av @Brandgul s länkar, den enda träffen som inte är minst sagt tveksam är kunnige träningsbloggaren Jacob Gudiols. Den tycker jag att du ska läsa. http://tranastyrka.se/vete-och-lackande-tarm/
 
Senast ändrad:
Om läkaren var ute efter läckande tarm så sprider hon propaganda från LCHF-miljön. Jag kikade på några av @Brandgul s länkar, den enda träffen som inte är minst sagt tveksam är kunnige träningsbloggaren Jacob Gudiols. Den tycker jag att du ska läsa. http://tranastyrka.se/vete-och-lackande-tarm/
Håller med. Han har också skrivit fler texter i ämnet, de senaste ganska nyligen. Kan vara trevligt att läsa fler sidor av saken!
 
Hej!

Jag tycker att det verkar konstigt som du beskriver situationen.

Jag må vara tråkig men jag anser ju att man först bör diagnosticera glutenintolerans om man ska rekommendera människor att göra så stora ingrepp i sin kost som det innebär att inte äta gluten. Och det gör man vanligen genom att först kontrollera blodprover, och om man får napp sedan göra en gastroskopi för att ta vävnadsprov för analys.

Man undrar vad det är för sorts läkare som kommer med sådana icke underbyggda rekommendationer (men nej, jag vill egentligen inte ha svar).

Kryddis, leg läk spec allm med

Fast det är inget stort ingrepp i kosten att eliminera gluten. Jag håller med om att en läkare ska ha bättre på fötterna innan hen rekommenderar det, men om man av någon anledning bestämmer sig för att sluta med gluten är det inget större problem kostmässigt. Jag slutade med bl.a. gluten för snart två månader sedan och jag kan inte påstå att det har varit ett särskilt stort ingrepp.
 
Fast det är inget stort ingrepp i kosten att eliminera gluten. Jag håller med om att en läkare ska ha bättre på fötterna innan hen rekommenderar det, men om man av någon anledning bestämmer sig för att sluta med gluten är det inget större problem kostmässigt. Jag slutade med bl.a. gluten för snart två månader sedan och jag kan inte påstå att det har varit ett särskilt stort ingrepp.

Jag känner väl typ detta också; att det liksom inte är som att ta bort något livsviktigt ämne, som att sluta äta fett eller kolhydrater helt och hållet, till 100%. Det hade ju varit extremt mycket värre. Kanske omöjligt också men rent hypotetiskt.

Känns ju mer som att sluta äta socker, dvs något som KAN vara nyttigt för din kropp men kanske inte spelar så stor roll. Det är ju mer legitimt att sluta äta socker. Nu är jag inte så insatt i det heller men det finns ju även här halleluja-fakta och en del som förr ansågs vara skitfakta som idag är fakta.

Vad var det jag hörde senast; om tio år är det bara 50% av alla fakta som fortfarande är fakta. Resten har motbevisat och/eller har ändrats.
 
Jag tycker att du ska be läkaren om testa för gluten så att ni kan avfärda det helt om det nu är som du tror. Att utesluta gluten på riktigt är ganska stor kostomläggning, för att inte tala om dyrt.

Att 'testa' att äta glutenfritt är inte alltid så effektivt beroende på ens symptom eftersom det kan ta lång tid, ofta runt 12 mån, innan tarmslemhinnan läkt.
 
Fast det är inget stort ingrepp i kosten att eliminera gluten. Jag håller med om att en läkare ska ha bättre på fötterna innan hen rekommenderar det, men om man av någon anledning bestämmer sig för att sluta med gluten är det inget större problem kostmässigt. Jag slutade med bl.a. gluten för snart två månader sedan och jag kan inte påstå att det har varit ett särskilt stort ingrepp.
Fast många som slutar med gluten tillämpar ju helt andra regler än de med celiaki. Bara för att man har celiaki kanske man inte vill sluta äta bröd, pasta etc. För att inte tala om kontaminationsrisken med vissa varor som de som självmant slutat inte behöver tänka på i samma mån.
 
Jag tycker att du ska be läkaren om testa för gluten så att ni kan avfärda det helt om det nu är som du tror. Att utesluta gluten på riktigt är ganska stor kostomläggning, för att inte tala om dyrt.

Att 'testa' att äta glutenfritt är inte alltid så effektivt beroende på ens symptom eftersom det kan ta lång tid, ofta runt 12 mån, innan tarmslemhinnan läkt.

Jag kommer själv bestämma om jag ska köra utan gluten eller inte. Jag är inte överkänslig så det behövs inte ta några test. Jag vet verkligen att jag inte är överkänslig.

JAg var ute efter erfarenheter och kroppslig känsla för de som inte är känsliga men slutat med gluten. Det bästa är ju att höra från de som har andra autoimmuna sjukdomar, om de har blivit hjälpta eller om det är, som jag och många här misstänker/vet, är humbug.

Bara i denna tråd har jag fått två svar om hur läge det tar innan det eventuellt märks: 6 månader och 12 månader. Förutsatt då att det ens varit någon skada antar jag.
 
Fast många som slutar med gluten tillämpar ju helt andra regler än de med celiaki. Bara för att man har celiaki kanske man inte vill sluta äta bröd, pasta etc. För att inte tala om kontaminationsrisken med vissa varor som de som självmant slutat inte behöver tänka på i samma mån.

Absolut att det är besvärligt när man har celiaki men om man inte har det och utesluter gluten är det ingen stor grej. Då behöver man som sagt inte tänka på "spår av gluten".
 
Senast ändrad:
Jag tycker att du ska be läkaren om testa för gluten så att ni kan avfärda det helt om det nu är som du tror. Att utesluta gluten på riktigt är ganska stor kostomläggning, för att inte tala om dyrt.

Att 'testa' att äta glutenfritt är inte alltid så effektivt beroende på ens symptom eftersom det kan ta lång tid, ofta runt 12 mån, innan tarmslemhinnan läkt.


Man börjar ju med att lämna ett blodprov och indikerar det på glutenintolerans går det vidare till gastroskopi.
För mig tog det två år att få en celiakidiagnos. Från första blodprov till sista gastroskopin, som gjordes för 4 månader sedan. Så jag har ätit glutenfritt sedan dess.

Under denna tiden har jag även lämnat blodprov ang min struma jag opererats för (för många år sedan, men inte legat helt bra i värdena) Nu, efter glutenfri kost, är värdena perfekta.
 
Fast det är inget stort ingrepp i kosten att eliminera gluten. Jag håller med om att en läkare ska ha bättre på fötterna innan hen rekommenderar det, men om man av någon anledning bestämmer sig för att sluta med gluten är det inget större problem kostmässigt. Jag slutade med bl.a. gluten för snart två månader sedan och jag kan inte påstå att det har varit ett särskilt stort ingrepp.

Det beror väl på vad man äter? För mig skulle det vara ett stort ingrepp, jag äter ofta bröd och annat av vete både till frukost och lunch eller middag.
 
Hur svårt kan det vara att ta ett simpelt blodprov innan hon ordinerar en diet?

Senaste jag läste om gluten är att det inte alls är gluten de som tror de är överkänsliga reagerar på men rester av glyfosfat (vete är mycket hårt besprutad) vilket skapar problem om man äter mycket av det. Tydligen var det många som fint kunde äta ekologisk vetemjöl trots att de reagerade på annan vete. Ingen aning om det ligger något i det, men om någon är intresserad av att ta reda på mer går det att googla fram ganska mycket info.
 
Jag är testad för allting och inget ger några utslag. Men, jag tål inte mjölk, vanligt vitt mjöl, hundar etc. Jag är inte allergisk, "bara" överkänslig.
Här är en till, i alla fall när det kommer till gluten. Jag har testat negativt men en månad efter jag slutat med gluten så mår kroppen och magen mycket bättre , är piggare och ingen värk i lederna :)
 
Det beror väl på vad man äter? För mig skulle det vara ett stort ingrepp, jag äter ofta bröd och annat av vete både till frukost och lunch eller middag.

Det finns glutenfri pasta och bröd. Väldigt bra sådant. Jag äter lika mycket bröd och pasta som tidigare.
 
Nu svarar jag en gång till.

Jag är INTE intolerant. Test är inte aktuellt.

Jag anser (men jag kan inte definitionen på ordet) inte att det är en diet utan uteslutande av ett enda protein i en annars vanlig kost. Som att utesluta laktos, lök eller ris. Inte livsomvändande, inte farligt och knappast något som kan ses som farligare än att göra en food map för någon som har IBS eller blir pruttig, får halsbränna eller bara sur i magen av ett enda livsmedel.

För mig vore det garanterat sämre och mer livsomvälvande att sluta med socker eller vitlök (gud förbjude).

Ni som tycker att det är en diet man måste tänka på före man utför eller tar till sig. Vad anser ni är så "farligt" med att utesluta gluten? Det tycker jag också är intressant i diskussionen.
 
Nu svarar jag en gång till.

Jag är INTE intolerant. Test är inte aktuellt.

Jag anser (men jag kan inte definitionen på ordet) inte att det är en diet utan uteslutande av ett enda protein i en annars vanlig kost. Som att utesluta laktos, lök eller ris. Inte livsomvändande, inte farligt och knappast något som kan ses som farligare än att göra en food map för någon som har IBS eller blir pruttig, får halsbränna eller bara sur i magen av ett enda livsmedel.

För mig vore det garanterat sämre och mer livsomvälvande att sluta med socker eller vitlök (gud förbjude).

Ni som tycker att det är en diet man måste tänka på före man utför eller tar till sig. Vad anser ni är så "farligt" med att utesluta gluten? Det tycker jag också är intressant i diskussionen.
Jag vet inte om någon tycker att det är "farligt"? För min egen del reagerade jag bara det du berättade om vad läkaren sagt. Läkare ska jobba utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet, inte propagera för kosttrender som saknar belägg.
 
Jag vet inte om någon tycker att det är "farligt"? För min egen del reagerade jag bara det du berättade om vad läkaren sagt. Läkare ska jobba utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet, inte propagera för kosttrender som saknar belägg.

Jo, dina inlägg var tydliga i det fallet. :)

Däremot kan jag tycka mig läsa (tyda?) att det inte är bra att rekommendera en sådan diet för någon som inte är känslig. Vilket känns lite konstigt med tanke på att de flesta läkare slänger sig med både LCHF, GI och andra dieter som är mer livsomvälvande än att just gluten skulle avstås. Vilket jag nästan skulle se som farligare (LCHF i alla fall).
 
Jo, dina inlägg var tydliga i det fallet. :)

Däremot kan jag tycka mig läsa (tyda?) att det inte är bra att rekommendera en sådan diet för någon som inte är känslig. Vilket känns lite konstigt med tanke på att de flesta läkare slänger sig med både LCHF, GI och andra dieter som är mer livsomvälvande än att just gluten skulle avstås. Vilket jag nästan skulle se som farligare (LCHF i alla fall).

För mig hade det varit begränsningen. Du gör givetvis som du vill men jag tycker att det är skönt att kunna äta i princip vad man vill. Det är givetvis inte farligt på något sätt att utesluta gluten men för mig betyder en varierad kost ett bra liv. :) Jag älskar mat och att äta.

Dessutom märker jag som har mat som yrke ofta att trenden att inte äta gluten tyvärr kan vara på bekostnad av de som lider av celiaki. Eftersom 'spår av' inte bekommer de som utesluter gluten finns det risk att man börjar tumma på reglerna. Det är också svårt att ta på allvar när gäster säger att de inte äter gluten och sedan tar för sig av både det ena och det andra utan att fråga om innehållet.
 
Jo, dina inlägg var tydliga i det fallet. :)

Däremot kan jag tycka mig läsa (tyda?) att det inte är bra att rekommendera en sådan diet för någon som inte är känslig. Vilket känns lite konstigt med tanke på att de flesta läkare slänger sig med både LCHF, GI och andra dieter som är mer livsomvälvande än att just gluten skulle avstås. Vilket jag nästan skulle se som farligare (LCHF i alla fall).
Men gör verkligen de flesta läkare det? Nu är jag visserligen inte överviktig så det är väl en del av förklaringen till att vi inte pratar mycket diet. Men i ett fall har jag mött en läkare som ens nämnde LCHF och det var när hon kollade mitt kolesterol som är lite högt. Hon sa att LCHF:arna får skyhöga värden på sina kolesterolprover.
 
Men gör verkligen de flesta läkare det? Nu är jag visserligen inte överviktig så det är väl en del av förklaringen till att vi inte pratar mycket diet. Men i ett fall har jag mött en läkare som ens nämnde LCHF och det var när hon kollade mitt kolesterol som är lite högt. Hon sa att LCHF:arna får skyhöga värden på sina kolesterolprover.

Ren BS från den läkaren
Jag hade toppenvärden på mitt prov och då var jag inne i en väldigt lång och väldigt strikt LCHF-period
Har sett flera testresultat från andra LCHFare som ätit kosten länge och också har perfekta värden
Men jag har flertalet "Normalkostare" i bekantskapskretsen där kolesterolvärden är helt åt helvete däremot
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För ett år sedan ca slutade jag äta gluten. Jag har inga uttalade problem när jag äter det förutom allmänt känslig mage och tendenser...
Svar
13
· Visningar
1 332
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 825
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 584
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 191
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp