Det här med joggning och hund.

cherie

Trådstartare
Jag förstår ifall den här frågan är lite luddig och svår att svara på. Men nu är det så, att jag ska springa och gå 5 km imorgon. Det blir kanske hälften sträcka promenad, och hälften relativt lugn joggning. Men nu tänkte jag att jag skulle ta med Troja, eftersom hon tycker det är så otroligt kul att vara ute i skogen och leka.

Men, nu är det så, att jag aldrig sprungit med henne förut. Därför undrar jag ifall det kanske är för mycket att börja med, så att säga? Däremot har jag ibland tagit ut henne på lugna inlinesturer, men inte speciellt långa och oftast blir det väldigt korta sträckor där hon får springa "intensivt".

Jag förstår som sagt att det är väldigt svårt för er att svara på den här frågan.. Hon är ett år och några månader, av mellanstor ras (Eurasier) och vi har ännu inte röntgat henne. Därför undrar jag lite om hur mycket det tar på hennes ben också.. Vi ska som sagt vistas ute i terräng, med ganska mjukt (och ibland ganska ojämnt) underlag. Jag tänkte dessutom ha henne "lös" (långlina) så hon inte måste hålla mitt tempo hela tiden och får springa omkring lite som hon själv vill, men den linan väger litegrann också.

Nu kanske det är totalt omöjligt att svara eftersom ni inte känner hunden i övrigt. Men ifall ni har någonting att säga så får ni jättegärna göra det, för jag är fortfarande osäker på ifall jag ska ta med henne.
 
Sv: Det här med joggning och hund.

Hej!
Jag är inte speciellt haj på hundar, men första reaktionen tycker jag var att det känns som lite mycket att börja med. Vad det är gäller ska man ju kunna ta det lugnt o anpassa sig till djurets förmåga, och om du nu av nån anledning bör fullfölja denna tur och vovven inte orkar? Då kanske du inte vill avbryta, eller blir besviken om du måste. Det kan man ju tänka på? Bättre att veta att man inte måste springa så långt första gången vovven ska springa med, tycker jag iaf.
 
Sv: Det här med joggning och hund.

Nej, det ungefär samma tankar jag har haft. Men ändå.. Hm. Visst kommer hon bli lite trött, men jag tror hon nog har tillräcklig kondis för att klara det och om hon skulle bli väldigt trött får jag helt enkelt avbryta och gå istället, för DET orkar hon ju (så viktigt är det inte att jag springer hela biten, jag har dessutom en stukad fot som inte bör överbelastas)
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med joggning och hund.

Okej. Ifall det inte blir för varmt tar jag nog med henne, och som sagt, blir hon väldigt trött så går vi istället. Jag ska som sagt inte heller springa hela biten, utan ungefär halva sammanlagt (jag springer en stund, går en stund, springer en stund, går en stund osv.)
 
Sv: Det här med joggning och hund.

Fem kilometer är väl ingenting för en frisk hund? :confused:
Den har ju knappast varit instängd i en garderob hela livet för att sedan tas ut på joggingtur ;) Vi antar att den har en normal grundkondition.

Som sagts förut i en liknande tråd för ett tag sedan, det bästa är om hunden är lös och att man undviker tex asfaltslöpning i kort koppel eller liknande. Men fem kilometer i skogen kan jag inte tänka mig ska vara skadligt eller dumt?
 
Sv: Det här med joggning och hund.

Nej, och instängd i en garderob har hon verkligen inte varit :D. Hon är otroligt pigg och håller igång mycket även om det inte har skett i form av just joggning tillsammans med en människa. Nu när jag sett vad ni skrivit och när jag tänker efter vad hon orkat med tidigare som egentligen varit bra mycket mer kraftansträngade än det här, så är jag mycket lugnare. Jag stirrar upp mig så mycket när jag blir osäker bara, vill inte att jag ska göra något som skadar henne.

Jo, precis. Det är därför jag tänkte att jag skulle ha lös, det blir mycket roligare och skönare för både mig och henne på det viset. Nu är jag taggad till tusen, hoppas att det bara inte blir för varmt imorgon för DET skulle vara jobbigt för henne med tanke på all päls hon har.

Tack så mycket i alla fall. Nu är jag lugn och skogsturen kommer bli mycket roligare när hon är med (och det är ju mycket roligare för henne också, för den delen!)
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med joggning och hund.

Som jag skrev i mitt inlägg så har jag ingen hundvana, jag bara skrev det som blev min reaktion på inlägget, vad jag tänkte på och undrade när jag läste trådskaparens inlägg. Behöver man ha expertis för att få uttrycka sin åsikt?
 
Sv: Det här med joggning och hund.

5 km är absolut inget problem för en frisk hund. Hon är ju färdig i kroppen också antar jag då Du skriver att hon är 1 år och några månader.

Hade Du skrivit 2 mil så hade jag kanske tyckt att det varit annorlunda. Då hade jag rekommenderat att hon var röntgad först. 2 mil är vad en hund ska klara på uthållingshetsprovet. Då ska de springa brevid när ägaren cyklar. Det ska en frisk hund med normalkondition klara tycker jag.
 

Liknande trådar

L
Hundhälsa Jag skulle vilja fråga bara vad ni tycker och så men ni får jätte gärna inte idiot förklara ifall ni inte tycker som nånannan eller om...
Svar
15
· Visningar
1 587
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 097
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 192
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 017
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp