Bukefalos 28 år!

Det här med klasskassor och att betala utflykter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

Var osams med äldsta sonens klf i 3 år pga detta. Jag vägrade betala de pengar barnen skulle spara till klasskassan, h*n var mkt irriterad på mig och talade inte ens med mig eftersom h*n ansåg att det var ett majoritetsbeslut av föräldrarna. Där var tydligen jag en i gruppen och skulle snällt foga mig till massans beslut.

Varför betalade jag då inte?
Jo,
Det fanns ingen plan om vad de skulle göra när de gick ut 9:an, inte heller sagt om eleverna själva skulle bestämma eller om vi föräldrar fick ett ord med.

Om nu en elev inte ville åka med på den framröstade resan och ville ha pengarna tillbaka, skulle det inte gå. På frågan om hur det skulle bli om elever slutade och började fanns inte heller något svar. Det hette att "klassen" som grupp skulle samla in pengar genom olika aktiviteter och därför var det "klassens" pengar.

Då läraren var nyexad (1:a året) hade h*n en vision om att han kunde lova att h*n skulle följa med, inget kunde hända så att han inte kunde... Frågan uppkom då det på min dåvarande arbetsplats uppstod detta problem, en klf som slutat hade lovat att följa med, nya klf ville inte och har heller ingen skyldighet, det blev ingen resa för eleverna.

Resultat efter 3 år: Insamlade pengar ca. 65,-/elev under 3 år (klf tröttnade efter 2 mån). Eleverna bestämde att de skulle åka till Gbg. Insamlade pengar räckte inte och vi föräldrar skulle betala nästan 2 000 kr. för detta.

Detta skulle ske skoltid. Vi har skolplikt här i landet vilket gör att jag är skyldig att se till att mitt barn går i skolan men inte att bekosta det på detta sätt. Dessutom säger skollagen att skolresor på skoltid ska vara relaterade till undervisningen.

Det fanns elever i klassen som inte följde med. Det hette att de "inte ville" men det vet vi ju inte... vad skulle de säga då? Samma sak som på ett föräldramöte, vem skulle resa sig upp och säga att "jag har inte råd"?

Jag tycker personligen att klassresor skall man göra med klassen. Spelar ingen roll var man är eller vad man gör, men man ska vara alla tillsammans! Hur mycket umgås man med alla sina klasskamrater (vilket är vitsen med klassresa) på ett stort nöjesfält?

Du menade kanske mer skolresor och utflykter, men den här klassresan blev ju lite av det slaget då den skedde under skoltid.
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

Att åka med upp till någon skidbacke kostar iaf minst 500 kr(oftast närmare tusenlappen). Dagens skolor har inte ofta en sådan ekonomi att de har råd att sponsra aktiviteter speciellt mycket.

Sedan kan man ju som lärare (iaf i Sthlms-området) hålla koll på de gratisaktiviteter som faktiskt finns. SL-kort finns ju alltid på skolan iaf.
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

Knapplån

Det känns som om flera här har skrivit om klassresor snarare än utflykter och liknande. Jag undrar därför vad ni tycker om att tex betala 20:- för skridskoåkning, bad eller liknande pluss bussresan dit (typ stämpelkort på buss) några gånger/läsår.
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

De kommunala skolor jag har varit på har alltid haft busskort som man fått låna på expeditionen när det är dags att åka iväg. Badar gör iaf mina barn genom idrotten några ggr per läsår, skridskor åker de vid skolan när det är is (dock är det idrottsläraren + föräldrar som ombesörjer spolning på sin fritid).

Men jag är faktiskt lite emot dessa avgifter som man ombeds betala, jag har ju råd, men det finns ju de som inte har det...

Som lärare i Sthlm så finns det ju en hel del saker som faktiskt är gratis, det gäller bara att engagera sig och hitta de sakerna.
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

Jobbar i o f s på en friskola och ej kommunal. Vi får inga busskort, får inte bada gratis, att åka skridskor kostar också pengar.
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

Detta är väl en av nackdelarna med friskola, kanske inget alternativ för folk med dålig ekonomi...
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

Tillhör de föräldrar som är oerhört tacksam att man tagit upp detta med pengar och matsäck som ideligen skulle skickas med barnet. Jag och min man har personligen råd men vet många som fått stanna hemma för att man inte har råd. Har man tre barn och en skral ekonomi så är det inte lätt.

Att ifrågasätta ens rätt att skaffa barn om man inte kan betala är fånigt. Livet är föränderligt. En ekonomi idag är kanske inte alls vad den var för tio år sedan i dessa osäkerhetens och arbetslöshetens tider. Ska man då behöva adoptera bort dem?

Nej, det är skönt att skolan börjar hinna ikapp verkligheten och inse att så här kan det vara för människor. Varför bestämma en massa evenemang om man inte har kan stå för det?
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

Egentligen får jag inte svara, eftersom du frågade de som har barn. Men jag har en bebis i magen, så jag räknas nästan... ;)

Jag tycker det är bra! Jag jobbar som lärare på högstadiet, och det är hemskt att se vad många ungar gör av med pengar. Om vi ska iväg på utflykt ber vi oftast skolbespisningen om matpaket, men en del klasser och deras lärare struntar i det, för de flesta elever vill hellre köpa något (onyttigt?) istället för att äta skolans medhavda mat. Och jag kan lätt leva mig in i att även de "fattiga" eleverna vill köpa "cool" mat. Det här rullar på så att det nästan har blivit en självklarhet att ungarna ska ha pengar med sig så fort vi ska lämna skolbyggnaden. Om vi ska gå ner och bada i sjön ett stenkast bort - ja, då har alla med sig pengar till att köpa glass i kiosken. Lärarna till och med uppmanar eleverna att ta med pengar till glass! Mitt "eller ta med en frukt" drunknar i konsumtions och sötsakshetsen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 074
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej Söker efter råd och tips. Mina barn rider på en mycket populär ridskola i Stockholmsområdet. Jag är där 2 till 3 gånger i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
3 638
Senast: TinyWiny
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 835
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp