Bukefalos 28 år!

Det här med klasskassor och att betala utflykter...

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Läste om något rektorsområde i Sthlm som förbjudit både insamling till klasskassa och tagit bort "utflykter" som föräldrar tidigare fått betala.

Vad tycker ni som har barn? (I den nya skollagen kommer detta nog att regleras hårdare än vad det gör idag).

Som förälder så har jag råd att betala, men jag vet samtidigt som pedagog att det faktiskt finns familjer som inte har råd med vare sig klasskassa eller att betala inträden till saker...Det finns också föräldrar som sjukskriver sina barn i stället för att säga "jag har inte råd" eller skickar sina barn till skolan utan utflyktsmat.
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

I min kommun togs det här bort för ca ett år sedan. Det vart ramaskri av alla föräldrar, även om de flesta förmodligen förstod baktanken med lagen. Men med skolornas begränsade ekonomi såg vi att barnen skulle bli utan sina badresor, läger och andra roliga saker som man kan ha med skolan också.

Men det där har lösts via hem och skola så det är nog nästan som förut. Iaf anpassar man sig ju!
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

jag tycker faksikt att det är bra! Ska skolan ha utflykter så kan skolan betala, eller så får hela klassen jobba ihop pengar tex genom loppis,brödbak och liknade.
Även om vissa skolor lägger ut för de som inte har råd - så kan jag bara föreställa mig hur förndrade det måste vara att ansöka om ett sådant bidrag.
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

Jag kan också betala för mitt barn när det gäller utflykter och klassresor m.m men jag tycker fruktansvärt synd om dom barn som inte kan följa med.
Det är ju inte barnets fel men det får ändå lida för det.
Tänk hur barnet känner sig dagen efter när alla pratar om resan i skolan eller de diskuterar det på en lektion osv.
Det måste ju vara fruktansvärt ledsamt för detta barn att inte kunna deltaga i diskussionen.

I dagens samhälle så kan ju även sådant här leda till mobbing och utfrysning.

Ska man göra utflykter m.m så tycker jag att man kan göra en förfrågan hemma hos föräldrarna innan man tar upp det för barnen eller så får skolan helt enklet gå in med pengar.
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

I min pojks skola har de satt en maxgräns på 50 kr per termin och vi hade ett möte där vi fick bestämma om vi ville betala när det behövdes eller om vi skulle lägga det i en klumpsumma till klasskassan.
Vi valde klumpsumman och tycker det fungerar bra.
50 kr/termin borde även de med lite pengar ha råd med.
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

ja det verkar ju rätt rimligt.
När jag gick i skolan kunde klassresa kosta minst 5-600 +fickpengar, sen var det tex skidresor på friluftsdan där kudne det gå ett par hundra i lifkort,skid/pjäxhyra/bussbiljett och matpengar...
Jag kan förstå om det blir vldigt tufft för föräldrar med 2-3unar och dålig ekonomi.
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

Jag känner mig kluven till det här eftersom jag bara har ett skolbarn och därför har råd att lägga pengar.Tycker synd om de som har flera barn och dessutom är ensamförsörjare för den skull ska skolans utflykter vara kostnadsfria. Det kanske är en lösning om skolan tillsammans med föräldrar ordnar en fest och tar betalt och överskottet går till gemensam klasskassa.
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

Personligen tycker jag att det är höjden av fånigt att en sån regel ska behövas. Ingen måste sätta barn till världen idag och har man så extremt dåligt ställt att man inte kan avvara några få hundringar på en termin (herregud lägg undan en tia i veckan!) så tycker jag att man bör tänka sig för en och två gånger om man ska ha barn. Om det rör sig om tusenlappar så kan jag förstå det men att inte ens kunna avvara en matsäck eller pengar till en verkar helt bisarrt. Det är lite sånt här som får en att tänka när kvinnor pratar vitt och brett om fördelarna med att vara hemmafru (som sen blir en fattig f.d. fru) eller skaffa barn trots att de går på socialbidrag.

Men rent praktiskt är det ju barnen som kommer i kläm men det borde man kunna lösa på nåt annat sätt för just de barnen tex genom en fond snarare än att hindra alla barn från att åka på utflykt. Vi sålde en massa bullar och korvar och sånt, gör man inte det nu för tiden?
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

På vilket sätt skulle det förändra saken menar du?
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

Sätt dig in i situationen att det var du som inte hade råd att skicka ditt barn på utflykt etc...

Det finns ju faktiskt saker som ändrar sig i livet, exempelvis så kan man ha ett välordnat liv när man skaffar barn, sedan kan det inträffa saker som gör att ekonomin blir en katastrof.
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

Om du läser mitt inlägg så skriver jag ju detta "Men rent praktiskt är det ju barnen som kommer i kläm men det borde man kunna lösa på nåt annat sätt för just de barnen tex genom en fond snarare än att hindra alla barn från att åka på utflykt. "

Det du själv antyder i din trådfråga är att det finns föräldrar som av princip inte skickar med barnen nåt att äta om det är utflykt. Likaså hade vi exemplet med föräldrar som tänkte vägra skicka med egna blöjor till dagis när det drogs in därifrån. Och handlar det inte om principer utan att ens ekonomi faller ihop totalt om man måste skicka med en matsäck eller blöjor, ja då tycker jag att det är frågan om man verkligen är vuxen nog att hantera det ansvar man har tagit på sig. Barn har rättigheter men de _är_ inga rättigheter utan snarare skyldigheter, särskilt i dagens läge när ingen måste ha barn för sin fortlevnad. Men som sagt, jag inser ju att man måste lösa det ekonomiska problemet praktiskt men det måste finnas andra sätt att göra det än att sätta upp regler och förbud. Några av de saker som jag i alla fall kommer ihåg med glädje som vuxen är just de utflykter man gjorde med skolan. Tycker att det är synd att hindra barn från att uppleva detta baserat på ett principbeslut.
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

En fond kräver ju att det finns pengar i den och frågan är ju vart skolan ska få dessa pengar ifrån?
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

Man får väl ha lotteri på föräldramötena. Eller få från majblommefonden. Eller ha reklam i matsalen. NÅT borde man i alla fall kunna testa innan man sätter upp regler och förbud, särskilt på de skolor där det bara gäller några få elever per klass.
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

jag tycker det är idiotiskt.

Det drabbar bara de fattiga barnen ännu mer. Nu kan de för en hundring få prova på skidåkning, utflykter osv som de utan skolans sponsring inte kommer få uppleva.

och nej, jag har inga egna barn men jag växte upp i en förort med massa fattiga barn som inte fått se nåt utanför förorten om det inte var för skolan.
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

break_a_leg skrev:
Läste om något rektorsområde i Sthlm som förbjudit både insamling till klasskassa och tagit bort "utflykter" som föräldrar tidigare fått betala.

Vad tycker ni som har barn? (I den nya skollagen kommer detta nog att regleras hårdare än vad det gör idag).

Som förälder så har jag råd att betala, men jag vet samtidigt som pedagog att det faktiskt finns familjer som inte har råd med vare sig klasskassa eller att betala inträden till saker...Det finns också föräldrar som sjukskriver sina barn i stället för att säga "jag har inte råd" eller skickar sina barn till skolan utan utflyktsmat.

Tillhör samma grupp som du dvs pedagog som har råd att betala mina barns utflykter.
Jag anser att skolan SKA göra utflykter som skolan betalar. Det finns pengar man måste (ska) inte åka till Liseberg eller liknande utan göra resor som ger mycket både socialt och pedagogiskt. :o Det låter kanske tråkigt men är det inte. Lägerskolor i en scoutstuga tex brukar kunna bli både billigt och roligt. Behövs inte så mycket för att få något att minnas!

Jag är emot pengainsamling, kvar från tiden med Spara och slösa, då man skulle lära sej spara på bank. :angel:

Anledningen till föräldrars ekonomiska situation är inte så enkel som någon skriver. Folk blir arbetslösa, skiljer sej osv.

Det handlar alltså inte OM skolan ska göra utflykter utan det ska vi göra! Handlar om prioritering av befintlig ekonomi. :crazy:
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

men faktum är ju att skolan inte har råd att betala dessa utflykter, iaf inte i den utsträckningen som det är idag.

varför är det värre att behöva sjukskriva sitt barn från en idrottsdag än att behöva göra det från en fotbollsmatch pga ekonomin?
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

Om man inte kan skicka med sitt barn på utflykt i skolan så är man nog knappast med i någon idrottsförening.

Vad som är värre? Klasskamraterna träffar dom varje dag, det pratas ofta mycket och länge när det har gjorts resor med skolan, man gör kanske ett projekt om resan eller en redovisning,,,,allt detta är något som barnet då inte kan deltaga i och det....det är nog inte lätt för ett barn att hantera.
 
Sv: Det här med klasskassor och att betala utflykter...

Men här handlade det inte om principer.....utan om ekonomiska skäl.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 969
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej Söker efter råd och tips. Mina barn rider på en mycket populär ridskola i Stockholmsområdet. Jag är där 2 till 3 gånger i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
3 607
Senast: TinyWiny
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 804
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp