Det här med löptik och tävling..

simba_112

Trådstartare
När det kommer till lydnadstävling så står det ju klart och tydligt i reglerna att löptik EJ får deltaga (med undantag för internationellt prov).
Men vad händer egentligen om någon ändå startar med löptik?
Det hände en vän till mig alldeles nyss. Platsen blev strulig då det var flera hundar som reagerade. När de frågade om tiken nyss löpt fick de ett nekande svar. Visade sig sen att tiken löpte DÅ!
Om jag fattade det rätt så kollade domaren det efteråt men vad jag förstått så har de inte rätt att göra så och därför blir det ingen rapportering..? (ekipaget blev dock diskade).
Men frågan är då vad som händer med de hundar som reser sig på platsen och går till tiken? Med de nya reglerna ska det ju rapporteras när en hund reser sig och går fram till annan hund, men i det här fallet så har ju tikägaren redan brutit mot reglerna..
Och om domaren ej har rätt att kolla upp en tik de misstänker löper, varför då ens ha en regel om det?

Min vän ska kontakta sbk och fråga om detta.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Jag har varit med om exakt samma sak. Min hund har legat som ett smäck i backen. Och jag har inte ens bekymrat mig. Men denna gång började han först pipa, vilken han aldrig gör, så vida det inte är en löptik i närheten. Sen helt plötsligt går han upp, vilket aldrig nånsin har hänt. Han gick sakta sakta bort och nosade i backen fram till hunden som låg bredvid oss. Han är liksom inte intresserad av andra okända hundar annars, om de inte löper. Jag var mycket chockad! Sen gick resten av tävlingen åt helvete, ingen kontakt alls. Det här var det första hunden ut, och alla betede sig konstigt på plan, men värst var min som var direkt efter. Jag blev rapporterad. Och jag ångrar mig bittert att jag inte bad domaren kontrollera hunden. Men jag kontaktade sbk och frågade hur jag skulle ha gjrot. och de visste tydlgien inte riktigt, för platsen hade nog inte gjorts om, för en hund ska tydligen ligga trots löptik enligt henne, vilket jag kan tycka är kosntigt då det står i reglerna. Men jag struntar i att platsen inte gjordes om, jag skulle vilja att rapporten inte gick in.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Nyfiken - är lydnad enda typen av tävling där löptik inte får starta ?

Egentligen vore det ju kanon, för hur är lydnaden egentligen om en hane inte kan nonchalera en löptik när ägaren säger till - en tanke bara;)
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Efter detta har jag börjat tränat när det har varit en löptik i närheten, inte mycket men få kommandon, för att verkligen få honom att lyssna. Men inte skulle vi kunna köra en hel tävling med bra poäng med en löptik som gått på plan inte
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

I vallning startar hundarna i lottad ordning, oavsett löp. I högre klasser Agility startar löptikar, samt i IPO utomlands.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

I vallning startar hundarna i lottad ordning, oavsett löp. I högre klasser Agility startar löptikar, samt i IPO utomlands.

I agility är löptikar tillåtna i alla klasser i Sverige, de startar enligt vanlig lottad startlista men ska sitta/stå/ligga på en matta i starten.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Hm, klurigt! Själv känner jag att platsen ju är så strulig åtminstone i lägre klasser att jag definitivt inte skulle vilja ha en löptik med även om min hund inte själv skulle vara intresserad av den. Att ha separat platsliggning för löptikar och låta dem starta sist låter ju som en lösning men då glömmer man att det ofta körs flera klasser efter varandra på samma plan. Jag håller med om att en hund ska lyda även om det är en löptik i närheten men jag tycker inte riktigt det är samma sak som att en grön förare med hanhund ska få sin hund att prestera lika bra som vanligt om en löptik gått på planen innan.

Jag ser nog faktiskt hellre att tikägare får avstå lydnadstävlingar några veckor om året än att hanhundsägare i värsta fall aldrig kommer igång att tävla av rädsla för att det riskerar att vara med löptikar på varenda tävling. I bruksprov borde det vara lättare att lösa, dels så är det inte alls lika vanligt att man kör många klasser efter varandra, dels så är det faktiskt en avelsutvärdering och en alltför hormonstinn hund bör ändå inte gå i avel.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Fast det är en viss skillnad på agility och lydnad. I agility går det fort, hunden ska springa mellan olika hinder. I lydnaden går det långsamt. Att ha en hanhund som har svårt för löptikar och är ute och tävlar bland de första gångerna är inte en lätt störning. Och det står faktiskt i reglerna att löptikar inte får delta. Om om jag förstått det rätt så är IPO:s platsliggningen inte på samma sätt
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Jag förstår inte heller hur man som ägare till en tik vågar tävla lydnad om denne löper. Hon kanske är lydig, men hanhundarna inte. Och vips så har man en parning på gång istället för en platsliggning....Vems är ansvaret då?
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

I freestyle startar löptikar sist:
Löptik tävlar i en annan tävlingsring eller sist på dagen, beroende på arrangörens beslut. Löptik får endast vistas på särskilt
anvisad del av tävlingsområdet innan alla andra hundar har genomfört sitt program.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med löptik och tävling..

Fast det är en viss skillnad på agility och lydnad. I agility går det fort, hunden ska springa mellan olika hinder. I lydnaden går det långsamt. Att ha en hanhund som har svårt för löptikar och är ute och tävlar bland de första gångerna är inte en lätt störning. Och det står faktiskt i reglerna att löptikar inte får delta. Om om jag förstått det rätt så är IPO:s platsliggningen inte på samma sätt

Öh? Jag kommenterade faktafelet i vallhunde inlägg om att löptikar endast skulle vara tillåtna i de högre klasserna i agility. Har inte lagt några värderingar eller paraleller med lydnad i mitt inlägg. Vet inte riktigt var du fått det ifrån :confused:
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

KL

Hur mycket jag än tycker att hanhundar ska klara av att tävla tillsammans med löptikar (det går, bara att det är mer eller mindre svårt så är det bara störningsträning som allt annat) så står det i reglerna att löptikar inte får delta i lydnadstävlingar, och jag blir SÅ sur på folk som inte ens kan läsa regler innantill :mad:!!

Fast detta kanske inte räknas som tillräckligt grovt regelbrott för att rapporteras, utan det kanske ska räcka med en diskning från fortsatt tävlande just den dagen (fast det borde verkligen bli fråga om längre avstängning om det skulle visa sig vara ett upprepande beteende från ägarens sida)


Simba_112: Vidarebefordra gärna vad din vän får för svar från SBK :bump:!
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Öh? Jag kommenterade faktafelet i vallhunde inlägg om att löptikar endast skulle vara tillåtna i de högre klasserna i agility. Har inte lagt några värderingar eller paraleller med lydnad i mitt inlägg. Vet inte riktigt var du fått det ifrån :confused:

Ok, var inte meningen att du skulle ta illa upp, sorry! Var inte riktigt riktat till dig, utan ville bara poängtera att det är en viss skillnad mellan sporterna. Men nu blev allt i samma inlägg!Trodde faktiskt löptikar var tillåtna i alla agilityklasser, eftersom det verkar påstås så jämt
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

KL (pga inlägg i fel citat)

Löptikar tillåts i alla klasser på agility och får starta på lottad plats. Arrangören avgör vidare huruvida matta skall användas och annat handhavande av löptiken skall ske. Detta gäller från 1 januari 2012
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med löptik och tävling..

KL

Hur mycket jag än tycker att hanhundar ska klara av att tävla tillsammans med löptikar (det går, bara att det är mer eller mindre svårt så är det bara störningsträning som allt annat) så står det i reglerna att löptikar inte får delta i lydnadstävlingar, och jag blir SÅ sur på folk som inte ens kan läsa regler innantill :mad:!!

Fast detta kanske inte räknas som tillräckligt grovt regelbrott för att rapporteras, utan det kanske ska räcka med en diskning från fortsatt tävlande just den dagen (fast det borde verkligen bli fråga om längre avstängning om det skulle visa sig vara ett upprepande beteende från ägarens sida)


Simba_112: Vidarebefordra gärna vad din vän får för svar från SBK :bump:!

Det är precis det jag menar.
Jag själv kan tycka att hundarna ska klara av löptik (lätt för mig att säga som bara har tikar och kastrerad hane själv:angel:), men nu är ju reglerna som så att löptik ej får delta.
Känns ju väldigt fel då om en hane som inte kan hålla sig borta blir rapporterad när tiken inte ska vara där alls!
 

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
27 272
R
Hundträning Hej alla! Jag har inte så stor koll på detta och skulle därför vilja veta mer om hur det fungerar. Om en hund har behandlats med...
Svar
19
· Visningar
2 503
Övr. Hund Anser ni att det är okej att släppa lös en löptik i en kommunal rasthage om det inte är några andra hundar där just då och man har koll...
Svar
10
· Visningar
2 328
Senast: Sparkling
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, jag kan inte låta bli att tycka att mitt jobb är jäkligt coolt! Vissa dagar stannar jag liksom upp och tänker att det är väldigt...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp