Bukefalos 28 år!

Det här med löptik och tävling..

Sv: Det här med löptik och tävling..

Och jag kommer aldrig förstå tänket när man som hundägare överför sin hunds brist på lydnad till att vara någon annans problem.

Om min tik fungerar som vanligt och jag har lydnad på henne hur kan det då vara mitt problem att du har en hane som inte fixar störning?

Är det regel visst då får man givetvis följa den, men annars, verkligen inte...

Exakt, att tycka att andra ska hålla sig borta för att ens egen hund inte är tillräckligt tränad, det kommer jag heller aldrig förstå.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

I reglerna står det att man inte får tävla med löptik i lydnad! och hade det varit så att man fick tävla med sin löptik så kanske många hanhundar hade tränat mer på detta eller helt enkelt avstått! Jag har själv en hane som har svårt att jobba med löptikar i närheten, fartiga sporter som sök och agility går bra, visst är han lite småskum, men han gör det han ska. I lydnaden går det långsamt och kräver koncentration, och han har väldigt svårt att koncentera sig. Varför skulle den här störningen gå att träna bort helt, utan att kastera hanen? Såg ett program om spårhundar på discovery, där de försökte distrahera USA:s duktigaste spårhundar på olika vis, ingenting distraherade dem tills en löptik kom in. Hon plockades bort för man ansåg att det var för stor störning. Varför gjrode man det? Var dessa hundar för dåligt tränade? Så varför ska min hane som tävlar i ettan klara av en så stor störning som löptik när det faktiskt står i reglerna att de inte får deltaga? Min hane har inte den motivationen för lydnaden att han skulle gå att träna bort hans drift helt och hållet när vi tävlar lydnad. Jag har pratat med många av mina erfarna hundvänner som har lång tids erfarenhet om hur jag ska göra, och de säger det finns liksom inget att göra, det är bara att härda ut. Nu kan jag få kontakt med min hane, han är inte helt borta när en löptik är i närheten, men att få honom att köra ett helt lydnadsprogram bra, funkar helt enkelt inte. Ni som tycker att hundarna är för dåligt tränade, har ni nånsin ägt en hane som har problem med detta? Eller har en kompis som har en hane som den har problem med? Om så är fallet, är ni välkomna att hjälpa mig med min hane....
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

I reglerna står det att man inte får tävla med löptik i lydnad! och hade det varit så att man fick tävla med sin löptik så kanske många hanhundar hade tränat mer på detta eller helt enkelt avstått!

Jag har själv en hane som har svårt att jobba med löptikar i närheten, fartiga sporter som sök och agility går bra, visst är han lite småskum, men han gör det han ska. I lydnaden går det långsamt och kräver koncentration, och han har väldigt svårt att koncentera sig. Varför skulle den här störningen gå att träna bort helt, utan att kastera hanen?

Såg ett program om spårhundar på discovery, där de försökte distrahera USA:s duktigaste spårhundar på olika vis, ingenting distraherade dem tills en löptik kom in. Hon plockades bort för man ansåg att det var för stor störning. Varför gjrode man det? Var dessa hundar för dåligt tränade?

Så varför ska min hane som tävlar i ettan klara av en så stor störning som löptik när det faktiskt står i reglerna att de inte får deltaga? Min hane har inte den motivationen för lydnaden att han skulle gå att träna bort hans drift helt och hållet när vi tävlar lydnad.

Jag har pratat med många av mina erfarna hundvänner som har lång tids erfarenhet om hur jag ska göra, och de säger det finns liksom inget att göra, det är bara att härda ut. Nu kan jag få kontakt med min hane, han är inte helt borta när en löptik är i närheten, men att få honom att köra ett helt lydnadsprogram bra, funkar helt enkelt inte.

Ni som tycker att hundarna är för dåligt tränade, har ni nånsin ägt en hane som har problem med detta? Eller har en kompis som har en hane som den har problem med? Om så är fallet, är ni välkomna att hjälpa mig med min hane....

Jag tog mig friheten att dela upp din text, då sammanhängande textmassor är svårt att läsa.

Jag är mycket väl medveten om att löptikar inte får tävla i lydnad (i annat än i internationell elitklass.)

Det vi diskuterade (iallafall jag) var det faktum att någon/några sa att även OM det hade varit tillåtet med löptik (som det är i flera andra grenar), så tyckte de att löptikarna skulle stanna hemma. De verkade även lägga fram det som att det var ett dåligt beslut att låta en löptik tävla för att man borde "vara människa" och "tänka på tiken", vilket för mig bara låter som ett sätt att skuldbelägga den som väljer att tävla med sin löptik, när det i själva verket är för att det ger en extra svårighet till hanhundsägarna.

Det är det jag vänder mig emot, att det ska vara tikägarnas plikt att underlätta för hanhundarna.

För detta med att det skulle vara omöjligt att träna bort kåtheten hos hunden, så titta t.ex på Migo här på buke som lagt ut bilder på sin Boss som har fullt fokus på sina får trots att en höglöpstik trycker baken i ansiktet på honom.

Eller på den här filmen från Klickerklok om hur man kan använda störningen av en löptik till sin fördel för att få ett ännu större fokus hos hanhunden.

Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre svårt.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Och jag kommer aldrig förstå tänket när man som hundägare överför sin hunds brist på lydnad till att vara någon annans problem.

Om min tik fungerar som vanligt och jag har lydnad på henne hur kan det då vara mitt problem att du har en hane som inte fixar störning?

Är det regel visst då får man givetvis följa den, men annars, verkligen inte...

Men herregud , jag bryr mig inte om lydnaden på hanhundarna i fråga säger bara i det hela generella tycker jag inte en löptik ska få ställa upp i tävling. Hur än tiken eller hanen i fråga beter sig!!!!!!!
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

I reglerna står det att man inte får tävla med löptik i lydnad! och hade det varit så att man fick tävla med sin löptik så kanske många hanhundar hade tränat mer på detta eller helt enkelt avstått! Jag har själv en hane som har svårt att jobba med löptikar i närheten, fartiga sporter som sök och agility går bra, visst är han lite småskum, men han gör det han ska. I lydnaden går det långsamt och kräver koncentration, och han har väldigt svårt att koncentera sig. Varför skulle den här störningen gå att träna bort helt, utan att kastera hanen? Såg ett program om spårhundar på discovery, där de försökte distrahera USA:s duktigaste spårhundar på olika vis, ingenting distraherade dem tills en löptik kom in. Hon plockades bort för man ansåg att det var för stor störning. Varför gjrode man det? Var dessa hundar för dåligt tränade? Så varför ska min hane som tävlar i ettan klara av en så stor störning som löptik när det faktiskt står i reglerna att de inte får deltaga? Min hane har inte den motivationen för lydnaden att han skulle gå att träna bort hans drift helt och hållet när vi tävlar lydnad. Jag har pratat med många av mina erfarna hundvänner som har lång tids erfarenhet om hur jag ska göra, och de säger det finns liksom inget att göra, det är bara att härda ut. Nu kan jag få kontakt med min hane, han är inte helt borta när en löptik är i närheten, men att få honom att köra ett helt lydnadsprogram bra, funkar helt enkelt inte. Ni som tycker att hundarna är för dåligt tränade, har ni nånsin ägt en hane som har problem med detta? Eller har en kompis som har en hane som den har problem med? Om så är fallet, är ni välkomna att hjälpa mig med min hane....

Tycker du har en poäng i det du säger!!!!! :bow::bow:
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Men herregud , jag bryr mig inte om lydnaden på hanhundarna i fråga säger bara i det hela generella tycker jag inte en löptik ska få ställa upp i tävling. Hur än tiken eller hanen i fråga beter sig!!!!!!!

Varför tycker du att löptikar generellt inte ska få ställa upp i tävling, även om det är/skulle vara tillåtet?
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Fast och jämföra att valla får med att tävla i lydnad tycker jag inte riktigt går. Som sagt i sök och i agility skulle det gå bättre för min hane, för där har han motivationen. Och det har säkert Buke med sin vallhund också. Jag har kört sök med min hane direkt efter en löptik en gång när vi precis hade börjat tränat sök. Och han gjort bra ifrån sig även då. Men i lydnad har han som sagt inte samma motivation.

Jag har sett filmen förut och det kanske är ett sätt, men nu kör de inte ett helt program. Jag har tränat med löptikar i närheten, vi har även en plan på klubben som är avsedd för löptikar, som vi tränar på ibland. Men att få bort det helt tror jag inte på.

Om löptikar skulle vara tillåtna vilket de säkert blir nån gång i framtiden, skulle jag gärna se att de går sist och har en egen platsliggning, för att underlätta. Finns ju faktiskt även tikar som reagerar på löptik, har en kompis vars tik gör det! Så för allas skull!

Var helt ok att dela upp texten! ;)
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Ja jag var ju det. Hade turen dock att hamna i den andra platsliggningen. Hade ingen aning om att hon med den ev löptiken blev diskad? För vad då? Det går ju inte att bevisa att hon fuskat? Dessutom såg jag att hon körde resten av lydnaden också.

Tråkigt för din kompis, hon hade en trevlig hund och fin lydnad tycker jag.

Om jag nu fattat det rätt så blev hon diskad efteråt, de tog helt enkelt papper och kollade och då blev det blodfläck på.

Riktigt tråkigt för min vän, hennes hund är underbar, men så är jag lite partisk oxå då det är en halvbror till min ;)
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Kl

Jag håller på med IPO och där får löptikar vara med men startar sist och det tycker jag är bra och rättvist, både mot löptiken och de andra hundarna.
Jag har både tik och hane och har tävlat med tiken när hon löpte och startade såklart sist.
Men jag har lite svårt att förstå varför löptikarna ska starta tillsammans med dom andra och jag förstår inte varför hanarna ska vara totalt opåverkade. Jag vill inte gå ut på tävlingsplanen med min hane tillsammans med en löptik. På min klubb träna alla tillsammans och tikarna får vara med varesig dom löper eller inte. Dom är tvärt om väldigt välkommna för störning. Min hane blir inte så påverkad, han gör allt han ska men han blir lite långsam. Det är lite som att behöver tänka några hundradelar extra;) På träning är det ingen stor grej men på tävling kan dom hundradelarna vara skillnad på 1:a pris och 2:a pris, eller om man kommer upp i klasserna CERT eller inte. Och det är trots allt en tävling.
Jag tycker inte att man kan beskylla löptikar för ren olydnad. Självklart ska man ha koll och lydnad på sin egen hund och ska inte skylla på någon annan, men på tävling ska man inte bara han koll utan det ska vara snyggt också. Man ska starta på så lika villkor som möjligt och om hanarna har "mer" störning så blir det inte det.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med löptik och tävling..

Kl

Jag håller på med IPO och där får löptikar vara med men startar sist och det tycker jag är bra och rättvist, både mot löptiken och de andra hundarna.
Jag har både tik och hane och har tävlat med tiken när hon löpte och startade såklart sist.
Men jag har lite svårt att förstå varför löptikarna ska starta tillsammans med dom andra och jag förstår inte varför hanarna ska vara totalt opåverkade. Jag vill inte gå ut på tävlingsplanen med min hane tillsammans med en löptik. På min klubb träna alla tillsammans och tikarna får vara med varesig dom löper eller inte. Dom är tvärt om väldigt välkommna för störning. Min hane blir inte så påverkad, han gör allt han ska men han blir lite långsam. Det är lite som att behöver tänka några hundradelar extra;) På träning är det ingen stor grej men på tävling kan dom hundradelarna vara skillnad på 1:a pris och 2:a pris, eller om man kommer upp i klasserna CERT eller inte. Och det är trots allt en tävling.
Jag tycker inte att man kan beskylla löptikar för ren olydnad. Självklart ska man ha koll och lydnad på sin egen hund och ska inte skylla på någon annan, men på tävling ska man inte bara han koll utan det ska vara snyggt också. Man ska starta på så lika villkor som möjligt och om hanarna har "mer" störning så blir det inte det.


Bra skrivet!:bump::bow:
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Simba_112: Oj då, det hade jag ingen aning om! Riktigt tråkigt var det i alla fall.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Men vad hände med din väns hund Simba? Gick den upp och fram till den andra hunden?
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Varför tycker du att löptikar generellt inte ska få ställa upp i tävling, även om det är/skulle vara tillåtet?

Löptiken är en "störning" i det stora hela, dels för hanhundarna, men också för sig själva. Tiken i fråga kan även vara orolig (mycket runt omkring sig)(speciellt vid höglöp).
Det är lätt att säga som tikägare att ja man får ju ha pli på sin hanhund helt enkelt! Det är inte bara till att träna bort utan det handlar om instinkt. Tycker nästan det vore fel på mina hanhundar om dom inte hade brytt sig ett smack.
Det kan även hända olyckor på tävlingsplats med så många hundar, alla hundägare är inte så erfarna. Parningar/ aggressivitet mellan hundar m.m. tro det eller ej!!!!
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Kl

Jag håller på med IPO och där får löptikar vara med men startar sist och det tycker jag är bra och rättvist, både mot löptiken och de andra hundarna.
Jag har både tik och hane och har tävlat med tiken när hon löpte och startade såklart sist.
Men jag har lite svårt att förstå varför löptikarna ska starta tillsammans med dom andra och jag förstår inte varför hanarna ska vara totalt opåverkade. Jag vill inte gå ut på tävlingsplanen med min hane tillsammans med en löptik. På min klubb träna alla tillsammans och tikarna får vara med varesig dom löper eller inte. Dom är tvärt om väldigt välkommna för störning. Min hane blir inte så påverkad, han gör allt han ska men han blir lite långsam. Det är lite som att behöver tänka några hundradelar extra;) På träning är det ingen stor grej men på tävling kan dom hundradelarna vara skillnad på 1:a pris och 2:a pris, eller om man kommer upp i klasserna CERT eller inte. Och det är trots allt en tävling.
Jag tycker inte att man kan beskylla löptikar för ren olydnad. Självklart ska man ha koll och lydnad på sin egen hund och ska inte skylla på någon annan, men på tävling ska man inte bara han koll utan det ska vara snyggt också. Man ska starta på så lika villkor som möjligt och om hanarna har "mer" störning så blir det inte det.

:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Löptiken är en "störning" i det stora hela, dels för hanhundarna, men också för sig själva. Tiken i fråga kan även vara orolig (mycket runt omkring sig)(speciellt vid höglöp).

Och, som jag frågat förut, de tikar som INTE påverkas av sitt löp, som INTE är "oroliga" utan som fungerar precis som vanligt (och kanske bättre) i löp, ska de enligt dig inte heller få vara med?
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Nej jag har förstått att du tycker så, men jag tycker att ditt resonemang brister :)

Du anser ju tydligen inte att ägaren själv kan avgöra om hunden är i form för tävlingsplanen heller. Jakt är också en instinkt hos hundarna och ändå lyckas många få hunden att lyda..
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Och, som jag frågat förut, de tikar som INTE påverkas av sitt löp, som INTE är "oroliga" utan som fungerar precis som vanligt (och kanske bättre) i löp, ska de enligt dig inte heller få vara med?

Nej det tycker jag inte , dessa påverkar andra hundar. Finns även tikägare som ställer upp fastän detta påverkar sin hund och det är inte bra.
Men som någon skrev ovan , tycker faktiskt det hade kunnat vara en bra ide, att löptikar startar sist..maybeeeee!!!!
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Nej jag har förstått att du tycker så, men jag tycker att ditt resonemang brister :)

Du anser ju tydligen inte att ägaren själv kan avgöra om hunden är i form för tävlingsplanen heller. Jakt är också en instinkt hos hundarna och ändå lyckas många få hunden att lyda..

Många ägare som låter sin tik tävla fastän man känner att tiken inte är 100% tyvärr, men långt ifrån alla.. Visst lyckas man få hunden att lyda, men orkar dom göra sitt yttersta..!!??
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Min tik skulle definitivt vara med på noterna även under löpet.

Jag tycker fortfarande att det är upp till var ägare att avgöra, precis som med annan avvägning.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Det går alldeles utmärkt att träna hanhundar att uppföra sig runt löptikar.
 

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
27 610
R
Hundträning Hej alla! Jag har inte så stor koll på detta och skulle därför vilja veta mer om hur det fungerar. Om en hund har behandlats med...
Svar
19
· Visningar
2 522
Övr. Hund Anser ni att det är okej att släppa lös en löptik i en kommunal rasthage om det inte är några andra hundar där just då och man har koll...
Svar
10
· Visningar
2 342
Senast: Sparkling
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, jag kan inte låta bli att tycka att mitt jobb är jäkligt coolt! Vissa dagar stannar jag liksom upp och tänker att det är väldigt...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp