Bukefalos 28 år!

Det här med löptik och tävling..

Sv: Det här med löptik och tävling..

Stanna hemma med era löptikar , det enda rätta:):)

Det där var väl ett feltänkt påstående?

Om reglerna så säger så är det det rätta. Säger reglerna att man får delta med löptik (som det gör i vissa grenar som nämnts här i tråden) så är det det rätta.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Tycker jag faktiskt inte. Tycker att det är dåligt att ställa upp med en tik som exempelvis är i höglöp när det är en hel drös av hanhundar på en tävlingsplats. Jag kan bara tala för mig själv men hade ALDRIG ställt upp med min tik om hon varit i löp, för både tikens och andras skull!!!!
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Det där var väl ett feltänkt påstående?

Om reglerna så säger så är det det rätta. Säger reglerna att man får delta med löptik (som det gör i vissa grenar som nämnts här i tråden) så är det det rätta.

Reglerna är dom rätta visst, men man kan fundera lite själv också. Man gör ju inte fel om man tar med sin tik och det står i reglerna att man får det vid löp.
Men som människa kan man fundera en extra gång även om det står i reglerna, borde jag ta med min löptik!!??
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Tycker ändå att man ska tänka en extra gång innan man ger sig ut med sin löptik på tävlingsplats. Många tikar blir även förändrade i beteendet vid löp.
Tycker det är fel att tänka så, lika mycket upp till tikägaren. Så länge löper inte en tik så man missar all världens tävlingar liksom.....
Nej där står jag fast vid min åsikt faktiskt!!!!
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Reglerna är dom rätta visst, men man kan fundera lite själv också. Man gör ju inte fel om man tar med sin tik och det står i reglerna att man får det vid löp.
Men som människa kan man fundera en extra gång även om det står i reglerna, borde jag ta med min löptik!!??

Varför skulle jag inte ta med min löptik till tävlingsplatsen om jag ska tävla henne? Och vad menar du med ditt känslomässiga utrop "som människa"?

Säger som Vallhund, det ligger på hanhundsägare att uppfostra sina hanar så de inte får kåtslag.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Tycker ändå att man ska tänka en extra gång innan man ger sig ut med sin löptik på tävlingsplats. Många tikar blir även förändrade i beteendet vid löp.
Tycker det är fel att tänka så, lika mycket upp till tikägaren. Så länge löper inte en tik så man missar all världens tävlingar liksom.....
Nej där står jag fast vid min åsikt faktiskt!!!!

Så bara för att "många tikar" blir förändrade vid löp, så ska ALLA löptikar stanna hemma från tävling? Vi som har tikar som inte förändras någonting vid löp då?

Du får ha din åsikt hur mycket du vill.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Yes.
Var du där?

Ja jag var ju det. Hade turen dock att hamna i den andra platsliggningen. Hade ingen aning om att hon med den ev löptiken blev diskad? För vad då? Det går ju inte att bevisa att hon fuskat? Dessutom såg jag att hon körde resten av lydnaden också.

Tråkigt för din kompis, hon hade en trevlig hund och fin lydnad tycker jag.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Man ansvarar enbart för sin hund, aldrig att jag tänker ansvara för andra hundar olydnad.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Varför skulle jag inte ta med min löptik till tävlingsplatsen om jag ska tävla henne? Och vad menar du med ditt känslomässiga utrop "som människa"?

Säger som Vallhund, det ligger på hanhundsägare att uppfostra sina hanar så de inte får kåtslag.

Tycker inte man ska tävla med löptik helt enkelt och kommer inte ändra min åsikt. Sedan förstår jag faktiskt inte din andra fråga..
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Så bara för att "många tikar" blir förändrade vid löp, så ska ALLA löptikar stanna hemma från tävling? Vi som har tikar som inte förändras någonting vid löp då?

Du får ha din åsikt hur mycket du vill.

Jag menade på att det är en del av det stora hela , tycker inte en löptik hör hemma på tävlingsplats.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Löptik får även starta i Rallylydnad sist i nybörjarklass och i lottad startordning i högre klasser.

Sedan kan det vara svårt för oss med hanhundar att kunna träna med löptik om man inte har tikar i sitt umgänge elelr träningsgäng.
Sedan kanske man ska ta sig en funderare på om tiken funkar lika bra när hon löper.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

personligen så tycker jag lika gärna tt tikar som löper kan få tävla lydnad. de får ju täva i nästan alla andra sporter!=) OCH på vilka tävlingar kollas tikarna innan start?! jag har då alri vart med om det.
lydnad i högsta grad har man väl en bra *lydnad* på sin hund och den ska klara av en tik som lper. det kan ju stå en löptik i publiekn! det kan ha gått en löptik påplan dagen innan...same shit liksom.
min förra tävlingshund tik vart helt koko när hon löpte så det var ingen idé att ens försöka göra nåt annat än promenader med henne då.
min nuvarande märer man kanppt om löper alls det går att göra precis allt som vanligt...
man skulle faktiskt kunna säga att det är diskriminering mot tikarna=) vi tikägare kankse har koll på våra hundar varfr ska inte hanhundsägare ha det då??
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Du skrev:

Men som människa kan man fundera en extra gång även om det står i reglerna, borde jag ta med min löptik!!??

Så då undrar jag vad du menar med ditt utrop "men som människa".

Sofia77: Så för att hanhundägare kan ha svårt att träna sina hundar så ska löptiksägare inte få tävla trots att reglerna säger att det är OK? Och om man har funderat och utvärderat sin tik på tävling under löp då, och hon fungerar precis som vanligt? Ska man då inte få tävla bara för att det ev finns hanhundsägare där som inte har pli på sina hundar alt inte har tillräckligt arbetsmotiverade hundar för att utföra ett fullgott arbete trots störningar?
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Du skrev:



Så då undrar jag vad du menar med ditt utrop "men som människa".

Sofia77: Så för att hanhundägare kan ha svårt att träna sina hundar så ska löptiksägare inte få tävla trots att reglerna säger att det är OK? Och om man har funderat och utvärderat sin tik på tävling under löp då, och hon fungerar precis som vanligt? Ska man då inte få tävla bara för att det ev finns hanhundsägare där som inte har pli på sina hundar alt inte har tillräckligt arbetsmotiverade hundar för att utföra ett fullgott arbete trots störningar?

Visst ska man som hanhundsägare ha pli på sin hund men tycker samtidigt det är fullt normalt om en hanhund reagerar ute på tävlingsplats, kanske blir orolig m.m. om det finns löptikar i närheten. Ser ingen anledning till att dra med sin löptik på tävling , finns mycket tävlingar vad skulle det göra om man missar en/två kanske tre stycken....
Det är inte bara det att det finns hanhundar på plats, utan mycket därtill som spelar in.
Jag svarar för mig själv och det är att jag ALDRIG kommer dra med någon av mina tikar ut på tävling om dessa skulle löpa vid tävlingstillfället..!!!!
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Och jag kommer aldrig förstå tänket när man som hundägare överför sin hunds brist på lydnad till att vara någon annans problem.

Om min tik fungerar som vanligt och jag har lydnad på henne hur kan det då vara mitt problem att du har en hane som inte fixar störning?

Är det regel visst då får man givetvis följa den, men annars, verkligen inte...
 

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
27 925
R
Hundträning Hej alla! Jag har inte så stor koll på detta och skulle därför vilja veta mer om hur det fungerar. Om en hund har behandlats med...
Svar
19
· Visningar
2 541
Övr. Hund Anser ni att det är okej att släppa lös en löptik i en kommunal rasthage om det inte är några andra hundar där just då och man har koll...
Svar
10
· Visningar
2 348
Senast: Sparkling
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, jag kan inte låta bli att tycka att mitt jobb är jäkligt coolt! Vissa dagar stannar jag liksom upp och tänker att det är väldigt...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp