Det här med löptik och tävling..

Sv: Det här med löptik och tävling..

Jag har inte heller någon hund (ras) avlad för jakt.
Och för henne spelar det nog ingen roll vad vi tränar, hennes jaktinstinkt är otroligt stark. Men träning träning träning så märker jag ju skillnad.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Det ar samma sak pa den har sidan "polen" ... jag har inte traffat en enda "working dog" som har problem med lop tikar (de maste ju kunna fixa det) eller att betacka nar det ar dags.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Eh va?

Det måste vara ganska ovanligt då alla bruksuppfödare jag känner inte haft det problemet..

Var 100% säker på att du skulle skriva så.
Men nu finns det andra raser också, med andra temperament och användning..
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Det där fattar inte jag. En tik som inte är redo säger alltid ifrån, det behöver inte vara bitchiga.
Eller menar du att även höglöpande tikar ska vara bitchiga? Då tycker jag synd om de hanarna som ska para dessa tikar.

Nix alla tikar som inte är i höglöp säger inte ifrån, det finns gått om löpska hundor som villigt ställer upp sig från dag 1, en del försöker mer eller mindre våldta alla som inte är tikar i deras närhet. O visst kan höglöpande tikar vara bitchiga o vägra hanhundar att komma till, dessa skall naturligtvis inte avlas på, av flera anledningar, bl a är tvångshållning/parningsvaggor förbjudna här i landet.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Nix alla tikar som inte är i höglöp säger inte ifrån, det finns gått om löpska hundor som villigt ställer upp sig från dag 1, en del försöker mer eller mindre våldta alla som inte är tikar i deras närhet. O visst kan höglöpande tikar vara bitchiga o vägra hanhundar att komma till, dessa skall naturligtvis inte avlas på, av flera anledningar, bl a är tvångshållning/parningsvaggor förbjudna här i landet.

Ja det finns alltid undantag som i allt annat i livet..
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Jag har inte heller någon hund (ras) avlad för jakt.
Och för henne spelar det nog ingen roll vad vi tränar, hennes jaktinstinkt är otroligt stark. Men träning träning träning så märker jag ju skillnad.

Ok, olika erfarenheter kanske , känner inte att mina är jätteintresserade av vilt, lite nyfikna kanske:).
Sen menade jag på att det var lite dålig jämförelse eftersom vilt kan dyka upp eller varit på tävlingsplats lite när som, kanske inte så mycket man kan göra åt saken. Men däremot löptikar på tävlingsplats (som ska deltaga) kan man dra regler/gränser för.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Jo förvisso, men det här är något jag anser bör gälla generellt för alla raser, precis som skottfasthet och förmåga att avreagera. Om det nu är ett problem i många raser är det kanske dags att börja jobba med det.

För vem sjutton vill egentligen ha en hund som låser sig på löptikar och inte längre kan fungera.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Jo förvisso, men det här är något jag anser bör gälla generellt för alla raser, precis som skottfasthet och förmåga att avreagera. Om det nu är ett problem i många raser är det kanske dags att börja jobba med det.

För vem sjutton vill egentligen ha en hund som låser sig på löptikar och inte längre kan fungera.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Men varför?

Varför begränsa och reglera när det inte behövs. Sexualdrift är en drift precis som vilken annan som helst. Säg att dina hundar haft stor jaktlust, hur hade du jobbat med det då?

Och löpande tikar kan dyka upp var som helst. Det kan komma en utomstående person promenerande med löptik förbi tävlingsplatsen. Och tänk vad många man möter i vardagen.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Men varför?

Varför begränsa och reglera när det inte behövs. Sexualdrift är en drift precis som vilken annan som helst. Säg att dina hundar haft stor jaktlust, hur hade du jobbat med det då?

Och löpande tikar kan dyka upp var som helst. Det kan komma en utomstående person promenerande med löptik förbi tävlingsplatsen. Och tänk vad många man möter i vardagen.

Det är ju det vi har diskuterat ett bra tag nu. Jag och ett antal andra tycker man behöver ändra på en del regler om inte förbjuda. Och en del andra i tråden tycker som du. Jag förstår båda parter. Så klart man jobbar med sin hunds problem , vad det än handlar om. Det har du rätt i men om man kan undvika problem eller förbättra förutsättningarna på något vis tycker jag man borde göra det.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Men okej, då handlar det alltså om just dina hundar och inte hundar rent generellt?

Du vill inte ha löptikar på plan för att din/dina hundar inte kan göra ett bra jobb, det blir orättvist? Men att en hare/rådjur m.f vistas på plan strax innan och att en hund blir störd av det är inte samma sak eftersom just dina hundar har låg jaktdrift?
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Men okej, då handlar det alltså om just dina hundar och inte hundar rent generellt?

Du vill inte ha löptikar på plan för att din/dina hundar inte kan göra ett bra jobb, det blir orättvist? Men att en hare/rådjur m.f vistas på plan strax innan och att en hund blir störd av det är inte samma sak eftersom just dina hundar har låg jaktdrift?

Nej rent generellt och sedan delade jag med mig av mina erfarenheter.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Men om det ska vara samma förutsättning för alla så borde man ju hålla alla tävlingar inomhus då eftersom vissa hundar jaktdrift är betydligt större än deras sexualdrift. Det är ju orättvist mot dom hundarna ?

Skämt åsido och summa summarum så går det inte att få allt rättvist för alla alltid och att alla ska ha samma förutsättning jämt. Det kommer alltid finnas störning och då är det upp till var hundägare att arbeta med det som stör just ens egna hund. Sedan kan man absolut tillmötesgå och underlätta.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Har man en hund med stor jaktlust kan man ju välja att bara tävla lydnad under vintersäsongen, då tävlingarna brukar vara inomhus.

Som jag skrivit tidigare tycker jag gott att löptikar skulle kunna vara tillåtna på bruksprov med viss anpassning(gå sist, separat platsliggning). I lägre lydnadsklasser vill jag dock som sittande i styrelsen på den lokala brukshundklubben att så många medlemmar som möjligt vill och vågar komma ut och pröva på tävling med sina hundar så att vi ska fortsätta kunna vara en aktiv klubb - det är de som tävlar som till största delen är de som ställer upp och jobbar ideellt på tävlingar, prov och utställningar också. Därför ser jag nog gärna ett fortsatt löptiksförbud på de lägre klasserna i lydnaden för att inte öka svårighetsgraden där för många hanhundsägare.

Dessutom skulle det som sagt innebära en hel del extra arbete för just funktionärerna att modifiera startordning och ordna separat platsliggning. Den senaste lydnadstävlingen jag var på gick på en klubb som hade en enda plan, lydnadsettan startade sist. Om löptikar hade varit med och man inte velat att de tävlande i ettan skulle ha svårigheten av att någon löptik gått på planen innan skulle de tävlande i alla klasser varit tvungna att vänta tills sista tävlande i klass 1 var klar, sedan köra löptikarna. En väntan på ungefär 3-4 timmar, halvtimmen för protester innan prisutdelning icke att förglömma.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Ja där har man ju en lösning som jag skrev tidigare. Finns lösningar som kan funka men som ingen direkt kan följa upp anser jag.
Tycker det är ren instinkt inget översexuellt. Det handlar inte om dålig motivation heller utan ren instinkt i mina ögon.

Då säger du alltså att alla hästar som används inom olika hästsporter saknar fortplantningsinstinkt eftersom dom oftast utan problem klara gå samma tävlingar på samma banor till och med samtidigt, utan några special regler varken för hingstarna eller stona?

/Camilla
 

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
27 272
R
Hundträning Hej alla! Jag har inte så stor koll på detta och skulle därför vilja veta mer om hur det fungerar. Om en hund har behandlats med...
Svar
19
· Visningar
2 503
Övr. Hund Anser ni att det är okej att släppa lös en löptik i en kommunal rasthage om det inte är några andra hundar där just då och man har koll...
Svar
10
· Visningar
2 328
Senast: Sparkling
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, jag kan inte låta bli att tycka att mitt jobb är jäkligt coolt! Vissa dagar stannar jag liksom upp och tänker att det är väldigt...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp