Det här med löptik och tävling..

Sv: Det här med löptik och tävling..

Jag skulle inte ge några specificerade tips överhuvudtaget på problembeteenden utan att ha sett hunden (och föraren) live, för att se hur hunden beter sig, hur föraren jobbar med hunden, få reda på deras träningshistoria tillsammans etc. Detta för att alla hundar och alla förare är individer, det finns ingen magisk träningsmall som passar alla.

Men rent generellt, för all störningsträning så finns det ju grundläggande regler, som ex att generalisera beteendet i olika miljöer (så störningsfritt som möjligt till en början), hitta förstärkningar som hunden verkligen går igång på (titta gärna på filmen från Klickerklok som jag länkade till tidigare i tråden, där är ett perfekt exempel på hur man kan träna så en störning istället blir en förstärkning och en fokushöjare), börja träningen först störningsfritt och sen lägga på mer och mer störning succesivt osv.

Med tikkåt hanhund skulle det kanske vara en idé att börja träna med ett använt tikskydd i närheten och inte en höglöpstik, eller en tik som är precis i början/slutet av sitt löp (bara ett exempel). Helt beroende på HUR störd hunden är av tikdoft

Med alla problem som jag själv stöter på i min träning så tänker jag även alltid igenom de fyra punkterna:

  • Timing - Förstärker jag verkligen det beteende jag vill ha?
  • Kriterie - Vad måste hunden uppnå för att få sin förstärkning
  • Förstärkningskvalité - Är det jag förstärker med verkligen en förstärkning för min hund? Har den högre värde för min hund än störningen?
  • Förstärkningsfrekvens - Hur ofta förstärker jag min hund? Behöver jag förstärka den oftare eller mer sällan för att nå bästa resultat?

Det kan ju även vara så lättlöst att man bara säger till hunden att "hey, skärp dig, nu tränar vi " och så slutar de hålla på att krångla med annat. Allt beror ju på hur djupt problemet sitter och hur väl grundtränad hunden är.

Sen är det ju så, frågar du 100 olika hundmänniskor om sätt att lösa ett problem, så kommer du få minst 200 svar och olika lösningar där man får sålla själv vad som fungerar för just en själv och ens hund :).

Jo klart man får olika svar, men tack för att du tog dig tid att svara! Det tråkigaste med att ha denna diskussion är just att folk säger att det går, men inte kan ge nåt förslag på HUR man ska göra, och det stör mig! Men super att du gett tips! Sen börjar hanen bli mer vuxen också så nog går det bättre med åldern
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Du, man är inte så mycket mer proffs när man startar i IPO I heller, men det går ändå. Kanske därför att vi är så illa tvugna att träna det från start. Samma gäller med hundaggressivitet.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Alla normalt funtade hanar ska inte ha något problem med att träna och tävla med löptikar. De som inte kan tränas till det och styras upp är översexuella . De kommer därmed heller inte att klara av att tävla när löptikar blir tillåtna och därmed kommer de automatiskt sållas ut. Kvar blir de normalt funtade hanarna. Skitbra, enligt mig.

Men jag anser inte att min hane är översexuell. Men vad ger du mig för tips för att min hane ska kunna gå bättre på lydnadsplanen när de löptik just gått där? Fast är det inte normalt för en hanhund att ha en sexuall drift? Hur ska vi annnars få nya valpar?
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Vad skulle du göra om ett rådjur gått på planen och hunden började sniffa och spåra iväg efter det?
Det är samma sak med löptik. Drift som drift.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

till ALLA hanhundsägare...kan ni inte motiv era eran hund att gå bättre i lydnaden så kankse ni ska komma på hur man motiverar den där eller byta sport/gren. ni säger att ni kan motivera de på andra grejer som till ex agility så satsa då på det istället för att gå omkring o va griniga mot tikägare...vad gör ni om det står en löptik i publiken då?? för den ingår ju itne ens i reglerna kring ett lydnadsprov..:!?!

Fast tävlar du sök och i spår så ingår lydnaden också. Min hane har stor motivation på söket, men inte lika på lydnaden. Så är det bara, därför klarar han söket bättre trots att det nyss gått en löptik där. Och står det en löptik i publiken har jag inte sett att det skulle vara några problem alls. Vi har problem när det nyss har gått en löptik på plan
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Jo, en sexuell drift vill vi ha, liksom jakt och kamp. Men bara för att driften är önskvärd så betyder det inte att hunden får agera ut den hur som helst.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Klart de ska få reagera om det står en löpande tik bredvid men befinner den sig inte i närheten ska de strunta i det.

Jag förespråkar inte att blanda hanar och löpande tikar hejvilt utan löpande tikar kan, precis som i IPO gå sist och ha egen platsliggning med bara tikar. Inte ens vi lägger hanhund på samma plats där tik legat utan hanar och tikar har separata fläckar de ligger på. Lite schysst får man vara.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Låt din hane umgås med löptikar, helst riktigt bitchiga sådana som inte tillåter några dumheter.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Fast är inte det ni har hävat hela tiden? Att ALLA hanhundar ska kunna jobba på samma sätt fast det är en löptik i närheten? Så har jag tolkat det iaf.

Fast handlar det om översexuell hanhund så är det knappast tikägarens ansvar - då kanske det är dax att plocka kulorna på den hanen istället;)
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

*kl*
Nu har jag inte läst tråden, så detta kanske har varit uppe. Men en avelshane som har svårare att koppla bort löptikar vad gör man då? (mer än att tränar tränar tränar, frågan borde egentligen vara, hur hittar man en löptik att träna med? ;)) Jag tycker att man ska hålla sig till reglerna och om man är så dålig på dem att man inte ens vet att löptikar ej får tävla kanske inte borde tävla överhuvudtaget.
Kanske borde finnas grönt kort även för hundtävlande.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Låt din hane umgås med löptikar, helst riktigt bitchiga sådana som inte tillåter några dumheter.

Det där fattar inte jag. En tik som inte är redo säger alltid ifrån, det behöver inte vara bitchiga.
Eller menar du att även höglöpande tikar ska vara bitchiga? Då tycker jag synd om de hanarna som ska para dessa tikar.


Kl.

Det märks att flera inte håller på med avel. Jag märker stor skillnad på hanar som tex arbetar med lydnad/bruks och de även ska användas i avel. För de hanarna har så ofta fått ovett för de inte ska bry sig om löptikar, så när väl matte/husse vill de ska para så blir de tveksamma och "ber om lov" om de får para. Och även om de får lov, så kan det ändå ta tid.

Så det är inte så himla lätt som vissa vill få det till, som att lära dom sluta jaga är lika lätt att få dom att sluta vara intresserad av tikar. Jaga kan du säkert sporra hunden till fast du lärt den låta bli att jaga och para också, men de tvekar ..
Jakten har helt klart mer drift, just för den är fartfylld.
Så jag håller helt klart med de som säger att det är skillnad på en fartfylld sport som tex vallning/jakt/agility och sen kräva full konsentration vid lydnadsdelen där hunde kanske ska plocka upp en apport där en löptik precis suttit..
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Citat:
Ursprungligen postat av Jadzia
Vad skulle du göra om ett rådjur gått på planen och hunden började sniffa och spåra iväg efter det?
Tyvärr ser inte det som riktigt samma sak!!!!

För mig är det definitivt samma sak! Min hund (tik) kan inte jobba bra om det gått en hare på planen precis innan, eller om hon ser en precis innan. Det är dock något vi jobbar på att klara.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

För mig är det definitivt samma sak! Min hund (tik) kan inte jobba bra om det gått en hare på planen precis innan, eller om hon ser en precis innan. Det är dock något vi jobbar på att klara.

Beror ju även på vad det är för tävling man ställer upp i. Fast jag ser det som två helt olika drifter. Anser att den sexuella driften är starkare(på min hundar)! Sedan är mina ej avlade för jakt heller!!!!
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Eh va?

Det måste vara ganska ovanligt då alla bruksuppfödare jag känner inte haft det problemet. Och för min hane tog det fem minuter innan han klev på, trots strikt hållning till vardags. Skulle nu hunden tveka är det bara att lämna den och åka en sväng. Den mesta lydnaden släpper när föraren inte är i närheten.

Folk gör löptiksproblemet större än det är. Det är inte ens något problem. Skulle det vara det har aveln gått helt snett.
 

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
27 276
R
Hundträning Hej alla! Jag har inte så stor koll på detta och skulle därför vilja veta mer om hur det fungerar. Om en hund har behandlats med...
Svar
19
· Visningar
2 503
Övr. Hund Anser ni att det är okej att släppa lös en löptik i en kommunal rasthage om det inte är några andra hundar där just då och man har koll...
Svar
10
· Visningar
2 330
Senast: Sparkling
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, jag kan inte låta bli att tycka att mitt jobb är jäkligt coolt! Vissa dagar stannar jag liksom upp och tänker att det är väldigt...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp