Det här med löptik och tävling..

Sv: Det här med löptik och tävling..

till ALLA hanhundsägare...kan ni inte motiv era eran hund att gå bättre i lydnaden så kankse ni ska komma på hur man motiverar den där eller byta sport/gren. ni säger att ni kan motivera de på andra grejer som till ex agility så satsa då på det istället för att gå omkring o va griniga mot tikägare...vad gör ni om det står en löptik i publiken då?? för den ingår ju itne ens i reglerna kring ett lydnadsprov..:!?!
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Tycker mestadels det är påhopp är nästintill personangrepp i vissa inlägg här..

Det är inte mycket som brukar reta upp mig, men när folk svarar med liknande "jag tränar mina, du tränar dina" när någon ber o hjälp, eller att 100 inlägg handlar om brist på lydnad hos kåta hanhundar för det går att träna bort, för så funkar det i andra grenar...

Ja, ok, men är man i lydnadsklass 1 eller möjligtvis 2, så är man inte så långt på väg, alla har varit där nån gång, ingen startade på Elit-nivå direkt med hanhundar som inte bryr sig löptikar..... Det är lång väg dit för en del ekipage och mycket mycket träning.

Jag kan tänka mig hur mycket träning man har framför sig med just löptikar om man har hanhund, jag vet själv hur mycket jag sliter för att få min att skita i andra hanhundar...

Och skulle någon fråga mig hur jag gör, så skulle jag för allt i världen inte svara "jag tränar min, du tränar din", eller "jaja, den slås automatiskt ut".
Kan jag vara till hjälp, så ställer jag upp.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Fast är inte det ni har hävat hela tiden? Att ALLA hanhundar ska kunna jobba på samma sätt fast det är en löptik i närheten? Så har jag tolkat det iaf.

Tyvärr så kan alla hanar inte det, de finns de som är översexuella, det är visserligen inte så vanligt, speciellt inte bland arbetande raser.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Om det nu stämmer att du är instruktör, med tanke på hur du svarade i tråden "från topp till bott"...så är det illa hur du svarar här, för du verkar inte villig att hjälpa med kåta hanhundar...du håller med på "dom slås ju automatiskt ut"...då beter du dig ju lika illa som instruktören gjorde i den tråd jag nämnde, inte villig att hjälpa till att lösa problem....

På min klubb skulle folk i alla fall få hjälp om det kom en kåt hanhund som inte kan träna pga löptik, inte skulle den "automatiskt slås ut"...

Illa av en instruktör att hålla med om sånt som enligt flera här går att träna bort.

Var någonstans kan du läsa att jag inte är villig att hjälpa?

Om någon skulle komma till mig med problemet att deras hanhund hade svårt att koncentrera sig på sin uppgift pga störningar (vilka dessa störningar än var) och be mig om hjälp att försöka träna bort det så skulle jag ge dem all alla tips och knep som jag kunde uppbåda för att försöka hjälpa dem och formulera en bra träningsplan för att försöka nå det bästa resultatet.

Jag tycker att Calazirya uttryckte sig väldigt bra:

Men det är ofta en träningssak som med annan störning av djupare slag. Vissa hanar ( där i bland översexuella ) kanske inte klarar, men ska verkligen tikar och dess ägare få stå tillbaka för att vissa hundar inte klarar av störning ( av endera anledning ).

Det är väl den som har problemet som ska jobba för att motverka inte låta omvärlden anpassa sig.

Sedan kan man givetvis underlätta, men att förbjuda helt?

(och sen, om jag HADE valt att inte vilja hjälpa ägare med kåta hanhundar, så hade det varit helt upp till mig, eller hur ;)? )
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Vallningsinstinkten är starkare än instinkten att para sig. Och är den inte det så har man en oduglig vallhund, just därför startar hundarna i lottad ordning, så att de hundar som inte klarar av det slås ut.
Klickerklok tränar okoncentrerad bc http://www.youtube.com/watch?v=Ahq8x6-AEr0
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med löptik och tävling..

sorry valhund, ....inte direkt mot dig...utan till alla andra hanhundsägare!!!

**knapplån-knapplån-knapplån-knapplån**

konstigt att ignen har åsikter om mitt inlägg=)))
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Jag är hanhunsägare och tikägare som jag redan har skrivit och för mig får löptikar gärna vara med men starta sist.
Som jag skrev tidigare, min hund gör det han ska men det handlar inte bara om att göra vad man ska på tävling. På tävling handlar det om att göra det snyggt och snabbt och det är en tävling där någon vinner och någon kommer sist, någon får 1:a pris eller CERT eller någon annan merit eller inte, och förutsättningarna ska vara så lika som möjligt. Hur man än vrider och vänder på det så blir det en extra störning om det är en löptik med. Då blir inte förutsättningarna lika.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Var någonstans kan du läsa att jag inte är villig att hjälpa?

Om någon skulle komma till mig med problemet att deras hanhund hade svårt att koncentrera sig på sin uppgift pga störningar (vilka dessa störningar än var) och be mig om hjälp att försöka träna bort det så skulle jag ge dem all alla tips och knep som jag kunde uppbåda för att försöka hjälpa dem och formulera en bra träningsplan för att försöka nå det bästa resultatet.

Jag tycker att Calazirya uttryckte sig väldigt bra:



(och sen, om jag HADE valt att inte vilja hjälpa ägare med kåta hanhundar, så hade det varit helt upp till mig, eller hur ;)? )

Fast rent konkret hur skulle du lägga upp det för en hanhund som har svårt med löptikar? Vill gärna veta. Min kan som sagt bete sig, men då vi tränar inför ettan och appellen så har vi inte kommit så långt. Nu menar jag inte en löptik som står utför plan, för det är inga problem om de står en bit bort, men har en löptik precis gått på plan är det svårt att få honom helt koncenterad. Så vad ger du mig för tips?
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Fast rent konkret hur skulle du lägga upp det för en hanhund som har svårt med löptikar? Vill gärna veta. Min kan som sagt bete sig, men då vi tränar inför ettan och appellen så har vi inte kommit så långt. Nu menar jag inte en löptik som står utför plan, för det är inga problem om de står en bit bort, men har en löptik precis gått på plan är det svårt att få honom helt koncenterad. Så vad ger du mig för tips?

Jag skulle inte ge några specificerade tips överhuvudtaget på problembeteenden utan att ha sett hunden (och föraren) live, för att se hur hunden beter sig, hur föraren jobbar med hunden, få reda på deras träningshistoria tillsammans etc. Detta för att alla hundar och alla förare är individer, det finns ingen magisk träningsmall som passar alla.

Men rent generellt, för all störningsträning så finns det ju grundläggande regler, som ex att generalisera beteendet i olika miljöer (så störningsfritt som möjligt till en början), hitta förstärkningar som hunden verkligen går igång på (titta gärna på filmen från Klickerklok som jag länkade till tidigare i tråden, där är ett perfekt exempel på hur man kan träna så en störning istället blir en förstärkning och en fokushöjare), börja träningen först störningsfritt och sen lägga på mer och mer störning succesivt osv.

Med tikkåt hanhund skulle det kanske vara en idé att börja träna med ett använt tikskydd i närheten och inte en höglöpstik, eller en tik som är precis i början/slutet av sitt löp (bara ett exempel). Helt beroende på HUR störd hunden är av tikdoft

Med alla problem som jag själv stöter på i min träning så tänker jag även alltid igenom de fyra punkterna:

  • Timing - Förstärker jag verkligen det beteende jag vill ha?
  • Kriterie - Vad måste hunden uppnå för att få sin förstärkning
  • Förstärkningskvalité - Är det jag förstärker med verkligen en förstärkning för min hund? Har den högre värde för min hund än störningen?
  • Förstärkningsfrekvens - Hur ofta förstärker jag min hund? Behöver jag förstärka den oftare eller mer sällan för att nå bästa resultat?

Det kan ju även vara så lättlöst att man bara säger till hunden att "hey, skärp dig, nu tränar vi " och så slutar de hålla på att krångla med annat. Allt beror ju på hur djupt problemet sitter och hur väl grundtränad hunden är.

Sen är det ju så, frågar du 100 olika hundmänniskor om sätt att lösa ett problem, så kommer du få minst 200 svar och olika lösningar där man får sålla själv vad som fungerar för just en själv och ens hund :).
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Fast det där argumentet köper jag inte riktigt.

Jag tror förövrigt inte att någon här inne talar för att man ska blanda löptikar med hanar, att man ska lägga löptik bredvid hane på platsligg etc, men att kanske öppna upp för alternativa lösningar.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Vad är det du inte köper?

Jag vet inte vad ni andra pratar om, jag skriver bara vad jag tycker. Jag tycker att löptikar ska få vara med. Men jag tycker samtidigt att det är konstigt att vissa verkar tycka att hanhundarna inte ska reagera alls på löptikar. Nej, dom ska inte bli okontrollerbara kåta monster, men lite reaktioner är naturligt.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Jag trodde i och med att du skrev att tiken ger extra störning ( oavsett vart hon befinner sig ) att du menar rent allmänt, men så kanske du inte menade?

Jag tycker också att man kan ha förståelse och mötas någonstans på halva vägen. Jag anser inte heller att det är konstigt att en hane reagerar, men så tycker jag inte att det är konstigt att en hund reagerar om det kutar förbi en hare etc heller. Jag ser på stävja av jakt ungefär som jag ser på att stävja hane vid löptik dvs att inte balla ur totalt vid åsyn av löptik.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Jag tror vi tycker ganska lika även om vi skriver olika. Löptikar kan inte avvisas från jordens yta, men jag tycker att det är onödigt att dom ska gå på tävlingsplanen(Jag tycker dom ska starta sist), lägga plats samtidigt och så vidare. jag tycker också att dom kan rastas på ett speciellt ställe om det är möjligt.

Sen typ lite KL eller nått:
Jag tror det är lite olika på vad man har för syn på tävlingar och arbete med hunden. Tävlar man för att vinna eller meritera hunden eller är det bara en rolig grej för att se hur man ligger till med träningen. Hoppas ni förstår hur jag menar för jag svammlar lite nu känner jag.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Alla normalt funtade hanar ska inte ha något problem med att träna och tävla med löptikar. De som inte kan tränas till det och styras upp är översexuella . De kommer därmed heller inte att klara av att tävla när löptikar blir tillåtna och därmed kommer de automatiskt sållas ut. Kvar blir de normalt funtade hanarna. Skitbra, enligt mig.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Det handlar inte om att få bort instinkten. Det handlar om att styra den. Hur man gör är svårt att råda över nätet, men anmäl till närmsta kurs i agility eller ipo-lydnad eller åk och träna privat. Även om du inte är intresserad av just de sporterna så kan de hjälpa dig med hur man styr sexualdrift.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Ja men det är ju inte superkul att få tävlingsförbud med en tik när man är uppe i meriteringen, om det vill sig illa får man löp mitt i intensivsäsongen och återkommande...
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

ursäkta kladdkaka mn du menar att de ska rastas på en speciell plats under tävling hoppas jag!!?? vill bara klargöra det, för det är lite stickande i ögenn...precis samma sak om en löptik gått förbi klubben på vägen utanför...kan du inte tävla då eller ?!
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Tycker mestadels det är påhopp är nästintill personangrepp i vissa inlägg här.. Men tycker det var en smart ide med att löptikar hade startat i ett senare stadium som någon kom med förslag på, tummen upp där!! :):)

Äh, larv. Det är inte ens i närheten. Man kan inte skylla på påhopp direkt argumenten tar slut.
 

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
27 276
R
Hundträning Hej alla! Jag har inte så stor koll på detta och skulle därför vilja veta mer om hur det fungerar. Om en hund har behandlats med...
Svar
19
· Visningar
2 503
Övr. Hund Anser ni att det är okej att släppa lös en löptik i en kommunal rasthage om det inte är några andra hundar där just då och man har koll...
Svar
10
· Visningar
2 330
Senast: Sparkling
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, jag kan inte låta bli att tycka att mitt jobb är jäkligt coolt! Vissa dagar stannar jag liksom upp och tänker att det är väldigt...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp