Det här med medryttare och betalning

Sv: Det här med medryttare och betalning

Man kan faktiskt ha råd att låta andra rida gratis och ändå ta betalt. :idea:
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

*kl*

Jag har både varit medryttare (betalande och icke) och hästägare. Jag blev alldeles nyss hästlös och har fått erbjudande att få betalt för att rida (jag har tackat nej till betalning eftersom jag gillar hästen och ägaren och får istället ngn gratis kurs och blir servad med iordninggjord häst inför och efter ridpasset). Ang. om det ska betalas eller inte är ju helt upp till hästägaren och det beror ofta på hur de specifika förutsättningarna ser ut.
1. Du som medryttare/beridare utbildar de facto hästen = gratis eller att du får betalt
2. Hästen utbildar dig = medryttare betalar
3. De dagar du har hästen använder du den som din egen, möjlighet att träna och ev. träna = medryttare betalar oftast
4. Du får rida någon skogstur eller ett mycket ägarstyrt pass som tack för att du sköter hästen ett visst antal dagar = skötare som rider gratis.

De gånger detta inte är tillämpningsbart är ex.vis om hästen står stallad långt bort och ägare har svårt att få avlastning på annat sätt = du rider oftast gratis. Eller i storstäder där det finns tillgång till så många ridvilliga att det fungerar att ta betalt även för ridning av outbildade hästar.

Men i slutändan är det ägaren som bestämmer....
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

*knapplån*

Jag har inte läst hela tråden, men jag antar att den går på som vanligt i detta ämne.

Det som jag fascineras av är människors syn på andras saker.
Det kan gälla en häst, ett hus, en skogsbacke eller vad annat som de har haft tillgång till.
Hästägare får inte bestämma över sina egna hästar.
Fastighetsägare har hyresgäster som anser att de skall bestämma.
Skogsägare får inte avverka sin skog för att någon brukar ha den till att promenera i.

Och så håller det på.

Jag undrar så vad det är med människor egentligen.
Och det går ju tillbaka till Biblisk tid.
Budorden:
9. Du skall inte ha begärelse till din nästas hus.
10. Du skall inte ha begärelse till din nästas hustru, ej heller till hans tjänare eller hans tjänarinna, ej heller till något, som tillhör din nästa.

Så problemet är ju knappast nytt.
Utan detta formulerades redan på Mose tid för mer än 3000 år sedan.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Precis. Många är ju ute efter just skogsridningen, så det är inte rättvist att utmåla den som någon slags andra klassens ridupplevelse, jämfört med att träna aktivt. Alla vill inte samma sak med sitt hästeri.

Människor betalar massor av pengar för att rida på turridning.
Så att det skulle vara någon typ av gratisridning rimmar illa med det.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Hugger sista knappen

Jag tycker det är så oerhört imponerande att det igen, igen och åter igen kan bli så här långa trådar ang ifall en medryttare ska betala eller ej! Att folk kan bli sur på de som vill ha betalt och att folk kan bli sur på de som inte vill betala.

För mååånga år sedan var jag medryttare, först på en b-ponny och sedan på en d-ponny. B-ponnyn red jag på slutet av 80-talet, jag red den varannan dag och betalade 250 kr/mån (tror jag, minns inte säkert) vilket var helt ok! I början på 90-talet red jag en d-ponny 2 ggr/v och betalade 400 kr/mån. Mina föräldrar (som såklart var de som betalade) tyckte inte alls att det var konstigt att betala för att jag fick utöva min hobby!

Så länge jag har haft egen häst (köpte första 92) har jag haft en hel del medryttare och samtliga har betalt. Ingen av dessa har tyckt att det varit konstigt eller har haft något emot att betala. Men jag har märkt att det på senare år blivit allt fler som svarat på annons som inte vill betala.
Mina medryttare har alltid i stort sett fått göra vad de vill, rida ut, träna m.m. Jag tror dock aldrig att jag har haft en medryttare som hjälpt till att utveckla min häst (kanske hade jag resonerat annorlunda då?).
Den hästen jag har nu är lite små svår att rida. Han är snäll som ett lamm och vem som helst kan rida ut på honom. Men när det kommer till dressyren så är han lite knepig. Jag föredrar att sköta dressyrbiten själv på honom eftersom jag annars kan få lägga ett helt ridpass på att ”rida till” honom efter någon annan och det är ju inte så himla kul. Men vill en medryttare hemskt gärna rida dressyr på honom ser jag det inte som något konstigt att jag vill att de är med och betalar. Jag tappar ju en del i min egen ridning för att någon annan vill ha kul, känns lite som om jag förlorar på den dealen om jag inte får någon kompensation.

Nu (sedan några veckor tillbaka) har jag för första gången en medryttare som inte betalar. Men då är hon enbart en gigantisk tillgång för mig! Det enda hon är intresserad av är nämligen att rida ut och gärna på långturer. Dressyr och hoppning gör hon på ridskola. Eftersom hon enbart gynnar mig så tycker jag det är helt ok att hon inte betalar. Men om andra i samma situation som jag väljer att ta betalt så tycker jag inte det är konstigt heller.


Vad ville jag säga med detta? Vet inte riktigt! Men hade jag varit medryttare hade jag absolut velat betala om jag fick göra vad jag ville. Men om jag hade hårda restriktioner så skulle jag nog bara gå med på att betala en lägre summa (men ändå betala)…
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

*KL*

Jag måste ha haft en jäkla tur, min ena medryttare slutade nu i somras. Varför? Jo hon köpte en egen häst, och hon köpte en av mina hästar som jag hade till salu. Dock ej den som hon var medryttare på, men underbarare människa är svårt att hitta..... trodde jag. Men hon betalade trots att jag inte bad om något, men fattade vad det kostade att hålla en häst.

Min nya medryttare, trodde inte för mitt liv att jag skulle ha en sån tur. Ännu en som stoppar pengar i skåpet trots att jag har sagt att det inte behövs, om i så fall ett bidrag till nya skor. Även hon resonerar som så att jag lånar ut en guldklimp, och det kostar henne ännu mer om hon skulle rida på ridskola eller turridning.

Hon betalar alltså frivilligt halva boxhyran samt samtliga skoningar, i gengäld nyttjar hon guldklimpen fast 2 dagar i veckan och sedan fler dagar om hon vill och efter överenskommelse.:love::love:
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

:bow:

Jag tror att det till stor del är tillgång och efterfrågan.

Om jag skulle bli medryttare idag, så vore det, för att jag vill ha ut något av det. På ridskolor kommer man oftast bara till en viss nivå. Sedan är utvecklingen att skaffa en foderhäst eller att köpa egen häst, att rida för instruktör på. Känner man att man inte kommit så långt, är det geniala alternativet att bli betalande medryttare på en välutbildad häst.

Sen skriver jag under på Sar's lista...

Ang. om det ska betalas eller inte är ju helt upp till hästägaren och det beror ofta på hur de specifika förutsättningarna ser ut.
1. Du som medryttare/beridare utbildar de facto hästen = gratis eller att du får betalt
2. Hästen utbildar dig = medryttare betalar
3. De dagar du har hästen använder du den som din egen, möjlighet att träna och ev. träna = medryttare betalar oftast
4. Du får rida någon skogstur eller ett mycket ägarstyrt pass som tack för att du sköter hästen ett visst antal dagar = skötare som rider gratis.

/IngelaH

*KL*

Jag måste ha haft en jäkla tur, min ena medryttare slutade nu i somras. Varför? Jo hon köpte en egen häst, och hon köpte en av mina hästar som jag hade till salu. Dock ej den som hon var medryttare på, men underbarare människa är svårt att hitta..... trodde jag. Men hon betalade trots att jag inte bad om något, men fattade vad det kostade att hålla en häst.

Min nya medryttare, trodde inte för mitt liv att jag skulle ha en sån tur. Ännu en som stoppar pengar i skåpet trots att jag har sagt att det inte behövs, om i så fall ett bidrag till nya skor. Även hon resonerar som så att jag lånar ut en guldklimp, och det kostar henne ännu mer om hon skulle rida på ridskola eller turridning.

Hon betalar alltså frivilligt halva boxhyran samt samtliga skoningar, i gengäld nyttjar hon guldklimpen fast 2 dagar i veckan och sedan fler dagar om hon vill och efter överenskommelse.:love::love:
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

KL

Jag har precis lagt ut min ena häst som "tillgänglig" för medryttare och då vill jag ha betalt.

Anledningen är att jag har inte tid att rida själv. Jag lägger hellre mer energi på unghästen just nu.
Den äldre mår inte dåligt av att gå i hagen (går på lösdrift) men det är ju synd att han bara ska stå, det är en trevlig ridhäst!
Därför har jag skrivit att jag vill ha betalt. En medryttare hjälper inte mig på nåt sätt eftersom det varken behöver mockas eller göras ordning foder och hästen är inte i behov av motion även om det aldrig skadar att den rör på sig mer än den gör idag.

Jag ser det som att jag hyr ut min häst till nån som vill rida. Om nu någon kommer svara ;)


Tidigare när jag hade hästen på stall hade jag en medryttare som red gratis men hon mockade ju och gjorde foder på "sina dagar" så då var det en betalning i sig tyckte jag :)
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

För att återkoppla till grundfrågan. Jag pratade med ridskolechefen på ridskolan där jag rider för ett tag sedan. Hon sa just det..att nu för tiden så förväntar sig alla att få allt serverat. Det finns _någon annan_ som gör jobbet. Det är så utveckligen har gått.

Här har vi ju svaret!!!! Även på den återkommande frågan om varför de som hjälper till bara vill rida, de som förr älskade att vara i stallet och mocka och borsta och såklart fick rida ibland som tack för hjälpen, de finns inte.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

För att återkoppla till grundfrågan. Jag pratade med ridskolechefen på ridskolan där jag rider för ett tag sedan. Hon sa just det..att nu för tiden så förväntar sig alla att få allt serverat. Det finns _någon annan_ som gör jobbet. Det är så utveckligen har gått.

Här har vi ju svaret!!!! Även på den återkommande frågan om varför de som hjälper till bara vill rida, de som förr älskade att vara i stallet och mocka och borsta och såklart fick rida ibland som tack för hjälpen, de finns inte.


Till stora delar är det så! Har själv varit på ridskolan och sett dom söta grupperna av barn som efter lektionen står i en cirkel i mitten av stallgången, när föräldrarna springer omkring och tar hand om hästarna.

Fast jag har fått mail som är otroliga. När jag skulle låna ut min ena unghäst på foder i sommras. Då var det folk som skulle ha henne på helfoder och jag skulle stå för allt. Stallplats, foder, hovslagare och tränare mm. Då blir man lite mörkrädd:crazy::crazy::crazy:
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Fast jag har fått mail som är otroliga. När jag skulle låna ut min ena unghäst på foder i sommras. Då var det folk som skulle ha henne på helfoder och jag skulle stå för allt. Stallplats, foder, hovslagare och tränare mm. Då blir man lite mörkrädd:crazy::crazy::crazy:

Om hästen är oinriden/under inridning låter det som rimliga krav och då är det i mina ögon du som är naiv som anser att det ska vara gratis att få en häst inriden alternativ hålla den med mat och stallplats/lösdrift. Om du menar en 4-5 åring som redan är grundriden så förstår jag din frustration men fortfarande är det frågan om en unghäst som behöver vidareutbildas, det är något man oftast får betala för.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag är absolut inte naiv men om jag nu vill ha min unghäst inriden så betalar jag för det, men då skickar jag också iväg den till någon som kan ge garantier! Har jag en 4-6 åring så varför skall jag betala för att någon annan skall åka omkring på min häst och kanske få tillbaka den dåligare riden än vad den var när jag lånade ut den. Vill jag ha den utbildad så skickar jag iväg den och betalar någon som har meriter att göra detta. Återigen kan jag också ställa krav på att hästen som kommer tillbaka faktiskt har kommit en bit i utbildningen.

Lånar jag ut min 4-6 åring till någon som kanske nu inte vill ha en egen häst just nu eller i många av fallen inte har råd med inköpet (listan är lång). Kan jag inte heller ställa några större krav. Om det nu svider så j:devil:gt i röven att låna någon annans häst och kanske bidra med pengar,vidareutbildning och skötsel så finns det en bra lösning på problemt. Köp en egen häst då? Men det är ju just det som man kanske inte vill göra.


Jag trodde att låna ut sin häst var win-win situation men idag skall du både ta ledigt från jobbet, låna ut bilen och tanka den åt personen ifråga och får du hem bilen med en buckla i lacken så är det bara att le och var glad. För personen hade minsann körkort!
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med medryttare och betalning

Man kan se det från olika synvinklar, och givetvis kan jag inte uttala mig om varken dig, hästen i fråga eller din tilltänkta fodervärd men väldigt mycket här beror på de olika parternas förväntningar och hästens utbildning och ålder (det är en enorm skillnad på en insutten 4 åring och en väl inriden 6 åring samt även vad du skrivit i annonsen.

Söker du i annonsen en lovande ryttare som vill ha en häst att utvecklas med men bara är beredd att lämna ut sin nyligen inridna 4-åring något år för att få den grundriden och kanske tävlad lite smått så är det en situation där jag knappast är förvånad om fodervärden vill ha någon form av betalning.

Söker du däremot ett hem till din väl inridna 6-åring och kravet på fodervärden är att denne är en hyfsad ryttare som tar väl hand om hästen så är betalning för uppehälle långsökt.

Det finns förstås folk till allt så man man få i stor sätt vilka förslag som helst både från överoptimistiska hästägaren som vill ha en gratis inridning till nybörjare som tar sig an att rida in hästar mot betalning. Du vet bäst själv hur ung och grön din häst var och vad du sökte för typ av fodervärd, men har du en yngre häst och höga krav på tilltänkt fodervärd så kan det vara svårt att få bra folk om man inte är beredd att skjuta till en del pengar och då är man naiv om man blir "mörkrädd" av att få förslag i den inriktningen. Och en duktig person blir knappast förorättad av ett nej, det brukar inte vara så värst svårt att hitta någon häst man kan rida gratis eller för en billig peng eller kanske tom få lite betalt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 779
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 390
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 610
Senast: Blyger
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 284
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp