Det här med p-piller

Elektronen

Trådstartare
Risk att det redan finns liknande trådar!

Men började med p-piller för snart tre veckor sedan, är dock inte alls så såld på idén. Tycker jag märkt av biverkningar som att jag haft lätt huvudvärk i stort sett varje dag, men mest att jag känt mig väldigt låg i humöret och deppig, även haft små blödningar nästan varje dag sen jag började med p-pillren. Vet att det kan ta ett tag innan kroppen vant sig, men blir lite småskraj när jag märker av biverkningar , blir rädd att de ska stanna kvar :crazy:

Jag äter Cilest, åt dem förut för flera år sedan och fick inte de här biverkningarna då. Är mest humöret jag tycker är jobbigt! Men gillar egentligen inte idén med att stoppa i mig hormoner :crazy:. Men har ju pojkvän nu och att använda kondom fungerar verkligen inte... Men något som gör att man inte blir gravid bör man ju ha!

Hur gör ni som har pojkvän ?
 
Efter några år med p-piller valde jag att testa kopparspiral!
Hade hört väldigt mycket negativt om den innan men tänkte ändå att jag skulle testa! I o m att jag inte ville stoppa i mig mer hormoner eller använda kondom så tyckte jag att det kunde vara värt att se om den fungerade för mig eller inte, skulle det bli ett menshelvete vore det ju bara att plocka ut den igen.
Men den har fungerat toppen bra för mig och jag är super nöjd! Jag har inte fått några biverkningar från den, utan är precis som innan jag började med p-piller förutom den lilla viktiga detaljen att det inte blir något bebisskapande:D
Dessutom är det fruktansvärt skönt att slippa vara rädd för att man ska glömma ta ett piller och att man bara behöver byta vart 5.e år!
 
Rekommenderar också kopparspiral, var jättebra för mig som preventivmedel. Sjukt smidigt!
Jag har dock pmds så jag käkar p-piller nu vilka jag mår helt fantastiskt av så nör jag satte in dem så plockade vi ut spiralen då det var onödigt med dubbla preventivmedel.
 
Känner igen det där med humöret. Jag är som vanligt ända till veckan innan mens, då snackar vi knäpp. Blir konspiratorisk, börjar gråta för inget och tror det värsta om allt.

Men som somliga tidigare nämnt - kopparspiral. Ska ringa imorgon och boka konsultation/insättning :)
 
Här är en till som förespråkar kopparspiral!

Har dock på senare år fått en biverkning: lite kraftigare mensvärk i knappt en dag. Är det riktigt illa känns det nästan som om jag har fått ett gigantiskt blåmärke på magen. Men det går över efter någon timme och det är inte varje månad det kommer. Annars bara fördelar!
 
Hur gör ni som har pojkvän ?

Just nu har jag ingenting. Vi kör på säkra perioder och avbrutet om det känns osäkert. Men då är jag 30+ och det är inte hela världen om det blir barn av det hela. Det är faktiskt inte många dagar i månaden man kan bli gravid så egentligen är det ganska dumt att stoppa i sig hormoner alla dagar för dessa få.. Bättre att lära känna sin kropp, använda p-dator eller ägglossningstest eller något.

Förut har jag ätit Yasmin p-piller, men jag slutade med dem eftersom jag vill få kroppen i balans tills det är dags att få barn, det har nämligen tagit ett helt år att få regelbunden mens igen efter att jag slutat med dem.
 
Många som rekommenderar kopparspiral alltså! Jag som ha hört flera skräckhistorier om hur ont det gör att sätta i och ta ur spiral :crazy:. Men kan ju vara värt att kolla upp det lite mera iaf :). Har för mig att jag hört att det ska vara bättre att ha spiral efter att man fått barn ?
 
Just nu har jag ingenting. Vi kör på säkra perioder och avbrutet om det känns osäkert. Men då är jag 30+ och det är inte hela världen om det blir barn av det hela. Det är faktiskt inte många dagar i månaden man kan bli gravid så egentligen är det ganska dumt att stoppa i sig hormoner alla dagar för dessa få.. Bättre att lära känna sin kropp, använda p-dator eller ägglossningstest eller något.

Förut har jag ätit Yasmin p-piller, men jag slutade med dem eftersom jag vill få kroppen i balans tills det är dags att få barn, det har nämligen tagit ett helt år att få regelbunden mens igen efter att jag slutat med dem.

Vi har kört på avbrutet hittills i ca 3 månader, men jag tycker det känns lite osäkert och blir lite nervös av det. Har ätit p-piller i någon period förut men som längst ca 1 år, känns som att det tog flera månader innan allt blev som innan igen. P-dator har jag hört talas om innan, låter ganska intressant tycker jag :)
 
Många som rekommenderar kopparspiral alltså! Jag som ha hört flera skräckhistorier om hur ont det gör att sätta i och ta ur spiral :crazy:. Men kan ju vara värt att kolla upp det lite mera iaf :). Har för mig att jag hört att det ska vara bättre att ha spiral efter att man fått barn ?

Jag var beredd på att det skulle göra fruktansvärt ont, men det var inte så farligt alls för mig. Klart det gjorde ont, men det var över snabbt och helt överkomlig smärta. Gick ut på stan och shoppade efteråt, hade lite molvärk bara.
Att ta ut den var inte heller någon big deal. Det är otroligt individuellt alltså. :)
 
Många som rekommenderar kopparspiral alltså! Jag som ha hört flera skräckhistorier om hur ont det gör att sätta i och ta ur spiral :crazy:. Men kan ju vara värt att kolla upp det lite mera iaf :). Har för mig att jag hört att det ska vara bättre att ha spiral efter att man fått barn ?

Ja, det är ju ofta de som fått problem man hör om. Jag var helt inställd på att det skulle göra vansinnigt ont, men det var inte så farligt. Inbillar att det hjälpte att jag fick en varm vetekudde ett par minuter innan det var dags att sätta in den. Själva isättningen gick superfort. Antar att det beror mycket på den som sätter in, hur säker den är och så. Min bm var jättebra :)

Att spiral är för de som fött barn lever kvar sen gammalt, när spiralerna var större. Nuförtiden stämmer inte det (i varje fall inte om man frågar de mer nyutbildade och/eller pålästa barnmorskorna, en del är kvar i det gamla och avråder av gammal vana från allt utom kondom och piller)..
Jag har i vart fall aldrig fått barn och har haft spiral i ett par år nu, helt utan problem!
 
Jag har provat hormonspiral, upplever inte alls att insättandet och urtagningen var någon big deal alls. Insättandet kändes inte alls (fick någon värktablett innan men tror inte att den spelade så stor roll) och urtagningen rev lite. Då är jag dock mycket van vid gynbesök så biten runt just detta är inget som jag stressar upp mig över och det trodde bm kunde göra skillnad. Däremot är tydligen koppar hormonstimulerande och det verkar vanligt att man får dryga biverkningar såsom smärta, ökad blödning osv.

Själv kommer jag ge mig på pessar när bebis är född. Jag och sambon är ganska överens om att det inte blir fler barn så det är lite i väntan på att jag bestämt om jag ska sterilisera mig eller låta bli.
 
Jag har hormonspiral. Är ju visserligen hormoner, men det blir ju mer lokalt än piller. Tyckte inte det gjorde så ont att sätta in den. Hade förväntat mig värre.

Tidigare använde vi kondom eller såg till att ha sex som inte orsakar graviditet.
 
Jag har käkat p-piller i ca 10år, haft neovletta alla år och det funkar kanon för min del! :)
 
Ska undersöka lite vad som kan vara något bra alternativ :). Har nu ätit Cilest i tre veckor och ska nu ha mensen den här veckan, får se om det märks någon skillnad. Just nu känner jag inte alls någon lust att fortsätta på nästa karta, bara haft småblödningar och uselt humör i tre veckor nu :crazy:. Klart man skulle kunna prova någon annan sort men har provat Neovletta förut och dem kände jag av ännu mer. Är inte lätt med sånt här!
 
Jag har käkat p-piller i ca 10år, haft neovletta alla år och det funkar kanon för min del! :)
Okej skönt att du har hittat något som fungerar :), väldigt individuellt hur sånt fungerar. Jag åt Neovletta för flera år sedan, jag mådde inte bra av dem plus att jag fick väldigt mycket finnar, så de fungerar inte för mig.
 
Ska undersöka lite vad som kan vara något bra alternativ :). Har nu ätit Cilest i tre veckor och ska nu ha mensen den här veckan, får se om det märks någon skillnad. Just nu känner jag inte alls någon lust att fortsätta på nästa karta, bara haft småblödningar och uselt humör i tre veckor nu :crazy:. Klart man skulle kunna prova någon annan sort men har provat Neovletta förut och dem kände jag av ännu mer. Är inte lätt med sånt här!
Det läskiga med hormoner är att man sällan fattar hur man har mått förrän man blivit av med dem. De vill ju att man provar 3-6 månader innan man byter för att kroppen ska stabiliseras men jag tror mer det beror på att man glömmer bort hur man mått innan. Jag är ju förvisso gravid med nummer två och vi har pratat om att inte skaffa fler barn sen och jag är helt inne på att sterilisera mig om ett par år om jag fortfarande känner likadant då trots att jag bara kommer vara 26-27 år då.

Jag fick för mig att jag mådde bra på p-piller men när jag slutade med dem insåg jag att det inte alls bara var tonårsdepp utan hormondepp. Mådde så jäkla bra alla gånger jag slutade med eländet. Någon månad bara så var man lycklig igen.
 
Det läskiga med hormoner är att man sällan fattar hur man har mått förrän man blivit av med dem. De vill ju att man provar 3-6 månader innan man byter för att kroppen ska stabiliseras men jag tror mer det beror på att man glömmer bort hur man mått innan. Jag är ju förvisso gravid med nummer två och vi har pratat om att inte skaffa fler barn sen och jag är helt inne på att sterilisera mig om ett par år om jag fortfarande känner likadant då trots att jag bara kommer vara 26-27 år då.

Jag fick för mig att jag mådde bra på p-piller men när jag slutade med dem insåg jag att det inte alls bara var tonårsdepp utan hormondepp. Mådde så jäkla bra alla gånger jag slutade med eländet. Någon månad bara så var man lycklig igen.

Ja jag känner att jag har nog med mina egna hormoner i vanliga fall några dagar innan mens. Men just det här med nedstämdhet tycker jag är läskigt, visst att jag brukar kunna vara lite låg annars den här tiden på året. Men märkte en skillnad i mitt humör bara någon dag efter jag började med dem. Tror absolut att det tar några månader att stabilisera sig, men min erfarenhet säger mig att om jag märker negativ påverkan redan nu så blir det nog inte så mycket bättre.

Humöret kommer väl som du skriver tillbaka på någon månad igen :), men de första jag åt Neoveletta fick jag akne av och det tog flera år innan de lugnade sig igen :crazy:. Så jag är aningen skeptisk när jag börjar märka biverkningar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 363
Senast: MiniLi
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 225
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Har precis fått andra p-piller (Cerazette) och nu efter typ 3 veckor är jag helt deppig, trött, håglös etc. Har försökt googla, men...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 392
Kropp & Själ Jag har använt p-ring i ca 10 år, upptäckte dock för några månader sedan att man inte ska använda det efter 35 och jag har fyllt 40 i...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 994
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp